عملیات اجرای ساختمان

مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا

یکی از مراحل نهایی ساخت دیوار داخلی یا خارجی که در مرحله نازک کاری ساختمان، گچکاری است. در حالی که گچکاری یک فرآیند کاملاً تخصصی و فنی است و باید آن را به اهل فن واگذار کرد اما خب با چند تا نکته ریز و درشت می‌توان کمی مهارت در این کار به دست آورد. گچکاری مانند هر فعالیت دیگری در حوزه ساختمان سازی نیازمند یک سری تجهیزات است. اگر بخواهیم دقیق باشیم می‌توانیم فرآیند گچکاری را در چند مرحله خلاصه کنیم. با تشریح مراحل گچکاری ساختمان با ما همراه باشید.

تمیز کردن ابزار گچ کاری ساختمان

ابزار گچ کاری ساختمان

اولین مرحله گچکاری بعد از داشتن ابزار گچ کاری که یکی از مهمترین پیش‌نیازهای یک گچکاری حرفه‌ای است در واقع پرهیز از هر گونه ایجاد آلودگی در گچکاری یا به عبارتی جلوگیری از کثیف کاری است. این پیش‌ نیاز و الزام را نمی‌توان به ابتدا یا انتهای فرآیند گچکاری نسبت داد و به طور کلی باید در کل طول فرآیند گچکاری نظافت و تمیزکاری رعایت شود.

قبل از اینکه گچ را آماده کنید، مطمئن شوید که دلو یا همان سطل، ماله‌ها و هر چیزی که با گچ و دیوار تماس پیدا می‌کند، تمیز و بدون عیب و نقص است. توجه داشته باشید که نباید کوچک‌ترین ردی از گچ روی وسایل دیده شود زیرا که مطمئن باشید کیفیت کار را پایین خواهد آورد.

محیط کار خود را تمیز نگه دارید

یکی دیگر از مراحل گچکاری در ساختمان این است که سعی کنید با هر چیزی که دم دست دارید از جمله پارچه یا لباس کهنه و کاغذ یا هر چیز دیگری، سطوح نزدیک به محل گچکاری را کاملاً بپوشانید. گچکاری کثیف کاری‌های خود را خواهد داشت و با این اقدام می‌توانید کار خود را به تمیزترین شکل ممکن به پایان برسانید. وقتی گچ کشته کاری تمام شد این پارچه‌ها یا لباس‌ها را می‌توانید خیلی راحت جمع کنید و دور بریزید.

تمیز کردن دیوار

تمیز کردن دیوار قبل از گچ کاری ساختمان

در این مرحله ازگچکاری دیوار یا هر سطحی که می‌خواهید بر روی آن گچکاری انجام دهید برای آن که چسبندگی خوبی فراهم شود باید کاملاً تمیز باشد. دیوار را از بالا و پایین با یک وسیله خشک مانند فرچه یا برس تمیز کنید. وقتی که به نظر رسید دیوار تمیز شده است، با یک پارچه نمدار، دستی به دیوار بکشید.

لکه‌های مختلف موجود بر دیوار را کاملاً پاک کنید تا از چسبندگی مناسب گچ و سطح اطمینان حاصل شود. هر گونه ترک بر روی دیوار یا سطح مورد نظر را قبل از انجام گچکاری پر کنید. دیوار وقتی کاملاً آماده است که وقتی انگشت خود را بر روی آن می‌کشید هیچ اثری از گرد و خاک بر روی انگشت شما دیده نشود و اگر چنین نشد، می‌توانید دیوار را کمی خیس کنید تا به چسبندگی میان گچ و سطح کمک کنید.

آماده کردن خمیر گچ کاری ساختمان

آماده کردن خمیر گچ کاری

گچکاری می بایست بعد از مرحله سفت کاری ساختمان با دقت و حوصله انجام شود. برای تهیه کردن خمیر گچ باید آن را با مقدار مشخص آب مخلوط کنید. اگر می‌خواهید که خمیر سریع آماده شود آن را با آب گرم و اگر می‌خواهید که به‌ آرامی آماده شود آن را با آب سرد مخلوط کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل افتادن و کنده شدن گچ از وسایل استفاده از آب زیاد است. اگر دقت و حوصله به خرج دهید و از مقدار مناسب استفاده کنید، گچ کمتری هدر خواهد رفت و کار هم تمیزتر به پایان خواهد رسید.

سطل یا دلو خود را تا نصفه از آب سرد و تمیز پر کنید. بسته گچ را باز کنید و کم کم مقداری گچ به آب اضافه کنید. سپس با استفاده از ابزار مخصوص یا دست خود آب را مرتباً تکان دهید تا ذرات خشک گچ کاملاً در آب حل شوند و یک خمیر کاملاً یکدست به دست آید.

توجه داشته باشید که همیشه گچ را به آب اضافه کنید نه آب را به گچ. به هم زدن مخلوط تا زمان غلیظ شدن خمیر ادامه دهید. دیواره‌ها و لبه‌های سطل خود را مرتباً تمیز نگه دارید تا از هر گونه آلودگی و کثیف کاری احتمالی جلوگیری کنید. ساده‌ترین راه برای اینکه فهمید آیا خمیر آماده است یا خیر، این است که یک تکه چوب را به طور قائم در داخل گچ آن قرار دهید. اگر تکه چوب سر جای خود باقی ماند و نیفتاد، پس خمیر کاملاً آماده است.

شروع مراحل گچ کاری ساختمان

در این مرحله از گچکاری ساختمان با کمچه یا ماله خود مقداری گچ را از داخل سطل بردارید و آن را روی ماله خود قرار دهید. نگران نباشید، اگر گچ را خوب آماده کرده باشید مشکلی پیش نخواهد آمد و گچ به راحتی از ماله جدا خواهد شد ولی برای اطمینان می‌توانید که ماله را مقداری خیس کنید.

با استفاده از کمچه یا کاردک مطابق با تصاویر مقدار کمی از گچ را به قسمت مورد نظر اعمال کنید. برای اینکه نتیجه خوبی به دست آید، مطمئن شوید که گچ در وسط کمچه یا کاردک قرار دارد. سعی کنید همیشه کار را با مقدار کمی گچ شروع کنید و در صورت نیاز دوباره از سطل بردارید.

مرحله اول گچ کاری دیوار

مقدار گچی را که با استفاده از کاردک یا کمچه به قسمت مورد نظر افزوده‌اید را با استفاده از ماله تمیز با دقت پخش کنید. فرآیند کشیدن ماله را از سمت پایین به بالا انجام دهید. در حرکت سعی کنید مقدار ۵ تا ۸ سانتیمتر را پوشش دهید. اگر گچ مقداری شل است و از دیوار کنده و سرازیر می‌شود، کمی صبر کنید تا مقداری سفت‌تر شود. این الگو را همین طور ادامه دهید تا کل دیوار را با گچ بپوشانید.

مراحل گچ کاری ساختمان

در مرحله بعد از گچکاری ساختمان باید به سراغ قسمت‌هایی که گچکاری کرده‌ایم برویم. ماله خود را کاملاً تمیز کنید و در تمامی جهات آن را بر روی دیوار بکشید. سعی کنید که مقدار فشار وارده یکسان و ثابت باشد. اگر لازم بود می‌توانید از مقداری آب در قسمت‌هایی که ضخامت گچکاری زیاد بود استفاده کنید تا گچ را مجدداً کمی شل کرده و راحت‌تر بتوانید آن را شکل دهید. برای این کار وقت بگذارید و عجله نکنید زیرا که درست انجام دادن آن کیفیت کار را بسیار بالا خواهد برد.

مراحل گچ کاری ساختمان

مراحل گچ کاری ساختمان

پایان مراحل گچ کاری ساختمان

بسته به شرایط مختلف، گچ ۲ تا ۵ روز طول می‌کشد تا کاملاً خشک و سفت شود. از دست‌کاری و دخالت اضافه در گچ کاری صورت گرفته که در حال خشک شدن هستند پرهیز کنید. توجه داشته باشید که ترکیب گچ، دما و رطوبت مقدار زمان خشک شدن گچ کاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس عجله نکنید. برای آنکه بتوانید از رنگ، کاغذ دیواری یا هر گونه دکور دیگری استفاده کنید باید گچ کاری کاملاً خشک و سفت شده باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا