مقالات کارگشا

مراحل اجرای کابینت از نقشه تا نورپردازی با نصابان ماهر

اجرای کابینت شاید از دور، کاری نه چندان دشوار به نظر بیاید ولی نیاز به مهارت در نجاری، اندازه گیری، کار با ابزارهایی مانند دریل و اره و … دارد. در این نوشته به معرفی مراحل اجرای کابینت، چگونگی انجام این کار و یافتن نصاب کابینت ماهر پرداخته‌ایم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

مراحل اجرای کابینت کدام است؟

لازم به ذکر است که اجرا کننده کابینت یا همان نصاب باید همان فردی باشد که اندازه گیری‌ها را انجام داده است و در ساخت کابینت مشارکت داشته است. در غیر این صورت فرد نصاب باید نقشه دقیقی از محل نصب در اختیار داشته باشد تا مطابق با آن پیش رود. در ادامه مراحل اجرای کابینت به صورت مختصر توضیح داده شده است.

ثبت درخواست «اجرای کابینت» در سامانه جامع ساختمانی کارگشا

علامت زدن

در اولین مرحله در اجرای کابینت، نصاب اقدام به علامت زدن محل نصب و محکم کردن کابینت‌ها روی دیوار می‌کند. برای انجام این کار باید یک خط تراز در نظر بگیرد و مطابق با آن خط تراز کابینت‌ها را یک به یک به دیوار محکم کند. اصولاً در کار نصب کابینت، بدنه کابینت‌های ردیف بالا به دیوار محکم می‌شوند و پس از پایان کار بدنه کابینت‌های ردیف پایین نصب می‌شوند؛ بنابراین ابتدا خط ترازی با استفاده از متر لیزری یا متر فلزی برای قرار گرفتن لبه پایینی کابینت‌های ردیف بالا در نظر گرفته می‌شود و با استفاده از ماژیک یا خودکار روی دیواری علامتی برای محل نصب کابینت‌های ردیف بالا زده می‌شود. سپس محل قرار گیری لبه بالایی کابینت‌های ردیف پایین نیز با متر لیزری یا فلزی روی دیوار با استفاده از خودکار یا ماژیک علامت زده می‌شود.

مراحل اجرای کابینت کدام است؟

نصب بدنه کابینت‌ها به دیوار

پس از مرحله علامت گذاری روی دیوار، مرحله نصب و به اصطلاح پیچ کردن بدنه کابینت‌های به دیوار می‌رسد. در این مرحله نصاب با استفاده از چهار پایه، ابتدا بدنه کابینت‌های ردیف بالا را به وسیله پیچ و رول‌پلاک به دیوار محکم می‌کند. نصب بدنه کابینت‌های ردیف بالا به این صورت است که هر کابینت که به صورت دو درب ساخته شده است، به طور جداگانه به دیوار متصل می‌شود و کابینت بعدی به دنباله آن با توجه به نقاط تراز روی دیوار، به دیوار محکم می‌شود.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

پس از اتمام نصب کابینت‌های ردیف بالا نوبت به نصب کابینت‌های ردیف پایین می‌رسد. با کنار گذاشتن چهارپایه، محیط برای نصب بدنه کابینت‌های ردیف پایین آماده و تمیز می‌شود. بدنه کابینت‌ها به صورت جداگانه به دیوار متصل می‌شوند. برای قسمت‌هایی مانند لوله‌های آب و فاضلاب کابینتی که سینک ظرفشویی در آن قرار می‌گیرد نیز باید سوراخی در پشت کابینت تعبیه کرد. در این جا لازم به یادآوری است که از آنجای که کابینت‌های ردیف پایین به زمین هم متصل هستند، قسمت پشتی کابینت‌ها از تخته سه لا ساخته می‌شود ولی بخش پشتی کابینت‌های ردیف بالایی به دلیل بالا رفتن مقاومت آن‌ها در برابر نیروی جاذبه، چسبندگی خوب کابینت‌ها به دیوار و جلوگیری از سقوط آن‌ها، از جنس ام دی اف ساخته شده است.

نصب بدنه کابینت ها به دیوار

نصب درب کابینت‌ها

از آنجایی که درب‌های کابینت‌ها بخش از کابینت است که نمایانگر زیبایی و به اصطلاح چهره یا رخ کار است و در حین حمل و نقل و نصب امکان ایجاد خراش در آن‌ها وجود دارد. در روند مراحل اجرای کابینت در ابتدا نصب بدنه و سپس نصب درب‌های کابینت‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه سفید را چطور با رنگ های دیگر ست کنیم؟!

درب کابینت‌ها با استفاده از لولاها به بدنه آن‌ها متصل می‌شود، در ابتدا نصاب لولاها را به درب کابینت‌ها با استفاده از پیچ خودکار کوتاه و پیچ گوشتی برقی متصل می‌کند. سپس با تراز کردن درب روی بدنه، اقدام به علامت گذاری جای پیچ کردن لولا به بدنه را مشخص می‌کند و در انتها با استفاده از پیچ خودکار کوتاه و پیچ گوشتی برقی اقدام به اتصال لولا به بدنه کابینت می‌کند.

نصب درب کابینت ها

اجرای صفحه روی کابینت

پس از نصب تمامی کابینت‌ها در جای خود و اطمینان از تراز بودن کابینت‌ها و تنظیم پایه‌های کابینت‌های ردیف پایین، کار اجرای صفحه رویی کابینت انجام می‌شود. اگر صفحه روی کابینت از جنس ام دی اف باشد، نصاب یا در کارگاه اقدام به برش صفحه‌های ام دی اف می‌کند یا آن را در محل انجام می‌دهد و سپس صفحه را روی کابینت‌های ردیف پایین با استفاده از پیچ خودکار محکم می‌کند و جاهایی مانند لبه‌ها را با نوار پی‌وی‌سی عایق می‌کند و در انتها نیز اطراف سینک ظرفشویی را با استفاده از چسب آب‌بندی می‌کند.

اگر صفحه روی کابینت از جنس کورین یا سنگ باشد، نصاب باید اندازه‌های دقیق آن را در اختیار سنگ‌بر و شرکت تهیه کننده سنگ مصنوعی روی کابینت دهد و در مرحله آخر با کمک نصاب سنگ، آن را روی کابینت‌های ردیف پایین محکم کند.

اجرای صفحه روی کابینت

نصب سبدهای داخلی

برخی از کابینت‌ها مانند کابینت‌های سوپری رولی کنار یخچال، کابینت زیر سینک یا هر کابینت دیگری بنا به درخواست مشتری دارای سبدهای فلزی هستند که نصب و اتصال آن‌ها به بدنه کابینت آخرین مرحله از اجرای کابینت است.

بیشتر بخوانید: نوسازی کابینت هایقدیمی : از ایده های خلاقانه تا تعویض کابینت

نصب لوازم توکار

نصب لوازم توکار آشپزخانه مانند اجاق گاز رومیزی، سینک، فر توکار، هود و احتمالاً یخچال یا ماشین ظرفشویی توکار نیز از مراحل انتهایی اجرای کابینتبه حساب می‌آید. در این مرحله شلنگ کشی برای انشعاب لوله گاز اجاق گاز، برق کشی مخفی برای نصب و راه اندازی هود، نصب و راه اندازی سینک و اتصال لوله‌های آب و فاضلاب آن، برق کشی مخفی برای فر توکار، ماشین ظرفشویی و یخچال توکار احتمالی نیز در انتها انجام می‌شود.

نصب لوازم توکار

اجرای نورپردازی

اجرای نورپردازی مخفی کابینت‌های ردیف بالایی یا ردیف پایین یک مرحله است که پیش از نصب لایه ام دی اف پوشاننده پایه‌های کابینت‌های ردیف پایین و نصب یک لایه ام دی اف روی کابینت‌های ردیف بالا و اجرای نورپردازی مخفی بالا و پایین کابینت‌های ردیف بالا پیش از اجرای اتصال درب کابینت‌ها به بدنه انجام می‌شود، ولی به دلیل عدم اجرای نورپردازی مخفی در همه کابینت‌ها این مرحله در انتهای کار به صورت خلاصه آورده شد.

اجرای نورپردازی

نکاتی در رابطه با اجرای کابینت

همان‌طور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد، نصب و اجرای کابینت کاری حرفه‌ای است و نیاز به مهارت دارد. لذا اجرای مراحل آن از دست و توان افراد بدون تخصص مانند کارفرما خارج است؛ بنابراین تنها کاری که از کارفرما ساخته است، تمیز کردن محل نصب کابینت پیش از ورود نصاب و دادن فضای کار مناسب به وی برای انجام کار درست در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نحوه نصب کابینت چگونه است و نصب کابینت ممبران و هایگلاس چه مراحلی دارد؟

نحوه نصب کابینت چگونه است و نصب کابینت ممبران و هایگلاس چه مراحلی دارد؟

نصب کابینت و فوت و فن های آن چیست؟ کابینت های ردیف بالا و پایین را چگونه نصب کنیم؟ نصب کابینت ممبران با هایگلاس چه تنفاوتی دارد؟

نصب کابینت از جمله مراحلی است که نیازمند مهارت و تخصص خاصی دارد. نصب کابینت و کمد دیواری از جمله مهارت‌های نجاری به حساب می‌آید و هر نجاری پس از اندازه گیری و ساخت باید نصب کابینت‌ها را انجام دهد. در ادامه با نحوه نصب کابینت ام دی اف به دیوار، نصب کابینت ممبران و تاج آن و اینکه چگونه یک کابینت ساز و نصاب حرفه‌ای پیدا کنیم، با کارگشاهمراه باشید.

مراحل نصب کابینت کدم‌اند؟

پس از اندازه گیری و ساخت کابینت‌ها در کارگاه نوبت به نصب آن می‌رسد. برای نصب کابینت‌ها به وسایل نجاری نه چندان حرفه‌ای نیاز است. در ادامه به معرفی برخی از وسایل مورد نیاز و مراحل مختلف نصب کابینت می‌پردازیم.

وسایل مورد نیاز برای نصب کابینت

دریل برای سوراخ کاری دیوار و کابینت‌ها، پیچ‌گوشتی برقی برای بستن پیچ‌ها، متر از نوع دستی یا لیزری برای اجرای اندازه‌ها روی دیوارها با توجه به نقشه، یراق کابینتی مانند دستگیره‌ها، لولاها، سبدها و طبقات داخلی کابینت‌ها، چهارپایه بلند و مداد یا خودکار برای علامت زدن روی دیوار برای نصب کابینت مورد نیاز است.

حمل کابینت‌ها به محل نصب

در این بخش باید با نهایت دقت کابینت‌های ساخته شده از کارگاه به محل نصب آورده شوند و از خط و خش افتادن روی آن‌ها پرهیز شود. استفاده از کارتن پلاست یا روکش‌های فومی برای حمل کابینت‌ها و عدم آسیب به آن‌ها راه حل خوبی است.

لازم به یادآوری است که معمولاً کابینت‌های ممبران که برای تهیه آن‌ها نیاز به دستگاه پرس است در کارگاه ساخته می‌شوند ولی کابینت‌های هایگلاس را می‌توان در محل نصب هم تهیه کرد. با داشتن اره، میز کار، دستگاه پرس لبه پی وی سی و ورق‌های ام دی اف روکش شده، می‌توان اندازه‌های کابینت در محل را انجام داد و در همان‌جا به ساخت و نصب کابینت اقدام کرد.

علامت گذاری محل نصب کابینت‌ها

پیش از نصب کابینت‌ها، اقدامی که نصاب پیش از هر کاری انجام می‌دهد، علامت گذاری محل نصب کابینت‌ها روی دیوار و زمین است. برای این کار می‌توان از متر فلزی یا متر لیزری استفاده کرد. استفاده از متر لیزری در اندازه گیری دقیق محل نصب کابینت‌ها بسیار کاربردی است. البته با توجه به اینکه معمولاً کف آشپزخانه‌هایی که قرار است کابینت‌ها در آن نصب شود تراز است استفاده از متر فلزی نیز مشکلی به وجود نمی‌آورد و اندازه‌گیری‌ها دقیق خواهد بود.

نصب کابینت‌های ردیف بالا

برای نصب کابینت پس از علامت گذاری‌ها روی دیوار با توجه به نقشه، باید کابینت‌های ردیف بالا نصب شوند، سپس کابینت‌های ردیف پایین؛ علت این امر این است که هنگام نصب کابینت‌های ردیف بالا، کابینت‌های ردیف پایین آسیب نبینند.

برای نصب کابینت‌های ردیف بالا ابتدا الوارهایی روی دیوار نصب می‌شوند و بدنه کابینت‌ها بر روی این الوارها نصب می‌شوند. علت این کار این است که کابینت‌های ردیف بالا استحکام زیادی در مقابل نیروی رو به پایین جاذبه داشته باشند و در هنگام پر شدن با وسایل، این نیرو چند برابر نشود و در نهایت ماندگاری کابینت‌ها در طول زمان بیشتر شود. پس از نصب الوارها به دیوار، بدنه کابینت‌های ردیف بالا نصب می‌شود و با پیچ و رول پلاک به دیوار و الوار نصب شده روی آن محکم می‌شوند.

لازم به یادآوری است که گاهی دیوارها صاف و تراز نیستند و پستی و بلندی در آن‌ها دیده می‌شود، بنابراین باید کابینت‌ها را به یکدیگر متصل کرده سپس روی دیوار نصب کنید. سپس اگر پستی وجود داست با استفاده از الوار آن را پر کرده و کابینت را به دیوار محکم کنید. در غیر این صورت یعنی نصب کابینت‌ها به صورت تکی به دیوار، کابینت‌ها در یک ردیف قرار نخواهند گرفت.

پس از نصب کابینت‌های ردیف بالا، از پیچ و رول پلاک‌های بیشتری برای محکم کردن آن‌ها به دیوار استفاده کنید و در آخر با نصب لولاها، درب‌های آن‌ها را نصب کنید. در پایان این مرحله، نصب کابینت‌های ردیف بالا تکمیل شده است.

نصب کابینت‌های ردیف پایین

پس از نصب کابینت‌های ردیف بالا، نوبت نصب کابینت‌های ردیف پایین است؛ مانند مراحل نصب پیشین، ابتدا یک الوار روی دیوار با استفاده از پیچ و رول پلاک به دیوار نصب می‌شود و کابینت‌ها به آن الوار نیز با استفاده از پیچ و رول پلاک محکم می‌شوند.

مانند نصب کابینت‌های ردیف بالا، برای نصب کابینت‌های ردیف پایین نیز بهتر است، ابتدا کابینت‌ها را به یکدیگر متصل کنید سپس آن‌ها را نصب به خط تراز بلندترین کابینت تراز کرده و به دیوار محکم کنید. از آنجایی که معمولاً کف آشپزخانه‌ها نسبت به افق تراز نیست و به سمت چاه فاضلاب کف آشپزخانه شیب دارد. اگر کابینت‌ها به صورت تکی تراز شده و به دیوار نصب شوند، ممکن است در انتها کابینت‌ها با هم فاصله داشته باشند و یا با کمی اختلاف به بالا و پایین بروند.

پس از نصب کابینت‌ها به دیوار نسبت به خط تراز و محکم کردن آن‌ها، پایه‌ها را تنظیم کنید تا به زمین برسند. بعد از نصب کابینت‌های ردیف پایین و تنظیم کردن آن‌ها نسبت به خط ترازی که روی دیوار کشیده شده است و تنظیم پایه‌ها، در مرحله بعد صفحات روی کابینت باید نصب شوند.

پس از انجام تمامی مراحل ذکر شده، لولاها، سپس دستگیره درب کابینت‌ها و در آخر خود درب کابینت‌ها نصب و در جای خود محکم می‌شوند. برخی از کابینت‌های ردیف پایین دارای تجهیزاتی مانند سبد یا کشوی داخلی هستند که باید پیش از نصب درب‌ها، آن‌ها را نصب کرد.

نصب صفحات روی کابینت

به طور کلی برای صفحات روی کابینت از متریال مختلفی مانند ام دی اف، سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی، چوب، کاشی و … استفاده می‌شود. اگر از متریالی مانند ام دی اف و چوب برای صفحه روی کابینت استفاده می‌شود. پس از اتمام نصب کابینت‌ها، نصاب اقدام به اندازه گیری، برش و نصب می‌کند. ولی اگر از متریالی مانند سنگ طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌شود. نصاب باید اندازه‌گیری‌ها را انجام دهد و نقشه آن را کشیده و پس از تهیه سنگ، اندازه‌ها را به سنگ بر تحویل دهد و سنگ برش داده شده و ساب خورده را آماده از وی تحویل بگیرد و در انتها روی کابینت‌های ردیف پایین نصب کند.

ضد آب کردن صفحه روی کابینت در مناطقی مانند سینک ظرفشویی که احتمال نفوذ آب به صفحه است را با دقت به وسیله چسب آکواریوم انجام دهد، این کار به ویژه اگر صفحه روی کابینت از جنس ام دی اف یا چوب باشد بسیار حیاتی است.

نصب کابینت ممبران

نصب کابینت‌های ممبران تفاوت چندانی با دیگر کابینت‌ها ندارد، تنها تفاوت در نوع درب‌های کابینت‌های ممبران است که نیازمند اندازه گیری دقیق در مرحله اندازه گیری و سفارش است؛ زیرا کابینت‌های ممبران در کارگاه ساخته و پرس می‌شوند و قابلیت ترمیم آن‌ها در هنگام نصب نیست. در صورت هر گونه فیت نبودن باید اندازه گیری مجدد انجام شود و سفارش ساخت جدید به کارگاه داده شود.

«معرفی کابینت کار ماهر به شما»

نصب تزیینات روی کابینت‌های ممبران

تفاوت دیگری که نصب کابینت ممبران با دیر کابینت‌ها دارد، نصب بخش‌های تزیینی آن است. این بخش‌ها شامل سرستون‌ها، پایه‌ها، منبت کاری‌های تزیینی روی ستون‌ها، بالای کابینت‌ها، تاج کابینت‌ها و … است. این بخش‌ها در انتها آخرین بخش‌هایی هستند که نصب می‌شوند.

نصب کابینت‌ هایگلاس

نصب کابینت‌های هایگلاس به دلیل سادگی ساخت آن معمولاً مراحل اندازه گیری، ساخت و نصب این نوع کابینت‌ها پس از انتخاب رنگ و طرح همگی در محل انجام می‌شود. برش ورق‌های ام دی اف هایگلاس به وسیله اره برقی در محل نصب انجام می‌شود و لبه‌ها به وسیله چسب با نوار پی وی سی پوشانده می‌شوند. سپس بقیه مراحل مانند مراحلی است که در بالا به آن اشاره شده است.

سخن آخر

پیدا کردن یک نصاب ماهر کابینت و یک گروه طراحی داخلی برای طراحی و اجرای کابینت‌های آشپزخانه کار دشواری نیست. شرکت کارگشا با تجربه‌ای که در زمینه طراحی و اجرای کابینت در اختیار دارد به شما بهترین گروه‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده این خدمت را معرفی خواهد کرد. برای ثبت درخواست اجرای کابینت به صفحه ثبت سفارش کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا