معماری و زندگی

مدیریت پسماندهای کرونایی : ماسک و دستکش را چگونه دور بیندازیم؟

در اوج همه‌گیری کووید-19، هزاران تُن ماسک، دستکش و سایر زباله‌های آلوده بیمارستان‌ها و خانوارها در تمام کشورهای درگیر این بیماری انباشته شده است. این مورد باعث شده است تا زنجیره بازیافت پسماندهای کرونایی در کارخانه‌های فرآوری ضایعات دچار مشکل شود و نیروی کار را تحت فشار قرار داده است.

در زمان همه گیری، میزان زباله‌های عفونی تولید شده توسط بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و دیگر مکان‌ها به شکلی تصاعدی بالا رفته است. طبق داده‌های رسمی، ضایعات بهداشتی پنج برابر افزایش یافته است. با افزایش میزان ضایعات و حساسیات انتشار بیماری، موضوعی که پیش می‌آید، نحوه مدیریت پسماندهای کرونایی است. افراد در مکان‌های بهداشتی، عمومی، منازل و شرکت‌ها چگونه می‌توانند در مدیریت پسماندهای کرونایی نقش مهمی ایفا کنند؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

مدیریت ضایعات و پسماندهای کرونایی

ضایعات و پسماندهای کرونایی

آیا لازم است وسایل محافظتی شخصی را که در محل کار ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشد، دور بیندازیم؟ با شروع بازگشت به کار، استفاده از تجهیزات محافظت شخصی افزایش خواهد یافت. برای ایجاد یک محیط زندگی و کار ایمن، دفع پسماندهای کرونایی (PPE) باید با خیال راحت انجام شود تا خطر در محل کاهش یابد. به عنوان مثال، تجهیزات شخصی که باید دفع شوند شامل روپوش، دستکش و ماسک یکبار است.

راه حل ساده این است که ابتدا پسماندها را به اجزای کوچکتر خُرد کرده و آنها را درون یک کیسه پلاستیکی بیندازید و آن را ببندید. خُرد کردن ماسک و دستکش به معنای بریدن پسماندهای کرونایی به قطعات کوچک‌تر است. دلیل این کار برای جلوگیری از استفاده مجدد و عدم تماس زباله گردان با ضایعات در سطح شهر است.

در مرحله بعد، آن کیسه را درون کیسه سطل آشغال قرار داده و آن را محکم ببندید. پس از آن، مواد زائد را حداقل به مدت 72 ساعت در یک سطل بهداشتی دیگر نگهداری کنید تا خطر باقی ماندن عفونت روی کیسه به حداقل برسد. پس از گذشت 72 ساعت، زباله‌ها را جمع آوری کرده و با خیال راحت و ایمن آن‌ها را به سطل آشغالی که در بیرون از خانه یا محل کار است بیاندازید.

پسماندهای کرونایی خانگی

به هر روی، برای جلوگیری و کاهش ضایعات، می‌توانید ماسک‌های پارچه‌ای را بشویید و دوباره استفاده کنید. اما اگر از ماسک های غیر پارچه ای استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیاندازید. ماسک را با دقت از روی صورت برداشته و از دست زدن به قسمت داخلی صورت خودداری کنید. پس از برداشتن ماسک یا پوشش صورت، دستان خود را بشویید یا از ضد عفونی‌کننده دست استفاده کنید.

اگر به غیر از ماسک از دستکش نیز استفاده کردید، مراحل زیرا انجام دهید:

  • پسماندهای کرونایی را در سطل آشغال و داخل کیسه زباله ضخیم قرار دهید و دوباره آن را داخل کیسه بزرگ زباله که ضایعات دیگر خانگی را در آن میریزد، قرار دهید.
  • پسماندهای کرونایی را در داخل سطل بازیافت قرار ندهید، زیرا قابل بازیافت نیستند.
  • هرگونه مواد یکبار مصرف (بشقاب، لیوان و غیره) که توسط بیماران استفاده می‌شود نیز باید به عنوان ضایعات زیست پزشکی در نظر گرفته شوند. زباله‌های پلاستیکی آلوده نیز باید در کیسه ضخیم قرار داده شوند.

مدیریت ضایعات و پسماندهای کرونایی

  • در خانوارهایی که شخصی در قرنطینه به سر می‌برد باید کلیه وسایل او شسته شده و تمیز شوند. به استثناء ماسک و وسایل یکبار مصرف که بایدر داخل کیسه قرار داده شوند.
  • ماسک و دستکش مستعمل از هر خانوار (لزوماً در جایی که فردی در قرنطینه است) باید سریعاً به بیرون از محیط انتقال داده شوند.
  • اگر یک بیمار مبتلا به کووید-19 قادر به استفاده از توالت نباشد و مدفوع او در پوشک جمع آوری شده باشد، ضایعات او باید در کیسه جداگانه قرار داده شوند.
  • زباله‌های موجود در خانه یا زباله‌های مکان‌های عمومی دیگر که مشکوک به عفونت COVID-19 هستند، باید سریعاً از محل دور شوند.
  • سطل‌های زباله داخل خانه باید تمیز و مرتباً ضد عفونی شوند. با هر بار بیرون بردن کیسه آشغال‌ها بهتر است، سطل را تمیز کرد.
  • مهم است پس از دست زدن به پسماندها، همیشه دستان خود را به خوبی بشویید.

مدیریت پسماندهای کرونایی در سازمان‌ها

مدیریت پسماندهای کرونایی در سازمان‌ها

برای جلوگیری از شیوع COVID-19، بسیاری از کارمندان در محیط کار از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) مانند ماسک و دستکش استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌ها قبل از ورود کارکنان به محل کار، نیاز به گرفتن تست کرونا در محل دارند.

به دلیل احتیاط فراوان، بسیاری از کارفرمایان به دنبال راه حل‌های برای دفع پسماندهای حاصله ار استفاده روزانه کارکنان هستند.

  • سطل زباله اضافی برای کارکنان و مشتریان خود برای دور انداختن پسماندها تهیه کنید.
  • مطمئن شوید که کارکنان و مشتریان پسماندها را در سطل بازیافت قرار ندهند.
  • برای ضایعات کرونایی باید از سطل زبانه جداگانه استفاده شود. می‌توان برای تشخیص این مورد رنگ سطل را متفاوت انتخاب کرد.
  • سطل زبانه پسماندهای کرونایی را از سطل ضایعات غذایی و مواد بازیافتی دور نگه دارید.
  • مطمئن شوید که سطل‌های زباله به سرعت خالی شوند، تا با سرریز شدن سطل، آلودگی منتشر نشود.
  • نیازی به جمع آوری جداگانه پسماندها نیست، همه آن‌ها را داخل کیسه ضخیم قرار دهید.

پردازش پسماندهای کرونایی

  • اگر به دلیل تمیز کردن محل کار، زباله اضافی تولید شد، باید این زباله‌ها را به صورت عادی دفع کنید.
  • اگر با پارچه و دستمال مرطوب عملیات تمیز کاری را انجام دادید، همه وسایل مورد استفاده را داخل کیسه ضخیم قرار دهید.
  • بعد از جمع آوری پسماندهای کرونایی، دستان خود را بشویید یا ضد عفونی کنید.
  • برای مدت طولانی از گذاشتن زباله در محل خودداری کنید. مطمئن شوید که نظافتچی‌ها به صورت روزانه تخلیه و تعویض سطل‌های دفاتر اداری را انجام می‌دهند.
  • برای کاهش بیشتر آلودگی متقابل، کارمندان باید تمیز کردن دسته سطل‌های زباله را با مواد ضدعفونی کننده قبل و بعد از بیرون گذاشتن زباله انجام دهند.

سخن آخر

در شرایط بحران ویروس کرونا، حتی بیش از زمان دیگر مهم است که شهروندان زباله‌های خود را به خوبی جدا کنند. شهروندان باید در مورد هرگونه تغییر موقتی در شیوه‌های جمع آوری زباله که بر زندگی افراد دیگر تأثیر می‌گذارد، اطلاعات خود را افزایش دهند. نحوه جداسازی و پردازش پسماندهای کرونایی موضوع مهمی است که باعث عدم انتشار ویروس در بستر جامعه می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا