مبلمان مدولار ori ؛ متحرک و با قابلیت اشغال حداقل فضا

مبلمان های با قابلیت اشغال حداقل فضا نوع جدیدی از مبلمان مدرن امروزی است که به واسطه هزینه های بالای زندگی در فضای شهری، برای طراحان بسیار الهام بخش بوده است. فضاهای زندگی امروزی اغلب بی روح و بدون توجه به نیازها و محدودیت های زندگی مدرن، طراحی می شوند لذا می بایست علاوه بر ایجاد انعطاف پذیری و پویایی در فضای معماری، این پتانسیل در مبلمان نیز ایجاد شود، گویی در فضایی بزرگتر قرار گرفته ایم. 

از این رو، مدولاسیون، فرایندی است که به جهت بهینه سازی فضایی که قصد مبله کردن آن را داریم، صورت می گیرد. مبلمان مدولار با قابلیت اشغال حداقل فضا راهکاری است که توسط Yves Behar و MIT Media Lab Fuseproject در سال گذشته ارائه شد. 

کلمه ori از origami به معنی هنری ژاپنی است که کاغذ را تا می کنند تا اشیاء زیبا و قابل توجه از درون آن تولید شود. طبق علم ریشه یابی لغات، ori پیشگویی برای آمدن چیزی جادویی است. بنابر این اینطور به نظر می رسد که مبلمان با قابلیت تغییر شکل روباتیک این امکان را دارد تا کاربری های گوناگونی را فراهم کند. 

نحوه عملکرد مبلمان ori

«مبلمان با قابلیت تغییر شکل» به طور یکپارچه قابلیت تبدیل به فضای اداری، نشیمن یا اتاق خواب را دارد. این مبلمان مدولار دارای یک تخت خواب، کمد لباس، کشو، فضای انبار وسایل و میز کامپیوتر است به طوری که همه این امکانات تنها در یک قطعه مبلمان واحد قرار می گیرد.

علاوه بر در بر گرفتن بسیاری از امکانات جالب و کاربردی، امروزه ori به تلفن های هوشمند کنترل شده یا  فرمان صوتی، از طریق الکسا مجهز شده است. با فشار دادن یک دکمه تخت باز می شود یا بسته می شود تا فضای مورد نیاز برای نشیمن فراهم شود. در یک طرف یک کمد لباس و میز قرار دارد که این فضا به عنوان دفتر کار خانگی عمل می کند، در حالی که در سمت دیگر یک فضای سرگرمی قرار می گیرد. در واقع این واحد مبلمان های چوبی مدولار برای آپارتمان های با فضاهای کوچک شهری مناسب است.
سیستم های ori طرح هایی ارائه می کند که به حل مشکلات زندگی در فضاهای شهری شلوغ می پردازد. این محصول مثال بارزی است از الگوی زندگی مدرن، که مبلمان فضای داخلی بایستی داشته باشد.

متاسفانه ori در حال حاضر فقط در ازای سفارشات انبوه در نیویورک، سانفرانسیسکو، بوستون، سیتل، شیکاگو، ونکوور، میامی و کلمبیا در دسترس است. این بدین معنی است که سازمان های بزرگ قادرند تا با پرداخت هزینه گزاف 10000 دلار به این مبلمان دسترسی داشته باشند.

در این تصویر فضا قابلیت تبدیل به نشیمن، اتاق خواب یا فضای کار را دارد.

در این تصویر مبلمان فضاهای زیادی متناسب با نیاز کاربر را فراهم کرده است.

در این تصویر مبلمان فضای کار خانگی ایجاد کرده است.

در این تصویر فضای انبار وسایل فراهم آمده است.

در این تصویر دکمه ای را مشاهده می کنید که با فشار دادن آن کلیت مبلمان باز یا بسته می شود.

در این تصویر کلیت این مبلمان را مشاهده می کنید که برای خانه های آینده کاربری دارد.

منبع:

homecrux

خروج از نسخه موبایل