مبانی شبکه: آنچه نیاز دارید بدانید.

یک شبکه، رایانه ها، تلفن های همراه، تجهیزات جانبی و حتی تجهیزات IoT(اینترنت اشیا) را به هم متصل می کند. سوییچ ها، روترها و اکسس پوینت (نقاط دسترسی) بی سیم، تجهیزات اساسی و اصلی برای شبکه سازی و برقراری یک شبکه کامپیوتری هستند. از طریق آنها، دستگاههای متصل به شبکه شما می توانند با یکدیگر و همچنین با شبکه های دیگر مانند شبکه اینترنت تبادل اطلاعات نمایند.

سوییچ ها (Switches)، روتر یا مسیریاب ها (Routers) و اکسس پوینت های بی سیم (wireless access points)

سوییچ ها، روترها و اکسس پوینت های بی سیم، وظایف بسیار متفاوتی را در یک شبکه انجام می دهند.

سوییچ ها (Switches)

سوییچ ها پایه و اساس(فونداسیون) شبکه های رایانه ای هستند. یک سوییچ به عنوان یک کنترلر عمل می کند. رایانه ها، چاپگرها و سرورها را به شبکه موجود در یک ساختمان یا مجتمع متصل می نماید.

سوییچ ها به تجهیزات بر روی شبکه شما امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با یکدیگر و همچنین با شبکه های دیگر را می دهند تا شبکه ای از منابع اشتراک گذاری شده را به وجود آورند. از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و تخصیص منابع (information sharing and resource allocation)، سوییچ ها در هزینه صرفه جویی و بهره وری را افزایش می دهند.

دو نوع اصلی سوییچ برای انتخاب به عنوان مبانی شبکه سازی شما وجود دارد: مدیریت شده (managed) و مدیریت نشده (unmanaged).

یک سوییچ مدیریت نشده (unmanaged switch) فراتر از سایر تجهیزات شبکه کار می کند اما نمی تواند پیکربندی شود. برای تجهیزات شبکه خانگی معمولا سوئیچ های مدیریت نشده پیشنهاد می شود.

یک سوییچ مدیریت شده (managed switch) می تواند پیکربندی و تنظیم شود. شما می توانید یک سوییچ مدیریت شده را به صورت محلی یا از راه دور مانیتور و تنظیم کنید و این موضوع به شما امکان کنترل بیشتر بر روی ترافیک شبکه و دسترسی به آن را می دهد.

مسیریاب ها (Routers)

مسیریاب ها یا روترها، چند شبکه را به هم متصل می کنند. این تجهیزات همچنین رایانه های بر روی این شبکه ها را به اینترنت متصل می کنند. روترها تمامی رایانه های شبکه شده را قادر می سازند یک اتصال اینترنتی را به اشتراک بگذارند که این امر منجر به صرفه جویی در هزینه می شود.

یک روتر به عنوان یک توزیع کننده (Dispatcher) عمل می کند. این تجهیز، اطلاعاتی که از طریق شبکه ارسال می شود را آنالیز می کند و بهترین مسیر را برای انتقال داده (data) انتخاب و در همان مسیر آن را ارسال می کند.

مسیریاب (router)، حرفه و تجارت شما را به دنیا متصل می کند، اطلاعات شما را در مقابل تهدیدات امنیتی حفاظت می کند و حتی می تواند تصمیم بگیرد که کدامیک از رایانه ها بر دیگر رایانه ها برای دریافت اطلاعات اولویت و برتری (priority) دارند.

فراتر از ویژگی های شبکه سازی اصلی بیان شده، روترها با قابلیت های بیشتری برای آسانتر نمودن شبکه سازی یا امنیت بیشتر ارائه می گردند. بسته به نیازهای شما، به عنوان مثال، می توانید یک روتر با یک دیوار آتش (firewall)، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN یا Virtual Private Network) یا یک سیستم ارتباطی اینترنتی (IP) انتخاب کنید.

نقاط دسترسی (Access points)

یک اکسس پوینت به تجهیزات اجازه اتصال به شبکه بی سیم بدون نیاز به هیچ کابلی را می دهد. یک شبکه بی سیم وارد شدن دستگاه های جدید بر روی شبکه موجود و اتصال به اینترنت را آسان می کند و پشتیبانی انعطلف پذیر برای کاربران سیار (لپ تاپ ها، تلفن های همراه و …) را فراهم می آورد.

یک نقطه دسترسی یا اکسس پوینت (access point)، مانند یک تقویت کننده برای شبکه شما عمل می کند. در حالیکه یک router پهنای باند را فراهم می آورد، یک اکسس پوینت آن پهنای باند را افزایش می دهد و بنابراین شبکه دستگاه های زیادی را می تواند پشتیبانی نماید و این دستگاه ها می توانند از راه دور به شبکه دسترسی پیدا کنند.

اما یک اکسس پوینت کاری فراتر از تنها افزایش پوشش شبکه بی سیم (Wi-Fi) انجام می دهد. این تجهیز همچنین اطلاعات مفیدی در مورد تجهیزات متصل به شبکه می دهد، امنیت پیشگیرانه را فراهم می آورد و اهداف کاربردی دیگر بسیاری ارائه می دهد.

دستگاه های Access point، استانداردهای IEEE متفاوتی را پوشش می دهند. هر استاندارد یک اصلاحیه است که در طول زمان تصویب شده است. استانداردها بر روی فرکانس های متفاوتی عمل می کنند، پهنای باند (bandwidth) متفاوتی ارائه می کنند و تعداد کانال های متفاوتی را پشتیبانی می کنند.

منبعhttps://www.cisco.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در حوزه صوت، تصویر، داده را دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

خروج از نسخه موبایل