اخبار ساختمانتکنولوژی

فناوری‌ مدرن تعمیر چاله آسفالت: چاله چوله‌‌‌ها خودبه‌خود پر می‌شوند!

چاله و چوله‌های داخل آسفالت خیابان و جاده‌ها با عدم رسیدگی، بعد از مدتی به یک گودال درست و حسابی تبدیل می‌شوند. به طور کلی برای پر کردن این چاله‌ها در هر اندازه و مقیاسی که باشند از آسفالت‌های تازه استفاده می‌کنند. با این روش تا حدودی می‌توان چاله‌ها را پر کرد اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد متعاقباً پستی و بلندی‌ها متعددی در آسفالت پدید خواهد آمد که چندان خوشایندتر از همتای خود نخواهند بود. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که در کشور‌های پیشرفته مهندسان چه فناوری‌هایی را برای حل مشکل و تعمیر انواع چاله آسفالت به کار می‌گیرند.

اهمیت تعمیر انواع چاله آسفالت

چاله‌هایی که در آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها به وجود می‌آیند به یک فصل خاصی مختص نمی‌شوند و ممکن است در تمامی طول سال و در شرایط آب و هوایی مختلف ایجاد شوند. این چاله‌ها برای کاربران خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار خطرناک هستند و می‌تواند خطرات مادی و جانی شدیدی را به بار آورد. هزینه تعمیر این چاله‌ها بسیار بالا است و به همین دلیل هم تاکنون حتی در کشورهای پیشرفته نیز شاهد حضور ناخوشایند آن‌ها در خیابان‌ها و جاده هستیم.

بیشتر بخوانید: پای پهباد به ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی هم باز شد!

چاله‌های آسفالت چگونه به وجود می‌آیند؟

اغلب اوقات چاله‌ها چرخه زندگی خود را به عنوان ترک‌های میکروسکوپی در سطح آسفالت آغاز می‌کنند. آب و هوای نامساعد، زهکشی ضعیف و ترافیک‌های سنگین همه و همه می‌توانند باعث شوند که سطح آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها استحکام خود را از دست دهند و شروع به از بین رفتن کنند. بریتانیا در این زمینه پیش قدم بوده است و با بررسی که در سال 2017 انجام داد عنوان کرد که نزدیک به 2 میلیون چاله در جاده‌ها و خیابان‌های این کشور تعمیر و پر شده‌اند که هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون یورو را در پی داشته است.

در حال حاضر تشخیص وجود از ترک‌های میکروسکوپی در سطح آسفالت دشوار است اما در آینده‌ای نزدیک با استفاده از تکنیک‌های اندازه گیری و سنجش بسیار دقیق قادر خواهیم بود که زمان و موقعیت مکانی این چاله‌ها را پیش‌بینی کنیم. برای تعمیر این ترک‌های ریز قبل از اینکه به چاله تبدیل شوند، ماشین‌هایی تمام خودکار نسبت به پر کردن این ترک‌های ریز اقدام خواهند کرد.

چاله‌های آسفالت چگونه به وجود می‌آیند؟

روش‌های نوین تعمیر چاله آسفالت

امروزه در دنیایی قرار داریم که پیشرفت‌ها ثانیه به ثانیه در زندگی بشر تغییر ایجاد می‌کنند. مهندسان با بهره گیری از فناوری‌هایی که در صنعت ساخت‌وساز ورود پیدا کرده‌اند سعی در به کارگیری روش‌هایی برای تعمیر انواع چاله در آسفالت داشته‌اند. به طور کلی از جدیدترین روش‌ها به این منظور می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از آسفالت خود ترمیم شونده برای تعمیر چاله
  • استفاده از گرمای مادون قرمز برای تعمیر چاله آسفالت

آسفالت خود ترمیم شونده

در همین خصوص با توسعه نوع جدیدی از مصالح ساخت جاده مانند آسفالت خود ترمیم شونده، مهندسان و دولت‌ها قادر خواهند بود که نیاز به تعمیر و پر کردن انواع چاله آسفالت را تا حد زیادی کاهش دهند و در آینده‌ای نزدیک بتوان چاله‌ها را تنها در کتاب‌ها و گزارش‌ها دید. جاده‌ها و خیابان‌های ساخته شده از آسفالت در واقع متشکل از مصالح دانه‌ای معدنی هستند که با استفاده از بیتومین به طور محکم به یکدیگر می‌چسبند و یک ساختار باثبات را شکل می‌دهند. هنگامی که ترکی روی سطح آسفالت پدید می‌آید، بیتومین به سمت این نقطه ضعف حرکت می‌کند و آن را پر می‌کند. با این همه مشکل، راه‌حل این است که بیتومین یا همان قیر خودمان در دمای معمولی بسیار چگال بوده و تعمیر ترک‌ها شاید به هفته‌ها زمان نیاز داشته باشد؛ بنابراین با فرض وجود ترافیک معمولی، نرخ رشد ترک می‌تواند بیشتر از نرخ پر شدن آن باشد و در نهایت به چاله‌های کوچک و بزرگ تبدیل شوند.

به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند تعمیر و پر شدن ترک‌های ریز و درشت ما در مرکز مهندسی حمل‌ونقل در دانشگاه ناتینگهام در حال کار روی کپسول‌هایی بسیار ریز هستند که در داخل آسفالت قرار داده می‌شوند. این روش از بهترین روش‌های مدرن برای تعمیر انواع چاله آسفالت به شمار می‌رود. این کپسول‌های حاوی روغن‌هایی مانند روغن آفتابگردان و روغن چوب هستند. ایده استفاده از این کپسول‌های حاوی روغن در آسفالت‌های خود ترمیم شونده به این صورت است که هنگامی که جاده یا خیابان شروع به ترک خوردن می‌کند، این کپسول‌ها شکسته و باز می‌شوند و محتوای روغن خود را آزاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی نوین ساختمانی در سال ۲۰۱۹، ۱۰ مورد از مهم‌ترین‌ها

با آزادسازی این روغن محیط پیرامون آسفالت نرم می‌شود. این نرم شدن به آسفالت کمک می‌کند تا راحت‌تر به حالت اولیه خود برگردد و به طور کارآمد ترک‌ها را پر کند و جلوی بدتر شدن شرایط آسفالت را بگیرد. با استفاده از این ایده و فناوری باید انتظار داشت که بتوان تشکیل هر گونه چاله را به مدت زمان 5 سال به تأخیر انداخت و به طریقی نیاز به نگهداری و تمامی مشکلات ناشی شده از آسیب وارد شدن به آسفالت را کاهش داد.

استفاده از مادون قرمز برای تعمیر چاله آسفالت

بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده از سوی مقامات محلی، هزینه‌های تعمیر آسفالت در خیابان‌ها و جاده‌ها در کشور‌های ولز و انگلستان به زودی به 14 میلیارد دلار خواهد رسید که به مراتب بیشتر از بودجه 5 میلیارد دلاری این کشورها برای این کار است. راه حل دیگری که برای تعمیر چاله‌های آسفالت در دانشگاه برونل به کار گرفته شده است در واقع استفاده از گرمای مادون قرمز به منظور یک تعمیر ارزان‌تر و ماندگارتر است.

آب و هوای منطقه در ترکیب به چرخه‌هایی پی در پی از یخ زدن و آب شدن می‌توانند سرعت توسعه چاله‌ها در آسفالت را به طرز چشمگیری افزایش دهند و اقداماتی که به منظور تعمیر آن‌ها صورت می‌گیرد را به هیچ تبدیل کنند. این موضوع به این دلیل است که تعمیر چاله‌ها در آسفالت به روش سنتی با استفاده از گرما و تزریق آسفالت داغ صورت می‌گیرد. در صورتی که آسفالت سرد باشد، درجه حرارت آسفالت داغ به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و متعاقباً پیوند‌های ضعیفی میان آسفالت داغ با دیواره‌های چاله شکل می‌گیرد. تعمیر چاله‌های آسفالت به این روش تنها می‌تواند چند ماه دوام بیاورد و بعد از آن نشانه‌هایی از تخریب دوباره در آن نمایان خواهد شد.

استفاده از مادون قرمز برای تعمیر آسفالت

به منظور بالا بردن عملکرد و کارایی تعمیر چاله‌های آسفالت گروه تحقیقاتی مهندسی سطوح جاده و خیابان در دانشگاه برونل یک سیستم تعمیر چاله کنترل شده را به کار گرفته‌اند. این روش نوین برای تعمیر چاله‌ها در آسفالت از یک ماشین حرارت دهی فروسرخ یا مادون قرمز برای گرم کردن سطح اطراف چاله مورد نظر قبل از پر کردن آن استفاده می‌کند.

این سیستم خودکار و کنترل شده به مهندسان این امکان را می‌دهد که به شیوه بهتری بر دمای آسفالت و چاله کنترل داشته باشند و پیوندهایی به مراتب محکم‌تری را میان چاله و مصالح پرکننده شکل دهند. این ماشین به گونه‌ای طراحی شده است که به سادگی بتوان آ ن را جا‌به‌جا کرد و در شرایط مکانی و اقلیمی مختلفی از آن استفاده کرد. با استفاده از این رو امید بر آن است که چاله‌های آسفالت تعمیر شده بتوانند به راحتی حداقل 5 سال دوام بیاورند.

سخن آخر

تعمیر چاله‌های شکل گرفته در سطح آسفالت‌ها هزینه‌ زیادی را برای دولت در بردارند. با این همه هزینه‌ای که دولت‌ها متقبل می‌شوند اما باز هم روش‌های به کار گرفته شده چندان نتیجه مطلوبی در پی نخواهند داشت و ماندگاری کمی دارند. استفاده از دو روش نوین آسفالت خود ترمیم شونده و گرم کردن آسفالت پیش از پر کردن چاله دو راه حلی هستند که نتایج به مراتب بهتری را به دست داده‌اند.

منبع
theconversation
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا