مبلمان و وسایل

فرش سه بعدی چیست؟ ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب آن + 26 تصویر جذاب

با رشد تکنولوژی و خلق طراحی‌های سه بعدی توسط هنرمندان، فرش‌های سه بعدی نیز چشم به دنیا گشودند. فرش سه بعدی فرشی مدرن است که با  طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و جذاب، دکوراسیون خانه‌ها را زیباتر و جذابتر می‌سازد. با ما همراه شوید تا با فرش‌های سه بعدی بیشتر آشنا شوید.

فرش مدرن

فرش‌ها از لحاظ سبک و طرح به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند. فرش‌های کلاسیک با طرح‌های فرش اصیل ایرانی مثل شاه‌عباسی، بته جقه، اسلیمی، خشتی، درختی، شکارگاه و … بافته می‌شوند، اما فرش‌های مدرن طرح‌های بسیار متنوع‌تری دارند و در انواع مختلفی مثل شگی، فریز و … بافته می‌شوند. اصلی‌ترین نخ‌هایی که در بافت فرش مدرن نقش‌نمایی می‌کنند، ابریشم، پنبه، پشم و پلی‌استر می‌باشد، بیش‌تر فرش‌های مدرن با نخ پلی‌استر بافته می‌شوند، زیرا پلی‌استر نسبت به سایر نخ‌ها قیمت پایین‌تری دارد.

فرش سه بعدی چیست؟

فرش سه بعدی

فرش سه بعدی (3D Carpet) یکی از انواع فرش‌های مدرن است و به گونه‌ای بافته می‌شود که طرح فرش به صورت سه بعدی نمایش داده شود، در واقع خطای دید ما باعث می‌شود، فرش به صورت سه بعدی به نظر برسد. فرش‌های سه بعدی هم به صورت دست‌باف و هم به صورت ماشینی در طرح‌ها، اشکال و  اندازه‌های مختلف طراحی و بافته می‌شود.

تفاوت فرش سه بعدی با فرش‌های معمولی

فرش سه بعدی

برای بافت یک فرش سه بعدی یک طرح سه بعدی لازم است. طراحان فرش با استفاده صحیح رنگ‌ها در کنار هم و ایجاد سایه روشن و تیره، طرح‌های سه بعدی را خلق می‌کنند. فرش‌های سه بعدی در نحوه بافت هیچ تفاوتی با فرش‌های معمولی ندارند، تنها تفاوت آن‌ استفاده از یک نخ خاص می‌باشد که هنگام آهار دادن کمی جمع می‌شود، بنابراین ارتفاعش نسبت به سایر نخ‌ها کم می‌شود. کم شدن ارتفاع این نخ نسبت به سایر نخ‌ها و خطای دید انسان، هر دو سبب سه بعدی دیده شدن طرح فرش می‌شود.

مفهوم شانه و تراکم فرش

قبل از بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب فرش سه بعدی بهتر است مختصری به شانه و تراکم فرش بپردازیم.

هر تخته فرش دارای دو تراکم عرضی و طولی است. به تعداد گره‌ها در هر مترمربع از عرض فرش تراکم عرضی یا شانه می‌گویند. به طور کلی فرش‌ها در شانه‌های 500، 700، 1000، 1200و 1500 طراحی و تولید می‌شوند و به تعداد گره‌ها در هر مترمربع از طول فرش تراکم عرضی (تراکم) می‌گویند. هرچه شانه فرش بیشتر باشد، فرش ریزبافت‌تر می‌باشد و ظرافت و زیبایی بیشتری دارد و هرچه تراکم فرش افزایش یابد فرش سفت‌تر و مقاوم‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های فرش سه بعدی

فرش سه بعدی

ویژگی‌های فرش سه بعدی در زیر بررسی شده است:

  • همان طور که گفته شد و از نام این فرش‌ها پیداست، طرح فرش سه بعدی به صورت سه بعدی به نظر می‌رسد.
  • اغلب فرش‌های سه بعدی 500 شانه هستند.
  • فرش‌های سه بعدی نسبت به فرش‌های معمولی سبک‌تر هستند.
  • از ویژگی‌های فرش سه بعدی لطافت و نرمی پرزهای آن می‌باشد.
  • این فرش‌های مدرن از استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • فرش‌های سه بعدی ثبات رنگی بالایی دارند، زیرا رنگرزی نخ‌های آن در دمای 130 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود.

مزایای فرش سه بعدی

فرش سه بعدی

از مزایای فرش سه بعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرش‌های سه بعدی نسبت به فرش‌های ماشینی و صد البته فرش‌های دست‌باف بسیار ارزان هستند و قیمت مناسبی دارند. قیمت فرش سه بعدی همانند دیگر فرش‌ها بستگی به اندازه آن دارد، هرچقدر مساحت فرش بیشتر شود، قیمت آن بالاتر می‌رود.
  • فرش‌های سه بعدی به دلیل سبک بودن، حمل و جابه‌جایی ساده‌ای دارند.
  • فرش‌های مدرن سه بعدی قابل شستشو با آب هستند و در صورت کثیف شدن به راحتی تمیز می‌شوند.
  • فرش‌های سه بعدی دارای طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی می‌باشد.
  • استفاده از نخ پلی‌استر در فرش سه بعدی سبب شده است که فرش پرزدهی نداشته باشد، برای افراد حساسیت و آلرژی ایجاد نکند و همین طور فرش نرم و لطیف باشد و از استحکام بالایی نیز برخوردار باشد.
  • فرش‌های سه بعدی محکم و بادوام می‌باشند و در برابر گرما و حرارت نیز مقاوم هستند.
  • همان طور که گفته شد، فرش‌های سه بعدی ثبات رنگی بالایی دارد که از مزیت‌های این فرش مدرن محسوب می‌شود.

معایب فرش سه بعدی

فرش سه بعدی

اکنون بیایید معایب فرش‌های سه بعدی را بررسی کنیم.

  • از معایب فرش‌های سه بعدی می‌توان به ریزبافت نبودن آن اشاره کرد، زیرا اغلب فرش‌های سه بعدی 500 شانه هستند.
  • فرش‌های سه بعدی به دلیل بافت خاصی که دارند، نباید زیر تخت، میز، مبل و اجسام سنگین گذاشته شوند، فشار ناشی از وزن این وسایل بافت فرش را خراب می‌کند و همین طور طرح زیبای سه بعدی فرش را خدشه‌دار می‌سازد.

کاربرد فرش سه بعدی

فرش سه بعدی

فرش سه بعدی در همه قسمت‌های منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی دیوارها را نیز با فرش‌های سه بعدی تزیین می‌کنند. در زیر این کاربردها را بررسی کرده‌ایم:

فرش سه بعدی به عنوان تابلوفرش

طرح‌های زیبا و سه بعدی این فرش‌های مدرن، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، این حقیقت سبب شده است تا طراحان از فرش‌های سه بعدی تابلو فرش‌هایی زیبا خلق کنند.

فرش سه بعدی در اتاق کودک

طرح‌های فانتزی و کودکانه فرش‌‌های سه بعدی در کنار لطافت و نرمی پرزهای آن، این فرش مدرن را برای اتاق کودک بسیار مناسب ساخته است.

فرش سه بعدی در آشپزخانه

فرش‌های سه بعدی در آشپزخانه‌ها نیز استفاده می‌شوند. همان طور که گفته شد، فرش‌های مدرن در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارند، اما رنگ‌های تیره و طرح‌هایی مثل میوه، ادویه و … برای آشپزخانه مناسب هستند.

فرش سه بعدی در اتاق نشیمن و پذیرایی

طرح‌های شیک و زیبای فرش‌های سه بعدی مناسب برای پذیرایی و اتاق نشیمن هستند.

فرش سه بعدی در اتاق خواب

بدون شک لطافت و نرمی فرش‌های سه بعدی در کنار یک طرح زیبا اتاق خواب را جذاب‌تر از پیش می‌کند.

فرش سه بعدی در راهرو

فرش سه بعدی در راهروها نیز استفاده می‌شوند، راهروها با فرش‌های سه بعدی مستطیلی جذاب و دیدنی می‌شوند.

فرش سه بعدی به عنوان پادری

ابعاد کوچک فرش‌های سه بعدی به عنوان پادری نیز به کار می‌رود.

مطلب پیشنهادی: بهترین رنگ فرش برای پذیرایی کدام است و 7 عامل مهم در انتخاب آن

سخن آخر

اگر دکوراسیون منزل خود را به سبک مدرن انتخاب کرده‌اید، فرش‌های سه بعدی را نیز در طراحی داخلی منزلتان بگنجانید. فرش سه بعدی یکی از انواع فرش‌های مدرن است و به گونه‌ای طراحی و بافته می‌شود که طرح آن به صورت سه بعدی دیده شود. این فرش مدرن قیمت مناسبی دارد و در اتاق نشیمن و پذیرایی، اتاق خواب، اتاق کودک، راهرو و آشپزخانه کاربرد دارد و به عنوان تابلو فرش نیز استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا