دانشنامه ساختمان

علت شوره زدن سیمان : دلایل و راهکارهای رفع این مشکل

امروزه همه با انرژی خورشیدی تا حدی آشنایی دارند و می‌دانند که تا چه اندازه استفاده از انرژی خورشید و پنل‌های خورشیدی می‌تواند در صرفه‌جویی در مصرف انرژی مؤثر باشد. همچنین یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از به هدر رفتن انرژی این است که در سازه‌ها از عایق سقف استفاده شود؛ اما علاوه بر استفاده از عایق کاری برای مصرف بهینه انرژی باید به مراقبت صحیح از مصالح ساختمانی نیز توجه شود. با توجه به اهمیت کاربرد سیمان در صنعت ساختمان سازی، در مطلب حاضر سعی شده که راجع به یکی از موارد تأثیر گذار که شوره زدن سیمان است، اطلاعات کارآمدی را در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید تا با علت شوره زدن سیمان آشنا شوید.

وقتی که آب از بتنی با تراکم ضعیف، ترک‌ها یا درزهای موجود عبور می‌کند، آهک موجود در ترکیبات بتن شسته شده و منجر به ایجاد رسوب نمکی می‌شود که به شوره‌زدگی شناخته می‌شود. در ابتدا این مسئله از طریق هیدروکسید کلسیم (یکی از محصولات هیدراتاسیون) ایجاد می‌شود سپس کم‌کم به صورت محلول در آب در می‌آید و بعد از طریق ترک‌ها و حفره‌های مویینه بتن به سطح آن هدایت می‌شود. به دنبال تبخیر آب، هیدروکسید کلسیم جامد با منواکسید کربن موجود در اتمسفر واکنش داده و کربنات کلسیم آهک (CaCO) را به وجود می‌آورد که همان رسوبات سفیدرنگ یا شوره روی سطح بتن است.

علت شوره زدن سیمان

شوره زدن سیمان یا سفیدک زدن چگونه است؟

شوره زدن سیمان یکی از مسائل جنجال آفرین برای پیمانکاران بتن است، زیرا تعمیر آن کاری بس دشوار است. نشانه شوره زدن معمولاً لکه‌هایی سفیدرنگی است که بر روی آن ایجاد می‌شود و به دلایل مختلفی مانند تراکم، دمای پایین، باران، رطوبت و… رخ می‌دهد.

علت شوره زدن سیمان : دلایل ایجاد شوره سیمان چیست؟

زمانی که رطوبت شروع به واکنش با سیمان می‌کند، باعث ظاهر شدن لکه‌هایی سفید در بتن می‌شود. علاوه بر آن بعضی از سطوح و سفیدک‌های سیمان کاری دیوار، به واکنش نسبت به دیگر مواد بسیار حساسند و در صورت وجود آب، یا انباشته شدن نمک در یک قسمت، آسیب جدی می‌بینند.

تعمیر سیمان شوره زده را از کجا شروع کنیم؟

اگر نیاز به تعمیر سیمان دارید، باید بدانید که سن ساختمان، یعنی اینکه سازه بافتی قدیمی دارد یا جوان، به این مسئله ارتباط مستقیم دارد، چرا که سازه‌هایی که سن بالاتری دارند، حساس‌تر هستند و ریسک کار را بالاتر می‌برند. شما همچنین نیاز به ارزیابی اتصالات، تغییرات مواد دیوار یا هر سطح دیگری که دارای رطوبت است، دارید. ازاین‌رو بررسی اتصالات، شکاف‌ها و فلاشینگ‌هایی که آب می‌تواند به درون آن‌ها نفوذ کند را باید با تیزبینی مورد بررسی قرار دهید. برای پیشگیری از شوره سیمان باید کلیه شکاف‌های موجود در سازه تعمیر شوند. در وهله اول می‌بایست دودکش و دیوار‌ها مورد بازرسی قرار بگیرند، زیرا احتمال وقوع سفیدک و شوره در این نواحی بیشتر است.

راهکارهای رفع شوره زدن سیمان

تمیز کردن

ساده‌ترین شگرد برای رفع شوره زدن سیمان از بین بردن رطوبت، شستن دیوارها و تمیز کردن آن‌ها است تا بتوانید شوره‌های موجود در آن‌ها را به خوبی ببینید. استفاده از یک وکیوم مرطوب یا هوا برای آب‌هایی که در بین شکاف‌ها جا خوش کرده و دردسر آفرین شده‌اند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر از این راهکار قبلاً استفاده کرده‌اید و مشکل هنوز هم وجود دارد، از برس‌های غیر فلزی برای این کار استفاده کنید.

استفاده از سرکه یا اسید سیتریک در محل شوره سیمان

یکی دیگر از شیوه‌های از بین بردن این معضل، استفاده از سرکه یا اسید سیتریک در محل صدمه دیده است. لازم به ذکر است که قبل از مخلوط کردن این اسیدها ابتدا آن‌ها را رقیق کنید. اگر از این شیوه برای نجات از انحلال بتن استفاده می‌کنید، بعد از آن لازم است که از سودا به منظور تعادل اسید سطح سیمانی استفاده کنید.

علت شوره زدن سیمان

اجتناب از رطوبت

مؤثرترین راهکار برای مقابله با رطوبت جلوگیری از وقوع آن است. یکی از این راه‌ها نصب یک مانع بخار است که از انتقال آب به سطح جلوگیری کند. همیشه از درزگیر و پوشش مناسب در سطوح سیمانی استفاده کنید که مانع از نفوذ آب‌های غیر ضروری بر روی سطح آن می‌شوند.

شوره زنی اولیه را می‌توان با استفاده از قلمو و آب از بین برد اما برای حذف رسوبات سنگین معمولاً به اسید شویی سطح سیمانی نیاز می‌شود. اسید مورد استفاده برای این کار هیدرو کلرید اسید (HCl) با غلظت ۱:۱۰ یا ۱:۲۰ در هر دوره مصرف است. زمانی که اسید برای واکنش با آهک استفاده شد، عملکردش را متوقف می‌سازد؛ اما برای حذف نمک‌هایی که تشکیل شده باید سطح سیمانی با آب شسته شود.

شوره زنی و شستگی (Leaching) برای سطوح سیمانی مضر است. چراکه علاوه بر لکه‌دار کردن و ایجاد ظاهری ناخوشایند، موجب تسریع در روند کربناسیون نیز می‌شود. در بتن مسلح احتمال خوردگی فولاد، به دلیل کربناسیون و نفوذپذیری افزایش می‌یابد. پس لازم است مواد ساخت بتن، سنگ‌دانه و افزودنی‌های شیمیایی از نوع باکیفیت انتخاب شوند. همچنین لازم است طرح اختلاط طراحی شده دقیقاً اعمال شده و به طور صحیح اجرا و متراکم شود.

چه کنیم که سیمان شوره نزند؟

شگرد‌های دیگری هم برای رفع شوره سیمان وجود دارند، اما این نکته را فراموش نکنید که بستن ترک‌ها مهم‌ترین کار قبل از استفاده از هر نوع محصولی است. هنگام استفاده از هر محصول، نخست آن را در یک قسمت کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شوید که باعث مخدوش شدن سیمان نمی‌شود.

تعمیرات امکان‌پذیر در بتن

ساختاری

در حقیقت هیچ نگرانی ساختاری در مورد ته‌نشین شدن خود به خودی وجود ندارد مگر اینکه ته‌نشین شدن حاصل عملکرد کلریدها باشد که می‌تواند بیانگر آلودگی کلرید باشد. با گذشت زمان این کلرید‌ها به بافت بتن حمله‌ور شده و موجب نابودی شدید بتن می‌شوند. این فرایند مادامی‌که نفوذ آب ادامه پیدا کند ادامه خواهد یافت.

زیبایی

وقتی که علت شوره زدن سیمان مشخص و حذف شد، دیگر نگرانی در مورد بتن وجود نخواهد نداشت. امروزه محصولات زیادی برای رفع شوره سیمان در بازار وجود دارد که با تهیه این محصولات به‌سادگی می‌توانید این شوره‌ها را از سطوح معیوب از بین برده و زیبایی را به ساختمان بازگردانید.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید صمیمانه سپاس گزاریم، امیدواریم با توجه به مطالب بیان شده در مورد شوره زدن سیمان بتوانید مشکل شوره ساختمان خود را سریعاً برطرف کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا