مقالات کارگشا

علت باد کردن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت چیست؟

بعد از نصب پارکت‌های چوبی در خانه ممکن است بعد از چند سال شاهد باد کردن و بالا آمدن پارکت باشید. علت بالا آمدن پارکت چوبی می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد از جمله رطوبت و سیستم‌های گرمایشی. در ادامه در مورد علت بلند شدن کف‌پوش و نحوه تعمیر پارکت باد کرده بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت باد کردن، باز شدن و فاصله افتادن بین پارکت لمینت

یکی از مشکلات جدی که با گذشت زمان برای پارکت‌های لمینت روی می‌دهد، باد کردن و ورم کردن آن‌ها است. این مشکل ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی روی دهد از جمله:

  1. آزاد نبودن پارکت

قبل از نصب پارکت باید به این نکته توجه شود که پارکت باید بین 8 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر از کف فاصله داشته باشد. این فاصله برای انقباض و انبساط پارکت لازم است و حتماً به افرادی که پارکت را نصب می‌کنند این نکته را گوشزد کنید.

اگرچه احتمال اینکه ورم کردن پارکت چوبی شما به این دلیل باشد بسیار کم است چرا که افرادی که آن را نصب می‌کنند به خوبی با این قاعده آشنایی دارند اما باز هم بهتر است آن را بررسی کنید.

  1. کیفیت پارکت

کیفیت پارکت هم بسیار مهم است و اگر می‌خواهید پارکتی که در خانه خود نصب کرده‌اید کیفیت خود را بعد از گذشت سال‌ها همچنان حفظ کند، بهتر است پارکتی با کیفیت خوب و درجه یک انتخاب کنید. پارکت‌های ارزان و ضعیف به مرور کیفیت خود را از دست می‌دهند و شاهد باد کردن و خراب شدن آن‌ها خواهید بود پس در هنگام خرید حتماً جنس، مقاومت و کیفیت پارکت را به دقت بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

  1. گذاشتن وسایل سنگین روی کف‌پوش

یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت، قرار دادن وسایل سنگین مانند کمد، میز غذاخوری، کابینت و … روی پارکت است چرا که این وسایل مانع انبساط و انقباض پارکت می‌شوند و در نتیجه پارکت در قسمت‌هایی که این وسایل قرار دارند ورم می‌کند.

برای حل این مشکل بهتر است از گذاشتن وسایل سنگین روی پارکت خودداری کنید تا فضای کافی برای انقباض و انبساط لمینت مهیا شود. می‌توانید پایه‌های این وسایل را برش دهید و آن‌ها را بدون پایه روی پارکت قرار دهید تا وزن آن‌ها در کل جسم پخش شود و فقط روی پایه‌ها نباشد.

  1. وجود سیستم گرمایشی

تازگی در اغلب ساختمان‌ها سیستم‌های گرمایشی در کف ساختمان نصب می‌شوند و از این طریق گرمای کافی برای ساختمان فراهم می‌شود.

این سیستم گرمایشی مشکلی برای پارکت به وجود نمی‌آورد و نیازی به نگرانی نیست  اما در برخی مواقع این لوله‌ها ممکن است دچار نشتی شوند. در این مواقع رطوبت ایجاد شده به پارکت آسیب زده و باعث ورم کردن آن می‌شود.

برای حل این مشکل و قبل از صدمه زدن به پارکت سریعاً اقدام در تعمیر لوله‌های سیستم گرمایشی ساختمان کنید.

بیشتر بخوانید: چرا پارکت صدا می دهد؟ بهترین روش رفع صدای پارکت

علت باد کردن، باز شدن و فاصله افتادن بین پارکت لمینت

  1. استفاده از ام دی اف (MDF) به جای اچ دی اف (HDF) در تولید پارکت

پارکت‌هایی که از جنس ام دی اف ساخته شده‌اند هنگام انبساط و انقباض بیش از حد تغییر سایز داده و بیش از حد معمول بالا می‌آیند. چنین مشکلی به خصوص در فصل‌هایی که نوسانت دمایی زیاد است، شایع‌تر است.

بنابراین باری دیگر توصیه می‌شود در هنگام خرید پارکت دقت کرده و در این مورد به خوبی تحقیق کنید و بهترین جنس پارکت را برای خانه خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب پارکت چوبی کدام است؟

  1. نفوذ رطوبت به زیر پارکت

یکی از دلایل عمده در ورم کردن پارکت‌ها نفوذ رطوبت به لایه‌های زیرین آن است. این اتفاق ممکن است در اثر لوله آب گرم غیراستاندارد، دیوار مرطوب یا نصب لمینت روی سیمان خشک نشده روی بدهد. رطوبت یکی از عواملی است که صدمه زیادی به چوب می‌زند و پارکت هیچ مقاومتی در برابر آن ندارد و با کوچک‌ترین تماس با رطوبت ممکن است پارکت باد کند.

برای رفع این مشکل، باید زیر پارکت‌ها بررسی شود و در صورت وجود رطوبت یا لوله‌های آب آسیب دیده، تلاش در رفع رطوبت شود. علاوه بر این اگر لوله‌ها در زیر ساختمان قرار دارند می‌توانید هنگام نصب پارکت میان لمینت و لوله‌ها یک لایه پلاستیک قرار دهید تا رطوبت به پارکت نفوذ نکند.

  1. عدم استفاده صحیح از پکیج

یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت عدم استفاده صحیح از پکیج است. بعد از نصب پارکت به مدت یک هفته از روشن کردن پکیج خودداری کنید و در صورت روشن کردن آن را با دمای خیلی پایین روشن کنید. روشن نمودن پکیج بلافاصله و با حرارت بالا به پارکت‌ها فشار وارد کرده و باعث باد کردن آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای نصب پارکت‌ها در فصل تابستان است که هوا گرم است و نیازی به روشن کردن پکیج ندارید.

بیشتر بخوانید: کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

نحوه تعمیر پارکت بالا آمده و باز شده

اگر پارکت شما ورم کرده است دیگر چاره‌ای جز تعمیر آن وجود ندارد و بهتر است این بار توصیه‌های لازم را جدی بگیرید و به خوبی از پارکت خانه خود مراقبت کنید. تعمیر پارکت بالا آمده به این صورت است:

  • برداشتن قسمت باد کرده

در ابتدا با ابزار مناسب بخش‌های آسیب دیده را جدا کنید و پس از برداشتن آن لایه‌های زیرین را به خوبی تمیز کنید. در انجام این مرحله به خوبی دقت کنید تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود.

  • نصب پارکت جدید در قسمت برداشته شده

قدم دوم در تعمیر پارکت ورم کرده این است که پارکت‌های جدید را جایگزین کنید و در قسمت مورد نظر نصب کنید. در خرید پارکت‌های جدید دقت کنید و توجه داشته باشید که جنس، ضخامت و رنگ پارکت جدید باید کاملاً متناسب با پارکت قبلی باشد. در نصب پارکت جدید فاصله مناسب میان پارکت‌ها را رعایت کنید و آن‌ها را به دقت نصب کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید کفپوش و سؤالاتی که قبل از خرید باید از خود بپرسید

  • جایگذاری کامل پارکت

برای رفع مشکل باز شدن و رفع فاصله میان پارکت میتوان قسمت مورد نظر را به خوبی تمیز کرده و بررسی کنید تا درز‌ها و منافذ به خوبی پر شده باشند. به علاوه باید به اجازه دهید چسب بخش ترمیم شده پارکت به خوبی خشک شود.

سخن آخر

پارکت زیبایی های خاص خود را دراد اما در نگهداری از آن باید دقت کرد. باد کردن و بالا آمدن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت از مشکلات اصلی است که با بهره گیری از نیروهای متخصص نباید چندان نگرانی بابت آنها داشت. برای تعمیر پارکت میتوانید درخواست خود را در  سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا