معماری و زندگی

طریقه نصب لوستر چگونه است؟ 7 گام اساسی با نکات اجرایی

تغییر روشنایی یکی از راحت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای به روزرسانی دکوراسیون منزل است. در طراحی داخلی، لوستر به عنوان تأمین کننده نور شب می‌تواند مهم‌ترین نقش را در زیبا نشان دادن عناصر خانه داشته باشد. پس می‌توان با تغییر لوستر بر میزان شدت و نحوه انتشار نور نظارت دقیق‌تری داشته باشید؛ اما برای این کار نیاز است که طریق نصب لوستر را بلد بود. ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون در مورد نحوه نصب لوستر اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

نصب لوستر چگونه است؟

اول وسایل مورد نظر نصب لوستر را فراهم می‌کنیم:

  • سیم پیچ
  • دریل
  • فازمتر
  • پیچ گوشتی (دو و چهارسو)
  • چسب نواری
  • پیچ و رولپلاک
  • نردبان

سپس اجزای یک لوستر سقفی را بررسی می‌کنیم:

  • جعبه اتصال سقفی
  • پایه نگهدارنده
  • زنجیر
  • پایه لامپ
  • سایبان
  • لامپ

نحوه نصب لوستر

1- برق را قطع کنید

کار با برق به معنای اقدامات احتیاطی اضافی است. با چرخاندن قطع کننده مدار اصلی خانه خود به وضعیت خاموش (بر روی کنتور برق)، جریان برق را به کلی قطع کنید. برای اطمینان از قطع بودن برق از یک فازمتر استفاده کنید و آن را درون یکی از پریزهای داخل خانه قرار دهید.

نصب لوستر چگونه است؟

2- جعبه اتصال سقف را آماده کنید

با بستن هر پیچ مطمئن شوید که جعبه اتصال به طور ایمن به سقف متصل شده است. اگر سقف از قبل دارای محل اتصال جعبه سقفی است، نیازی به سوراخ کاری سقف ندارید، وگرنه باید با دریل محل پیچ‌ها در سقف را سوراخ کنید. برای نصب جعبه اتصال باید از پیچ و رولپلاک استفاده کنید. سیم‌هایی که از سقف بیرون زده‌اند را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر آن‌ها فرسوده شده‌اند، برای برش سیم‌ها از یک سیم چین استفاده کنید.

«چنانچه نیاز به نصب و تعویض لوستر  را دارید؛ می‌توانید درخواست نصب لوستر خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

3- لوستر را به دست بگیرید

بیشتر لوسترها قطعاتی دارند که باید در محل مونتاژ شوند. برای این کار لوستر را در دست بگیرید تا آماده نصب شود. در این مرحله، سقف دارای یک قلاب برای نگهداری لوستر است اما اگر چنین قلابی را مشاهده نکردید، از یک فرد برای نگهدار لوستر کمک بگیرید. در صورت لزوم مطمئن شوید که هر گونه اثر انگشت را بعداً پاک می‌کنید تا لوستر تمیز شده و زیبایی خود را نشان دهد.

4- زنجیره‌ها را اندازه بگیرید

دو عامل، طول زنجیر را تعیین می‌کنند، ارتفاع اتاق و فاصله انتهای لوستر تا میز ناهار خوری! به عنوان مثال، برای یک سقف با ارتفاع 2.5 متر، فاصله انتهای لوستر تا میز ناهار خوری باید بین 76 سانتی‌متر تا یک متر باشد.

ارتفاع لوستر به ابعاد محیط نیز بستگی دارد؛ هر چه متراژ فضا بیشتر باشد باید لوستر به سقف نزدیک‌تر باشد تا فضای بیشتری را روشن کند. همچنین، ارتفاع لوستر به مسائل زیباشناسی و دکوراسیون فضا نیز مربوط است، مثلاً تأکید بر روی سایه و روشن کردن برخی از قسمت‌های داخلی خانه یا محل کار!

5- سیم‌ها را وصل کنید

انتهای سیم تغذیه بیرون زده از سقف را به انتهای سیم‌های لوستر وصل کنید. در این مرحله باید به دوپل یا یک پل بودن سیم ‌کشی دقت کنید. سیم کشی لوستر معمولاً از نوع دوپل است، به این معنا که دو سیم برای فاز و یک سیم تک برای نول در نظر گرفته شده است.

اگر سیم ‌کشی موجود از نوع دوپل بود، باید هر سیم فاز لوستر به سیم فاز موجود در سقف متصل شود و سیم نول به سیم نول سقف. سپس دور محل اتصال سیم‌ها را برای جوانب احتیاطی با نوار چسب ایمن سازی کنید. تمام محل اتصال سیم و جعبه اتصال را با سایبان لوستر از طریق بستن پیچ‌ها به جعبه اتصال بپوشانید.

نکات مهم در نصب لوستر

6- لوستر را مستقر کنید

بعد از اتصال سیم‌ها، حالا باید پایه نگهدارنده را به جعبه اتصال وصل کنید. با این کار وزن لوستر به جعبه منتقل می‌شود. پایه نگهدارنده ممکن است در ابعاد مختلف باشد و از پیچ‌های گوناگونی تشکیل شده باشد.

برای لوسترهای سنگین مهم است که تعداد پیچ بیشتر باشد و جنس بدنه نگهدارنده نیز مقاومت لازم را برای تحمل بار داشته باشد. در این مرحله، نصب لوستر با استفاده از پیچ گوشی به‌راحتی امکان پذیر است.

نحوه نصب لوستر

7- لامپ ها را در محل خود قرار دهید

لامپ‌هایی که انتخاب می‌کنید، میزان روشنایی فضا را تعیین می‌کنند. لامپ‌های رشته‌ای همراه با درخششی گرم، ال ای دی‌ها به همراه نور مستقیم و لامپ‌های هالوژن دارای نور روشن مانند نور طبیعی هستند. لامپ‌ها را در محل خود قرار دهید و سپس کنتور برق را روشن کنید.

نکات مهم در نصب لوستر

قبل از برداشتن لوستر قدیمی، تمام اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید. همچنین ممکن است نیاز به فرد کمکی داشته باشید، به خصوص اگر لوستر بزرگی را می‌خواهید جایگزین کنید. در هر صورت، نکات مهم در نصب لوستر را به خاطر داشته باشید:

  • خاموش کردن برق از کنتور ضروری است.
  • قسمت زیر لوستر را آماده کنید و مطمئن شوید که از اشیا پاک است. در زیر لوستر از نردبان پله‌ای استفاده کنید تا فرآیند نصب را به‌راحتی انجام دهید.
  • اول باید سایبان را بردارید و سپس اقدام به باز کردن سیم‌ها کنید. سایبان اغلب به صورت پیچی در محل سفت می‌شود و بازکردن آن کار سختی نخواهد بود.
  • زنجیرهای لوستر یا هر نوع بخش آویزان لوستر را باید به کمک فرد دیگری انجام دهید.
  • بیشتر سقف‌ها دارای قلاب هستند، به این صورت که لوستر را به قلاب وصل می‌شود تا وزنش را تحمل کند.
  • به وزن لوستر توجه کنید! هر چه لوستر سنگین‌تر باشد، اطمینان از تحمل وزن توسط قلاب با محل اتصال سایبان یا جعبه سقف باید بررسی شود.
  • اگر لوستر دارای حباب است، نخست حباب‌ها را بردارید تا بتوانید بدنه لوستر را نصب کنید.

کلام آخر

طریقه نصب لوستر را در بالا معرفی کردیم، حالا با خیال راحت می‌توانید فرآیند کار را شروع کنید. همچنین باید خاطر نشان کرد که لوسترها به انواع و اقسام مختلف تقسیم می‌شوند اما شرایط نصب آن‌ها مشابه است؛ اما تفاوت ممکن است در داشتن یا نداشتن زنجیر، تعداد حباب، شکل ظاهری، ارتفاع، جنس و متریال و سایر موارد جزئی باشد. در این راستا، موارد ایمنی را نیز رعایت کنید تا در سلامت کامل و با کیفیت بالا فرآیند نصب را انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا