عملیات اجرای ساختمان

طریقه نصب ایزوگام صفر تا صد + استانداردها و نکات مهم

عایق کاری ساختمان در بخش‌های مختلف به دلیل نقش مهمی که در ساختمان سازی دارد باید با استفاده از مصالح با کیفیت و با رعایت اصول و استانداردهای از پیش تعریف شده اجرا شود. ایزوگام که عمدتاً در پشت بام‌ها و گاهی هم در سرویس‌های بهداشتی نصب می‌شود از جمله اصلی‌ترین عایق‌های رطوبتی در ساختمان به شمار می‌روند. در این مقاله از ویکی ساختمون به شرح مرحله به مرحله نصب ایزوگام می‌پردازیم.

نکات مهم در نصب ایزوگام

در فرآیند نصب ایزوگام از وسایل و تجهیزاتی استفاده می‌شود که سر و کار داشتن با آن‌ها نیازمند احتیاط است. در زیر نکات مهم در خصوص اجرای ایزوگام آورده شده است:

  • اولین نکته مهم، اطمینان حاصل کردن از سالم بودن کپسول و مشعل و اتصال صحیح آن‌ها به یکدیگر است. این موضوع در مکان‌هایی سربسته و کوچک مانند سرویس‌های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • اجرای ایزوگام در فضاهای کوچک و سربسته داخل ساختمان‌ها با خطرات بیشتری همراه است. تمامی اصول و استانداردهای قبل از نصب در این نوع از فضاها باید کاملاً رعایت شود. از افراد با تجربه برای نصب ایزوگام کمک بگیرید و کپسول آتش‌نشانی در محل، در دسترس باشد.
  • نصب ایزوگام در فضاهای باز اغلب در ارتفاع‌های بالا صورت می‌گیرد. از این رو رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. توجه و دقت کافی نسبت به اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی لازم و عدم ریسک و رفتار خودسرانه، باعث می‌شود تا احتمال خطر و حوادث کم شود.
  • فرآیند اجرای ایزوگام به دلیل سر و کار داشتن با حرارت‌های بالا و مواد خطرناک، باید دور از کودکان باشد.
  • در هنگام جابه‌جایی رول‌های ایزوگام و همچنین حمل کپسول‌های گاز مایع امکان افتادن آن‌ها روی پا و یا ضربه خوردن اعضای بدن وجود دارد. حتماً از کفش‌های ایمنی مخصوص استفاده کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  • محل انبار کپسول‌های گاز مایع و رول‌های ایزوگام باید دارای روزنه‌هایی، جهت گردش هوا باشد. به هیچ عنوان مکان سربسته و سرپوشیده نباشد. به خصوص کپسول‌های گاز مایع در مکانی نگهداری شود که دارای فضای باز و هوای آزاد باشد.
  • مواد اولیه ایزوگام‌ها وزن بالایی دارند. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت ایزوگام فضایی بزرگ، بهتر است که همه مواد لازم به پشت بام منتقل نشود. در صورت انتقال آن‌ها به پشت بام، از انباشت آن‌ها با هم در یک مکان خودداری شود.
  • قبل از شروع فرآیند نصب ایزوگام از مساعد بودن آب و هوا و احتمال ریزش برف و باران اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است، که عملیات نصب ایزوگام در دمای زیر صفر صورت نگیرد زیرا احتمال پایین آمدن کیفیت کار وجود خواهد داشت. به طوری که نصب عایق رطوبتی نباید در دمای محیط کمتر از 5 درجه و بیشتر از 40 درجه سانتیگراد صورت گیرد.

نکات مهم در نصب ایزوگام

تجهیزات مورد نیاز برای نصب ایزوگام

برای اجرای صحیح و ایمن ایزوگام در هر مکان و مقیاسی نیاز به یک سری وسایل است که در زیر فهرست وارد آورده شده است.

  • مشعل ایزوگام کاری و فندک برای روشن کردن
  • تیغ موکت بری
  • لباس مناسب
  • کفش کف صاف
  • دستکش نسوز
  • عینک مخصوص
  • کلاه ایمنی
  • کپسول آتش نشانی
  • کمچه و ماله
  • جارو

مراحل نصب ایزوگام

اگر نصب ایزوگام می تواند در زمان ساخت ساختمان و یا در هنگام بازسازی ساختمان صورت گیرد. اگر بخواهیم مراحل نصب ایزوگام را به صورت خلاصه بیان کنیم، این فرآیند را می‌توان در مراحل تمیز کردن، زیرسازی، اندازه گیری و نصب خلاصه کرد.

مرحله اول، تمیز کردن

سطحی که قرار است، ایزوگام روی آن نصب شود، چه پشت بام باشد و چه داخل ساختمان، باید کاملاً تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد. در غیر این صورت، حتی با استفاده از قیر یا همان پرایمر نیز نمی‌توان اتصال خوب ایزوگام به سطح زیرین را تضمین کرد. عاقلانه است که سطح مورد نظر را هر چقدر هم که بزرگ باشد، به اندازه‌ای که می‌توانیم با استفاده از جارو و حتی آب کاملاً تمیز کنیم. در صورت شستشو با آب، باید به آن اجازه دهیم کاملاً خشک شود. از طرفی هم در استفاده از آب دقت کنید زیرا به دلیل عدم وجود عایق کاری‌های لازم، احتمال نفوذ آب به لایه‌های زیرین و آسیب به سازه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ایزوگام سنگریزه‌ای

مرحله دوم؛ درزگیری

بعد از تمیز کردن، ترک‌ها و شکاف‌هایی که شاید در سطح مورد نظر وجود داشته باشند، بهتر از قبل نمایان خواهند شد. ترک‌های ریز و کوچک با استفاده از قیر یا همان پرایمر کاملاً برطرف خواهند شد اما برای ترک و شکاف‌های بزرگ‌تر باید جداگانه وارد عمل شد. برآمدگی‌هایی مانند انتهای میلگرد یا سر ستون و یا هر زائده تیز، باید برش داده شوند.

مرحله دوم؛ درزگیری

مرحله سوم؛ زیرسازی

بعد از تمیز کردن و برطرف کردن همه ترک‌ها و شکاف‌ها بر اساس نوع سطح باید نسبت به زیرسازی اقدام کرد. در اغلب موارد سطح زیرین از جنس سیمان و در مواردی نیز از جنس موزاییک و آسفالت است. برای زیرسازی در یک سطح سیمانی، 280 گرم مشتق قیر محلول در حلال نفتی و برای آسفالت 300 گرم مشتق قیری محلول در آب استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که آسفالت خود حاوی قیر است و استفاده از محلول‌های نفتی می‌تواند به ساختار آسفالت آسیب وارد کند. مقدار موادی که تعیین شده است به ازای هر مترمربع است. مواد را روی سطح به صورت یکنواخت پخش کرده و برای خشک شدن آن باید 24 ساعت صبر کرد. پس از خشک شدن، سطح باید دوباره تمیز شود.

مرحله چهارم؛ شیب بندی

سطح مورد نظر باید از قبل دارای شیب بندی باشد. شیب بندی‌ها اغلب به سمت آب‌رو‌ها جهت داده می‌شوند. طی فرآیند نصب ایزوگام دقت به این شیب بندی توسط عامل اجرای ایزوگام بسیار مهم است. در واقع نصاب باید سعی کند که این شیب را در تمامی قیمت‌های سطح مورد نظر رعایت کند. اجرای غیر یکنواخت می‌تواند باعث به هم خوردن این شیب بندی و جمع شدن آب در یک محل به خصوص شود. از این رو، نصب ایزوگام نیز نباید به گونه‌ای انجام شود که این مسیر را منحرف کند پس باید عایق‌های رطوبتی را موازی با مسیر شیب نصب کرد.

نکته مهم دیگر در این خصوص این است که محل‌هایی که دارای زاویه 90 درجه هستند باید فیله کشی یا ماهیچه کشی شوند. این شیب بندی مطابق با محل آب‌رو شیب بندی می‌شوند. شیب بندی چهار گوشه و قسمت‌های دیگر باید به نحوی صورت گیرد که آب بر روی سطح پشت بام جمع نشود و آن را به سمت لوله هدایت کند. در اطراف ناودان، چاهک‌های آبرو و زیر کولرها بهتر است قبل از نصب ایزوگام حتماً يک یا دو لايه اوليه نصب شود.

مرحله پنجم؛ نصب ایزوگام

اول از همه باید رول‌های ایزوگام را باز کنیم. برای این کار ابتدا برچسب و سپس پوشش پلاستیکی را جدا می‌کنیم. گاهی شاید لازم باشد برای باز کردن رول‌ها که زیادی به هم چسبیده‌اند، حرارت داد. فشار زیادی برای باز کردن رول‌ها باعث پارگی و ایجاد ضعف در ساختار ایزوگام می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کفسابی

مرحله پنجم؛ نصب ایزوگام

در گام دوم از مرحله نصب باید سطح کار را در صورت بزرگ بودن به قسمت‌های مساوی تقسیم کرد. رایج است که سطح کار را به بخش‌هایی با عرض 90 سانتیمتر تقسیم می‌کنند. با توجه به اینکه رول‌های ایزوگام دارای عرض 1 متر هستند، تقسیم کردن سطح به بخش‌های 90 سانتیمتری به موجب ایجاد همپوشانی 10 سانتیمتری نوارهای ایزوگام است.

بعد از تقسیم سطح کار، عملیات نصب ایزوگام را از سمت ناودان‌ها شروع می‌کنند. اغلب یک تکه ایزوگام در اندازه‌های 50 در 50 سانتیمتر را داخل قیفی ناودان قرار می‌دهند و در جلوی ناودان‌ها هم یک لایه یک متری ایزوگام نصب می‌کنند. رول‌های ایزوگام، در اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. در صورت استفاده از رول‌های 10 متری، اغلب آن‌ها باز و به از وسط به دو بخش 5 متری تقسیم می‌کنند تا فرآیند نصب و تراز کردن راحت‌تر صورت گیرد.

در شروع فرآیند نصب، به‌صورت چپ و راست حرکت می‌کنیم. به صورتی که عایق ردیف چپ و راست لایه نصب شده لبه‌های آن را به مقدار 10 سانتیمتر پوشش می‌دهد. همپوشانی دو لایه کنار هم باید 10 سانتیمتر باشد. قسمتی که باید با مشعل گرم شود با نایلون پوشیده شده است. اگر نایلون ضخیم باشد باید کنده شود و اگر نازک باشد باید حرارت مشعل را بیشتر کرد.

پس از حرارت دادن و تنظیم عایق در محل مورد نظر از نقطه وسط عرض آن با فشار پا یا دست، لایه را به دو طرف هدایت و صاف می‌کنیم. به طوری که چین و چروک و هوا گرفتگی ایجاد نشود و مطمئن شویم که عایق به سطح مورد نظر کاملاً چسبیده است. آخرین گام از نصب ایزوگام، به اصطلاح جوشکاری همپوشانی‌های عایق نصب شده است که باید با دقت فراوان با شعله کم مشعل و به کمک کمچه یا ماله انجام شود.

سخن آخر

نصب ایزوگام در بخش‌های مختلفی از ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. ایزوگام‌ها یک نوع از عایق‌های رطوبتی هستند. در اجرای آن باید نکات، اصول و استانداردهای مشخصی را رعایت کرد. فرایند نصب ایزوگام شامل چند مرحله می‌شود که در بالا به آن‌ها پرداخته شد. خوشحال خواهیم شد، نظرات و پرسش‌های خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

    1. سلام وقت بخیر
      بله شما می‌توانید درخواست ساختمانی خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید تا همکاران من در اسرع وقت بهترین متخصصان را به شما معرفی نمایند. در صورت نیاز و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02122395816 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا