اخبار ساختمان

طرح مسکن ملی و هر آنچه باید درباره شرایط، وام و قیمت‌ها بدانید + بروزرسانی

اگر در چند سال اخیر از جمله افرادی بوده باشید که در آرزوی خانه‌دار شدن هستید، مطمئنا اسم طرح اقدام ملی تولید مسکن که همه آن را به عنوان طرح مسکن ملی یا طرح ملی مسکن می‌شناسند به گوشتان خورده است. شاید باورش سخت باشد اما از مطرح شدن این طرح توسط دولت تقریباً شش سال می‌گذرد و در نهایت ۱۸ آبان امسال یعنی سال ۹۸ این طرح به طور رسمی شروع به کار کرد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم که به بررسی جوانب مختلف این طرح از شرایط گرفته تا متراژ و قیمت واحدهای مسکونی بپردازیم.

طرح مسکن ملی چیست؟

این طرح که برای تکمیل کردن طرح‌های ناتمام مسکن مهر مطرح شد، قرار است در طی چند مرحله به اجرا در آید. زمین‌های مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین می‌شود و سعی بر آن است که تا حدودی بتواند ایرادات وارد شده بر طرح مسکن مهر برطرف شود. در مجموع قرار است با پایان این طرح تقریباً ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود.

مراحل طرح مسکن ملی

با شروع اجرای این طرح سؤالات زیادی برای بسیاری در خصوص مراحل مختلف آن پیش آمده است که شاید بتوان به برخی از آن‌ها پاسخ داد ولی بسیاری از آن‌ها بدون پاسخ باقی خواهند ماند زیرا دولت اطلاعات کمی را از جزییات این طرح منتشر کرده است. مراحل طرح اقدام ملی تولید مسکن را شاید بتوان در چند مرحله زیر خلاصه کرد:

  • مرحله اول: ثبت‌نام در سامانه طرح ملی مسکن
  • مرحله دوم: ارسال مدارک مورد نیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
  • مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
  • مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  • مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر
  • مرحله ششم: پرداخت پیش‌پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
  • مرحله هفتم: شروع ساخت واحد مسکونی
  • مرحله هشتم: تحویل واحد مسکونی

مقدار وام طرح مسکن ملی چقدر است؟

مقدار وام طرح مسکن ملی چقدر است؟

از مهم‌ترین نکات این طرح که افراد را به شرکت در ‌این طرح ترغیب می‌کند اعطای وام کم دردسری برای آن است. مقدار وام اعطا شده از سوی بانک به شرایط زیادی بستگی دارد. خواسته متقاضی و همچنین متراژ واحد از جمله این عوامل هستند. ولی به طور کلی مبلغ برابر با ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۸ درصد برای این طرح در نظر گرفته شده است.

این وام یا به متقاضی صاحب زمین یا به شرکت پیمانکار سازنده واحد پرداخت می‌شود. نکته‌ای دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دوره مشارکت مدنی (ساخت مسکن) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت می‌شود. ناگفته نماند که در وام مسکن خانه اولی‌ها، یک زوج می‌توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان از بانک وام بگیرند.

اقساط وام طرح ملی مسکن چقدر است؟

مبالغ اقساط طرح مسکن ملی از اصلی‌ترین معایبی است که به این طرح از سوی کارشناسان وارد شده است زیرا بسیاری بر‌ این باورند که این مبالغ بسیار بالا هستند و در نتیجه بسیاری از دهک‌های جمعیتی پایین قادر به تأمین این مقدار نخواهند بود.

همان‌طور که در بالا هم عنوان شد در طرح ملی مسکن وام‌هایی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون یا نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد متقاضی که باید در یک بازه ۱۲ ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند، در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.

در بازپرداخت به‌روش ساده متقاضی که وام دریافت می‌کند باید برای تسهیلات برابر با ۱۰۰ میلیون تومان تقریباً هر ماه یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. کل مقدار بازپرداخت شده توسط متقاضی طرح مسکن ملی در این روش تقریباً ۲۴۵ میلیون تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون تومان برای این وام سود پرداخت می‌کند.

در روش پلکانی وام مقدار قسط‌ها از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال دوازدهم افزایش می‌یابد. کل مقدار بازپرداخت شده در سال دوازدهم تقریباً بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان است.

قیمت هر متر مربع خانه در این طرح چقدر است؟

برای وام ۷۵ میلیون تومانی نیز فرد متقاضی طرح مسکن ملی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان پرداخت می‌کند. در روش پلکانی برای وام ۷۵ میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و ۱۴۴ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوازدهم به یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان می‌رسد. میزان سود در این روش نیز تقریباً ۱۲۰ میلیون تومان است.

قیمت هر متر مربع خانه در این طرح چقدر است؟

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسکن را از دو تا دو نیم میلیون تومان در هر مترمربع است یعنی یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری ۲۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود. البته شایان ذکر است که این قیمت‌ها تنها برآورد احتمالی هستند و قیمت نهایی تحت تأثیر عوامل متعددی کم و زیاد خواهد شد. قیمت‌ها بر اساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت است و حتی از آنجا که متقاضیان می‌توانند خود نوع مصالح را انتخاب کنند قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

پرداختی اولیه متقاضی چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از این طرح آورده ابتدایی متقاضیان برابر با ۳۰ درصد هزینه نهایی ساخت است که باید قبل از شروع واریز شود. این مقدار پیش بینی شده برای تمامی پروژه‌ها متفاوت است. برای مثال در یک واحد ۲۵۰ میلیون تومانی فرد متقاضی باید مبلغی برابر با ۷۵ میلیون آورده داشته باشد که مبلغ بالایی محسوب می‌شود.

اعلام نتایج نهایی مرحله ثبت‌نام طرح ملی مسکن چه زمانی است؟

همان‌طور که مستحضر هستید، مرحله ثبت‌نام و بررسی صلاحیت متقاضیان از ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۹۸ شروع شده است و اگر جزء افراد ثبت‌نام کرده باشید حتماً کد رهگیری دریافت کرده‌اید و به شما اطلاع رسانی شده که نتایج نهایی در آینده اعلام خواهد شد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است متقاضیان تائید صلاحیت شده طرح ملی مسکن تا ۴۵ روز آینده پیامک تائید را دریافت می‌کنند.

طرح مسکن ملی در تهرانسر چه بود و چه شد؟

با وجود این که اعلام شده است ثبت‌نام در طرح مسکن ملی تهرانسر برای تهرانی‌ها صورت خواهد گرفت اما هفته قبل مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت که پروژه تهرانسر در واقع یک پروژه مشارکتی بوده و زمین از سوی وزارت راه تأمین شده و یک سرمایه‌گذار با یک سهم مشخص مسئول ساخت این پروژه است. به همین دلیل راجع به سهم سرمایه گذار نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد و در مورد سهم دولت نیز در این پروژه تا زمان اتمام و نهایی شدن میزان سهم دولت امکان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن فعلاً وجود ندارد.

طرح مسکن ملی در تهرانسر چه بود و چه شد؟

شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن

فرد متقاضی برای اینکه مجاز به ثبت‌نام در این طرح باشد باید از یک سری شرایط مکانی و مادی برخوردار باشد که در زیر به طور خلاصه آورده شده‌اند:

  • متقاضیان طرح ملی مسکن نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.
  • از ابتدای انقلاب تاکنون نباید از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کرده باشند.
  • متأهل باشند اما بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند.
  • سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  • توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن که جدایی از توانایی پرداخت اقساط ماهانه است.
  • امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی را داشته باشد.
  • توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام

متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن، اسناد زیر را به صورت فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کیلوبایت) ارسال کنند.

  • ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر مانند اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و مواردی از این قبیل
  • ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
  • ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
  • ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

زمان ثبت‌نام دور دوم طرح اقدام ملی مسکن تا دور پنجم

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد قرار است که طرح ملی مسکن طی چند مرحله در بخش‌های مختلف کشور به اجرا درآمد در همین خصوص محمود محمود زاده معاون مسکن ساختمان وزر راه و شهرسازی عنوان داشت که ارزیابی و پالایش متقاضیانی که در مرحله قبل ثبت نام کرده‌اند هنوز به اتمام نرسیده است. او خاطر نشان کرد که امیدوار است مرحله اول تا نیمه دوم بهمن‌ماه به اتمام برسد تا دولت بتواند بعد از آن مرحله دوم طرح مسکن ملی را به اجرا بگذارد. محمود زاده افزود که دولت در تلاش است که تا قبل از شروع سال جدید و همزمان با تخصیص ظرفیت‌هایی تازه برای ثبت نام دور دوم طرح مسکن ملی، ظرفیت‌های بیشتری را برای پوشش دادن همه متقاضیان فراهم کنند. در مرحله اول ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر تحت پوشش این طرح قرار گرفت و بیش از ۲۸۰ هزار نفر در این طرح اقدام به ثبت نام کردند که تاکنون نزدیک به ۴۲ درصد از آن‌ها واجد شرایط نبوده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه عنوان کرد که از چند روز آینده پیامکی به متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن ملی ارسال خواهد شد که به معنی پذیرش شرایط آن‌ها و اعلام مراجعه حضوری برای تکمیل مراحل ثبت‌نام است. با این وجود علی رغمی که پیش‌تر نیمه دوم بهمن به عنوان تاریخ شروع دور دوم طرح ملی مسکن اعلام شده بود اما معاون وزیر راه و شهرسازی دهم بهمن‌ماه را به عنوان تاریخ شروع مرحله دوم طرح مسکن ملی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، فرصت ثبت‌نام در مرحله سوم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. مرحله چهارم نام‌نویسی از ۱۹ خرداد آغاز می‌شود و تا روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ (به مدت یک هفته)  ادامه دارد. آخرین بار در دی‌ماه سال گذشته امکان ثبت‌نام مسکن ملی فراهم شده بود.

آبان پارسال نخستین واحدهای مسکن ملی آماده شد و مرحله بعد افتتاح مسکن ملی تا پایان خردادماه انجام خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که متقاضیان بدحساب از پروژه های مسکن ملی حذف و امکان ثبت نام‌ مجدد فراهم خواهد شد.

بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، از مجموع ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی که در مرحله اجرا قرار دارد تا روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد ۲۱۳ هزار و ۱۰۱ متقاضی اقدام به افتتاح حساب کرده و از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۳۳۸ نفر وجوه اولیه را واریز کردند که معادل ۶ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان است. بنابراین حدود ۳۸۰ هزار نفر مبلغی را واریز نکرده‌اند که احتمال حذف آنان وجود دارد.

نتایج ثبت‌نام مرحله اول ثبت‌نام طرح ملی مسکن اعلام شد

روز دوشنبه ۱۴ بهمن بود که پیامکی از سوی سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن برای متقاضیانی که ثبت‌نام اولیه آن‌ها پذیرفته شده بود ارسال شد. در این پیامک از متقاضیان درخواست شده است که با توجه به تائید اولیه از تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۸ برای تکمیل مدارک و ثبت‌نام نهایی به سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن مراجعه کنند. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نزدیک به ۴۲ درصد از متقاضیان واجد شرایط نبوده‌اند.

محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مصاحب به خبرگزاری آنلاین عنوان داشت که پایش اطلاعات متقاضیان در ۴ موضوع فرم «ج»، مالکیت شخصی، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن و سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به‌جز شهرهای جدید انجام شد.۲۴۰ هزار نفر در مرحله اول این طرح ثبت‌نام کردند که ۵۸ درصد افراد واجد دریافت مسکن بودند.

وی ادامه داد: بر اساس پایش استان‌های اردبیل با ۶۶ درصد، خوزستان ۶۴ درصد، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه با ۶۲ درصد دارای بیشترین درصد ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط بودند و استان‌های سمنان با ۳۵ درصد، خراسان جنوبی ۳۹ درصد، مرکزی ۴۱ درصد دارای کمترین افراد واجد شرایط این طرح بودند.

محمود زاده در خصوص افرادی که در پایش این طرح رد شده‌اند و پیامکی برای آن ارسال نشده است می‌توانند با مراجعه به سایت می‌توانند دلیل واجد شرایط نبودن خود را مشاهده کنند و اگر اعتراض دارند از ابتدای اسفند با دریافت کد رهگیری اعتراض کنند. بر اساس اطلاعیه خود سامانه طرح مسکن ملی نیز متقاضیان محترم طرح اقدام ملی مسکن که برای تکمیل مدارک پیامکی دریافت نکرده‌اند، حائز شرایط مسکن اقدام ملی تشخیص داده نشده‌اند. علی‌هذا در صورت اعتراض می‌توانند از تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ لغایت ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ با مراجعه به همین سایت از چگونگی پیگیری کسب اطلاع نمایند.

ثبت‌نام حضوری در شهرهای جدید

بر اساس اطلاعیه پانزدهم سامانه طرح ملی مسکن متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در شهرهای جدید ثبت‌نام نموده‌اند، می‌توانند از طریق جدول زمان‌بندی ارائه شده (برای دانلود اینجا کلیک کنید) در زمان تعیین شده به محل‌های مشخص شده مراجعه نمایند.

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام نموده‌اند، می‌توانند از طریق جدول زمان‌بندی ارائه شده (برای دانلود اینجا کلیک کنید) در زمان تعیین شده به محل های مشخص شده مراجعه نمایند.

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در سایر شهرها ثبت‌نام نموده‌اند، جهت سهولت در روند ثبت‌نام و جلوگیری از ازدحام بر اساس گروه بندی و تاریخ‌های مندرج در جدول ذیل با ارسال پیام کوتاه از طرف بنیاد مسکن برای حضور در شعب بنیاد شهر محل تقاضا دعوت خواهند شد.

ردیف شرح روز تاریخ ارسال پیامک
۱ متقاضیان گروه اول دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۱
۲ متقاضیان گروه دوم دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۸
۳ متقاضیان گروه سوم چهارشنبه ۹۸/۱۱/۳۰
۴ متقاضیان گروه چهارم شنبه ۹۸/۱۲/۰۳
۵ متقاضیان گروه پنجم سه‌شنبه ۹۸/۱۲/۰۶
۶ متقاضیان گروه ششم شنبه ۹۸/۱۲/۱۰
۷ متقاضیان گروه هفتم سه‌شنبه ۹۸/۱۲/۱۳
۸ متقاضیان گروه هشتم شنبه ۹۸/۱۲/۱۷
۹ متقاضیان گروه نهم سه‌شنبه ۹۸/۱۲/۲۰
۱۰ متقاضیان گروه دهم شنبه ۹۸/۱۲/۲۴

مدارک لازم برای ثبت‌نام حضوری طرح ملی مسکن

متقاضیان محترم شهرهای جدید و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در طرح اقدام ملی که برای تکمیل مدارک پیامک دریافت نموده‌اند، طبق جداول ارائه شده در اطلاعیه شماره پانزده به محل های مشخص شده در جداول مذکور مراجعه نمایند. متقاضیان می‌بایست در هنگام مراجعه مدارک زیر را به همراه داشته باشند.

  • اصل و فایل اسکن از اصل تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم ۲۰۰ کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم ۲۰۰ کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت (فرمت JPG با حجم ۲۰۰ کیلوبایت)
  • اصل و فایل اسکن از اصل گواهی سابقه سکونت در پنج سال اخیر (گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیل فرزندان، سابقه بیمه) (فرمت JPG با حجم ۲۰۰ کیلوبایت)
  • تعهدنامه محضری مبنی بر دارا بودن شرایط به شرح فایل پیوست (برای دریافت فایل تعهدنامه اینجا کلیک کنید)

متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که در سایر شهرها ثبت‌نام نموده‌اند، پس از دریافت پیام کوتاه از طرف بنیاد مسکن جهت بارگذاری مدارک در سامانه و حضور در شعب بنیاد مسکن شهر محل تقاضا دعوت خواهند شد.

سخن آخر

طرح اقدام ملی تولید مسکن از بسیاری جنبه‌ها طرح خوبی است که اگر برنامه‌ریزی و مدیریت درستی داشته باشد مطمئناً خواهد توانست تا حدودی به نوبه خود به بازار آشفته مسکن سرو سامان ببخشد. این طرح قرار است در چند مرحله نزدیک به ۴۰۰ هزار خانوار را صاحب خانه کند. با این همه ایرادات زیادی هم به طرح وارد شده است و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این خانه‌ها دست آخر به دهک‌های پایین نخواهد رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. اولا ک این طرح به درد آدمای پر در آمد میخوره، ماهی یک و نیم از کجا بیاریم بدیم، با این گرونی کمرمون شکسته، خدا به زمین گرم بزنشون، دوما این عین ربا و نزوله، مگه ربا و نزول چیه، یه پولی رو میدن وقتی تعیین میکنن و میگن اصل پول رو با سودش برگردونید اینم یه وام صد تومنی میدن میگن دوازده ساله اصل و سود پول رو بدید اونم چه سودی، اگر ربا نیس چیه، بخداوندی خدا همون نزول و رباس فقط کلاه شرعی گذاشتن روش، متأسفم ک توی ایران زندگی میکنم جوونی و عمرمون داره حروم میشه

    1. بله خب دولت از همان ابتدا گفت که شرایط این طرح چگونه هستش و من به شخصه خودم هم از ثبت نام انصراف زدم چون اولا اصلا مشخص نیست که چه مزایای برای من دارد و به نظر من تنها مزیتش این هستش که دیگر وارد پروسه عذاب آورد گرفتن وام نخواهید شد و الا از نظر قیمت هیچ فرقی با خانه های منطقه ندارد.

  2. تو شهر ما الان مسکن مهر ارزون قیمت حدود ۲۰۰ تمنه،بر چه اساسی این قیمت ها رو گذاشتن،برای شهر ما باید قیمت تمام شده مسکن ملی کمتر باشه،به نظر بنده باید این طرح بازبینی بشه،این طرح برای اقشار پردرآمد جامعه مناسبه،اونم نه برای خانه دار شدن فقط برای سرمایه گذاری،بحث اقساط رو که نگو،ماهی یک و نیم میلیون مناسب برای کسیه که حداقل حقوق شش تمنی داشته باشه،من الان ۵۰۰ تمن وام ازدوام،۱۵۰ تمن بیمه سلامت،۳۴۰ تمن بیمه تامین اجتماعی،۲۰ تمن رهن خونه،۵۰۰ تمن اجاره خانه و غیره و غیره دارم با حقوق دو تمنی،این طرح بنظرتون کارشناسی شده ست.

    1. سلام
      ممنون از نظرتون
      بله متاسفانه این مشکل رو خیلی از دوستان دارند.
      برای نمونه من خودم هشتگرد ثبت نام کردم و دیدم قیمت خانه تو این شهر از قیمت های این طرح خیلی کمتر هست و به کل منصرف شدم.
      این طرح خیلی ایراد داره و اصلا نمیشه بهش دل خوش کرد.

  3. سلام ، حقوق کارگرا رو کردین دو میلیون و هشتصد هزار تومان با این حقوق چطور میشه چنین قسطی رو داد خودتون بودید میتونستین ؟ بعدشم ماهایی که خونه نداریم مستاجر هستیم خونه رهن کردیم و داریم اجاره خونه میدیم بعد پول رهنمون رو بدیم به عنوان 30 درصد مبلغ کل ، بریم تو خیابون چادر بزنیم ؟ هیچی هم نخوریم فقط هوا بخوریم واقعا طرحتون افتضاحه بدرد ما کارگرا و قشر ضعیف جامعه نمیخوره واسه اونایی هست که پولدارن یکی یه دونه واسه بچهاشون میگیرن سرمایه بشه یه روزی بدردشون بخوره فقط همین . طرح مسکن مهر احمدی نژاد طرح خوبی بود این طرح با درآمد مردم همخوانی نداره حیف شد فروشش آزاد شد چون منی که تو شهرذم هستم حقمه بتونم مسکن مهر خونه بگیرم نه اونی که از یه استان دیگه میاد واسه عشق و حالش یه واحد میگیره که وقتی میاد شمال خونه داشته باشه و هم اینکه سرمایه ای کنار گذاشته باشه این طرح فقط شرایط بومی بودن و سند ملکی بنام نخوردنش شبیه همون طرحه انتظار میره تجدید نظر کنین و از یه دید کارگری به این قضیه نگاه کنید .

  4. این چه طرحیه؟!! اخه چطوری و از کجا بیاریم ماهی یک میلیونو پانصد هزار تومن بدیم!

    1. سلام
      بله، متاسفانه این ایراد از همون ابتدا به این طرح وارد بود که اصلا دهک های پایین جامعه رو در بر نخواهد گرفت و من به شخصه علی رغم تایید شدن ثبت نام اولیه، از ادامه راه منصرف شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا