تاسیسات

طرح اگو چیست ؟ وظایف مالک خانه و شرکت آب و فاضلاب در این طرح

با افزایش جمعیت در شهرهای کوچک و بزرگ و الزامات بسیاری از سازمان‌های بهداشت جهانی امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سیستم‌های پیچیده‌ای از شبکه فاضلاب شهری به اجرا در آمده است. کشور‌ ایران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها تصمیم به بهره برداری از شبکه فاضلاب شهری و روستایی کرده است. طرح اگو یا به عبارتی نصب و اتصال به انشعاب فاضلاب شهری در جای جای کشورمان در حال اجرا است در ادامه این مطلب از ویکی ساختمون به پرسش طرح اگو چیست پاسخ داده خواهد شد.

طرح اگو چیست؟

طرح اگو واقعا چیست در واقع پرسشی است برای بسیاری پیش می‌آید و خواهد آمد. طرح اگو از طرح‌های کشوری مربوط به فاضلاب شهری است. اگو در واقع سیستم دفع فاضلاب به روش مختلط است. اجرای این طرح نزدیک به سه دهه است که ادامه دارد و در شهرهای مختلف به درجات متفاوتی پیشرفت داشته است. اجرای طرح اگو که در کلان شهر تهران رو به پایان است اما بسیاری از خانه و واحد‌های مسکونی نسبت به اتصال به این سیستم فاضلاب اقدام نکرده‌اند.

اهمیت طرح اگو در چیست

سیستم‌های جمع‌آوری و هدایت فاضلاب‌های شهری و خانگی از جمله همین طرح اگو از ضرورت‌های توسعه پایدار در شهرهای کشورمان ایران است. مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و حاکی از این هستند که با اجرای طرح‌های فاضلاب علاوه بر امکان‌پذیر کردن استفاده مجدد از آب‌های بازیافتی و جلوگیری از آلودگی منابع آبی، میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی، انگلی و عفونی تا درجه زیادی کاهش خواهد یافت. با توجه به اينكه يك مترمکعب فاضلاب خام می‌تواند مقدار زيادي آب سالم را آلوده كند، آنگاه لزوم اجراي طرح‌های جمع‌آوری و تصفيه فاضلاب احساس می‌شود. مشكل فاضلاب به ویژه در شهرهایی كه داراي خاك نفوذناپذیر يا سطح آب‌های زيرزميني بالاست و در نتيجه قادر به جذب آب نيستند به صورت جدی‌تر مطرح است.

اهمیت طرح اگو در چیست

نقش شرکت آب و فاضلاب و مالکین ساختمان‌ها در طرح اگو

طرح اگو در برگیرنده دو طرف یعنی شرکت آب و فاضلاب و مالکین ساختمان‌ها است. در اجرای این طرح هر یک از طرفین وظایف مختلفی را بر عهده دارند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

موارد مربوط به شرکت آب و فاضلاب

  • شرکت آب و فاضلاب مسئولیت انجام عملیات حفاری و نصب سیفون فاضلاب در فاصله 1/5 تا 1 متری مقابل ملک مورد نظر در نقطه دلخواه مالک ساختمان را بر عهده دارد.
  • شرکت آب و فاضلاب به هیچ عنوان مجاز به گرفتن هیچ هزینه‌ای بابت انجام عملیات لوله‌گذاری تا محل نصب سیفون نیست.
  • در صورت گرفتگی سیفون فاضلاب و نیاز به حفاری، شرکت آب و فاضلاب بهره بردار در مقابل مقداری هزینه از مشترک، نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کند، در صورتی که گرفتگی مربوط به داخل ملک و ناشی از عدم مراقبت باشد، هزینه به عهده مشترک خواهد بود و در غیر این صورت عین ودیعه برگشت داده خواهد شد.
  • مقابله با هر گونه حادثه، گرفتگی‌های شبکه و انشعابات از جمله وظایف و خدمات عمومی این شرکت محسوب می‌شود، از این رو توصیه می‌شود که از پرداخت هرگونه هزینه به مجریان این شرکت خودداری کنید.

موارد مربوط به شرکت آب و فاضلاب

موارد مربوط به مالکین ساختمان

بسیاری از کسانی که در حال ساخت ساختمان هستند و یا بسیاری از مالکان داری ساختمانی که مشمول طرح اگو می شود این سوال را از خود بپرسند که وظیفه ما در قبال طرح اگو چیست و باید چکار کنیم. از مهم‌ترین مسئولیت‌های مالکان به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • لوله‌کشی فاضلاب در داخل منازل بر عهده ساکنین بوده و این شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی را جهت حفاری و لوله‌گذاری بر عهده نمی‌گیرد. مالکین محترم می‌توانند با انتخاب پیمانکار لوله‌کشی داخلی منزل خود را انجام دهند.
  • مالکان محترم در نصب انشعاب خانه‌های خود توجه داشته باشند که شیب مناسب در لوله‌گذاری رعایت شود. به ویژه در طبقات زیر همکف که اگر شیب لوله در اندازه مناسب در نظر گرفته نشود، به هنگام بارندگی و یا افزایش سطح فاضلاب، باعث پس‌زدگی به فضای داخل ساختمان می‌شود.
  • بر اساس ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی هر فردی بدون پرداخت حق انشعاب فاضلاب نسبت به نصب و استفاده غیرمجاز از انشعاب اقدام کند، علاوه بر جبران خسارت وارد آمده به پرداخت جریمه نقدی از یک تا دو برابر خسارتی که وارد کرده است محکوم خواهد شد.
  • نظر به اینکه شبکه فاضلاب تهران بر اساس فاضلاب خانگی طراحی و اجرا شده است؛ بنابراین صاحبان ساختمان‌ها باید در زمان نصب انشعابات نسبت به جداسازی آب باران و هدایت آن به چاه جذبی اقدام نمایند. در غیر این صورت مسئولیت ایجاد هر گونه پس‌زدگی یا گرفتگی خطوط در اثر وصل آب باران و کف‌شور حیاط و پارکینگ‌ها به عهده مالک یا مالکان خواهد بود.
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب جهت فاضلاب خانگی (توالت، دستشویی، آشپزخانه و حمام) طراحی شده‌ است. از این رو، اتصال آب باران پشت‌بام و حیاط منزل و پارکینگ‌ها به شبکه جمع‌آوری فاضلاب غیرمجاز است و در صورت مشاهده آن علاوه بر قطع انشعاب مورد نظر، مالک یا مالکان مشمول جریمه نقدی خواهند شد.
  • ریختن هر گونه زباله، اجسام جامد و مواد شیمیایی به درون شبکه جمع‌آوری فاضلاب نهایتاً موجب ایجاد اختلال در سیستم گردآوری فاضلاب می‌شود. در صورت بروز مشکل، کلیه هزینه‌های حفاری و رفع انسداد به عهده مالک خواهد بود.
  • هر ماه با برداشتن دریچه سیفون و با فشار شیلنگ آب اقدام به شستشوی داخل سیفون کنید تا احتمال گرفتگی آن کمتر شود.
  • به منظور برطرف کردن هر گونه گرفتگی و شستشو سیفون فاضلاب، داشتن دید به دریچه بازدید انشعاب ضروری است، از این رو به مالکین توصیه می‌شود در حفظ و هم‌سطح سازی این دریچه‌ها مراقبت لازم را به خرج دهند.

فرآیند طرح اگو چگونه است؟

فرآیند طرح اگو چگونه است؟

در صورتی که به هر دلیلی مشترک یا مالک ساختمان به شبکه فاضلاب وصل نشده باشد به منظور برقراری اتصال باید به نواحی آب و فاضلاب در محدوده ملک خود مراجعه کند و اقدامات زیرا را صورت دهد.

«چنانچه نیاز به خدمات تخلیه چاه تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»
  • مراجعه مشترک به شرکت آب و فاضلاب با قبض آب و تکمیل فرم امکان‌سنجی
  • بررسی امکان نصب انشعاب فاضلاب توسط کارشناسان شرکت
  • دریافت نامه درخواست مبنی بر مجوز شهرداری از شرکت فاضلاب توسط خود مشترک
  • ارائه مجوز صادر شده از سوی شهرداری توسط مشترک به شرکت آب و فاضلاب
  • صادر کردن فرم مبنی بر دستور نصب انشعاب

روند اجرای طرح اگو در شهرهای ایران

طرح اگو بعد از تصویب برای اجرا به سازمان شهرداری و آب و فاضلاب هر شهر اعلام شد. به عبارتی مسئول اجرای این طرح در هر استان و شهر مسئولان آن شهر هستند و همین موضوع باعث شده است که در شهرهای مختلف مشکلات و تاخیرات متفاوتی بر سر راه اجرای این طرح پیش آمده است. به عنوان نمونه این طرح از سال 72 در شهر مشهد آغاز شده است و هنوز هم بسیاری از شهرک‌های جدید و قدیم به این طرح وصل نشده‌اند. اجرای این طرح در بسیاری از مناطق 22 گانه تهران نیز به میزان‌های متفاوتی پیشرفت داشته‌اند به طوری که منطقه 4 تاکنون بیش از 95 درصد ساختمان‌ها به این طرح وصل شده‌اند.

سخن آخر

در این مطلب سعی شد به پرسشی مبنی بر اینکه طرح اگو چیست پاسخی مناسب داده شود. وجود یک سیستم فاضلاب کارآمد لازمه ایجاد شهرهای پایدار است که مزایای زیادی را برای شهر و شهروندان به بار خواهد آورد. نزدیک به سه دهه از اجرای این طرح در بسیاری از شهرهای ایران می‌گذرد و همه در انتظار به پایان رسیدن این طرح‌ها هستند. پرداخت هزینه اتصال به شبکه طرح اگو از جمله عواملی است که تاکنون بسیاری از ساختمان‌ها به این شبکه وصل نشده‌اند. شرکت آب و فاضلاب و مالکین ساختمان در اجرای این طرح وظایف خاص خود را باید انجام دهند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. طرح اگو یا همان اتصال به سیستم فاضلاب شهری کاری بسیار لازم و بهداشتی هست. اما بهتر است قبل از اینکار حتما خاک شناسی در شهر یا مناطق انجام شود. چاه جذبی فاضلاب باعث جذب آب در لایه های مختلف زمین میشود و در مرطوب نگه داشتن خاک در اعماق زمین کمک میکند. برخی از انواع خاک در صورت خشک شدن ،نشست زمین را باعث میشوند. و بالعکس حفر جاه فاضلاب در مناطقی که خاک رس دارند کاری بسیار اشتباه است چون این نوع خاک آب را از خود عبور نمیدهد و چاه بسرعت لبریز شده و مرتب باید تخلیه شوند. کلا سیستم وفع فاضلاب امری تخصصی و نیاز به مطالعات و بخصوص خاک شناسی دارد

  2. سلام وقت شما بخیر
    عزیزان وسروران گرامی بنده مدیر یک ساختمان 16واحدی واقع در خیابان صبحانی(16متری امیریمنطقه10)هستم چاه فاضلاب ساختمان پر شده وتا به امروز تعداد شش حلقه چاه حفر کردیم وریک درمدت زمان یک سال پرومسدود میشود ودیگر جایی برای حفر چاه جدید نداریم سیستم اگو در محله ما لوله گزاری شده است وشبکه راه نیفتاده است ما باید چه کنیم به هرکجا که مراجعه می کنیم می گویند فعلا صبر کنید چاه فاضلاب ساختمان زده است توپارکینگ وبوی تعفن اهالی را آزار میدهد لطفا مارا راهنمایی بفرمائید باتشکر حسن ذبیحی

    1. سلام
      اول اینکه عرض کنم این طرح مانند بسیاری دیگر از طرح های شهرداری با تاخیر مواجه است و معلوم نیست کی به سرانجام خواهد رسید.
      دوم اینکه چرا چاه ها رو تخلیه نمی کنید؟

      1. سلام وبا امید موفقیت برای شما من رئیس هیئت مدیره یک برج ۱۷ طبقه ۱۶۸ واحدی هستم وحدود چندین سال می باشد که هزینه های اگو را پرداخت نموده ایم حال گرداگرد برج که چاه فاضلاب حفر شده همگی با گذشت یازده سال که از عمر این برج گذشته . فعلا فاضلاب به داخل آسانسور ومتورخانه برج سریز می شود چاهها دیگر قابلیت جذب ندارند وهمواره با هزینه سنگین که توسط فرهنگیان این برج به زحمت وکسر از مایحتاج ضروری تامین می شده تخلیه میگردد حال با نفوظ فاضلاب، موقیت سازه ایی برج نیز به خطر افتاده این در حالی می باشد که شرق اتوبان ستاری به اگو وصل شده وما که در غرب اتوبان بعد از پل همت به سمت جنوب بلوار لاله مجاهدکبیر و بنفشه ده می باشیم مشکل داریم ومتاسفانه مسئولین آب و فاضلاب ناحیه ما جواب مناسب نمیدهند لطفاراهنمائی فرمائید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا