معماری و زندگی

طراحی و ساخت کاروان مسافرتی به همراه مزایای داشتن آن برای شما

به لطف ظهور کاروان مسافرتی، کمپینگ دیگر کار سختی نیست. این اتومبیل‌های طویل و بزرگ یک خانه قابل حمل هستند، عملاً چیزی مانند لاکپشت‌ها! برای کسانی که مدام در سفر هستند و می‌خواهند قدم به قدم هر منطقه را مرور کنند، داشتن کاروان مسافرتی ضروری است؛ اما طراحی و ساخت کاروان مسافرتی چگونه است؟ برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

کاروان مسافرتی چیست؟

کاروان یا کمپر مسافرتی وسیله نقلیه تفریحی است که فضایی بزرگ برای سکونت را با خود حمل می‌کند. این خودرو برحسب اندازه به انواع مختلف تقسیم می‌شود و ممکن است در خود دارای امکانات و تجهیزات متفاوت باشد؛ اما مهم‌ترین چیز در مورد کاروان مسافرتی این است که این وسایل نقلیه به معنای آزادی بی‌قید و شرط از زمان و مکان است.

شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به هر جای دنیا سفر کنید، بدون آنکه استرس سفر تأخیر پرواز یا هتل مناسب را داشته باشید. یک کاروان می‌تواند احساس راحتی فضای خانه را تداعی کند و بهتر است بگوییم: «کاروان مسافراتی بخش کوچکی از خانه شخصی ماست.»

کاروان مسافرتی چیست؟

فواید کاروان مسافرتی

زندگی در کاروان مسافرتی می‌تواند یک رویای واقعی باشد زیرا مزایای زیر را به همراه دارد:

1- می‌تواند ارزان قیمت باشد

یک خانه ساخته شده از مصالح ساختمانی می‌تواند گران باشد. بسته به محل زندگی خود باید اجاره یا رهن، آب و برق و سایر موارد را پرداخت کنید. اگر تصمیم به زندگی در کاروان دارید، هزینه اجاره ماهانه نخواهید داشت و فقط باید هزینه طراحی و ساخت کاروان مسافرتی را پرداخت کنید.

برق، آب و گاز نیز به صورت مکانیزه در داخل کاروان تعبیه می‌شود که با پرداخت هزینه هر کدام از آن‌ها را شارژ می‌کنید. به علاوه، هزینه استهلاک و بیمه خودرو را نیز باید به این موارد اضافه کرد. در هر صورت، یک کاروان بسیار ارزان‌تر از خانه است (به خصوص در این روزها که هزینه ملک فضایی است).

مطلب پیشنهادی: جاذبه های گردشگری مالزی : هزینه و معماری برج‌ دوقلو پتروناس

2- وقت خود را در طبیعت می‌گذرانید

هیچ چیز مانند فضای باز عالی نیست! بودن در طبیعت باعث بهبود روحیه و آرامش می‌شود. همین دلیل ساده باعث می‌شود که افراد با طراحی و ساخت کاروان مسافرتی یا خرید یک مدل مناسب، بتوانند در محیط‌های طبیعی مختلف کمپ بزنند.

سفر کردن در یک محیط شخصی مانند کاروان لذت‌های سفر را دو چندان می‌کند. حتی ممکن است یک محیط طبیعی را دوست نداشته باشید، نگران نباشید وسایل خود را جمع کنید و به جاده بزنید. شما در هر لحظه می‌توانید تصمیمی جدیدی بگیرید.

ساخت کاروان مسافرتی

3- رشد شخصیتی را تجربه می‌کنید

وقتی در جاده زندگی می‌کنید، مسئولیت زیادی دارید. همانطور که به زودی خواهید آموخت، همه چیز ممکن است خراب شود و زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود. شما باید سازگار باشید و در حین انجام امور، مسائل را پیش‌بینی کنید.

سفر و زندگی در کاروان مسافرتی شما را مجبور می‌کند تا در برابر شرایط بغرنج قرار بگیرید. این مهم باعث می‌شود از نظر شخصیتی رشد کنید، مسئولیت پذیر باشید، سخت کوش شوید و برای رسیدن به خواسته‌هایتان تلاش کنید.

4- با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید

در مسیر با مردمان بومی شهرها و هم نوعان خود آشنا می‌شوید. این چنین فرصت‌های زیادی برای ملاقات با افراد جدید خواهید داشت. در مقایسه با محلی که اکنون زندگی می‌کنید، پیدا کردن دوستان جدید در جاده بسیار آسان‌تر خواهد بود.

از نظر بررسی فرهنگی و اجتماعی شهرها، استفاده از کاروان مسافراتی باعث می‌شود تا افراد از نزدیک با مسائل روبرو شوند و ماه‌ها در محلی بمانند تا در مورد موضوعی کنکاش کنند. این موضوع می‌تواند اثرات مثبتی در روند زندگی شما داشته باشد.

فواید کاروان مسافرتی

معایب کاروان مسافرتی

رانندگی با کاروان مسافرتی می‌تواند در ابتدا دلهره آور باشد اما به سرعت به  آن عادت می‌کنید. در زمان استفاده از کاروان ممکن است با معایب آن به شرح زیر آشنا شوید:

1- شاید فضای زیادی نداشته باشید

کاروان‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام بسته به اندازه و نیازهای کاربر قابل استفاده هستند. اگر بودجه زیادی نداشته باشید، امکان دارد کاروانی به ابعاد کوچک‌تر را ساخته یا خریداری کنید. این کار باعث کوچک شدن فضای آشپزخانه، اتاق خواب یا هر فضای دیگری می‌شود. بنابراین، محدودیت اندازه ممکن است برای شما رخ دهد.

مطلب پیشنهادی: بهترین گاز رومیزی با توجه به نیاز شما، ابعاد آشپزخانه و مقدار بودجه

2- رشد کپک و قارچ از مشکلات واقعی است

ممکن است به دلیل فضای کم و عدم تهویه قوی، کپک و قارچ ایجاد شود. این مشکل ممکن است به دلیل جنس بدنه کاروان و محیطی که به آنجا سفر کرده‌اید رخ دهد. برای رفع هر گونه کپک و قارچ توجه ویژه‌ای در طراحی و ساخت کاروان مسافرتی داشته باشید و از متریال مناسب در این مورد استفاده کنید.

طراحی کاروان مسافرتی

3- کاروان به مرور زمان دچار خرابی می‌شود

رانندگی با کاروان مسافرتی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت ممکن است باعث شکستگی، ترک خوردگی و خرابی بدنه کاروان شود. من توصیه می‌کنم بودجه‌ای برای تعمیرات کنار بگذارید زیرا جاده هیچگونه تضمینی بابت حفظ سلامتی وسیله نقلیه شما نمی‌دهد. درزها و گوشه‌های کاروان را بررسی کنید تا نشتی از آب وجود نداشته باشد.

4- کنترل تهیه داخلی می‌تواند دشوار باشد

شما در اصل در یک قوطی حلبی قرار دارید که ممکن است در صورت گرم بودن هوا، فضای داخل آن نیز گرم شود. این مشکل در سرمای زیادی نیز رخ می‌دهد و در هر دو شرایط امکان کنترل شرایط هوای داخل برای ایجاد سرمایش و گرمایش مناسب برای شما دشوار باشد.

معایب کاروان مسافرتی

نحوه طراحی و ساخت کاروان مسافرتی

پاسخ به این پرسش مستلزم دانستن جزئیات مهم است. در مرحله اول، کاروان شما چه مقدار فضا ارائه می‌دهد و چه وزنی می‌تواند تحمل کند. همچنین، کجا و چه زمانی قصد استفاده از کاروان خود را دارید؟ اگر به محیط‌های سردتری می‌روید، باید تجهیزات عایق و حرارت را در ساخت کاروان مسافرتی در نظر بگیرید.

سرانجام، چقدر بودجه و زمان دارید؟ گاهی اوقات به خاطر زمان و بودجه، خرید یک کاروان آماده به صرفه‌تر از طراحی و ساخت کاروان مسافرتی باشد. پس از جمع آوری این اطلاعات باید به سراغ طراحی کاروان بروید. اول باید یک مینی بوس یا اتوبوس را به عنوان وسیله‌ای برای راندن کاروان خریداری کنید. سپس به سراغ طراحی داخلی کاروان بروید.

اگر در این زمینه دانشی ندارید، می‌توانید از اینترنت برای پیدا کردن طرح‌های مختلف استفاده کنید یا از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید. در طراحی باید جانمایی فضاها (اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی، حمام و …)، محل لوله کشی آب، پریز برق، لوله گاز، روشنایی و تهویه مشخص شوند. در نقشه طراحی باید مسیر رفت‌وآمد راحت و سهولت در استفاده از فضاها رعایت شود. اگر از صفحات خورشیدی برای تولید برق در طول روز استفاده می‌کنید، محل قرار گیری آن را باید لحاظ کنید.

بعد از طراحی، حالا نوبت ساخت است. دیوار، کف و سقف از قسمت داخلی معمولاً از چوب یا پی وی سی (PVC) ساخته می‌شوند اما برای قسمت‌های بیرونی لازم است که از فلز استفاده شود. نوع فلز بهتر است از ورق گالوانیزه به همراه رنگ اجرا شود تا بدنه کاروان در شرایط آب و هوایی مرطوب نیز بتواند مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین، جنس بدنه می‌تواند از کامپوزیت یا پنل ساندویچی باشد.

نحوه طراحی و ساخت کاروان مسافرتی

به طور کلی، مواردی که باید در طراحی و ساخت کاروان مسافرتی در نظر گرفت به شرح زیر هستند:

  • شاسی از تیرآهن است که از نوع دو محوره با چهار چرخ می‌باشد. محور جلو به مالبندی وصل است و وقتی که وسیله نقلیه بخواهد به هر جهت حرکت کند، کاروان نیز به دنبالش حرکت می‌کند.
  • جداره‌های ساختار دارای عایقی از نوع فوم پلی یورتان است که از هدر رفت انرژی از داخل کانکس جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • کف داخلی کاروان نیز از پارکت یا هر متریال سبک دیگر استفاده می‌شود. دوام و استحکام متریال باید در اولویت قرار گیرند.
  • قلاب یا گیره ابزاری برای اتصال کانکس متحرک با وسیله کشنده (خودرو) است.
  • برای تأمین انرژی برق با روشنایی، یخچال و …، می‌توان از پنل خورشیدی یا دیزل‌های ژنراتور برق استفاده کرد.

کلام آخر

کاروان مسافرتی بدون شک وسیله‌ای است که همه آرزوی داشتن آن را دارند زیرا نماینده آزادی است. شما در کاروان شخصی خود به هر جایی که دوست دارید می‌روید و هر کاری که علاقه دارید را انجام می‌دهید و از زمان اکنون فرار می‌کنید! در هر صورت، طراحی و ساخت کاروان مسافرتی کار زمان‌بَر و تخصصی است. اگر دانش انجام این کار را ندارید به یک متخصص واجد شرایط مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا