بام سبز

اصول و طراحی روف گاردن کلاسیک چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

وقتی از نمای هوایی به پشت بام بیشتر مناطق شهری نگاه می‌کنیم، توده‌هایی از آسفالت، قیر‌های سیاه، ماسه و سنگ ریزه را خواهیم دید. اما این مورد با روند جدیدی در طراحی پشت بام‌ها به نام «روفگاردن» شکل جدید به خود دیده است. روفگاردن یا بام سبز شهرت و محبوبیت بسیاری در سرتاسر جهان دارند و به عنوان روشی جذاب برای ترویج زندگی طبیعی و راه حلی برای مشکلات دنیای مدرن شناخته می‌شوند. در بین انواع سبک‌ها، طراحی روف گاردن کلاسیک توانسته طرفداران مخصوص به خود را جذب کند. اینکه این سبک طراحی چیست و چه ویژگی هایی دارد، همان مواردی هستند که در این مقاله درباره آن بحث خواهیم کرد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

طراحی روف گاردن کلاسیک به چه صورت انجام میشود؟

روف گاردن کلاسیک چیست؟

ایده طراحی و اجرا روف گاردن کلاسیک، همان چیزی است عملاً در عصر باستان مشاهده می‌شود. امپراتوری‌های گذشته سازه‌هایی را خلق می‌کردند که بتوانند جلوه‌ای از بهشت را ایجاد کنند. ساختارهایی با ستون‌های کشیده و فضای تالار مانند به‌ همراه فضای بیرونی که مملو از عناصر طبیعی اعم از گیاهان و آبنما و سیستم روشنایی است. حال در عصر مدرن، این مفهوم کلاسیک وارد فضای پشت بام ساختمان شده است. به این معنا که ساختاری شبیه به آنچه در آثار معماری به جای مانده از ایران و یونان مشاهده می‌شود، به‌ همراه باغی سرسبز در پشت بام ساخته می‌شوند. سبک ساختار، طراحی گیاهان، آبنما، روشنایی و عناصر دیگر به طور کامل الهام گرفته از دوران باستان هستند. به این سبک، طراحی روف گاردن کلاسیک گفته می‌شود.

ویژگی‌های طراحی روف گاردن کلاسیک

ویژگی‌های روف گاردن کلاسیک

در اینجا به چندین ویژگی رایجی که در طراحی روف گاردن کلاسیک به آن توجه می‌شود اشاره می‌کنیم قبل از هر موضوعی حتما توجه داشته باشید که مجوز روف گاردن و باید تهیه کنید:

۱- میز آتش

میزهای آتش فضای مهمی را در طراحی روف گاردن کلاسیک ایجاد می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید. با وجود اینکه امکان استفاده از چوب به عنوان سوخت را دارید، اما به یاد داشته باشید که نصب یک خط مستقیم گاز می‌تواند کم دردسرتر و مقرون به صرفه‌تر باشد.

۲- آبنما و فواره

یکی از دلایل محبوبیت وجود آبنما در طراحی روف گاردن کلاسیک، این است که این عنصر تزئینی می‌تواند به کم شدن آلودگی صوتی کمک کند و همچنین باعث دور شدن استرس در افراد شود. وجود آبنما و فواره به عنوان یک المان اصلی در این نوع بام سبز، هم به زیبایی فضا می‌افزاید و هم به اینکه صدای شنیدن آن باعث آرامش انسان می‌شود.

۳- باغچه و فضای سبز

آیا احساس می‌کنید که دوباره به طبیعت بازگشته‌اید؟ در روفگاردن کلاسیک باغچه و فضای سبز حرف اول را می‌زنند. گل‌ها و گیاهان مخصوص باغچه می‌توانند روح تازه‌ای به روفگاردن ببخشند. با نگاه کردن به باغچه زیبای در یک روز کسل کننده در زندگی شهری، لذت بودن در یک فضای سرسبز را به خود هدیه دهید.

۴- ویژگی‌های پخت و پز

آشپزخانه‌های خارج از منزل، مدتی است که به سرعت در حال محبوبیت هستند. چرا باید یکی از بزرگ‌ترین کارهای لذت بخش در تابستان را  کنار بگذارید؟ در نظر داشته باشید که یک فضای آشپزی کوچک در روفگاردن کلاسیک یک المان مهم در این محیط است. داشتن یک آشپزخانه کوچک یا حتی باربیکیو و از خوردن غذاهای خوشمزه در بام سبز خود نهایت لذت را ببرید.

نحوه ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک

نحوه ساخت روف گاردن کلاسیک

اگر می‌خواهید یک باغ شگفت انگیز و کلاسیک را در روف گاردن خود ایجاد کنید، پس درک نحوه ساخت آن برای شما ضروری است. ساخت پشت بام جدید معمولاً توسط سیستم سقف روف گاردن معکوس انجام می‌شود (در مقایسه با سیستم معمولی که عایق بندی آن در بالای لایه عایق قرار داده شده است)، در این سیستم عایق بندی زیر عایق حرارتی قرار می‌گیرد. به این ترتیب، عایق بندی سقف در برابر صدمات مکانیکی و در برابر تأثیر مستقیم عوامل خارجی مانند، دما، اشعه ماورا بنفش، نیروهای مکش باد و سایر موارد، محافظت می‌شود.

لازم است قبل از شروع به ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک ، ساختار و عناصر کلاسیک ساخته شوند. به هر روی، مراحل ساخت روف گاردن کلاسیک به شرح هستند:

۱- لایه ضد آب

سقف باید ضد آب، با دوام و مقاوم در برابر یخ زدگی باشد، اگر روی سقف گیاهانی را پرورش می‌دهید، خواه گیاهانی که درون گلدان قرار می‌گیرند یا روی سقف پرورش می‌یابند، ضد آب بودن سقف باید اولین قدم در ساخت روف گاردن باشد. وجود لایه ضد آب از سقف در برابر نشتی محافظت می‌کند. ویژگی ضد آب بودن، تمام سطح سقف را پوشش می‌دهد، به خصوص مناطقی که گیاهان در آن کاشته می‌شوند.

۲- لایه عایق

لایه عایق، یک پشت بام را در برابر رطوبت و نوسانات دما مقاوم می‌کند و استحکام مکانیکی کافی آن را فراهم می‌کند. لایه عایق بیشتر از تخته‌های پلی استایرن اکسترود شدهXPS ، پنل‌های PIR یا فوم پلی اورتان ساخته شده است. پنل‌های PIR به عنوان لایه‌ای از عایق در پشت بام‌ها استفاده می‌شوند، زیرا دارای شیارهای مخصوص و اتصالات بریده هستند که اجازه می‌دهند آب باران به راحتی به سیستم‌های زهکشی منتقل شود.

۳- لایه زهکشی

لایه زهکشی در روف گاردن کلاسیک برای تخلیه سریع آب باران از لایه پوشش گیاهی به سیستم زهکشی و همچنین جمع آوری آب اضافی استفاده می‌شود.

۴- لایه ژئوتکستایل

لایه پارچه ژئوتکستایل برای جداسازی لایه زهکشی و گیاهان در حال رشد در خاک استفاده می‌شود. از رسوب خاک و سایر ذرات ریز که سیستم زهکشی را مسدود می‌کند، جلوگیری می‌کنند. همچنین با چرخش رطوبت کافی، آب مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌کند. ژئوتکستایل همچنین باید ضد آب و بخارپذیر و از نظر شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی مقاوم باشد.

بام سبز کلاسیک

۵- لایه پوشش گیاهی

لایه پوشش گیاهی به معنای محیط رشد (خاک) برای گیاهان و فضای سبز است. محیط رشد باید از گردش هوای مطلوب و نفوذپذیری آب برخوردار باشد. آماده سازی خاک با توجه به گیاهانی که در حال رشد هستند، انجام می‌شود. به طور کلی گیاهان به خاک حاصل‌خیز و کمی ‌اسیدی احتیاج دارند، که می‌توان با مخلوط کردن خاک باغ، هوموس، کود مزرعه یا کمپوست و مواد آلی آن محیط مناسب را ایجاد کرد. ضخامت محیط در حال رشد به نوع گیاهانی که در آن رشد می‌کنند، بستگی دارد.

گیاهان مناسب برای روف گاردن کلاسیک

از پشت بام می‌توان برای ایجاد پوشش گیاهی تزئینی و پرورش سبزیجات استفاده کرد. باغچه می‌تواند برای رشد اشکال مختلف پوشش گیاهی اعم از درختچه‌ها، چمن‌زارها، گیاهان، سبزیجات و حتی درختان میوه استفاده شوند. بسته به شرایط آب و هوایی، بودجه، فضای موجود و عملکرد ساختمان می‌توان از هر یک از گیاهان در بام سبز بهره برد.

کلام آخر

شاید تعجب آور باشد، ولی باید بدانید چیزهای زیادی وجود دارند که نمی‌توانید هنگام طراحی روف گاردن کلاسیک، آن‌ها را نادیده بگیرید. همچنین چیزهایی که انتخاب می‌کنید باید با بودجه، سلیقه و نوع فضای شما مطابقت داشته باشند. اما به طور کلی، وجود میز آتش، آبنما و انواع و اقسام گیاهان، از عناصر اصلی یک باک سبز کلاسیک هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا