معماری و دکوراسیون

طراحی داخلی با آجر نسوز : مزایا، معایب و نمونه‌های آن

طراحی داخلی با آجر نسوز یکی از روش‌های ایده‌آل دکوراسیون داخلی است که امروزه مورد توجه بسیاری از معماران و صاحبان منازل قرار گرفته است. اما علت استفاده از آجر نسوز در طراحی داخلی چیست؟ استفاده از آجر نسوز در دکوراسیون داخلی چه مزایا و معایبی دارد؟ طراحی نمای داخلی با آجر نسوز در کدام قسمت‌های ساختمان متداول است؟ در ادامه به سؤالات ذکر شده پاسخ خواهیم داد. با ویکی ساختمون  همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: آجر نما نسوز چیست؟

چرا در طراحی نمای داخلی از آجر نسوز استفاده می‌کنیم؟

استفاده از آجر از دیرباز در ساختمان‌ها مرسوم بوده است و امروزه آجر نما نسوز در طراحی مدرن جای خود را در ساختمان‌ها باز کرده. اما چرا در دکوراسیون داخلی از آجر نسوز استفاده می‌کنیم؟

طراحی داخلی با آجر نسوز

پاسخ ساده است، علت طراحی نمای داخلی با آجر نسوز به زیبایی خیره‌کننده و مزایای بسیار آن برمی‌گردد. آجرهای معمولی به دلیل ایجاد جلبک، سفیدک، پوسیدگی، تغییر رنگ و بسیاری معایب دیگر در دکوراسیون ساختمان­ استفاده نمی‌شود. اما آجرهای نسوز به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردشان نظر طراحان و صاحبان منازل را به خود جلب کرده‌اند.

مزایای استفاده از آجر نسوز در طراحی داخلی

آجرهای نسوز یکی از انواع آجرهای نما هستند که مقاوم‌ترین و مرغوب‌ترین نوع آن‌‌‌‌‌ها محسوب می‌شوند و در طراحی داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به شرح مزایای آجر نسوز در طراحی داخلی می‌پردازیم.

آجرهای نما نسوز استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند

آجر نسوز از خاک چینی و خاک نسوز در دمای بالای 1200 تا 1500 درجه سانتی‌گراد شکل می‌گیرد که باعث استحکام و مقاومت بالای آن‌ها می‌شود. بدین ترتیب آجرهای نسوز در برابر گرما و آتش، ضربه، ترک‌خوردگی و سرما بسیار مقاوم هستند. بنابراین طراحی داخلی با آجر نسوز بسیار ماندگار و بادوام خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: نمای آجری مدرن ارزش هزینه دارد + 22 طرح برجسته ایران و جهان

آجرهای نسوز در برابر سفیدک، جلبک و پوسیدگی مقاوم هستند

سفیدک یا شوره، لکه سپید یا خاکستری رنگی است که در اثر رسوب برخی نمک‌ها روی سطح آجر نمایان می‌شود. ذرات نمک موجود در آجر همراه با رطوبت، خود را به سطح آجر می‌رساند و پس از تبخیر آب، رسوب بلوری به‌جا می‌گذارد که نمای زیبای آجر را دگرگون می‌سازد. آجرهای نسوز به دلیل ساختار شیمیایی که در خود دارند و نیز به دلیل جذب پایین آب، در برابر شوره زدن و پوسیدگی و نیز رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها مقاومت می‌کنند. بنابراین در طراحی داخلی با آجر نسوز زیبایی و تازگی آجرها از دست نمی‌رود.

طراحی داخلی با آجر نسوز

آجرهای نما نسوز دارای تنوع رنگی بالایی هستند

آجرهای نسوز تنوع رنگی بالایی دارند. این مصالح ساختمانی از عناصری مثل سیلیس، آلومین و عناصر فلزی قلیایی تشکیل شده است که در دماهای بسیار بالا در کوره پخته می‌شوند. حرارت این عناصر در دمای زیاد باعث ایجاد تنوع بالای رنگ در این آجرهای مدرن و دکوراتیو شده است. در واقع میزان حرارت کوره، طیف‌های رنگی آجر نسوز را مشخص می‌کند؛ هر چه حرارت کوره بیشتر باشد، آجر تیره‌تر و هرچه حرارت کوره کم‌تر باشد آجر روشن‌تری ساخته می‌شود.

آجرهای نسوز دارای رنگ طبیعی و ثابت هستند

در ساخت آجر نما نسوز از رنگ‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود بلکه رنگ آن‌ها در اثر حرارت بسیار بالا در کوره شکل می‌گیرد، بنابراین آجرهای نسوز در دکوراسیون داخلی هیچ‌گاه دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شوند.

آجرهای نسوز در طراحی داخلی فضایی جذاب و زیبا خلق می‌کند

آجرهای نسوز در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی وجود دارند، بنابراین استفاده از آجر نسوز در طراحی داخلی باعث ایجاد تنوع در الگوهای طراحی شده است و فضاهایی بسیار جذاب و زیبا خلق می‌کند.

آجرهای نسوز در طراحی داخلی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند

آجرهای نسوز عایقی بسیار خوب برای صدا و انرژی هستند. استفاده از آجرهای نسوز در دکوراسیون داخلی می‌تواند مصرف انرژی را کم کند، بدین صورت که در زمستان مانع از فرار گرما از ساختمان می‌­شود و همین طور سرما را در هنگام تابستان از دست نمی‌دهد.

مطلب پیشنهادی: نمای آجری خوب است یا بد؟ معرفی انواع نمای آجر برای آپارتمان و ویلا + مزایا و معایب

طراحی داخلی با آجر نسوز منعطف با انواع هنرهای معماری است

طراحی داخلی با آجر نسوز در هر دو سبک کلاسیک و مدرن استفاده می‌شود. آجر نما نسوز برای دکوراسیون داخلی با سبک‌های مختلف معماری هماهنگی دارد.

معایب استفاده از آجر نسوز در طراحی داخلی

طراحی داخلی با آجر نسوز

گران بودن آجرهای نسوز

طراحی داخلی با آجرهای نسوز به دلیل فواید بسیاری که در خود دارد، در مقایسه با دیگر آجرهای نما گران‌تر می‌باشد.

شرایط نصب آجرهای نسوز

نصب آجرهای دکوراتیو در طراحی داخلی به دلیل سبکی آن، ساده و آسان است. اما اگر در هنگام نصب آجرهای نسوز شرایط اصولی و استاندارد زیرسازی رعایت نشود، زیبایی و دوام آن پایدار نخواهد ماند. نصب آجرهای نسوز در دکوراسیون داخلی را باید به متخصصین کارآمد نصب واگذار کرد.

آجرهای نسوز غیراستاندارد

مزایای آجرهای نسوز در طراحی داخلی زمانی رخ نشان می‌دهد که دارای استاندارد باشد. اگر از آجرهای نسوز غیر استاندارد استفاده شود، این آجرهای دکوراتیو ممکن است تغییر رنگ و تغییر شکل دهند یا حتی در برابر رطوبت پوسیده و دچار کپک‌زدگی و سفیدک شوند.

­نمونه‌های طراحی داخلی با آجر نسوز

آجر نسوز به عنوان آجر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. در طراحی نمای داخلی با آجر نسوز الگوهای متنوعی از رنگ‌ها و طرح‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف اجرا می‌شود. در زیر به نمونه‌هایی از دکوراسیون داخلی با آجر نسوز پرداخته‌ایم.

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

سبک سنتی و گرم نمای آجر هنوز هم در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد. امروزه از آجرهای نسوز در طراحی داخلی و خارجی هتل‌ها، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و خانه‌های سنتی استفاده می‌شود.

طراحی داخلی با آجر نسوز

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

گرچه آجر در ایران یک مصالح سنتی و کلاسیک است، اما امروزه آجر نسوز در طراحی داخلی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به صورت مدرن انجام می‌شود.

طراحی دیوارها با آجر نسوز

دیوار آشپزخانه، پذیرایی، راهرو، اتاق خواب و ستون‌ها به نمای ساختمان گیرایی خاصی می‌بخشد. در طراحی داخلی با آجر نسوز می‌توانید هر نقطه از منزلتان را با نصب آجرهای زیبا و دکوراتیو به نقطه‌ای کانونی تبدیل کنید.

طراحی داخلی با آجر نسوز

طراحی شومینه با آجر نسوز

طراحی داخلی با آجر نسوز در ساختمان‌هایی که شومینه دارند بسیار کارآمد و پرطرفدار است. آجرهای نسوز به علت پختن در حرارت بسیار بالا، در برابر گرما و آتش بسیار مقاوم هستند، بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای ساخت شومینه محسوب می‌شود.

طراحی داخلی با آجر نسوز

طراحی کف ساختمان با آجر نسوز

طراحی داخلی با آجر نما نسوز فقط مختص دیوارها نیست. معماران خوش‌ذوق از آجر نسوز در کف ساختمان نیز استفاده می‌کنند و به فضای ساختمان زیبایی و جذابیت بیشتری می‌بخشند.

طراحی سقف ساختمان با آجر نسوز

استفاده از نمای آجری در سقف نیز در طراحی داخلی با آجر نسوز مرسوم است، البته سقف آجر نما بیشتر در سبک‌های سنتی و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی با آجر نسوز

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی با رنگ‌های متفاوت

از مزایای طراحی داخلی با آجر نسوز تنوع بالای رنگ­ است. آجرهای دکوراتیو در اثر پخته شدن در حرارت‌های مختلف به رنگ‌های قرمز، قهوه­ای، زرد، سفید، خاکستری، مشکی و… تولید می‌شوند که دست طراحان را برای خلق الگوهای متفاوت و زیبا در دکوراسیون داخلی باز گذاشته است.

طراحی داخلی با آجر نسوز

طراحی داخلی با آجر نسوز

طراحی داخلی با آجر نسوز

طراحی داخلی با آجر نسوز

سخن آخر

ما در این مقاله علت و مزایای طراحی نمای داخلی با آجر نسوز را بیان کردیم و نمونه‌هایی از طراحی داخلی را مثال زدیم. آجر نسوز نقش ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی ساختمان ایفا می‌کند. این مصالح مقاوم و دکوراتیو در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع فضای ساختمان را گرم، جذاب و دیدنی می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا