شهرداری ها از کجا باید هوشمندسازی را شروع کنند؟

«شهر هوشمند» یا «هوشمندسازی شهر» این روزها همه مقامات استانداری ها، شهرداری ها و شوراهای شهر این موضوع را شنیده اند، اما همین دو کلمه شامل هزاران فناوری و تکنولوژی ها است که می تواند زندگی شهری و عملکرد شهرداری ها را بهتر کند. در سال 2016 توانایی ها و امکاناتی که برای یک شهر هوشمند در نظر گرفته شده بود به صورت عمومی اعلام شد که شامل وای فای عمومی رایگان، سیستم های تشخیص آتش سوزی، سنسورهای مسیر زباله، کنتورهای متصل، مانیتورهای زیرساختی، چراغ خیابانی هوشمند، راه حل های مدیریت ترافیک و پارکینگ هوشمند بودند. 
سوالی که اینجا پیش می آید این است که شهرداری ها وقتی می خواهند شهر خود را هوشمند کنند از کجا باید شروع کنند؟ 
یک مهندس اجرایی و مدیر زیرساخت های مخابراتی به نام ترمود لارسن (Tormod Larsen) تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده که حاصل تحقیقات خود را در آنچه که در ادامه می آید بیان می کند.
شهرداری ها باید از جاهای کوچک شروع کنند. چالش از آنجا شروع می شود که شهرها معمولا می خواهند آن بیرون همه کار بکنند، آنها می خواهند یک شبکه داشته باشند، وای فای رایگان داشته باشند، کنتور هوشمند می خواهند، سنسورهای محیط زیستی می خواهند، صفحه نمایش اطلاعات می خواهند و آن ها همه این چیزها را به صورت رایگان می خواهند. این خوب است اما شهرها باید آمادگی ارزش گذاری بر روی آن ها را داشته باشند. اگر مدل کسب و کاری برای آن ها وجود نداشته باشد نمی توانیم روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. بنابراین شهرداری ها باید در مورد خدماتی که می خواهند ارائه دهند یک نقشه راه داشته باشند. سپس اطلاعاتی را که می خواهند به صورت آنلاین دریافت کنند را اولویت بندی کنند. در اینجا شرکت های ساخت و ساز و زیرساخت می توانند سیستمی را طراحی کنند که بتواند دیدگاه بلندمدت را ارائه دهد حتی اگر تمام اجزاء آن سیستم در ابتدا نصب نشوند. 
اگر شما یک شبکه ندارید داشتن شهر هوشمند یک رویای خیالی است. اگر فقط به نوع خدمات متمرکز هستید اجازه دهید ابتدا شبکه را در محل خود قرار دهیم تا قابلیت پشتیبانی از برخی از خدمات مهم و با اولویت بالا را داشته باشد. این اقدام ستون فقرات کار است. اگر شبکه را پایه گذاری کنید حداقل شما یک پایه اساسی برای ساختن شهر هوشمند دارید. 

شهرداری ها باید توجه داشته باشند که از تکنولوژی هایی شروع کنند که هم پلان و برنامه کسب و کاری روشن دارند و هم امکان ذخیره سازی دارند. در اینجا چراغ های خیابانی هوشمند و کنتورهای هوشمند برای شروع نمونه خوبی هستند زیرا انرژی را ذخیره و در مصرف آن به حد کافی صرفه جویی می کنند. 
اما این موضوع فقط در مورد تکنولوژی هایی است که شهر می خواهد داشته باشد در اینجا نگرش شهرداری ها هم اهمیت داشته و به حساب می آید. 
وقتی یک شهر هوشمند دارد ساخته می شود برای مقامات شهرداری ها خیلی مفید و کمک کننده است که با شرکتی همکاری کنند که آن ها را به رویکردشان در مورد هوشمندسازی نزدیک کند. ارائه خدمات خوب و مناسب یک راه خوب است برای استقرار هوشمندسازی و این برای هر دو طرف مفید است. 
بنابراین چه شهرداری ها و چه شهروندان باید ارزش و نیاز داشتن یک شهر هوشمند و متصل به اینترنت اشیا را حس کنند. اگر این نیاز حس شود شروع به ارائه خدمات به شهر و شهروندان خواهیم کرد. 
بسیاری از چیزهایی که برای هوشمندسازی لازم است هم اکنون موجود است. در ادامه باید اقدامات و راه هایی در جهت کاهش هزینه های سیستم ها و فیبرها انجام شود.

بنابراین از آنجا که فناوری ها و تکنولوژی های ارتباط یک از راه های ارائه خدمات به شهروندان است داشتن یک شبکه و مرکز نگهداری اطلاعات و داده ها یک نیاز اساسی برای شهرداری هاست. سپس بسترهای دیگر برای هوشمندسازی پیاده شود. 
هوشمندسازی شهر در حوزه حمل و نقل، پسماند، و مدیریت آب از جمله موارد ضروری است که شهرداری ها باید در جهت آن اقدام  نموده و پیش قدم شوند. در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران امکانات و قابلیت هوشمند شدن دارند و این در حالی است که در سطح جهانی هوشمند شدن یک ضرورت به حساب می آید. زیرا شهرهای دنیا با هوشمند شدن به استقبال اشتغال و رونق کسب و کارهای متنوعی در زمینه فناوری ها رفته اند، و بستری برای رونق اقتصادی شهری ایجاده کرده اند. بنابراین یکی از مزایای دیگر هوشمندسازی این است که اشتغال را برای افراد تحصیل کرده و جویای کار فراهم می کند. 
رفتن به سوی شهر هوشمند یک ضرورت است و اگر امروز به سوی تحقق شهر هوشمند حرکت نکنیم، در آینده این وضعیت بر ما تحمیل خواهد شد. در صورتی که خودمان به سوی شهر هوشمند حرکت کنیم، می توانیم بر اساس شرایط از امتیازات و مزایای آن بهره مند شویم، در غیر این صورت این فرصت از دست ما خواهد رفت.

در مطلب بعدی به شما خواهیم گفت شهر هوشمند چه مزایایی می تواند برای دستگاه های شهر به ارمغان بیاورد.

مطالب مرتبط: 

شهر هوشمند بستری برای درآمدزایی شهری 

شهرهای تعاملی راه ارتباطی مدیران شهری و شهروندان

منبع
 

خروج از نسخه موبایل