مبلمان و وسایلمعماری و زندگیویدئو

شستشو مبل در منزل : فرمول ساخت یک پاک کننده خانگی برای لکه‌ها

اگر به دنبال خرید مبل زیبا و امروزی برای خانه خود هستید، نمی‌توانید شستشوی آن‌ها را نادیده بگیرید. زیرا همه چیز، از سلول‌های مرده پوست ما گرفته تا خرده غذای مانده، هر کدام به تناوب باعث کثیفی مبلمان می‌شوند. بسته به میزان مراقبت از مبل، باید به طور کامل حرفه‌ای هر چند وقت یکبار آن‌ها را شستشو دهید. بنابراین، اگر قصد شستشو مبل در منزل را دارید، در اینجا چند دستورالعمل مفید برای این امر آورده شده است؛ مقاله دیگری از ویکی ساختمون را از دست ندهید.

نحوه شستشو مبل در منزل

مبل پارچه‌ای خود را به طور منظم تمیز کنید. برای اطمینان از اینکه مبلمان در بهترین حالت ممکن قرار دارند (از نظر زیبایی و تمیزی)، شستشو و تمیز کردن مکرر آن‌ها امری ضروری است. این امر به این دلیل است که الیاف موجود در اثاثیه یا لوازم داخلی خانه، تمایل به جمع آوری ذرات خاکی و پنهان نگه داشتن آن‌ها در داخل سطح خود دارند.

مطلب پیشنهادی: تعویض روکش مبل در منزل با چند راهکار ساده و کارآمد

ما پیشنهاد می‌کنیم که اثاثیه یا لوازم داخلی مبلمان خود را هر دو هفته یکبار شستشو دهید تا بتوانید آن‌ها را بدون مشکل برای چندین سال نگهداری و استفاده کنید. در زیر، نکاتی را برای تمیز کردن و شستشو مبل در منزل شرح می‌دهیم:

  • اثاثیه یا لوازم داخلی مبلمان خود را جارو بکشید، تا تمام آلودگی‌ها و پوسته‌های مرده از زیر و بالای سطح آن جمع‌آوری شوند. برای این کار از حرکت‌های ملایم استفاده کنید، تا مانع از هرگونه خراش یا علامتی روی مبل شود. انجام این کار به ویژه برای پارچه‌های حساسی مانند مخمل، بسیار مهم است.
  • هنگامی که به تمیز کردن مبل خود می‌پردازید، می‌بایست با پارچه‌ای مرطوب، هرگونه علامت کثیفی یا لک را برطرف کنید. با این حال، در هر ماه چندین بار، باید از یک ماده تمیزکننده مناسب برای شستشو روکش مبل استفاده کنید، تا یک پاکسازی بسیار عمیق‌تری انجام شود.
  • ما پاک کننده کف مانند ملایم، برای پارچه مبل را پیشنهاد می‌کنیم. مقدار کمی از آن را با اندکی آب (بدون خیساندن پارچه) روی نواحی مورد نظر بمالید و بگذارید تا تأثیر خود را بگذارد.
  • بگذارید مبل قبل از استفاده، به طور طبیعی خشک شود. این موجب عدم ایجاد چین و چروک در پارچه مبل می‌شود. همچنین، در ماه‌های گرم‌تر، باید پنجره‌ها و درب‌های خانه خود را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد و روند خشک شدن مبلمان سریع‌تر انجام شود.

شستشو مبلمان در منزل

از بین بردن بو

هنگامی که هر گونه لکه و گرد و غبار را از بین بردید، مرحله بعدی خنثی کردن هرگونه بوی نامطبوع است. جوش شیرین برای این کار یک راه حل عالی و با قیمتی مناسب است. کافی است جوش شیرین را بر روی مبل بپاشید و حداقل 20 دقیقه به آن زمان بدهید و سپس روی مبل را جارو برقی بکشید.

اگر فهمیدید این روش کافی نیست و هنوز بو برطرف نشده است، جوش شیرین را با چند تمیز کننده فرش مخلوط کنید و بگذارید برای 20 دقیقه دیگر روی مبل بمانند.

مطلب پیشنهادی: بهترین پارچه مبل را چطور انتخاب کنیم؟

مدیریت لکه‌ها

یک روش رضایت بخش، مقرون به صرفه و دلپذیر برای شستشو مبل در منزل و مدیریت لکه‌ها، تهیه محلول تمیز کننده مناسب خانگی است.

به سادگی یک قاشق چای خوری مایع شستشو، سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم را کاملاً با یکدیگر مخلوط کنید، سپس خواهید دید که هرگونه لکه‌های سخت را خیلی سریع از بین می‌برند. فقط قبل از پاشیدن مایع بر روی سطح مورد نظر، مقداری از آن مخلوط را روی یک ناحیه مخفی از سطح بررسی کنید، تا مطمئن شوید که مبلتان رنگ نمی‌دهد!

شستشوی مبل در منزل

جارو برقی کشیدن

امروزه بسیاری از جاروبرقی‌ها دارای لوازم جانبی مختلفی هستند. ابتدا همه کوسن‌های خود روی مبل را جارو کنید و سپس لوله باریک جاروبرقی را در هرگونه شکاف و گوشه‌ای از مبل بکشید تا ذرات به کلی ناپدید شوند.

جارو کردن گرد و غبار و سایر آشغال‌های موجود درگوشه و کنار مبل‌ها به طور مرتب (دو یا سه روز در ماه) بسیار ضروری است.

غلتک پرزگیر

یکی از مراحل شستشو مبل در منزل، استفاده از غلتک پُرزگیر است. اگر مبلتان از پارچه‌ای ساخته شده است که مو و گرد و غبار و پُرز را به خود نمی‌گیرد، می‌توانید از یک غلتک پُرزگیر دستی برای مبلمان خود استفاده کنید. همچنین می‌توان از نوار چسب پهن نیز برای برداشتن موهای روی مبل نیز استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: ترمیم خراشیدگی پارکت برای خراش‌های عمیق و سطحی امکان پذیر است؟

صابون مخصوص چرم به علاوه نرم کننده

اگر مبلی از جنس چرم دارید، صابون تمیز کننده و نرم کننده مخصوص چرم، چیزی است که می‌توانید برای تمیز کردن و شستشو از آن استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از پارچه‌ای تمیز و کمی مرطوب، برای پاک کردن وسایل چرمی در طول هفته استفاده کنید. در زیر به انواع دیگر محصولات مخصوص چرمی اشاره می‌کنیم.

شستشو دادن مبل در منزل

استفاده از بخار

اگر مبلتان از پارچه‌ای ساخته شده است که ممکن است با یک ماده تمیز کننده مایع، در همان ابتدا پاک شود، برای پاک کردن گرد و غبار و لکه‌ها نیز می‌توانید از بخار استفاده کنید. این روش برای شستشو مبل در منزل را امتحان کنید؛ نخست اتو خود را بردارید و آن را در حالت بخار قرار دهید و سپس اتو را با خیالی راحت بر روی مبل خود بکشید.

پاک کردن لکه

برای تمیز کردن لکه، مطمئن شوید که از روش مناسبی استفاده می‌کنید. با این وجود، بهتر است از یک دستمال نرم و برخی از صابون‌های معمولی برای لکه برداری استفاده کنید. یکی دیگر از نکات لکه بَری، این می‌باشد که ممکن است چند لکه قبل از آن که تمامی آن‌ها کاملاً از بین بروند، باقی بمانند و پروسه لکه برداری کامل، کمی طول خواهد کشید. بنابراین اگر به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌اید، این روال را ادامه دهید. بگذارید لکه کاملاً خشک شود، سپس دوباره تلاش کنید.

نحوه شستشو مبل در منزل

سخن آخر

وقتی نوع پارچه مبل را تشخیص دادید، کوسن‌ها را به کناری بگذارید و ماده پاک کننده را به آرامی روی آن بزنید تا از شر هرگونه لکه و گرد و غباری که می‌تواند در آن گیر کرده باشد، خلاص شوید. همچنین می‌توانید از یک حوله دستی سفید، برای مالش بر روی لکه استفاده کنید. با این حال، از استفاده هر نوع لباس یا اسفنج رنگی برای پاک کردن لکه جداً خودداری کنید. به هر روی، شستشو مبل در منزل می‌تواند کاری بس ساده باشد، تنها کافی است با مشاهده اولین آلودگی و ذارت، سریعاً اقدام به تمیز کاری مبلمان خود کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا