شاهکاری از آنتونی گائودی در بارسلونا

پارک گوئل (Guell Park)در شمال شرقی منطقه گراسیای بارسلونا قرار دارد . این پارک بر روی تپه ای به نام ال کارمن واقع شده است که مشرف به شهر بوده و می توان از بالای آن، دریای مدیترانه را دید. این پارک را بین سالهای 1900 تا 1914 و بر اساس طرح آنتونی گودی ساخته اند و جزو آثار ثبت شده میراث فرهنگی دنیاست. در این پارک هیچ نشانی از خیابانها ، ماشین ها و سر و صدای آنها نخواهید دید . برخی از آثار معماری گودی را نیز می توان در این پارک دید. 

پارک گوئل به طرز ماهرانه ای طراحی شده است که زیبایی های این پارک شما را حتما به آرامش خواهد رساند . در ورودی پارک دو ساختمان زیبا با طراحی فوق العاده وجود دارد. موزایک های رنگارنگ در ورودی پارک که قسمت ها به شکل های اژدها و مار طراحی شده است بخش کوچکی از زیبایی های این پارک است  وسعت این پارک ، حدود 17 تا  18 هکتار است. 

این پارک نبوغ گائودی در طراحی فضای سبز را نشان می‌دهد و یکی از راه‌های بیان دانش بی‌حد او در مورد زندگی گیاهی است. وی این دانش را در دوره‌ی اختیاری که در خلال تحصیلش در دانشگاه در مورد علوم طبیعی گذرانده بود کسب کرد و همچنین به لطف کارهای گسترده‌ای که برای استادش جوزف فونتسره ای مِسترِس در دوره‌ی کار بر روی کیوتادلا، نخستین پارک عمومی شهری، انجام داد. فونتسره بعد از پیروزی در یک رقابت در سال ۱۸۷۲ مأمور ساخت این پارک شده بود و احتمالاً گائودی جوان در این پروژه روی ساختار منبعی در زیر آبشار کار کرده است. فونتسره طراحی پارک را به سبکی رمانتیک ارائه کرد که برگرفته ازباغ لابیرنت هورتای بارسلونا در اواخر قرن هجدهم بود. 

معابر پارک حول دو خیابان اصلی سازماندهی شده بودند که از ورودی  آغاز می‌شدند. مسیر اصلی پیاده‌رو مستقیماً به فروشگاهی چهارگوش می‌رسد که با دو ردیف پله‌ی پهن به معبد دوریک منتهی می‌شود و از آنجا به سوی میدان  بزرگ تئاتر یونانی بالای پارک ادامه می‌یابد. این دو قسمت اختلاف سطحی  ناگهانی به اندازه‌ی ۱۷ متر دارند. دو مسیر دیگر از طریقی متفاوت، پارک را دور زده ودر فضای بالایی پارک به هم متصل می‌شوند. از اینجا ردیف‌های مستقیم و طولانی راه‌پله‌های شیبدار به سمت تئاتر یونانی بازمی‌گردد. یکی از این دو راه به سمت کالواریو یعنی بالاترین نقطه‌ی پارک در رأس یک ناحیه‌ی دورافتاده می‌رسد. در این قسمت تصمیم به ساخت کلیسا داشتند، اما سرانجام سه صلیب در آنجا نصب شد. طول مسیرهای پارک به ۳۰ کیلومتر می‌رسد. سه پل در فاصله‌های منظمی در طول مقطع عرضی دهانه‌های گهواره‌ای، که زیرگذرها را حفظ می‌کنند قرار گرفته است.

 منبع

aoaonline
 

خروج از نسخه موبایل