تاسیساتتعمیر و نگهداری

شارژ گاز کولر گازی چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

در این مقاله از ویکی ساختمون می‌خواهیم به شارژ گاز کولر گازی بپردازیم. مبرد، گاز کولر گازی، وظیفه خنک کردن محیط اطراف و سرد کردن کمپرسور کولر را به عهده دارد، اما ممکن است گاز کولر نشتی پیدا کند و تخلیه شود، در این صورت عملکرد کولر گازی که خنک کردن محیط می‌باشد، مختل می‌شود. اینجاست که به فکر شارژ گاز کولر گازی می‌افتیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

شارژ گاز کولر گازی چیست؟

شارژ گاز کولر گازی

کولر گازی برای خنک کردن و تهویه محیط از گازهای فریونی مثل R22, R410A, R407A استفاده می‌کند. این گازهای فریونی همان گاز مبرد هستند که اصطلاحاً “گاز” نامیده می‌شوند. حال ممکن است در اثر نشتی لوله‌های مبرد، همه یا تمام گاز تخلیه شود. عدم وجود مبرد در سیستم کولر گازی، سیکل سرمایش را مختل می‌سازد و کولر دیگر قادر به خنک کردن و تهویه محیط نخواهد بود، بنابراین برای تکرار چرخه سرمایش، بایستی کولر گازی را از گاز مبرد پر یا شارژ کنیم.برای زیبا و بهتر بودن کولر گازی باید به تمیز کردن کولر گازی هم اهمیت ویژه ایی بدید.

مراحل شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی در 4 مرحله انجام می‌پذیرد.

  1. نشت‌یابی کولر: زمانی که کولر نشت پیدا می‌کند، محل نشت چرب می‌شود، زیرا همراه با گاز مبرد، روغن نیز خارج می‌شود. ممکن است نشتی در اثر پوسیدگی یا ضربه در طول مسیر گاز ایجاد شده باشد. روش‌های مختلفی برای نشت‌یابی کولر گازی وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.
  2. تعمیر کولر گازی در صورت وجود نشتی: پس از پیدا کردن نشتی بایستی آن را تعمیر کرد تا گاز کولر گازی پس از شارژ شدن، دوباره خالی نشود.
  3. وکیوم کردن کولر گازی: برای تخلیه هوا، رطوبت و هر ماده دیگری، پمپ وکیوم انجام می‌شود. هرچه پمپ وکیوم خلا قوی‌تری ایجاد کند، شارژ گاز کولر گازی بهتر انجام می‌پذیرد.
  4. شارژ گاز کولر گازی: بعد از وکیوم کامل کولر، نوبت به شارژ گاز کولر گازی می‌رسد. کولر گازی بایستی به اندازه کافی، نه کمتر و نه بیشتر، از گاز مبرد پر شود.

مطلب پیشنهادی: تعمیرکار کولر آبی کیست و در چه صورت به تعمیرگاز نیاز داریم؟

روش های تست نشتی کولر گازی

همن طور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای نشت‌یابی کولر گازی وجود دارد:

  • استفاده از محلول کف صابون
  • مشعل هالید
  • نشت یابی الکترونیکی
  • نشت یابی کولرگازی با اشعه ماورا بنفش

شارژ گاز کولر گازی چه زمانی انجام می‌شود؟

شارژ گاز کولر گازی

در سه حالت گاز مبرد کولر گازی شارژ می‌شود:

1. هنگام نصب کولر گازی نو

معمولاً گاز مبردی که درون سیستم کندانسور یک کولر گازی نو وجود دارد، تنها به اندازه 5 متر لوله کفایت می‌کند. اگر برای نصب کولر تازه خریداری شده، بیشتر از 5 متر لوله‌کشی انجام دادید، طبیعتاً کولر به گاز مبرد بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد پس بایستی گاز کولر گازی را شارژ کرد.

دقت کنید که در هنگام نصب کولر گازی لوله‌کشی را کمتر از 5 متر انجام ندهید، زیرا روی کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود که برای دستگاه خوشایند نمی‌باشد.

2. هنگامی که کولر گازی خالی از گاز مبرد باشد

اگر کولر گازی دارای گاز مبرد باشد، با فشار دادن شیر سرویس آن گاز بیرون می‌زند و اگر کولر خالی از گاز مبرد باشد، با فشار دادن شیر سرویس، گازی مشاهده نخواهیم کرد.

3. هنگامی که گاز به اندازه کافی داخل کولر گازی نباشد

اگر کولر گازی هریک از علائم زیر را نشان داد، می‌توان حدس زد که کولر گازی به اندازه کافی در خود گاز مبرد ندارد.

  • عدم سرمادهی کافی کولر
  • یخ زدن یا برفک زدن فین‌های اواپراتور
  • یخ زدن لوله رفت کندانسور (لوله باریک‌تر)
  • سنجش فشار گاز کولر گازی با نصب گیج فشارسنج روی شیر سرویس ( psi 60 )

مطلب پیشنهادی: معایب گرمایش از کف چیست؟ بررسی مشکلات و مضرات کف گرمایش

در شارژ گاز کولر گازی مقدار گاز چگونه تعیین می‌شود؟

شارژ گاز کولر گازی

همان طور که اشاره کردیم در عملیات شارژ گاز کولر گازی میزان دقیق گاز شارژ شده بسیار مهم می‌باشد. اگر لوله‌کشی کولر گازی بیشتر از 5 متر باشد، بایستی برای اندازه‌گیری دقیق مقدار گاز چاره‌ای بیندیشیم. اندازه گاز مبرد در هنگام شارژ گاز کولر گازی به سه روش انجام می‌شود:

روش اول: شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین روش برای شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش میزان گاز مبدر با ترازوهای مخصوصی اندازه‌گیری می‌شود و پس از آن پروسه شارژ گاز انجام می‌شود؛ به عنوان مثال یک کولر گازی با 5 متر لوله‌کشی، به 500 گرم گاز مبرد نیاز دارد، بنابراین مقدار 500 گرم گاز با ترازو اندازه‌گیری و به داخل سیستم پمپ می‌شود. در شرایطی که لوله‌کشی بیشتر از 5 متر باشد، با توجه به یک استاندارد کلی، برای هر یک متر لوله اضافه شده، مقدار گازی که باید اضافه شود تا کارایی کولر افت نکند، 20 گرم می‌باشد؛ یعنی اگر 8 متر لوله‌کشی میان دو پنل داخلی و خارجی کولر گازی اسپلیت انجام شده است، مقدار گاز مبرد در سیستم بایستی 60 گرم به مقدار تعیین شده اولیه (این میزان روی برچسب فنی کولر درج شده است) افزوده شود. ما در این مثال مقدار اولیه را برای 5 متر لوله کشی 500 گرم فرض کردیم پس برای 8 متر لوله‌کشی به 560 گرم گاز مبرد نیاز داریم، این مقدار توسط ترازوی وزنی اندازه می‌شود.

روش دوم: شارژ گاز آمپری

در این روش میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر به دست می‌آید، تعیین می‌شود. کولر گازی هم، همانند هر وسیله برقی دیگری دارای یک آمپراژ مصرفی است که روی برچسب فنی کولر نوشته شده است. برای تعیین میزان شارژ کولر گازی ابتدا یک آمپرمتر کلمپ را به یکی از سیم‌های ورودی کمپرسور متصل می‌کنیم، اگر پس از روشن کردن کولر عدد آمپرمتر کمتر از میزان نوشته شده روی برچسب فنی کولر باشد، مشخص می‌شود که میزان کمی از گاز مبرد در کولر وجود دارد و اگر عدد آمپرمتر بیشتر باشد، متوجه می‌شویم که گاز مبرد بیش از حد نیاز در سیستم وجود دارد.

نکته: برای شارژ گاز کولر گازی اینورتر استفاده از روش آمپر مناسب نیست، زیرا موتور کولر گازی اینورتر بصورت فرکانسی و بر اساس دما، تنظیمات و … در حال تغییر دور می‌باشد و آمپر کولر تغییر می‌کند، بنابراین نمی توان به آن اعتماد کرد.

روش سوم: شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

در این روش تکنسین دمای هوای اطراف اواپراتور و همین طور دمای هوای اطراف کندانسور را اندازه می‌گیرد و با استفاده از جدولی که توسط تولیدکنندگان گاز کولر، تهیه می شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می‌آورد سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار گرفته می‌شود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر انجام می‌پذیرد، البته این روش چندان قابل اعتماد نیست و درصد خطای بالایی دارد. در ادامه میزان فشار گاز کولر گازی R22 را بررسی کرده‌ایم.

میزان فشار گاز کولر گازی R22

اگر دمای اواپراتور 25 درجه و دمای کندانسور 33 درجه باشد، تقاطع این دو عدد در جدول زیر (جدول دما و فشار گاز کولر R22) عدد 60 می‌باشد که به ما می‌گوید کولر گازی R22 بایستی با فشار psi 60 در سیستم شارژ شود، بنابراین با استفاده از گیج مانوفیلد تا فشار psi 60 پروسه شارژ گاز را انجام می‌دهیم.

دمای محیط بیرونی (دمای کندانسور)

R22

48 45 41 37 33 29 25 21
63 61 60 58 56 54 51 48 21 دمای محیط داخلی

(دمای اواپراتور)

66 64 62 59

57

55 53 51 23
68 67 65 63 60 58 55 53 25
70 68 67 65 63 60 58 55 27
73 71 70 68 65 64 61 58 29
75 74 73 71 68 67 64 61 31

سخن آخر

اگر از کولر گازی باد سرد نمی‌وزد، به شارژ گاز کولر فکر کنید، ممکن است کولر گازیتان نشتی پیدا کرده و گاز آن تخلیه شده باشد. در ابتدا به دنبال نشتی بگردید؛ اگر محل نشتی را پیدا کردید، حتماً آن را تعمیر کنید و پس از وکیوم کردن به شارژ گاز کولر اقدام نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا