مقالات کارگشا

سیستم های جذبی بر پایه لیتیم بروماید چیست و چگونه کار می کند؟

چیلرها از مهم‌ترین تأسیسات سرمایشی هستند که خود بر چند نوع هستند. یکی از آن‌ها چیلرهای جذبی است که عملکرد منحصر به فردی دارد. چیلرهای جذبی بر پایه لیتیم بروماید به دلیل مزیت‌هایی مانند کارایی و بهره‌وری بهتر، بسیار رایج شده‌اند که در ادامه قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

نحوه عملکرد سیستم های جذبی بر پایه لیتیم بروماید

یکی از نیازهای ضروری در ساختمان‌ها توجه به سیستم‌های سرمایشی آن‌ها به ویژه در فصول گرم سال و به خصوص فصل تابستان است. یکی از شیوه‌های اساسی در ساختمان‌های امروزی، استفاده از چیلر جهت امور سرمایشی ساختمان است. چیلرها معمولاً در دو دسته جذبی و تراکمی تولید می‌شوند.

چیلرهای تراکمی برای انجام عملیات سرمایش، از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و چیلرهای جذبی، این کار را توسط انرژی حرارتی انجام می‌دهند و سرمایش مورد نیاز ساختمان را تأمین می‌نمایند.

امروزه استفاده از انواع چیلرهای جذبی بسیار بیشتر از چیلرهای تراکمی، شده است که یکی از دلایل آن، مصرف برق زیاد چیلرهای تراکمی است. چرا که همان طور که گفته شد چیلرهای جذبی به جای برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و اداری نیازمند سیستم تهویه مطبوع نیز هستند که بدین منظور استفاده از چیلرهای جذبی، بیشتر از نوع تراکمی آن شده است. در این مقاله قصد داریم در زمینه لیتیم بروماید چیلر جذبی، صحبت کنیم اما پیش از آن لازم است بدانیم لیتیم و بروماید چیست.

لیتیم و بروماید چیست؟

لیتیم از خانواده فلزات قلیایی و بروماید از خانواده هالوژن‌هاست. ترکیب این دو عنصر، نمکی تولید می‌کند که به آن برومور لیتیم بروماید گفته می‌شود. این محصول، جاذب رطوبت است. از دیگر ویژگی‌های این ماده نیز پایدار بودن و غیر قابل تجزیه و فساد بودن است.

برومور لیتیم به راحتی در آب، حل می‌شود و از این لحاظ در سیستم‌های جذبی به کار گرفته می‌شود. در واقع در چیلرهای جذبی، از آب به عنوان مبرد و از لیتیم بروماید به عنوان ماده جاذب استفاده می‌شود.

اجزا و بخش‌های مختلف چیلرهای جذبی

  • اپراتور یا تبخیرکننده
  • ابزربر یا جاذب
  • ژنراتور
  • کندانسور یا چگالنده

انواع چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سه نوع اصلی زیر اشاره کرد.

  • چیلرهای آب گرم ضد کریستال یا چیلرهای آب داغ
  • چیلرهای بخار تک اثره و چیلرهای بخار دو اثره یا چیلرهای بخار
  • چیلرهای شعله مستقیم

چیلرهای آب گرم ضد کریستال

چیلرهای آب گرم ضد کریستال، وسایلی بسیار مناسب برای ساختمان‌های مسکونی و اداری هستند که زیر بنای متوسط دارند و نیازمند دستگاه و سیستم سرمایشی ساده و بدون دردسر هستند. این چیلرها مزایای زیادی برای این ساختمان‌ها دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عدم بروز مشکل کریستالیزاسیون

این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تغییرات دمایی ایجاد شود و یا برق ساختمان قطع و وصل شود و یا اتفاقاتی از این دست؛ اما چیلر جذبی این مشکل را ایجاد نمی‌کند.

عدم وجود مشکل قطعی برق

از دیگر مزایای این چیلرها می‌توان به عدم وجود مشکل قطعی برق اشاره کرد چرا که اساساً این سیستم‌ها با انرژی برق کار نمی‌کنند.

استفاده از دیگ آب گرم موجود در ساختمان

وجود این ویژگی در چیلرها موجب می‌شود تا از هدر رفت آب در ساختمان جلوگیری شود.

عدم نیاز به تأسیسات گران قیمت و نگهداری ساده این چیلرها، قابلیت اعتماد بالا به این سیستم‌ها، مزایای اقتصادی استفاده و به کارگیری از این سیستم‌ها در ساختمان‌ها و کاهش هزینه‌های جنبی نیز از دیگر مزایای کاربرد چیلرهای جذبی آب گرم ضد کریستال در مجتمع‌ها و ساختمان‌های امروزی است.

چیلرهای بخار تک اثره

یکی از انواع چیلرهای جذبی، چیلرهای بخار تک اثره هستند. این چیلرها در حقیقت، ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع چیلرهای جذبی به شمار می‌روند. چیلرهای بخار تک اثره در واقع، اولین نسل از چیلرهای جذبی در جهان هستند و نسبت به سایر انواع چیلرها، بازدهی بسیار کم‌تری هم دارند.

از جمله ویژگی‌های این چیلرها و شرایط لازم برای آن‌ها، وجود مقدار لازم بخار با فشار یک اتمسفر است و یا لازم است حتماً آب داغ بالای 100 درجه سانتی‌گراد، موجود باشد تا این چیلرها بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند.

این عوامل در حقیقت، پیش نیاز عملکرد این چیلرهای جذبی هستند که باعث شد تا سازندگان این سیستم‌ها به فکر ساخت چیلر دیگری باشند تا این نقاط ضعف را نداشته باشد.

چیلرهای بخار دو اثره

از دیگر انواع چیلرهای جذبی، چیلرهای جذبی دو اثره هستند. این نوع از چیلرها برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از انرژی هدر رفته در سیستم، طراحی و تولید شدند. این چیلرها با قابلیت‌هایی که داشتند توانستند از پرکاربردترین سیستم‌ها جهت تهویه مطبوع در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و اداری باشند.

سیکل کاری و نحوه عملکرد چیلرهای بخار دو اثره به نوع تک اثره این سیستم‌ها شباهت بسیاری دارد. تفاوت عمده این دو چیلر جذبی در این است که در چیلرهای بخار دو اثره، محلول لیتیم بروماید در دو مرحله در ژنراتور دما بالا و ژنراتور دما پایین، غلیظ می‌شود.

این عامل موجب می‌شود تا چیلر جذبی دو اثره، راندمان بسیار بالاتری نسبت به چیلر جذبی تک اثره داشته باشد. به سیستم چیلر بخار دو اثره، چیلر جذبی دو مرحله‌ای نیز گفته می‌شود.

چیلرهای جذبی شعله مستقیم

از دیگر انواع چیلرها که برای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند چیلرهای جذبی شعله مستقیم هستند. این دسته از چیلرها نسبت به سایر انواع چیلرهای جذبی، دارای مزایایی هستند از جمله این مزایا این است که این نوع از سیستم‌ها، نیازی به مولد گرمایی به طور جداگانه ندارند و از این لحاظ خودکفا هستند.

از دیگر ویژگی‌های این چیلرها که استفاده و کاربرد آن‌ها را بیشتر می‌کند این است که چیلرهای شعله مستقیم به دلیل در اختیار داشتن سیستم احتراق، امکان استفاده در فصل تابستان و هم چنین امکان کاربرد در فصل زمستان را نیز دارا هستند.

بنابراین از این نوع چیلرهای جذبی، هم می‌توان برای سرمایش در فصل تابستان استفاده کرد و هم برای گرمایش مناسب برای فصل زمستان بهره برد. این عامل هم‌چنین موجب می‌شود تا ساختمان‌های موتورخانه کاهش چشم‌گیر یابد و در آن خبری از لوله‌کشی‌های زیاد و انواع دیگ‌های گرمایشی و… نباشد.

چیلر جذبی شعله مستقیم از طریق پمپ گرمایشی جذبی، گرمای زیادی را از طریق انرژی هدر رفت آب، به دست می‌آورد؛ بنابراین کارایی را افزایش می‌دهد و هزینه‌های مصرفی را با کاهش مواجه می‌کند.

این سیستم‌ها نیز مانند سایر انواع چیلرها در کارکرد خود از جاذب‌های لیتیم بروماید استفاده می‌کنند و به خاطر اینکه از آب به عنوان مبرد، استفاده می‌کنند با محیط‌زیست نیز سازگاری دارند. هم‌چنین این چیلرها می‌توانند از منابع مختلف مانند گاز، آب داغ و بخار استفاده‌ای بهینه داشته باشند.

برای خرید لیتیم بروماید چیلر جذبی می‌توانید به سایت به فیکس مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا