باغبانی

سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا ؛ طرز کار، فواید و معایب

سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا به نوعی آبیاری میکرو یا قطره‌ای نیز گفته می‌شود، با این تفاوت که به جای لوله‌های سوراخ‌دار از لوله‌های اسنفجی به نام تراوا استفاده می‌شود. این سیستم توانایی انتشار آب به طور یکنواخت و تحت کنترل را داشته و به خوبی ریشه گیاه را آبرسانی می‌کند.

آبیاری تراوا در کشورهای توسعه یافته جهان نزدیک به 77 درصد از کل سیستم آبیاری را به خود اختصاص داده است. اما چرا این سیستم آبیاری زیرزمینی تا این اندازه برای مقابله با بحران آب، محبوب و پرکاربرد است؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

طرز کار سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

طرز کار سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

این سیستم شامل ریختن آب بر روی خاک با سرعت بسیار کم (2 – 20 لیتر در ساعت) با استفاده از لوله‌های پلاستیکی تراوا با قطر کوچک است. آب در نزدیکی گیاهان به کار گرفته می‌شود به گونه‌ای که برخلاف آبیاری سطحی و آبپاش که شامل خیس شدن کل پروفیل خاک (لایه‌های خاک) است، فقط بخشی از خاک که در آن ریشه‌ها رشد می‌کنند خیس می‌شود.

با استفاده از سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا، آبیاری از روش‌های دیگر بیشتر انجام می‌شود (معمولاً هر 1 – 3 روز)، در نتیجه سطح رطوبت بالایی را در خاک برای گیاه فراهم می‌کند. تا زمانی که میزان آبیاری کمتر از ظرفیت نفوذ خاک باشد، خاک اشباع نشده و هیچ آب آزادی روی سطح آن نمی‌ایستد.

آبیاری تراوا با لوله‌های پلاستیکی باریک به قطر حدود 2 سانتی‌متر استفاده می‌شود. این لوله‌ها در عمق بین 20 تا 50 سانتی‌متری به اندازه کافی در عمق خاک دفن می‌شوند تا به خوبی ریشه گیاهان را آبرسانی کنند. در این سیستم جریان آب وجود ندارد، بلکه یک فضای رطوبتی در اطراف لوله ایجاد می‌شود.

فناوری تراوا با فشار خیلی کم، آب را از دیواره لوله تراوش کرده و با ایجاد فضای رطوبتی، با فضای اطراف خود به تعادل می‌رسد. به میزانی که ریشه، آب جذب می‌کند، لوله هم به تراوش کردن ادامه می‌دهد. ناگفته نماند در این سیستم هیچ گونه تبخیری وجود ندارد.

به طور کلی، شبکه آب‌دهی زیرزمینی تراوا، آب، سم، کود و اکسیژن محلول در آب را برای انتقال به لوله‌های تراوش (همان تراوا) از لوله‌های فرعی دریافت می‌کند. همچنین، لوله تراوا از لاستیک بازیافتی ساخته شده و از الگوی متخلخلِ اسفنجی به جای سوراخ‌دار تبعیت می‌کند. این لوله نرم و انعطاف‌پذیر است و استفاده از آن بسیار آسان می‌باشد، زیرا می‌توان گوشه‌های آن را گرد و انتهای آن را به راحتی خم کرد.

مزایا و معایب سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

مزایا و معایب سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

بیایید درباره مزایا و معایب سیستم آبیاری تراوا بیشتر بدانیم:

مزایا

  • سیستم آبیاری تراوا، آب را مستقیماً به ریشه گیاهان می‌رساند، بدین معنی که آب به هیچ عنوان تبخیر نمی‌شود. از آنجا که این سیستم به آرامی گیاهان را آبرسانی می‌کند، در طی یک دوره طولانی، آب در شعاع وسیع و به عمق ناحیه ریشه نفوذ می‌کند.
  • سیستم تراوا از چندین مؤلفه تشکیل شده است که همگی به نصب آسان آن کمک می‌کنند. می‌توانید همزمان مناطق مختلف را آبیاری کنید، آبیاری باغ‌ها، فضاهای شهری و یا حتی خانگی با این روش به صرفه (از نظر انرژی) و امکان‌پذیر است.
  • صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان بیش از ۷۰ درصد، یکی از مهمترین مزایای این سیستم آبیاری نسبت به دیگر سیستم‌های مشابه است.
  • اگر سهواً بخشی از سیستم به درستی کار نکند، می‌توانید با خرید قطعات جایگزینی تعمیر و پیکربندی دوباره سیستم را به آسانی انجام دهید. تقسیم و رفع مشکلات معمولاً نیازی به ابزار و نیروی تخصصی ندارند.
  • آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن شاخ و برگ گیاهان می‌شود که به ایجاد انواع بیماری‌های مرتبط با گیاهان دامن می‌زند. از این رو، آبیاری زیرزمینی تراوا به میزان نیاز گیاه به آن آبرسانی می‌کند.
  • سیستم تراوا به خوبی بر روی تایمر کار می‌کند و به راحتی می‌توان زمان کار سیستم را برنامه‌ریزی کرد. برای مثال، در آب و هوای گرم، قرار دادن تایمر در شب هنگامی که تبخیر کمتری اتفاق می‌افتد مناسب‌تر است.
  • سیستم آبیاری تراوا با ریختن مستقیم آب در ناحیه ریشه و به دور از برگ‌های گیاه، از سوزانده شدن برگ‌ها در زیر نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

معایب

  • سیستم تراوا با گذشت زمان مسدود شده و نیاز به بازرسی دوره‌ای و برخی از تعمیرات جزئی دارد.
  • هزینه این سیستم نسبت به انواع دیگر بیشتر است.
  • آبیاری زیرزمینی تراوا دارای حرکت کم آب به سمت بالا است.

کاربرد سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

کاربرد سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا

سیستم آبیاری تراوا در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها به شرح زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1- استفاده در فضای سبز شهری، برای مثال پارک‌ها.

2- استفاده در مصارف خانگی برای رشد گیاهان در باغچه.

3- کاربرد گسترده در امور کشاورزی:

  • محصولات زراعی کم رشد مانند: فلفل دلمه‌ای، کاهو، لوبیا و کدو
  • میوه‌ها از جمله: انگور، تمشک، توت فرنگی و زغال اخته
  • محصولاتی مانند پنبه
  • محصولاتی که درست در زیر سطح خاک رشد می‌کنند مانند: سیب‌زمینی، پیاز و هویج

اهمیت استفاده از سیستم آبیاری تراوا

اهمیت استفاده از سیستم آبیاری تراوا

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سیستم آبیاری زیرزمینی تراوا اگر به درستی طراحی شود می‌تواند بین 30 تا 50 درصد، آب کمتری نسبت به روش‌های سنتی آبیاری مانند آبپاشی مصرف کند. دلیل تأثیر سیستم آبیاری تراوا این است که آب را مستقیماً به منطقه ریشه گیاه منتقل می‌کند.

این فرآیند آرام و مؤثر، باعث می‌شود گیاهان برحسب نیاز آب جذب کنند، که این امر به کاهش رواناب و میزان تبخیر منجر می‌شود. به هر حال، سیستم‌های پیشرفته‌تر آبیاری قطره‌ای همانند تراوا، نه تنها باعث مقابله با بحران آب در کشورهایی همانند ایران می‌شوند، بلکه به سیستم نوین کشاورزی و توسعه روزافزون آن نیز کمک می‌کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام. بسیار عالی . آیا برای آبیاری کیوی مناسب است. تا حالا در شمال کشور اجرا شده است. به عکسها و اطلاعات بیشتری از این سیستم نیازمندم.

    1. با سلام و شاد باش
      بله برای کاشت کیوی نیز مناسب است، ولی اطلاعاتی درباره کاشت آن شمال کشور نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا