مقالات کارگشا

سنگ کاری ساختمان : انواع + هزینه و ترفندهای اجرای آن

سنگ کاری ساختمان اصولاً به اجرای سنگ طبیعی یا مصنوعی برای پوشش نمای ساختمان، پوشش سطوح مختلف مانند کف، پله، دیوار و … گفته می‌شود. سنگ کاری مراحل اجرایی دارد و به دو دسته کلی سنگ ‌کاری داخلی و سنگ ‌کاری خارجی تقسیم می‌شود. هزینه سنگ کاری داخلی معمولاً به صورت متراژ یا روز مزد محاسبه می‌شود و حق الزحمه سنگ ‌کاری خارجی و به طور ویژه نمای ساختمان نیز متری محاسبه می‌شود. در ادامه به طور مفصل به سرفصل‌های بنام برده پرداخته شده است. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

انواع سنگ کاری کدام است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، سنگ کاری به دو دسته سنگ کاری داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. سنگ کاری داخلی شامل اجرای سنگ به عنوان پوشش دیوار، پله، کف و … می‌شود. سنگ کاری خارجی نیز به سنگ کاری نما، سنگ کاری کف حیاط و محوطه و سنگ کاری دیوارهای بیرونی ساختمان است.

نحوه محاسبه قیمت سنگ کاری چگونه است؟

به طور کلی حق الزحمه اجرای کفپوش اعم از سنگ، سرامیک، پارکت و … اصولاً به صورت متراژ محاسبه می‌شود. خواه سطح پوشش داده شده از سنگ شامل سطوح افقی یا عمودی باشد. هزینه سنگ ‌کاری کف و سطوح افقی داخلی ساختمان، پله‌ها، دیوارهای مشاع، کف پارکینگ و حیاط معمولاً به روش متری محاسبه می‌شود و حق الزحمه یکسانی دارند.

هزینه اجرای سنگ نما یا سنگ کاری نمای ساختمان به روش متری و با توجه به ارتفاع انجام می‌شود. هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، هزینه سنگ کاری آن نیز بالاتر می‌رود، زیرا هزینه اجرای داربست نیز با هزینه اجرای نما محاسبه می‌شود. از طرفی هزینه سنگ ‌کاری دیوارهای بیرونی ساختمان که نیازی به داربست زدن ندارند نیز مانند هزینه سنگ ‌کاری داخلی محاسبه می‌شود.

ابعاد سنگ مورد استفاده در سنگ کاری نیز در هزینه اجرای آن مؤثر است. به طور مثال هزینه سنگ کاری کف ساختمان با استفاده از سنگ‌های 80 در 80 نسبت به سنگ کاری کف با استفاده از سنگ‌های 40 در 40 بیشتر است.

نحوه محاسبه قیمت سنگ کاری چگونه است؟

مراحل سنگ کاری داخلی کدام است؟

سنگ کاری داخلی معمولاً برای سطوح کف اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، سطوح مشاع مانند دیوار و کف راه پله‌ها، دیوار و کف پارکینگ و … انجام می‌شود. این روش سنگ کاری ساختمان شامل زیرسازی، اجرای سنگ، برش و دوغاب ریزی است که در ادامه در این خصوص توضیحاتی ارائه شده است.

زیر سازی پیش از اجرای سنگ

زیرسازی معمولاً شامل عملیاتی مانند اجرای عایق رطوبتی، برودتی و حرارتی در کف و دیوارهای محلی است که سنگ کاری در آن انجام می‌شود، تخریب و تمیزکاری در صورتی‌ که پوشش کف دیگری مانند سرامیک و موزاییک وجود دارد و کارفرما درخواست حذف آن را دارد و اجرای لوله گذاری تأسیسات مکانیکی مانند سیستم گرمایش از کف، شوفاژ رادیاتور و … سپس سیمان کاری می‌شود.

زیر سازی پیش از اجرای سنگ

اجرای سنگ و برش کاری

پس از انجام آماده سازی کف، ابتدا ملات سنگ کاری روی محل اجرا می‌شود و سپس سنگ کار نسبت به اجرای سنگ اقدام می‌کند. با استفاده از چکش پلاستیکی، سنگ‌ها در جای خود محکم می‌شوند. در این مرحله، شیب‌بندی محل‌هایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام باید در نظر گرفته شود. در بخش‌هایی که ابعاد سنگ مناسب سطح نیز، نیاز است که سنگ کار اقدام به برش سنگ کند و سپس سنگ برش خورده را در جای مورد نظر قرار دهد و با چکش پلاستیکی محکم کند.

اجرای سنگ و برش کاری

پیشنهاد ویژهسنگ کاری، اجرا و هزینه ها و مجریان انواع سنگ کاری ساختمان

دوغاب ریزی و بندکشی

مرحله اجرای دوغاب روی سنگ‌ها به منظور زیباسازی کار، از بین بردن درز و فواصل بین قطعات سنگ و یکدست کردن کف اجرا می‌شود. دوغاب اصولاً از پودر سنگ، سیمان سفید و آب به صورت رقیق تهیه می‌شود و روی کلی کار به وسیله یک طی اجرا می‌شود. پس از به اصطلاح گرفتن دوغاب به وسیله یک اسفنج نرم سطح روی سنگ‌ها تمیز می‌شود و به سنگ‌ها برای خشک شدن فرصت داده می‌شود.

بهتر است دوغاب ریزی در هوای سرد انجام نشود زیرا باعث ترک خوردن دوغاب پس از خشک شدن می‌شود. اگر از دوغاب با کیفیت استفاده نشود و مقدار آن کم باشد، باعث لق شدن سنگ‌ها و به تبع آن نفوذ نم و رطوبت به زیر سنگ، شکستگی و لب پری سنگ می‌شود.

دوغاب ریزی و بندکشی

مراحل سنگ کاری نمای ساختمان کدام است؟

پس از بازدید متخصص سنگ کاری ساختمان از محل، انتخاب نوع نما از سوی کارفرما و بستن قرارداد، کار با اجرای داربست شروع می‌شود. سنگ کاری نمای ساختمان از اجرای نما در طبقه همکف شروع می‌شود و به سمت بالا و طبقات بالاتر ادامه پیدا می‌کند.

اجرای نمای سنگی ساختمان

در اجرای نمای سنگی ساختمان، با توجه به مدل نمای انتخاب شده، سنگ‌ها در ابعاد مناسب از سنگ فروشی خریداری می‌شوند و اجرا می‌شوند. برخی از سنگ‌ها مانند مرمر و گرانیت که تخلخل کمی دارند برای اجرای روی نما، نیاز به اسکوپ گذاری یا پیچ کاری دارند تا پس از اتمام کار سنگ کاری، به راحتی سقوط نکنند. برخی سنگ‌ها مانند تراورتن به دلیل تخلخل بالاتر و نفوذ ملات درون آن‌ها نیاز به اسکوپ گذاری و پیچ و رول‌پلاک ندارند.

در اسکوپ گذاری پشت سنگ به وسیله دستگاه فرز برش داده می‌شود و قطعه فلزی به نام اسکوپ درون برش ایجاد شده، جاسازی می‌شود، این قطعه فلزی باعث بیشتر شدن چسبندگی سنگ با ملات می‌شود و از طرفی هم مانند یک آویز عمل می‌کند و از سقوط سنگ نما در طی ناملایمات طبیعی جلوگیری می‌کند.

اجرای نمای سنگی ساختمان

نکاتی در رابطه با اسکوپ گذاری در حین اجرای نمای سنگی

در اجرای نمایی مانند نمای رومی که تزیینات زیادی وجود دارد، باید برای اجرای ستون‌های برجسته و جلو آمده (میزان برجستگی تا ده سانتی‌متر) از طبقات همکف به بالا، اسکوپ گذاری و رابیتس کشی انجام شود حتی اگر از سنگ تراورتن برای ساخت نما استفاده می‌شود.

بخش‌هایی از نما که تا 5 سانتی‌متر از دیگر بخش‌ها جلوتر آمده به اصطلاح سینه کفتری‌ها است باید رابیتس کاری و اسکوپ گذاری شود، هرچند از سنگ تراورتن برای اجرای نما استفاده شود.

سیم اسکوپ به طور سراسری در پشت سنگ اجرا نشود و به صورت جداگانه در چند قسمت مختلف اجرا شود. تا در صورت رها شدن، یکی از سیم‌ها، دیگر سیم‌ها توانایی نگهداشتن سنگ را داشته باشند.

اگر سنگ تراورتن توردار یا هر سنگ نمای توردار دیگری استفاده می‌شود، باید اسکوپ گذاری انجام شود زیرا برای چسباندن تور از چسب استفاده می‌شود و چسب مانع درگیری سیمان با سنگ می‌شود و به همین دلیل در چنین شرایطی اسکوپ گذاری لازم و ضروری است.

نکاتی در رابطه با اسکوپ گذاری در حین اجرای نمای سنگی

دلایل سقوط سنگ نمای چیست؟

سنگ نما به دلایلی مانند نشست زمین و به تبع آن جابجایی ساختمان، انبساط و انقباض به دلیل گرم و سرد شدن هوا با اختلاف زیاد، لرزش ساختمان در اثر زلزله، عدم چسبندگی مناسب دیوارهای بیرونی به ستون‌ها و در پی آن عدم چسبندگی سنگ نما به بدنه ساختمان، سنگ‌ها از دوغاب زیرین جدا می‌شوند و سقوط می‌کنند که به اصطلاح گفته می‌شود، سنگ ول می‌کند.

دوغاب سنگ کاری نمای ساختمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای نتیجه بهتر و جلوگیری از سقوط سنگ‌های نما بهتر است از ماسه شسته برای تهیه ملات و دوغاب پشت سنگ استفاده شود، از نخاله‌های ساختمانی برای پر کردن فضای پشت سنگ استفاده نشود و تمام فضای پشت سنگ نما از دوغاب مرغوب باشد، پس از برش سنگ، خاک سنگ حاصل از فرزکاری از روی سنگ کاملاً تمیز شود، از اجرای نمای سنگی یا هر نمای دیگری در هوای سرد که امکان یخ زدن آب وجود دارد، پرهیز شود، دوغاب سنگ کاری ساختمان باید سیمان زیادی داشته باشد، از سیمان خشک برای بالا بردن سرعت خشک شدن دوغاب استفاده نشود و در نهایت پس از اتمام سنگ کاری نمای ساختمان باید دوغاب سفت شده پشت سنگ نما برای 2 تا 3 روز آبیاری شود.

دوغاب سنگ کاری نمای ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سنگ کاری راه پله

سنگ کاری راه پلهکه یکی از مشاعات ساختمان به حساب می‌آید معمولاً شامل سنگ کاری خود پله‌ها، سنگ کاری پاگردها و سنگ کاری دیوار راه پله است. برای سنگ کاری پله‌ها معمولاً از یک سنگ پله‌ای با ضخامت بیشتر از دیگر سنگ‌ها و طول متغیر استفاده می‌شود. برای سنگ کاری بخش پای پله و کف پاگردها نیز از انواع سنگ‌هایی استفاده می‌شود که هم ضخامت سنگ‌های کف هستند.

سنگ کاری دیوار راه پله و دیگر فضای مشاع ساختمان نیز به دو صورت پوشش اطراف پله‌ها تا نیمه به منظور نظافت راحت‌تر و ایجاد قاب برای اطراف درهای ورودی و آسانسور و یا ایجاد یک قاب تزیینی از سنگ روی دیوار اجرا می‌شود. لازم به یادآوری است که اسکوپ گذاری قسمت برجسته مانند قاب اطراف درها ضروری است.

سنگ کاری راه پله

سنگ کاری ستون

یکی از انواع سنگ کاری ساختمان، سنگ کاری ستون است. گاهی به دلیل مهندسی، در فضای بزرگی مانند سالن یک واحد مسکونی، ستون اجرا می‌شود و گاهی نیز برای زیباتر کردن فضای داخلی از ستون‌های تزیینی استفاده می‌شود. یکی از راه‌های تریین ستون‌های داخلی و خارجی ساختمان، سنگ کاری است. استفاده از انواع سنگ طبیعی و مصنوعی برای این تزیین مناسب است. سنگ کاری ستون با استفاده از سنگ‌های صخره‌ای و صیقل نخورده و سنگ‌های مرمر، گرانیت و تراورتن صیقل خورده مرسوم است.

سخن آخر

سنگ کاری ساختمان از جمله مراحل نازک کاری ساخت ساختمان به شمار می‌آید که نیازمند توجه در زمینه انتخاب سنگ با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون داخلی و خارجی، استخدام سنگ کار حرفه‌ای و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت است. در صورت نیاز به یک گروه یا فرد متخصص در زمینه سنگ کاری می‌توانید از سامانه آنلاین کارگشا به منظور ثبت سفارش سنگ کاریبهره ببرید.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا