رپورتاژ آگهی

سقف وافل کهن دک : از مشاوره و طراحی تا اجرای مطمئن سقف وافل

سقف وافل نوعی سقف بتنی مدرن با مزایای زیاد است که قصد داریم در این مقاله به صورت مفصل در مورد سقف وافل کهن دک آن صحبت کنیم، لطفا در ادامه با ما همراه باشید. سقف وافل از نوع مشبک است و با استفاده از قالب وافل آن را اجرا می کنند که البته دارای ظاهری زیبا است. سقف وافل به دلیل صرفه اقتصادی برای سازه های بزرگ به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه سقف وافل

سقف وافل از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبق تحقیقات صورت گرفته از هزاران سال پیش مورد استفاده بود است. چنانچه گفته می شود بنای آکروپولیس یونا در یونان که بیش از 400 سال قبل از میلاد ساخته شد نیز از آن بهره برد است.

همچنین در بخشی از آثار به جای مانده از هخامنشیان نیز سقف وافل دیده شده که مربوط به حدود 2500 سال قبل است. البته تاریخچه استفاده از سقف وافل مدرن به قرن 19 برمی‌گردد و انواع مدرن‌تر آن مربوط به سال‌های 1940 و من بعد است. در ایران نیز سال 1354 و در بنای ایستگاه راه آهن اصفهان از سقف وافل استفاده شده است.

شرکت فنی مهندسی کهن دک مشاور، طراح، تولید کننده و مجری سقف های دال بتنی وافل

شماره‌های تماس

02186081254

09129752142

سقف وافل کهن دک

سقف وافل چیست؟

در حال حاضر برای ساخت سقف ساختمان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها سقف وافل است. هر چند که انواع مدرن سقف وافل مقداری تفاوت دارند اما سقف وافل سابقه استفاده طولانی داشته و در زمان‌های گذشته (از سال 1940 و بسیار قبل تر- توضیح داده شده در بخش تاریخچه) هم از آن استفاده می‌شده است. همچنین تاریخچه استفاده از سقف وافل در ایران به سال 1354 برمی‌گردد. وافل در زبان انگلیسی به معنای توخالی است و به این دلیل است که در زیر سقف دارای سوراخ است.

سقف وافل یک نوع سقف ساختمان مشبک بتنی است که از آن به عنوان یکی از فنی‌ترین و اقتصادی‌ترین روش در میان سیستم های معمولی و متعارف یاد می شود و استفاده از آن اقتصادی‌‌‌تر از روش‌های یوبوت و کوبیاکس است. همچنین استفاده از سقف وافل بسیار ارزان‌تر از روش‌های تیرچه بلوک و عرشه فولادی نیز می‌باشد. سقف وافل یک سیستم سبک است. به این دلیل به آن مشبک می‌گویند که ظاهر آن شبکه مانند است.

وزن سیستم‌های سبک مانند سقف یوبوت، کوبیاکس و سقف وافل کمتر است، بار مرده کمتری به سازه وارد می‌کنند و در نتیجه خطراتی که امکان دارد پس از وقوع حواث طبیعی رخ دهند کاهش می‌دهند که از این بین سقف وافل از تمامی روش‌های به صرفه‌تر است.

استفاده از روش سقف وافل برای مکان‌هایی که نیاز به دهانه‌های باز دارند (تعداد ستون کم یا حداقل تعداد ستون) دارند؛ همچون مساجد، نمایشگاه‌ها و سالن‌های مجمع توصیه می‌شود. سقف وافل برای سازه‌های بزرگ صرفه اقتصادی دارد و صرفه اقتصادی آن در سازه‌های کوچک‌تر کمتر می‌شود.

سقف وافل با اجرای کهن دک

مزایا و معایب

استفاده از سقف وافل مزایا و معایبی دارد که قصد داریم در ادامه راجع به آن صحبت کنیم.

مزایای سقف وافل

  • همانطور که گفته شد استفاده از سقف‌های سبک همچون سقف وافل ریسک اتفاقات پس از حوادث طبیعی را کاهش می‌دهد.
  • سقف‌های وافل وزن مرده کمتری به سازه وارد می‌کنند که این مورد موجب کاهش استفاده از بتن و میلگرد در مقایسه با سایر روش‌ها می‌شود.
  • به دلیل اینکه حجم مورد نیاز بتن و میلگرد کمتر است قابلیت استفاده از قالب‌های سبک‌تر وجود دارد.
  • سقف وافل به دو صورت است: با قطعات پرکننده و بدون قطعات پرکننده. که البته روش بدون قطعات پرکننده به دلیل استفاده کمتر از مصالح و دفن نکردن مصالح بدون نقشی سازنده یکی از روش‌های جالب توجه بوده و می توان آن را یک مزیت برای سقف وافل در نظر گرفت.
  • سقف وافل را می توان به صورت کاملا دقیق در نرم افزارهای طراحی مدلسازی نمود در حالی‌که امکان مدلسازی دقیق برای سایر سیستم‌ها وجود ندارد. این ویژگی کمک بزرگی برای طراحی دقیق سازه‌ها به حساب می‌رود. در نتیجه حجم استفاده از مصالحی همچون بتن و میلگرد می‌شود که استفاده از آن‌ها عملا غیرضروری است.
  • استفاده از سقف وافل، نمای زیبایی را در زیر سقف ایجاد می‌نماید و از آن می‌توان به عنوان یک خصیصه  مثبت برای دکوراسیون منزل استفاده کرد.
  • با استفاده از مصالحی همچون بتن، چوب و استیل می توان سقف وافل را ایجاد نمود.
  • استفاده از سقف وافل باعث کاهش چشمگیر ستون ها می شود و برای انواع سازه‌ها که نیاز به تعداد ستون کمتر دارند مناسب است.
  • برای سازه‌هایی که دارای سقف بلند هستند کاربرد دارد.

معایب سقف وافل

  • اجرای سقف وافل نیازمند متخصصین زبده و حرفه‌ای است و نباید اجرای سقف وافل را به هر کسی واگذار نمایید.
  • در هنگام اجرا باید نظارت دقیق و کافی بر روی روند اجرای سقف وافل داشته باشید. هر گونه نظارت غیر دقیق ممکن است موجب فشار اضافه به قالب و در نتیجه باعث شکستگی آن شود. به این طریق هم روند اجرا دچار اختلال می شود و طبیعتا زمان بیشتری برای اجرا لازم است و هم هزینه های اضافی به پیمانکار پروژه تحمیل می نماید.
  • هر چند که از سقف وافل به عنوان یک سقف اقتصادی یاد می شود اما به دلیل گرانی‌های موجود برای خرید و ساخت‌وساز قالب، هزینه راه اندازی آن بالا می‌باشد.
  • قالب سقف وافل از سایر موارد گران‌تر است.
  • برای اجرای آن نیاز به کارگران حرفه‌ای خواهید داشت.
  • برای سطوح شیب دار مناسب نیست و باید شیب سطوح را صاف کنید که خود نیازمند استفاده از خاک مناسب است.
  • سبک است و برای مناطق بادخیز و طوفان خیز مناسب نمی‌باشد.

طریقه اجرا

اجرای سقف وافل به علت مدرن بودن آن، اجرای سقف وافل مهم ترین بخش آن است و در صورتیکه موارد تکنیکال و اجرا به خوبی صورت نپذیرد، ممکن است باعث ایجاد حوادث و ضررهای مالی شود. قبل از هر چیز باید این مورد را ذکر کنیم که حتما از افراد حرفه‌ای در اجرای وافل استفاده کنید تا روند اجرا دچار مشکل نشود.

مرحله 1: زیرسازی

اجرای سقف وافل زیرسازی سقف با جک صلیبی یا اسکافلد است. زیرسازی به علت ایجاد یک سطح قوی و مقاوم برای قالبندی و قالب چینی صورت می‌گیرد. برای زیرسازی در سقف‌هایی که ارتفاع کمتر از 3.5 دارند استفاده از جک صلیبی و برای زیرسازی در سقف‌هایی با ارتفاع بیشتر از 3.5 اسکافلد توصیه می شود.

مرحله 2: قالب بندی

مرحله 2 اجرا، قالب بندی و چیدن قالب است. بعد از آنکه زیرسازی به اتمام رسید، لازم است که قالب‌ها را مطابق نقشه‌های اجرایی ایجاد شده بر روی پروفیل‌های زیری جایگذاری کرد. قالب بندی را هم می توان به صورت فلزی انجام داد و هم به صورت چوبی.

قالب بندی سقف وافل

مرحله 3: آرماتور بندی

آرماتور بندی سقف وافل به دو بخش آرماتور بندی شبکه بالا و شبکه پایین تقسیم می شود. برای آرماتور بندی شبکه بالا لازم است تا آرماتور به صورت یک مش بسته شود و سپس سنجاقی‌ها و آرماتورهای تقویتی نیز مطابق طرح جایگذاری شوند. برای آرماتور بندی شبکه پایین کافیست تا میلگردها در وافل ها جایگذاری شوند. آرماتور بندی سقف وافل ساده‌تر از سایر سقف‌ها می‌باشد چون فقط با انجام یک مرحله صورت می‌گیرد.

مرحله 4: بتن ریزی سقف

در مرحله 4 می بایست بتن ریزی سقف را انجام داد. بتن را در طول اجرا، با ویبراتور متراکم کنید. البته استفاده از اسلامپ بتن لازم نیست و استفاده از روان کننده نیز ضروری نیست هر چند که باعث افزایش کیفیت بتن می شود و توصیه ما استفاده از آن است. رطوبت بتن را حتما تا حداقل 7 روز حفظ کنید. در انتها سطح بتن تراز شود.

مرحله 5: قالب برداری

عملیات قالب برداری هنگامی صورت می گیرد که بتن حداقل به 70% مقاومت مشخصه رسیده باشد. البته قالب برداری باید مطابق با مقررات قالب برداری جدول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان باشد. در قالب برداری توجه و دقت کافی را داشته باشید. قالب برداری بدون رعایت قواعد و ضوابط می تواند مضرات زیادی داشته باشد. بعد از ریخته شدن سقف بالایی و طی زمان مورد نیاز، می‌توان پایه‌های اطمینان را برداشت.

اجرای سقف وافل کهن دک

حداکثر دهانه

بهتر است مقدار 8 تا نهایتا 9 متر را برای حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه در نظر بگیرید. حداکثر دهانه برای سقف وافل دو طرفه 12 متر تعریف می شود که البته در مواردی می توان با نظر مهندس و با نظارت دقیق وی حداکثر دهانه را تا نهایتا 15، 16 متر ارتقا داده و اجرا کرد.

سازه هایی که در آن‌ها از سقف وافل استفاده شده

برخی از سازه‌ها که سقف وافل در آن‌ها استفاده شده است را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

سراسر جهان

  • کتابخانه مرکزی سن دیگو آمریکا
  • موزه آکروپولیس یونان
  • سالن ورزشی پیر لوجی نروی رم ایتالیا
  • موزه هنرهای زیبا مونترال کانادا
  • فرودگاه بین‌المللی تورنتو کانادا
  • دانشگاه سهیر استانبول ترکیه
  • ایستگاه مترو واشنگتن آمریکا
  • ساختمان تئاتر ملی لندن

ایران

  • کتابخانه ملی (بزرگترین و زیباترین پروژه انجام شده با سقف وافل در ایران)
  • فرودگاه تبریز
  • راه آهن تهران
  • ایستگاه راه آهن اصفهان که در سال 1354 اجرا شده است.
  • ساختمان های متعدد از دانشگاه های سراسر کشور
  • ساختمان نظام مهندسی استان یزد

زیبایی شناسی سقف وافل

بخش زیرین سقف وافل دارای نمای زیبایی است و برای افرادی که به ظاهر دکوراسیون اهمیت زیادی می دهند توصیه می شود.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و ویکی ساختمون در قبال آن هیچگونه مسئولیتی ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا