فضاهای داخلی

سقف راهرو با کناف چه مزایا و معایبی دارد + نحوه اجرا

پرداختن به سقف نقش ویژه‌ای در طراحی فضای داخلی خانه‌ها دارد. شاید یکی از دلایل این موضوع عدم دسترسی به کف باشد در حالی که سقف به طور کامل در اختیار طراح قرار دارد و باید از تمامی پتانسیل‌های آن استفاده کند. کناف در واقع نوعی سقف کاذب است که به دلایل خاصی در کشور ما بسیار بسیار رواج پیدا کرده است و تقریبا هر خانه و واحدی سبک و طرح خاصی از آن ها وجود دارد. در این مطلب قصد داریم که به سقف راهرو با کناف بپردازیم پس با ما همراه باشید.

اصول سقف راهرو با کناف

وقتی که حرف از فضای داخل خانه‌ها می‌شود عمدتا فضاهایی بزرگ مدنظرمان می‌آید و شاید اصلا به راهرو فکر هم نکنیم. کناف کاری در سقف اتاق‌ها و پذیرایی‌ها درست است که اصول خاص خود را دارد اما طراح در آن با محدودیت‌های فضایی مواجه نیست و دست او در اجرای طرح و سبک های مختلف کاملا باز است.

با این حال در خصوص کناف کاری راهرو قضیه از این قرار نیست و محدودیت‌های فضایی زیادی پیش روی طراح است. از آنجایی که راهروها در بسیاری از واحدهای مسکونی ورودی خانه را شکل می‌دهد، طراحی و به ویژه کناف کاری سقف آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

از آنجایی که راهرو بسیار باریک است کناف کاری سقف آن به دلایلی دشوارتر از سایر بخش‌های خانه است. دلیل اول در دسترس بودن فضای حداقلی که انتخاب‌ها را در به کار بردن کناف و به ویژه نوع نورپردازی کناف در سقف را محدود می‌سازد. دلیل دوم هم می‌تواند این باشد که فضای حداقلی که در اختیار داریم شاید با به کار بردن سبک و طرح نامناسبی از کناف کاری بسیار شلوغ شود.

مطلب پیشنهادی: کناف کاری سقف ، فضا به فضا با مراحل اجرا + 40 عکس زیبا

انواع سقف کناف قابل اجرا در راهرو

از لحاظ ساختاری سقف کاذب کناف را به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در راهرو به کار بست.

سقف راهرو با کناف: سقف کناف ثابت

در اجرای سقف کناف ثابت از پنل‌های پیش ساخته عمدتا گچی استفاده می‌شود که روی زیرسازی‌های فولادی سبک قرار داده می‌شوند. سقف کناف ثابت در دو نوع ساده و طرح دار اجرا می‌شود. سقف کناف ثابت ساده یک طرح هندسی ساده دارد و از سطوحی کاملا صاف و مسطح تشکیل شده است اما در نوع طرح دار کناف می‌تواند قوس‌ها و منحنی‌های فراوانی را نیز در برداشته باشد.

سقف راهرو با کناف: سقف کناف متحرک

سقف کناف متحرک به طور کلی از صفحات گچی و پروفیل‌هایی از جنس گالوانیزه ساخته شده‌اند. در این نوع مدل از سقف کناف در راهرو صفحات گچی اتصال محکمی با قاب ندارند و هر کدام را می‌توان به راحتی برداشت.

کناف کاری سقف راهرو از نوع متحرک

سققف کناف مناسب برای راهرو

سقف کناف ثابت و متحرک هر یک تحت شرایط مشخصی اجرا می‌شوند. سقف کناف متحرک به طور عمده در مکان‌هایی اجرا می‌شود که باید امکان دسترسی به تاسیسات قرار گرفته در زیر آن فراهم باشد. از این رو این نوع از سقف کناف در راهروهای شرکت‌ها یا ساختمان‌های بزرگ همچون هتل‌ها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف کناف ثابت نیز به دلیل ساختار ثابتی که دارد به طور مستقیم روی سقف قرار می‌گیرد و مطلقا نمی‌توان آن را حرکت داد و برای دسترسی به فضای زیر آن باید کناف را تخریب کرد. از طرفی هم طرح‌های مختلفی را می‌توان در مورد این نوع از سقف کناف به اجرا درآورد و از این‌رو در راهروهای واحد‌های مسکونی عمدتا از این نوع سقف کناف استفاده می‌شود.

اجرای کناف کاری سقف راهرو

اجرای کناف کاری سقف راهرو

مراحل اجرای سقف با کناف در راهرو را می‌توان در چند مرحله زیر خلاصه کرد. توجه داشته باشید که به خرج دادن حداکثر دقت در اجرای هر یک از مراحل زیر تاثیر به سزایی بر کیفیت نهایی کار خواهند گذاشت.

  • آماده سازی سقف و زیرسازی لازم برای اجرای کناف که شامل انتخاب نوع و مدل سقف کناف و فاصله سازه های مختلف سقف کناف از یکدیگر می شود.
  • اجرای سازه تراز
  • اجرای آویزها، البته در برخی مدل‌ها نیازی به اجرای این مرحله نیست.
  • اجرای بخش‌های باربر
  • اجرای بخش‌های پنل خور
  • نصب صفحات پیش ساخته گچی
  • درزگیری درزهای موجود بین صفحات گچی با استفاده از مواد مخصوص از جمله چسب و همچنین آماده سازی برای اجرای رنگ کاری

مزایای سقف راهرو با کناف

  • هزینه پایین اجرا در مقایسه با سایر انواع سقف‌های کاذب
  • دسترسی آسان به تاسیسات پشت پنل‌ها در صورت استفاده از سقف کناف متحرک
  • ساده و سریع بودن اجرای سقف کاذب با کناف
  • وزن بسیار پایین آن
  • گسترده انتخاب بالا در مدل چراغ‌های روشنایی و نحوه نصب آن‌ها به صورت روکار یا توکار

معایب سقف راهرو با کناف

  • کیفیت نهایی کار به شدت به تخصصی افراد اجرا کننده بستگی دارد.
  • در صورت پایین بودن کیفیت کار نهایی، اجرای اصلاحات هزینه‌های زیادی در پی‌خواهد داشت.
  • جنس‌های نامرغوب در بازار فراوان است و انتخاب آن‌ها کیفیت نهایی کار را بسیار پایین خواهد آورد.
  • عدم مقاومت در برابر رطوبت و ضربه
  • به دلیل خشک بودن در حین اجرا گرد و غبار بالایی را وارد محیط می‌کند.

مزایا و معایب کناف کاری سقف راهرو

چرایی استفاده از کناف کاری سقف راهرو

بیشتر انواع سقف فاقد انعطاف پذیری لازم برای اجرای آن‌ها در محیط‌های باریکی همچون راهرو هستند. سقف کناف به دلیل انعطاف پذیری که در اجرای آن به صورت ثابت و متحرک وجود دارد امکان اعمال شکل‌های هندسی متناسب با فضا را فراهم می‌کند.

در کل ایراد بسیار بزرگی را نمی‌توان به اجرای این نوع از سقف در راهرو گرفت . اجرای آن ارزان، ساده و سریع است و به همین دلایل هم گزینه بسیار جذابی به نظر می‌رسد. اگر از مواد با کیفیت و یک تیم اجرا کننده متخصص بهره بگیرید مطمئن کیفیت نهایی کار شما را غافل گیر خواهد کرد.

درخواست اجرای کناف کاری سقف از متخصصین کارگشا

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم که اطلاعات مفیدی را در خصوص اجرای سقف راهرو با کناف را در اختیار شما قرار دهیم. اجرای سقف راهرو با کناف مزایای زیادی را پیشنهاد می‌دهد و برای اینکه بعد از اجرا پشیمان نشوید حتما از مواد با کیفیت و یک تیم حرفه‌ای بهره ببرید. در انتخاب طرح و سبک کناف سقف حتما نورپردازی و فضای باریک و همچنین پرهیز از شلوغ کاری در سقف را مد نظر قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا