تعمیر و نگهداری

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ ؛ هواگیری و علت نشتی و گرم نشدن آب

چقدر درباره سرویس کردن رادیاتور شوفاژ می‌دانید؟ به قول معروف، افراد دست به آچار به خوبی با مشکلات مربوط به شوفاژها آشنا هستند، ولی چند درصد هستند که درباره تعمیر و نگهداری درست و به موقع رادیاتورهای خانه هنوز چیزی نمی‌دانند؟ باید پاسخ دهیم: «بسیار!»

تعمیر رادیاتور و نگهداری شوفاژ و اطمینان از کارآمد بودن آن نه تنها برای ایجاد فضایی راحت در خانه بلکه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بلند‌مدت نیز کاری اجتناب‌ناپذیر است. اینکه بتوانید هرگونه مشکلات مربوط به رادیاتور شوفاژ را برطرف کنید، نشان‌دهنده این است که می‌توانید در ماه‌های سرد سال به سرعت خانه خود را گرم کنید.

در حالی که برای نصب سیستم گرمایش مرکزی به یک متخصص احتیاج دارید، اما برای سرویس و نگهداری از رادیاتور شوفاژ می‌توانید خود به تنهایی دست به کار شوید. در همین امتداد، ما در این مقاله آموزش‌های لازم در مورد هرگونه مشکل مرتبط با رادیاتور را در اختیارتان قرار می‌دهیم، با ویکی ساختمون همراه باشید.

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

در زیر یک به یک به مشکلات رایج رادیاتورها اشاره و نحوه رفع آن را بیان می‌داریم:

وسائل مورد نیاز:

  • آچار فرانسه
  • پیچ گوشتی (دو سو و چهار سو)
  • انبر دست
  • آچار آلن

هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ

1- هنگامی که آب گرم وارد رادیاتور شد، سیستم گرمایش مرکزی (معمولاً پکیج) خود را خاموش کنید.

2- سپس باید «کلید هواگیری» مخصوص رادیاتور را پیدا کنید. این ابزاری است که دریچه رادیاتور را باز و بسته می‌کند. اگر نمی‌توانید این کلید را پیدا کنید، می‌توانید آن را خریداری کرده یا به عنوان راه‌حلی دیگر، بهتر است از یک پیچ گوشتی یا انبردست استفاده کنید.

۳- کلید هواگیری را درون شیر قرار دهید که معمولاً در یکی از دو انتهای بالای رادیاتور قرار دارد.

4- کلید را به اندازه‌ای بچرخانید که دریچه کمی باز شود. در این زمان هوا به آرامی خارج می‌شود. اگر به همراه هوا آب هم از دریچه خارج شد، نشان‌دهنده این موضوع است که کلید را بیشتر چرخانده‌اید.

5- هنگام خارج شدن هوای به دام افتاده زمان آن رسیده که دوباره شیر را محکم کنید.

6- هم اکنون می توانید سیستم گرمایش مرکزی خود را دوباره روشن کنید تا بررسی کنید که رادیاتور در حالت عادی کار می‌کند و اینکه هیچ نشتی وجود نداشته باشد.

7- پس از اتمام کار، باید اطمینان حاصل کنید که فشارسنج بر روی سیستم گرمایشی هنوز در محدوده پیشنهادی سازنده قرار دارد. اگر این‌گونه نیست، از طریق شیر تخلیه، آب اضافی را وارد سیستم کنید تا فشار آب تنظیم شود.

نشت آب شوفاژ

علت آب دادن شوفاژ

در زمان سرویس کردن رادیاتور شوفاژ، نشت آب ممکن است در چندین مکان رخ دهد:

1- در خود رادیاتور: خوردگی یا آسیب دیدن هسته رادیاتور می‌تواند علت نشت آب باشد. اگر مقدار نشت آب متوسط و زیاد است، شاید لازم باشد رادیاتور خود را تعویض کنید. نشتی رادیاتور در یک زنجیره قرار دارد، به این معنا که هزاران نوع شدت نشت ممکن علت‌های مختلف داشته باشند.

2- در شیلنگ‌ها یا خطوط: سوراخ‌ها یا ترک‌های موجود در شیلنگ‌ها و خطوط حنک کننده می‌تواند باعث نشت مایع شود. سن عامل مهمی در اینجا است: این شلنگ‌ها با گذشت زمان شکننده می‌شوند و شروع به ترکیدن می‌کنند.

3- در نقاط اتصال شلنگ: اگر گیره‌های شیلنگ شل شده و یا در حال شکستن هستند، خنک‌کننده تحت فشار منجر به نشت آب می‌شود. اگر شیلنگ‌های رادیاتور به اندازه کافی شل شوند، می‌توانند کاملاً پرشده و باعث نشت آب شوند. ممکن است لازم باشد که در صورت زنگ زدگی، گیره‌های شیلنگ را محکم کرده یا آن‌ها را تعویض کنید.

شنیدن صدا از شوفاژ

شنیدن صدا از شوفاژ

نگران نباشید، در زمان سرویس کردن رادیاتور شوفاژ شنیدن صدا از رادیاتور اتفاقی کاملاً طبیعی است. در زیر برخی از دلایلی که ممکن منجر به این عامل شود آورده شده است:

1- شنیدن صدای سوت به دلیل سرعت جریان آب ایجاد می‌شود. این صدا معمولاً نشان می‌دهد که آب بیش از حد در رادیاتور جریان دارد. با چرخاندن کامل شیر رادیاتور می‌توان این مسئله را حل کرد.

2- صدای تیک تیک رادیاتور کاملاً طبیعی است و نیازی به توجه ندارد، این صدا تنها به دلیل گرم و سرد شدن شوفاژ است.

3- صدای شنیدن ضربه معمولاً در اثر نصب نادرست ترموستاتیک رادیاتور می‌باشد. ممکن است مشکل این باشد که جریان سوپاپ ها به اشتباه تغییر کرده است (به خصوص اگر رادیاتور جدیدی نصب کرده‌اید).

گرم نشدن شوفاژ

گرم نشدن شوفاژ

1- مشکل در سیستم گرمایش مرکزی: این بدان معنی است که در واقع سیستم گرمایش مرکزی خانه شما به درستی کار نمی‌کند. اگر فقط یکی از رادیاتورها گرم می‌شوند، این می‌تواند نشانه ای از وجود یک مسئله بزرگتر باشد. همچنین باید بررسی کنید که آیا چیزی در مورد سیستم گرمایش مرکزی شما غیرعادی به نظر می‌رسد یا خیر؟ آیا صدای خاصی ایجاد می‌کند؟ در این مورد بهتر با یک کارشناس در تماس باشید.

2- عدم هواگیری: یکی دیگر از موارد شایع، عدم هواگیری است. هوا می‌تواند در رادیاتورهای شما گیر بیفتد و باعث شود که رادیاتور در پایین گرم اما در قسمت بالا سرد شود. در صورت بروز این مورد، ممکن است لازم باشد شوفاژ خانه را هواگیری کنید.

3- مشکل در شیرهای رادیاتور: اطمینان حاصل کنید که هر دو شیر در ورودی و خروجی رادیاتور باز است و اگر سوپاپ ترموستاتیک دارید مطمئن شوید که رادیاتور روشن است. میزان درجه حرارت را بررسی کنید، اگر حرارت کم باشد، مشکل یا در بسته بودن شیر خروجی و در نتیح توقف آب گرم و یا رسوب رفتن و هرز شدن شیرها است.

اهمیت سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

نگهداری از رادیاتور شوفاژ به صورت دوره‌ای، به طول عمر بیشتر آن کمک شایانی می‌کند. همچنین تمیز کردن سطوح بیرونی شوفاژ با مواد شوینده و استفاده از سرکه برای سطوح داخلی، در بهینه کار کردن رادیاتور بسیار مؤثر است.

هرگز هنگام تعمیر رادیاتور، خود را در معرض خطر قرار ندهید. به یاد داشته باشید که رادیاتورها ممكن است از آب بسیار گرم انباشه باشند، بنابراین در زمان سرویس آنها جوانب احتیاطی را رعایت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. دو مبدل داکت اسپلیت که در دوپوش راهرو نصب شده اند از پکیج دیواری تغذیه می شود. یکی از مبدل های داکت اسپلیت علیرغم هواگیری سرد است. تنها در صورتی گرم می شود که مبدل دیگر داکت اسپلیت با بستن شیر ورودی از مدار خارج شود. چرا؟ به نظر می رسد با در مدار بودن هر دو مبدل، آب گرم به مبدل دوم نمی رسد. پمپ سیرکولیشن گراندفوس و روی درجه زیاد است و قبلا هم این مشکل وجود نداشته است. لطفا راهنمایی کنید.

    1. با سلام و شاد باش
      ممنون از حسن توجه شما، برای بررسی مشکلات داکت اسپلیت باید به مراجع مرتبط مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا