مصالح

روکش چسبی قرنیز چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی و روش اجرا

دیوارها در محل اتصال به کف همیشه تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند رطوبت و ضربات متوالی قرار خواهند گرفت و آسیب می‌بینند. قرنیزها به این منظور استفاده می‌شوند. قرنیزها که انواع مختلفی دارند به روش‌های مختلفی از جمله استفاده از ملات و چسب نصب می‌شوند. گاهی قرنیزها نیز بعد از مدتی یا آسیب می‌بینند یا از نظر طراحی سازگاری خود با دکوراسیون خانه را از دست می‌دهند. در این صورت از روکش چسبی قرنیز استفاده می‌کنند. این روکش‌ها انواع مختلفی دارند که با مزایا و معایبی نیز همراه هستند. در این مقاله از ویکی ساختمون به بررسی این روکش‌ها می‌پردازیم.

روکش چسبی قرنیز چیست؟

روکش چسبی قرنیز صفحاتی از جنس پی وی سی یا پلاستیک در طرح و رنگ‌های مختلفی هستند که به صورت چسب دار ساخته می‌شوند. از این روکش‌ها برای استفاده روی قرنیزهای سنگ قدیمی استفاده می‌شود. روکش‌های چسبی قرنیز روش نصب ساده‌ای دارند اما با این وجود باید در نصب لایه چسبناک آن‌ها دقت داشت زیرا به دلیل آغشته بودن به یک چسب قوی کندن و دوباره اجرا کندن آن بسیار مشکل خواهد بود. در ادامه روش اجرای این روکش‌ها آورده شده است.

روکش چسبی قرنیز چیست؟

روش اجرای روکش چسبی قرنیز

این روکش‌ها روی قرنیزهای قدیمی نصب می‌شوند. هدف از آن‌ها پوشاندن ظاهر آسیب دیده و فرسوده قرنیزهای سنگی و چوبی قدیمی و همچنین هماهنگ سازی بیشتر قرنیزهای قدیمی با دکوراسیون خانه است.

اولین مرحله از نصب روکش چسبی قرنیز، آماده سازی سطح قرنیز است. روکش‌های چسبی قرنیز در ضخامت‌های کمی استفاده می‌شوند از این رو سطح قرنیز زیرین نباید دارای شکاف یا ترک خوردگی در اندازه بزرگ باشد زیر در غیر این صورت از روی کار معلوم خواهد شد. در این گونه از موارد اغلب با استفاده از چسب یا بتونه و ملات نسبت به رفع کردن درز و شکاف اقدام می‌کنند.

در مرحله بعد باید سطح قرنیز زیرین را به طول کامل تمیز کرد. سطح قرنیز باید عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی باشد تا چسبندگی لازم میان روکش و قرنیز حاصل شود.

در مرحله بعد باید نوع مناسبی از قرنیز را انتخاب کرد. نوع قرنیز باید با دکوراسیون داخلی خانه از نظر طرح و رنگ هماهنگی لازم را داشت باشد.

در مرحله بعد نوبت به نصب روکش چسبی قرنیز می‌رسد. برای نصب روکش، ابتدا پوشش روی سطح چسبناک روکش چسبی قرنیز را مقداری جدا می‌کنند و با دقت تمام آن را به سطح قرنیز زیرین می‌چسبانند. بعد از چسباندن قسمت کمی از روکش به قرنیز، کندن پوشش روی سطح آغشته به چسب روکش را دادام داده و هم‌زمان با آن با استفاده از یک کاردک مخصوص، کم کم روکش را به قرنیز می‌چسبانیم. تا تمام شدن روکش، این عملیات را ادامه می‌دهیم. پس از پایان کار هم باید از چسبیدن روکش به قرنیز به ویژه در قسمت لبه‌های بالایی و پایین اطمینان حاصل کنیم.

بیشتر بخوانید: رادیاتور قرنیزی چیست؟ عملکرد + مزایای این سیستم گرمایشی جدید

روش اجرای روکش چسبی قرنیز

مزایای استفاده از روکش‌های چسبی قرنیز

استفاده از روکش‌های چسبی قرنیز، مزایای زیادی در پی دارد. اول از همه اینکه تغییر کامل قرنیز و نصب یک قرنیز جدید، یک عملیات زمان بر و پر هزینه خواهد بود. استفاده از این روکش‌ها به شما امکان می‌دهد که با کمترین هزینه ممکن در کمترین زمان رنگ و رویی جدید به قرنیزهای خود ببخشید.

از دیگر مزایا این روکش‌ها سادگی در نصب و اجرای آن‌ها است. به طوری که نصب آن صرفاً به نیروی متخصص نیاز ندارد شما هم با داشتن ابزاری مناسب و کمی دقت و حوصله خواهید توانست نسبت به نصب این روکش‌ها اقدام کنید.

از طرفی هم روکش‌های چسبی محصولاتی مهندسی شده هستند و به همین دلیل هم در طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی ساخته و روانه بازار می‌شوند. از این رو با سلایق و دکوراسیون‌های مختلفی قابلیت سازگاری دارند.

برخلاف تغییر کامل قرنیزها و کندن آن‌ها، استفاده از روکش‌های چسبی بدون هر گونه کثیف کاری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع قرنیز چوبی، سنگی، ام‌دی‌اف و پی‌وی‌سی را بشناسید!

معایب روکش‌های چسبی قرنیز

چسب دار بودن این روکش‌ها به مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. علی رغم تمامی مزایی که این روکش‌ها دارند، به دلیل اینکه از طریق چسب به قرنیز می‌چسبند می‌توانند با معایبی نیز همراه باشند. لایه چسبی در اثر تماس مداوم با گرد و غبار و رطوبت، چسبندگی لازم خود را از دست می‌دهد و ممکن است بعد از گذر زمان از کناره شروع به کنده شدن کند.

دیگر نقطه ضعف این روکش‌های چسبی به مقاومت کم آن‌ها مربوط می‌شود. روکشی چسبی قرنیز در برابر اجسام دید آسیب‌پذیر هستند و به راحتی خراش می‌خوردند. به همین دلیل هم عمر کمی دارند. البته انواع ضخیم‌تر و مقاوم‌تری از آن‌ها نیز جدیداً وارد بازار شده‌اند که ماندگاری بسیار بهتری دارند.

سخن آخر

قرنیزها با گذر چند سال دچار آسیب خواهند شد و با تغییر سبک‌ها و مدل‌ها، از نظر طراحی نیز از رده خارج می‌شوند و چاره جز تغییر رنگ و روی آن‌های برای فرد باقی نخواهد گذاشت. جدایی از کندن قرنیز قدیمی و نصب قرنیز جدید، استفاده از روکش چسبی قرنیز راه‌حل بسیار ارزان‌تر، ساده‌تر، سریع‌تر و تمیزتر برای القای رنگ و رویی مناسب و تازه به قرنیزهای قدیمی است. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا