دانشنامه ساختمانسقف

روش اجرای سقف روفیکس چگونه است و چه مزایا و معایبی دارد؟

سیستم‌های سقفی انواع مختلفی دارند. هر یک از آن‌ها با اتکا به ویژگی‌هایی که دارند، کاربردها، مزایا و معایب خاصی خواهند داشت. سیستم سقف روفیکس نوعی از سیستم‌های سقفی است که در انواع ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی اجرا می‌شود. این نوع از سیستم سقفی ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم به معرفی سیستم سقف روفیکس و روش اجرای آن ، کاربردها، ویژگی‌ها و مشخصات، مزایا و معایب آن بپردازیم.

سقف روفیکس چست؟

به لحاظ ساختار، سقف روفیکس شباهت‌های زیادی با سقف‌های مرکب بتنی یا به اصطلاح کامپوزیت دارد. روفیکس در واقع یک شبکه توری مانند فلزی است که دارای ناودانی‌هایی است. روفیکس یک قالب «درجا» است و اغلب براي اجراي سقف‌های مرکب بتنی و دیوارهاي یکپارچه از آن استفاده می‌شود. امتیازات نهفته در روفیکس مانند سبکی، سرعت و سهولت در نصب، صرفه اقتصادي با توجه به شرایط اقلیمی اکثر مناطق ایران، نیاز به آن را در بسیاری از مهندسان و معماران ایجاد کرده است.

سقف روفیکس چست؟

مراحل اجرای سقف روفیکس به روش هم ‌زمان

در روش‌های معمول، به علت محدودیت‌های ایمنی نمی‌توان نصب اسکلت فلزی و همین‌طور قالب‌بندی و بتن‌ریزی طبقات را هم زمان انجام داد. معمولاً ابتدا تیر گذاری یک یا دو طبقه انجام می‌شود و پس از قالب‌بندی و بتن‌ریزی آن‌ها، مرحله بعدی شروع می‌شود.

در صورت محدود بودن مقدار قالب‌ها باید زمانی را نیز برای جدا کردن آن‌ها از طبقات زیرین و استفاده مجدد در طبقات بالاتر در نظر گرفت. پیشرفت کار به سرعت قالب‌بندی و بتن‌ریزی و همین‌طور به سرعت تیر گذاری توسط گروه اسکلت ساز بستگی دارد. هماهنگی کارگران اسکلت ساز و قالب‌بند معمولاً با دشواری صورت می‌گیرد و همیشه یکی از این دو گروه منتظر تکمیل کار گروه دیگر است. در زیر مراحل اجرای نمونه‌ای از سقف‌های روفیکس در یک ساختمان 15 طبقه‌ای مرحله به مرحله آورده شده است.

روش اجرای سقف روفیکس بدین گونه است که در مرحله اول باید روفیکس‌های مورد نیاز را در کارگاه آماده کرد. با شروع پروژه باید آن‌ها را به محل پروژه انتقال داد.

در مرحله بعد ابتدا با استفاده از روفیکس، راه پله‌های 5 طبقه اول را به سرعت قالب‌بندی و سپس بتن‌ریزی می‌کنند. اجرای راه پله در همان ابتدای کار عملیات انتقال روفیکس به طبقات بالایی را تسهیل می‌کند.

با فراهم شدن امکان رفت‌وآمد ایمن به طبقات بالایی، قالب‌های فلزی روفیکس به طبقه مورد نظر به آسانی حمل می‌شوند. سپس به طور مستقیم روی تیرهای فرعی قرار داده می‌شوند. توجه داشته باشید که نصب سیستم سقفی روفیکس در ارتفاع‌های بیش از 1 متری از سطح زمین، بدون نیاز به هر گونه شمع، جک و یا زیر بندی با ایمنی کامل قابل اجرا است.

در مرحله بعدی از اجرای سقف روفیکس نوبت به قرار دادن شبکه میلگرد می‌رسد. از دیگر مزایای این سیستم سقفی عدم نیاز به اسپیسر است. شبکه میلگرد روی روفیکس تثبیت می‌شود و پس از جوش زدن برش گیرها، باید به سراغ بتن‌ریزی رفت.

در مرحله چهارم، پس از برقراری مسیر و لوله‌های انتقال بتن، عملیات بتن‌ریزی در ارتفاع بیش از 15 متری آغاز می‌شود. قبل از شروع به بتن‌ریزی، مسیر‌های عبور انواع تاسیسات برقی و مکانیکی با استفاده از ورق‌های پلی استایرنی قالب‌بندی می‌شوند.

در مرحله پنجم، راه پله‌های پنجم تا دهم قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شوند. بتن‌ریزی طبقات چهارم تا اول به پایان می‌رسد. در عین حال اسکلت و تیر گذاری طبقات بالایی ادامه می‌یابد.

در مرحله ششم نیز، راه پله‌های طبقه دهم تا پانزدهم اجرا می‌شود. قالب‌بندی و بتن‌ریزی طبقات شش تا دهم تکمیل می‌شود. ساخت اسکلت و نصب تیرهای طبقه پانزدهم صورت می‌گیرد. تیغه چینی و اجرای دیوارهای اصلی طبقات همکف تا چهارم تکمیل می‌شود.

در مرحله هفتم، بعد از اجرای سقف روفیکس در طبقه پانزدهم، قالب‌بندی و بتن‌ریزی طبقات یازدهم تا چهاردهم صورت می‌گیرد. تیغه و دیوار‌های طبقات پنجم تا دهم اجرا می‌شود.

مراحل اجرای سقف روفیکس به روش هم‌زمان

مزایای اجرای سقف روفیکس

  • سرعت و سهولت در اجرا
  • عدم نیاز به نیروی ماهر
  • کاهش هزینه مصالح سقف
  • عدم نیاز به شمع یا جک
  • بدون نیاز به بالابر و یا جرثقیل برای نصب روی طبقات
  • حذف قالب‌بندی به روش سنتی
  • امکان بتن‌ریزی هم ‌زمان همه طبقات
  • کاهش ضخامت و وزن سقف‌ها
  • ایمنی بیشتر در مقابل زلزله
  • کاهش مصرف مصالح در اسکلت ساختمان
  • ایجاد سقف دوجداره و عایق در برابر صدا و حرارت
  • قابلیت عبور تاسیسات از داخل ضخامت سقف
  • جلوگیری از پوسیدگی لوله‌ها
  • قابلیت شکل پذیری بی نظیر برای ساخت فرم‌های پیچیده
  • قابلیت حمل مساحت‌های زیاد با صرف حداقل انرژی و هزینه
  • بدون ضایعات در بارگیری، حمل، نگهداری و نصب

سخن آخر

روفیکس‌ها از دیگر سیستم‌های سقفی هستند که ورود آن به ایران به دهه قبل مربوط می‌شود. استفاده از این سیستم‌های سقفی در ساختمان‌های شهرستان بم بعد از زلزله بسیار به چشم می‌آید. این نوع از سقف‌ها مزایای قابل توجهی دارند که اجرای آن‌ها را برای بسیاری از مهندسان جذاب می‌کند. در این مقاله به روش اجرای سقف روفیکس و مزایا آن پرداخته شد. خوشحال خواهیم شد، نظارت و پرسش‌های خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا