تکنولوژیدانشنامه ساختمانرنگ

رنگ نانو چیست و مهم‌ترین انواع آن کدام‌ها هستند؟

فناوری نانو در واقع به سر و کله زدن با مواد در مقیاس نانو یعنی کمتر از یک میکرومتر مربوط‌ می‌شود. فناوری نانو یا نانوتکنولوژی شامل بررسی و مطالعه ذرات بسیار کوچک در مقیاس مولکول و حتی اتم است که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در صنایع مختلفی از جمله چوب، خودروسازی، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی داشته است. در سال های اخیر رنگ‌ها نیز به عنوان یکی از پرکاربرترین مواد مصرف شده در صنایع مختلف وارد دنیای نانو شده و انواع مختلف رنگ نانو متناسب با صنایع مختلف ساخته شده و در دسترس قرار گرفته‌اند.

رنگ نانو چیست؟

رنگ‌ها در هر صنعت و بر روی هر سطحی که به کار گرفته شوند دارای یک سری نقطه‌ضعف اساسی هستند. بسیاری از رنگ‌ها در برابر حرارت، ضربه، خراش و آب آسیب‌پذیر هستند. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد فناوری نانو به بررسی اتم‌ها و ذرات تشکیل دهنده مواد‌ می‌پردازد. در صنعت رنگ نیز فناوری نانو با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و رفتارهای ذرات تشکیل دهنده رنگ تحت شرایط مختلف، سعی در بهبود ویژگی‌های رنگ و ایجاد ویژگی‌های جدید در ذرات رنگ و ممکن کردن استفاده از آن در مقیاس‌های بزرگ‌تر داشته است.

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی خانه های قدیمی : 6 مرحله تا گرفتن نتیجه عالی

مهم‌ترین ویژگی‌های کاربردی و مزایای رنگ نانو

  1. قابل استفاده در رنگ‌آمیزی و عایق‌کاری سطوح مختلف در ساختمان‌سازی
  2. صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها
  3. آب هستند و نیازی به حلال ندارند و از این رو دوستدار طبیعت نیز به شمار‌ می‌آیند.
  4. مقاوم در برابر آب نفوذ باران و رطوبت محیط
  5. قابلیت استفاده در قسمت‌های مختلف از ساختمان از جمله نما و پشت‌بام در شرایط مختلف جوی
  6. دارای قدرت چسبندگی بالا هستند و‌ می‌توان آن‌ها را بر هر نوع سطحی به کار گرفت
  7. نیاز به نظافت و تمیزکاری کمی دارند
  8. مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها
  9. قابلیت ایجاد طیف‌های سنگی با افزودن رنگ‌دانه‌های مختلف
  10. ضد اشعه ماورای بنفش
  11. اجرای آسان و عدم نیاز به تجهیزات خاص
  12. ماندگاری بالا و مقاومت در برابر ذرات معلق در هوا

انواع رنگ نانو در صنعت ساختمان‌سازی

به طور کلی بر اساس کاربرد‌ها و ویژگی‌های خاص ایجاد شده در رنگ‌ می‌توان 8 نوع رنگ نانو را بر شمارد که کاربردهای گسترده‌‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارند.

  1. رنگ ضد خوردگی
  2. رنگ ضد آب و عایق رطوبتی
  3. رنگ ضد باکتری
  4. رنگ عایق حرارتی
  5. رنگ ضد خراش
  6. رنگ خود ترمیم شونده
  7. رنگ ضد انعکاس و بازتاب
  8. رنگ نوشت ناپذیر

رنگ ضد خوردگی

رنگ‌های نانو نقش بسیار مهمی در خصوص محافظت از سطوح و محصولات در برابر انواع خوردگی ایفا‌ می‌کنند. رنگ‌های ضد خوردگی از قطعات فلزی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی به دلیل رطوبت، اکسید شدن و قرار گرفتن در معرض آب و هوا و مواد شیمیایی صنعتی محافظت می‌کنند.

رنگ‌های نانو که به سطح مواد فلزی افزوده‌ می‌شوند در واقع به عنوان یک مانع و سد در برابر برقراری تماس میان مواد شیمیایی یا مواد سیال با سطح مورد نظر عمل می‌کنند و از این رو تأثیر بسزایی در ماندگاری و طول عمر سطح مورد نظر دارند.

رنگ نانو ضدخوردگی

رنگ نانوی ضد آب

بدون شک یکی از پراستفاده‌ترین کاربردهای رنگ‌های نانو ایجاد سطوح مقاوم در برابر آب یا به اصطلاح ضد آب است. با استفاده از این نوع از رنگ‌ها‌ می‌توان محصولات متنوعی از جمله پوشاک، محصولات الکترونیکی، مبلمان و شیشه را ضد آب یا آب‌گریز کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع رنگ های ساختمانی، چه نوع رنگی برای کجا؟

علاوه بر ضد آب بودن، این نوع از رنگ‌ها باعث تمیز نگه‌داشتن سطوح و صرفه‌جویی در زمان و هزینه لازم برای نظافت سطوح و محصولات مدنظر‌ می‌شود. این نوع از رنگ‌ها علاوه بر ضد آب بودن، مقاومت بسیار خوبی در برابر روغن و به طور کلی هر ماده سیال و مایعی دارند.

رنگ نانو ضد آب

رنگ نانو ضد باکتری

رنگ‌های نانو ضد باکتری کمک‌ می‌کنند تا از رشد میکروارگانیسم‌ها بر روی سطوح جلوگیری کرده و یا رشد آن‌ها را به حداقل رساند. صنایع بهداشتی و درمانی یکی از حوزه‌هایی است که در آن این رنگ‌ها نقش بسیار حیاتی را برای جلوگیری از سرایت عفونت‌ها ایفا‌ می‌کند.

علاوه بر این، امروزه رنگ‌های ضد باکتری در مکان‌های عمومی و روی سطوحی که به طور مداوم در تماس با دست افراد هستند مانند دستگیره‌های در یا نرده‌های محافظ استفاده می‌شوند واز این رو کاربرد‌های گسترده‌‌ای در مترو‌ها و اتوبوس‌ها دارند. از دیگر کاربردهای رنگ‌های ضد باکتری‌ می‌توان به استفاده از آن‌ها در آشپزخانه‌ها، سیستم‌های تهویه هوا و کارخانه‌های تولید مواد غذایی و بسته‌بندی مواد غذایی اشاره کرد.

رنگ عایق حرارتی

رنگ‌های نانوی دارای ویژگی عایق حرارتی نقش مهمی را در هوانوردی و صنعت هواپیماسازی ایفا می‌کنند. این نوع از رنگ‌های ضد حرارتی را به‌طور کلی بر روی سطوح فلزی به کار‌ می‌برند که در معرض درجه حرارت‌های بالا قرار خواهند گرفت. برای مثال‌ می‌توان به استفاده از آن‌ها در توربین‌های گازی و بخش‌هایی از موتور فضاپیماها اشاره کرد.

رنگ نانو ضد خراش

خراش و خراشیدگی یک اثر نامطلوب ایجاد شده در اثر استفاده منظم و مداوم از قطعات است. رنگ‌های مقاوم در برابر خراش به طور گسترده به منظور کاهش یا حذف کلی سایش و افزایش طول عمر قطعات و محصولات استفاده‌ می‌شود. این نوع از رنگ‌ها برای کاربرد در محیط‌ها و وسایلی که‌ نمی‌توان در خصوص آن‌ها از روغن‌کاری استفاده کرد بسیار ایده آل هستند. افزایش ویژگی‌های مکانیکی از جمله سفتی و سختی از دیگر کاربردهای استفاده از نانو رنگ‌های ضد خراش است.

رنگ نانو ضد خراش

رنگ نانو خود ترمیم شونده

این نوع از رنگ‌ها در واقع جایگزینی مناسب برای ایجاد حفاظت در مقابل خوردگی هستند که در عین حال به حفاظت کاتدی به مراتب کمتری نیاز دارند. این نوع از رنگ‌ها دارای کپسول‌های میکرو یا نانو حاوی موادی خاص هستند که در هنگام آسیب دیدن رنگ محتوای آن‌ها آزاد‌ می‌شود. این نوع از سیستم‌های خود ترمیم شونده برای ساختارهای فلزی تحت محافظت کاتدی و حساس در مقابل میدان‌های الکتریکی و اسیدیته طراحی شده‌اند.

رنگ‌های ضد انعکاس

این نوع از رنگ‌های شفاف کاربرد گسترده‌‌ای در ساخت عینک‌ها دارد. شایان ذکر است که این گونه از رنگ‌ها تنها باعث کاهش بازتاب در سمت تابشی سطح‌ می‌شوند. این نوع از رنگ‌ها نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری پنل‌های خورشیدی دارند. این نوع از نانو رنگ‌ها اگرچه فاقد رنگ هستند ولی می‌توان با اضافه کردن رنگ‌دانه‌های دلخواه به آن‌ها رنگ بخشید.

رنگ‌های نوشتن ناپذیر

پاک کردن نوشته‌های نامطلوب و ناخواسته بر روی دیوارها در هر ساختمان و سازه‌ای به هر مقیاسی که باشد، هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت. در این خصوص پوشش‌های نانوشت توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی بسیار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این‌گونه از رنگ‌ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

منبع
azonanonanobaynanowerk
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا