رنگ

5 اصل + 20 تصویر از رنگ آمیزی خانه های کوچک

رنگ آمیزی خانه های کوچک و خانه های بزرگ با هم خیلی تفاوت دارند. بزرگترین دغدغه در خانه های کوچک، بزرگ جلوه دادن خانه است. بنابراین؛ رنگ آمیزی خانه های کوچک و حتی دکوراسیون داخلی آن را بایستی به گونه‌ای اجرا کنیم تا فضا بزرگ جلوه نماید. ما را با یکی دیگر از مقاله‌های ویکی ساختمون همراهی کنید تا ترفندهای رنگ آمیزی خانه های کوچک را یاد بگیرید.

مطلب پیشنهادی: انواع رنگ‌های ساختمانی، چه نوع رنگی برای کجا؟

اصول رنگ آمیزی خانه های کوچک

رنگ آمیزی خانه های کوچک

1- استفاده از رنگ‌های روشن در رنگ آمیزی خانه های کوچک

مهم‌ترین اصل در رنگ‌آمیزی خانه های کوچک استفاده از رنگ های روشن می‌باشد، زیرا رنگ‌های روشن فضا را بزرگ جلوه می‌دهند. معمولاً افراد در جاهای تنگ و کوچک احساس خفگی می‌کنند، با استفاده از رنگ‌های شاد و روشن، احساسات ناخوشایند را از بین ببرید. شما می‌توانید رنگ دلخواهتان (آبی، سبز، نارنجی، زرد، صورتی و … ) را انتخاب کنید  و در کنار آن ترکیب رنگ طوسی داشته باشید، اما این نکته را نباید فراموش کنید که رنگ انتخابی‌تان حتما روشن باشد.

2- استفاده از رنگ‌های متضاد در کنار رنگ‌های روشن

استفاده از رنگ‌های روشن در رنگ آمیزی خانه های کوچک بدین معنی نیست که همه دیوارها و سقف‌ها را به رنگ‌های سفید و روشن انتخاب کرد، بلکه برای داشتن دکوراسیونی شیک و جذاب رنگ‌های متضاد در کنار رنگ‌های روشن نیز استفاده کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید یک دیوار را با رنگ‌های تیره که با رنگ‌آمیزی کل خانه شما هارمونی داشته باشد؛ رنگ بزنید.

3- عدم استفاده از رنگ‌های تیره در قسمت‌هایی که فاقد نور طبیعی است

اگر قسمت‌هایی از منزل شما مثل راهرو و اتاق خواب فاقد نور طبیعی است، هرگز از رنگ‌های تیره در این قسمت‌ها استفاده نکنید.

4- عدم استفاده از رنگ‌های تیره در سقف‌های کوتاه

اگر سقف منزلتان کوتاه است بایستی از رنگ‌های روشن استفاده کنید. رنگ‌آمیزی سقف‌های کوتاه با رنگ‌های تیره آن را کوتاه‌تر نشان می‌دهد.

5- طرح‌دار کردن دیوار نیز فضا را بزرگ جلوه می‌دهد

رنگ‌آمیزی دیوار با شابلون ایده‌ای جذاب برای جان دمیدن و بزرگ جلوه ساختن منزل است. طرح‌های بزرگ و گلدار علاوه بر زیبایی ویژه‌ای که به خانه می‌بخشد، فضا را نیز بزرگ نشان می‌دهد. حتی می‌توانید دیوار خانه کوچک خود را با طرح‌های خط‌دار افقی و عمودی رنگ‌آمیزی کنید. طرح خط‌دار عمودی، دیوارها را مرتفع نشان می‌دهد و خطوط افقی، دیوار را وسیع و دراز می‌نمایاند.

بیشتر بخوانید: رنگ‌آمیزی دیوار با شابلون: 8 مرحله ساده تا تغییر فضای زندگی

از چه رنگ‌هایی برای رنگ آمیزی خانه‌های کوچک استفاده کنیم؟

رنگ آمیزی در خانه های کوچک

در پاراگراف‌های قبلی به این پرسش پاسخ داده شد، اینکه دقیقاً از چه رنگ‌هایی برای رنگ‌آمیزی منزلتان استفاده کنید به سلیقه و نظر شما بستگی دارد، شما تنها باید اصول رنگ آمیزی خانه های کوچک را رعایت کنید. از هر رنگی که خوشتان می‌آید، برای رنگ‌آمیزی خانه‌تان انتخاب کنید، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که رنگ انتخابی شما روشن باشد، می‌توانید در کنار رنگ‌های روشن از رنگ‌های متضاد آن‌ها نیز استفاده نمایید.

برای مطالعه: روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک

در زیر تصاویری از رنگ آمیزی خانه های کوچک آورده شده است، با الهام از این تصاویر رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

رنگ آمیزی خانه های کوچک: راهرو

رنگ آمیزی خانه های کوچک

به نظر شما برای یک راهروی باریک که پنجره‌ای به بیرون ندارد تا نور خورشید را احساس کند، چه باید کرد؟! به نظر من رنگ‌هایی مثل زرد، نارنجی یا قرمز که به نور خورشید نزدیک‌تر هستند، می‌توانند التیام‌بخش درد دیوارها باشد. مطمئن باشید که شاد شدن رنگ راهرو منزلتان روحیه شما و میهمانانتان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: رنگ مناسب راهرو: زیبایی خانه و استقبال گرم از میهمانان

رنگ آمیزی خانه های کوچک: اتاق نشیمن

رنگ آمیزی خانه های کوچک

اتاق نشیمن در خانه‌های کوچک به عنوان پذیرایی نیز استفاده می‌شود. پس رنگ‌آمیزی این قسمت از منزل اهمیت بسیاری دارد. رنگ‌های روشن در رنگ‌آمیزی دیوار و سقف، اتاق نشیمن را چشم‌نواز می‌سازد، اما آنچه جذابیت اتاق نشیمن را بیشتر می‌کند، استفاده زیرکانه از رنگ‌های متضاد در کنار دیوارهای روشن اتاق نشیمن می‌باشد، بدون شک حجم کمی از رنگ‌های تیره در کنار دیوارهای شاد و روشن، فضا را چشم‌نوازتر می‌سازد.

رنگ آمیزی خانه های کوچک: اتاق خواب

رنگ آمیزی خانه های کوچک

رنگ‌آمیزی اتاق خواب نیز همانند رنگ آمیزی اتاق نشیمن انجام می‌شود. در خانه‌های کوچک ممکن است اتاق خوابی پیدا شود که فاقد پنجره و نور طبیعی باشد. رنگ‌آمیزی این اتاق‌خواب‌ها نیز همانند رنگ آمیزی راهروهای تنگ و تاریک انجام می‌شود.

رنگ آمیزی خانه های کوچک: آشپزخانه

رنگ آمیزی خانه های کوچک

معمولاً آشپزخانه در خانه‌های کوچک مساحت زیادی ندارد، اما کابینت‌ها می‌تواند در بزرگ جلوه دادن فضا کمک شایانی کند. برای کابینت‌ها نیز رنگ‌های روشن انتخاب کنید و ببینید فضا را چگونه تحت تأثیر قرار می‌دهد. همان طور که گفته شد، برای جذابیت بیشتر می‌توانید از رنگ‌های متضاد و تیره در کنار رنگ‌های روشن استفاده کنید.

رنگ آمیزی خانه های کوچک: حمام و سرویس بهداشتی

رنگ آمیزی خانه های کوچک

بدون شک در خانه‌های کوچک فضای زیادی به حمام و سرویس بهداشتی اختصاص داده نمی‌شود. برای اینکه در حمام و سرویس بهداشتی احساس خفگی نکنید بایستی کاشی‌هایی با رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید.

می‌بینید که کلید رنگ آمیزی خانه های کوچک در همه جای آن استفاده از رنگ‌های شاد و روشن است!

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی: 18 ترکیب رنگ عالی 

در رنگ آمیزی دیوارها و سقف‌ها  از رنگ‌های براق استفاده کنیم یا رنگ‌های مات؟

رنگ آمیزی خانه های کوچک

رنگ‌های براق و نیمه‌براق با انعکاس نور فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اگر دیوار یا سقف خانه‌های کوچک صاف و هموار است، می‌توانید از رنگ‌های براق استفاده کنید. رنگ‌های براق ناهمواری‌های سطح را نمایان می‌کند پس بهتر است قبل از رنگ آمیزی سطوح را با بتونه صاف و یکدست کنید تا دکوراسیونی جذاب و شیک خلق کنید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد آن‌ها

راهکارهایی برای بزرگ جلوه دادن خانه های کوچک

علاوه بر به کارگیری رنگ‌های روشن در رنگ‌آمیزی خانه های کوچک موارد دیگری نیز به بزرگ نشان دادن منزل شما کمک می‌کند که در زیر به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • برای بزرگ جلوه دادن خانه‌های کوچک از دیوارپوش‌های آینه‌ای استفاده نمایید. آینه‌ فضا را تکرار می‌کند و عمق می‌بخشد و با بازتاب‌های مکرر نور، فضا را روشن می‌سازد. می‌توانید دیوار روبه‌روی راهرو و آشپزخانه را با آینه‌ بپوشانید تا فضا بزرگتر به نظر برسد، این دیوارپوش‌ها به فضای منزل شما عمق می‌بخشد.
  • آینه‌های دکوراتیو نیز همانند دیوارپوش‌های آینه‌ای فضای خانه را بزرگ جلوه می‌دهد. به دلخواه خود می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید، حتی می‌توانید هر دو نوع آینه را بسته به سلیقه خود در قسمت‌های مختلف منزل استفاده نمایید.
  • دیوارپوش‌های شیشه‌‌ای همچون آینه‌ها برای بزرگ جلوه دادن فضای منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیوارپوش‌ها نیز محیط را روشن و بزرگ می‌کنند.
  • دیوارپوش‌های کاغذی با طرح‌های مختلف یکی دیگر از راهکارهای منطقی برای بزرگ جلوه دادن خانه‌های کوچک به شمار می‌روند. کاغذدیواری‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع موجود هستند که در بزرگ نشان دادن فضا نقش به سزایی دارند. همان طور که گفته شد طرح خط‌دار عمودی، دیوارها را مرتفع نشان می‌دهد و خطوط افقی، دیوار را وسیع و دراز می‌نمایاند، حتی طرح گلدار این دیوارپوش‌ها نیز فضاهای کوچک را بزرگ جلوه می‌دهد.

سخن آخر

رنگ آمیزی خانه های کوچک باید به گونه‌ای اجرا شود تا فضا بزرگ و دلباز به نظر برسد. برای بزرگ نشان دادن خانه‌های کوچک بایستی از رنگ‌های روشن استفاده کنیم، برای جذاب ساختن دکوراسیون داخلی منزل استفاده از حجم کمی از رنگ‌های تیره و متضاد نیز توصیه می‌شود، البته میزان نور طبیعی موجود در فضا نیز روی انتخاب رنگ‌ها در رنگ آمیزی خانه های کوچک تأثیرگذار است؛ به عنوان مثال بخش‌هایی که نور طبیعی ندارد نباید با رنگ‌های تیره رنگ‌آمیزی شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا