تعمیر و نگهداری

رفع چکه سقف ، چگونه برای همیشه این مشکل را برطرف نمایید؟!

رفع چکه سقف و راه‌های آن در بخش‌های مختلف خانه موضوع این مقاله است که برای افرادی که با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یاری دهنده است. دلایل چکه سقف خانه در قسمت‌های مختلف با هم متفاوت است و به تبع راهکارهای رفع آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه در این مقاله به بررسی انواع چکه سقف و رفع آن می‌پردازیم با ویکی ساختمون همراه شوید.

چکه سقف در چه قسمت‌هایی از خانه شایع است؟

چکه سقف معمولاً در خانه‌های یک طبقه و در آپارتمان‌ها در واحدهای آخر منتهی به پشت‌بام در هر کجای خانه می‌تواند رخ دهد و دلیل آن هم درز پیدا کردن آب باران و برف به درون لایه‌های عایق رطوبت و در ادامه به درون سقف و در نهایت بیرون زدن آن به صورت نم یا چکه از سقف خانه است.

البته چکه از سقف آپارتمان‌هایی که به پشت‌بام منتهی نمی‌شوند هم می‌تواند رخ دهد که به دلیل نشت لوله آب و فاضلاب است. این نوع چکه سقف در بخش‌هایی از سقف که سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام در بالای آن قرار دارد رخ می‌دهد و می‌تواند در اثر شدت نشتی به تمام سقف هم کشیده شود.

چکه سقف چه نشانه‌هایی دارد؟

معمولاً اگر نشت آب به سقف زیاد باشد، قطرات آب به وضوح از سقف به پایین می‌آیند ولی اگر شدت نشت زیاد نباشد تنها نم و تغییر رنگ سقف به سیاه و زرد می‌تواند نشانی از چکه سقف در آینده نزدیک باشد. رنگ زرد به دلیل نهشته شدن آهک درون آب روی گچ است و دلیل سیاه شدن سقف هم رشد قارچ و کپک زدن آن بخش از سقف است.

برای رفع چکه سقف ناشی از خرابی عایق رطوبتی چگونه است؟

رفع چکه سقف‌های معمولی با سقف‌های شیروانی تفاوت‌های زیادی دارد که در این بخش به طور جداگانه به هرکدام پرداخته خواهد شد.

رفع چکه سقف‌های معمولی

در سقف‌های معمولی هنگامی که باران یا برف ببارد قطرات آب از سقف چکه می‌کنند که ناشی از خرابی و وجود درز و شکاف در عایق رطوبتی پشت‌بام است.

تشخیص محل دقیق نشت

در ابتدا لازم است نقطه دقیقی که آب به درون عایق نفوذ می‌کند را مشخص کرد. ممکن است آب دقیقاً از همان نقطه‌ای که عایق رطوبتی خسارت دیده است وارد سقف نشود و به دنبال راحت‌ترین راه برای نفوذ باشد که می‌تواند هرجایی از سقف باشد. این بخش معمولاً مسیر لوله‌های برق‌کشی ساختمان است.

ترمیم یا تعویض عایق رطوبتی

پس از تشخیص نقطه دقیق خرابی در ابتدای راه ترمیم و رفع چکه سقف اول از هر کاری برق آن بخش از خانه که چکه می‌کند را باید قطع کرد تا از حوادث ناگوار پیشگیری شود.

تعمیر باید در دو سوی سقف یعنی هم از سمت پشت‌بام و هم از سمت داخل خانه صورت گیرد. برای این کار در ابتدا عایق رطوبتی در پشت‌بام باید تعویض یا ترمیم شود. اگر عایق رطوبتی کهنه و قدیمی باشد باید به طور کلی تعویض شود و اگر تازه و سالم باشد، تنها قسمتی که دچار خسارت شده است را تعویض و ترمیم می‌شود. در این بین اگر نیاز به ترمیم زیرکار عایق رطوبتی باشد نیز باید انجام شود. برای این کار می‌توان از سیمان‌کاری استفاده کرد.

ترمیم یا تعویض عایق رطوبتی

ترمیم سقف از داخل

پس از ترمیم سقف از سمت پشت‌بام نوبت به ترمیم آن از سمت داخل خانه است. برای این کار باید گچ قسمتی که دچار نم و رطوبت شده است باید کنده شود و گچ‌کاری دوباره انجام شود. اگر سیمان‌کاری زیر گچ هم دچار خرابی و پوسیدگی باشد نیز باید کنده شده و مجدداً سیمان‌کاری شود. پس از خشک شدن سمان و گچ می‌توان به ترمیم کناف یا ابزار احتمالی سقف پرداخت و در انتها اقدام به رنگ‌کاری کرد.

نکته

البته در صورتی که سقف خانه از سمت داخل زیاد دچار خرابی و پوسیدگی نشده باشد تنها ترمیم سقف از سمت پشت‌بام کفایت می‌کند و با خشک شدن نم می‌توان کپک به وجود آمده را با سمباده کند و سپس با رنگ‌کاری رنگ زرد یا سیاه را از بین برد.

رفع چکه سقف‌های شیروانی

سقف‌های شیروانی با سقف‌های معمولی تفاوت ساختاری زیادی دارند و رفع نم و چکه آن‌ها هم به تبع متفاوت است. سقف‌های شیروانی از سفال یا ورق‌های فلزی شبیه سفال ساخته شده‌اند که در زیر آن‌ها از یک لایه عایق رطوبت هم استفاده شده است در صورت نیاز و استفاده از اتاق زیرشیروانی، روی عایق رطوبت را دیواری گچی اجرا می‌کنند.چکه از سقف‌های شیروانی به دلیل همپوشانی کم سفال‌ها و یا خرابی و شکستگی آن‌ها در اثر ضربه یا کهنگی است.

برای رفع چکه سقف‌های شیروانی باید به ترمیم سفال‌ها پرداخت و اگر عایق‌های رطوبتی و گچ‌کاری نیز دچار خسارت و خرابی شده باشند نیز باید تعویض شوند. درصورت نصب صحیح سفال‌های سقف شیروانی چکه کردن خیلی کم اتفاق می‌افتد و به همین دلیل است که از این گونه سقف‌ها در مناطق پرباران مانند شمال کشور استفاده می‌شود.

ترمیم چکه سقف های شیروانی

رفع چکه سقف در اثر نشت لوله‌های آب و فاضلاب در طبقات بالایی

رفع چکه سقف در اثر نشت آب از طبقات بالایی بسیار راحت است باید منشأ نشت آب را پیدا کرد و ترمیم یا تعویض کرد. متأسفانه با پایین آمدن کیفیت ساخت آپارتمان‌های تازه ساخت، چکه سقف یکی از ترمیم‌های شایع است که مالکان را متحمل هزینه‌هایی می‌کند.

برای رفع چکه سقف به دلیل نشت آب باید ابتدا منشأ را پیدا کرد. ابتدا لازم از بدانید این لوله‌کشی است یا آب فاضلاب که باعث چکه شده است. برای این منظور اگر چکه کردن به صورت ممتد ادامه پیدا کرد، چکه به دلیل نشتی لوله‌کشی آب از طریق شکستگی‌ها، درزهای اتصالات و شیرهای آب می‌تواند باشد؛ ولی اگر نم و چکه آب تنها در زمان استفاده از آب باشد و در مواقع دیگر دیده نشود، به احتمال زیاد نشتی از طریق فاضلاب صورت می‌گیرد.

رفع چکه و نم در اثر نشتی لوله آب

این نوع نشتی‌ها با قطع شیرفلکه آب کم یا قطع می‌شوند و با تعیین دقیق محل نشتی می‌توان به ترمیم آن اقدام کرد. معمولاً لوله‌ها از کف عبور می‌کنند که برای ترمیم آن‌ها لازم است کف تخریب شود سپس لوله تعویض یا ترمیم شود سپس کف دوباره بازسازی شود.

رفع نم و چکه سقف در اثر نشتی آب فاضلاب

این نوع نشتی معمولاً در اثر شکستگی لوله‌های فاضلاب، نشتی در محل اتصالات و در محل اتصال لوله فاضلاب با کاسه سرویس بهداشتی رخ می‌دهد که به منظور رفع آن باید تمام روکارها مانند سرامیک، سنگ، سیمان و آجر تخریب شود و لوله ترمیم یا تعویض شود سپس دوباره اقدام به کف‌سازی شود.

رفع چکه و نم در اثر ترکیدگی لوله آب و فاضلاب طبقه بالا

سخن آخر

چکه سقف به دلایل مختلفی در خانه‌ها و آپارتمان‌ها رخ می‌دهد که برای رفع آن باید از متخصصین این امر یاری گرفت در این راستا می‌توانید برای رفع این مشکل درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه ثبت درخواست کارگشا ثبت نمایید تا در اسرع وقت متخصصین کارگشا به شما معرفی شوند.

درخواست خدمات بازسازی از متخصصین کارگشا

مطالب مرتبط:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا