کف

علت جیر جیر و رفع صدای پارکت با 7 راهکار ساده اما اساسی

حتماً از جیر جیر پارکت‌های منزلتان به تنگ آمده‌اید و دیگر تحمل صدای گوش‌خراش آن را ندارید. برای رفع صدای پارکت بایستی ابتدا علت ایجاد صدا را بررسی کنیم تا بتوانیم راهکارهایی اصولی و مناسب برای رفع آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا به بررسی علل سروصدای تایل‌ها و رفع صدای پارکت بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم خرید پارکت و نحوه مراقبت از آن بعد از خرید

علت صدای پارکت

رفع صدای پارکت

چرا هنگام قدم زدن، صدای قیژ قیژ پارکت‌ها بلند می‌شود؟ خوب هر صدایی علتی دارد، بیایید علت صدای پارکت را تحلیل کنیم.

ناهموار بودن کف

پارکت‌ها برای نصب به یک سطح صاف و هموار نیاز دارند. اگر کف تراز نباشد و پارکت‌ها روی سطحی ناهموار نصب شوند، خیلی زود داد پارکت‌ها درمی‌آید و شروع به نق زدن می‌کنند و می‌شود صدای جیر جیر که ما اصلاً از آن خوشمان نمی‌آید.

نصب نامناسب پارکت‌ها

نصب نامناسب، جیر جیر پارکت‌ها را بدجوری درمی‌آورد. پارکت‌ها، این بیچاره‌های زبان‌بسته، دوست دارند مطابق استاندارد، اصولی و بی‌دردسر نصب شوند تا بعدها مشکلی برایشان پیش نیاید و مجبور نشوند مدام غر بزنند و فریاد بکشند.

مطلب پیشنهادی: نصاب پارکت کیست و چگونه با بهترین‌ها آشنا شویم؟!

وجود رطوبت

چوب و رطوبت و ماجرای تلخ پف شدن! می‌دانیم که پارکت‌ها از جنس چوب‌ هستند و در کنار رطوبت پف می‌کنند و حجم‌شان زیاد می‌شود؛ پف کردن پارکت، زمانی که بین تایل‌ها فضای خالی نباشد، آن‌ها را به جان هم می‌اندازد و صدای دادوهوارشان امان ما را می‌بُرد.

مطلب پیشنهادی: نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها + بهترین روش

تغییرات دمایی

تغییرات دما هم صدای پارکت‌ها را درمی‌آورد. انقباض و انبساط، تایل‌ها را شُل می‌کند و کلیک‌های پارکت را به حرکت درمی‌آورد، خوب هیچ چیز بی‌ثباتی آرامش ندارد.

پارکت‌های نامرغوب

پارکت‌های بی‌کیفیت در بهترین شرایط هم مدام ساز مخالف می‌زنند و جیر جیر می‌کنند. آن‌هایی که چگالی کمی دارند از این دست پارکت‌ها هستند.

فوم نا مرغوب

اگر فوم بی‌کیفیت باشد، پارکت‌ها را بدجوری آزرده می‌کند و باز هم دادشان ما را اذیت خواهد کرد. فوم همان لایه‌ای است که زیر پارکت لمینت نصب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ بخوانید و بهترین تصمیم را بگیرید

برای رفع صدای پارکت چه کار کنیم؟

رفع صدای پارکت

پس از روشن شدن علل صدای پارکت، اکنون می‌توانیم راهکارهایی اصولی برای رفع صدای پارکت پیدا کنیم.

کف را تراز کنید

بگذارید فلسفه نق زدن پارکت‌ها را زمانی که کف تراز نباشد، برایتان بگویم، در این شرایط تایل‌ها به طور کامل روی کف نمی‌چسبند و فضای آزادی بین کف و پارکت به وجود می‌آید، این فضای آزاد هنگام قدم زدن ما مکانی برای ارتعاش امواج صدا می‌شود، صدای گوش‌خراشی که کسی دوست ندارد. بشنود پس برای رفع صدای پارکت بایستی قبل از نصب، کف را زیرسازی کنیم تا سطح صاف و هموار شود همان طور که پارکت‌ها می‌خواهند.

نصب پارکت‌ها را به افراد خبره بسپارید

نصب پارکت‌ها را تنها به افراد خبره و متخصص بسپارید تا دودی بلند نشود که به چشم‌تان برود. آن‌ها ریزه‌کاری‌های نصب را می‌دانند و پارکت‌ها را طبق اصول و استاندارد نصب می‌کنند، با این حساب صدای پارکت‌ها هیچ وقت درنمی‌آید.

رفع صدای پارکت

پارکت‌ها را قبل از نصب با آب‌وهوای منزل آشنا کنید

برای رفع صدای پارکت بایستی قبل از نصب، تایل‌های پارکت را به مدت چند روز در محلی که قصد دارید آن‌ها را نصب کنید، قرار دهید تا تایل‌ها خود را با رطوبت و حال‌وهوای منزل هماهنگ کنند. اگر قرار باشد که تایل‌ها تحت تأثیر رطوبت منزل کمی پف کنند و بزرگ شوند، این تغییر حالت قبل از مرحله نصب صورت بگیرد، بهتر است، البته هنگام نصب بین تایل‌های پارکت بایستی فضای خالی وجود داشته باشد تا اگر تحت شرایطی پارکت‌ها دوباره پف کنند، تایل‌ها به جان هم نیفتند.

تأثیر تغییرات دما را هم کنترل کنید

برای اینکه پارکت هنگام انبساط و متورم شدن، آرامش داشته باشد و جیر جیر نکند، بایستی تایل‌ها با 10 میلی‌متر فاصله از هم نصب شوند.

رفع صدای پارکت

علف‌های هرز را به خانه‌تان راه ندهید

پارکت‌ها و فوم‌های بی‌کیفیت مثل علف‌های هرز می‌مانند، هرگز علف‌های هرز را به محل زندگی‌تان راه ندهید.

با تایل‌های پف کرده و خراب چه کار کنیم؟

چاره‌ای ندارید؛ برای رفع صدای پارکت، تایل‌های بادکرده و معیوب را بیرون بیاورید و عوض کنید، البته فضای 10 میلی‌متری بین تایل‌ها را فراموش نکنید.

نکته: بهتر است هنگام نصب پارکت، تعدادی از تایل‌های سالم را برای چنین روزهایی (رفع صدای پارکت) نگه‌داری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر پارکت به روش سطحی، کندن یا تعویض؛ به همراه هزینه

این نکته را فراموش نکنید!

رفع صدای پارکت

در هنگام نصب نبایستی کسی روی تایل‌ها راه برود یا وسیله‌ای روی آن قرار بگیرد. به پارکت‌ها این فرصت را بدهید تا جای خود را محکم کنند. به فردای جیر جیر کردن پارکت‌ها هم فکر کنید؛ فشار آوردن روی تایل‌های تازه نصب شده، سطح را ناهموار می‌کند و پارکت را غرغرو.

بیشتر بخوانید: ترمیم خراشیدگی پارکت برای خراش‌های عمیق و سطحی امکان‌پذیر

سخن آخر

جیر جیر پارکت‌ها هم تمام می‌شود، اگر دست به کار شوید و علت آن را پیدا کنید. برای رفع صدای پارکت، نصب پارکت‌های مرغوب را تنها به افراد خبره بسپارید. نصاب‌های خبره پارکت‌ها را می‌فهمند، آن‌ها قبل از پروسه نصب، به صاحبان منازل سفارش می‌کنند که پارکت‌های باکیفیت را چند روز داخل منزل نگه‌داری کنند تا پارکت‌ها، خود را با رطوبت منزل وفق دهند. نصاب‌های خبره پارکت‌ها را روی سطوح ناهموار نصب نمی‌کنند و قبل از نصب، از تراز بودن کف مطمئن می‌شوند، همین طور فاصله 10 میلی‌متری بین تایل‌ها را هم رعایت می‌کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا