معماری و زندگی

رفع بوی فاضلاب در سینک زیر ظرفشویی، حمام و توالت با بهترین راه حل‌ها

در صورت مواجهه با بوی بد که حتی با نظافت منظم منزل هم از بین نمی‌رود! اولین کاری که هر کدام از ما انجام می‌دهیم، کشف چگونگی رفع بوی فاضلاب است. از سینک ظرفشویی آشپزخانه گرفته تا حمام و دستشویی، بوی فاضلاب ممکن است در هر قسمت از خانه رسوخ کند. اما این بو دقیقاً از چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟ به جای خرید انواع و اقسام خوشبوکننده‌ها که پر از مواد شیمیایی مضر هستند، به دنبال راه‌هایی اساسی برای رفع بوی فاضلاب باشید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

«چنانچه نیاز به خدمات تخلیه چاه تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

شناسایی و رفع بوی فاضلاب

بوی فاضلاب چیزی بیش از این است که حس بویایی شما را تحریک می‌کند، بوها می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند. بسته به نوع و شدت، بوی فاضلاب باعث بیماری و سایر مشکلات می‌شود. به هر روی، بوی شدید فاضلاب در خانه ممکن است از چندین مکان سرچشمه گرفته و سپس در سراسر خانه پخش شود. چندین دلیل عمده برای ایجاد بوی بد وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1- لوله فاضلاب حمام (زهکش کف حمام)

شناسای و رفع بوی بد فاضلاب

گرچه تعجب آور به نظر می‌رسد اما بوی فاضلاب حمام بیشتر از بوی توالت است! زهکش کف حمام معمولاً باعث بوی بد فاضلاب می‌شود. آب موجود در شترگلو فاضلاب تبخیر می‌شود. بدون آب، چیزی برای جلوگیری از ورود گازهای فاضلاب وجود ندارد. بنابراین، اگر بوی فاضلاب از زهکش کف حمام احساس می‌شود، سطح آب داخل شترگاو را بررسی کنید. این بو اغلب پس از چند دقیقه دوش گرفتن و وارد شدن مواد شوینده سَر و بدن (صابون و شامپو) به داخل فاضلاب حل می‌شود.

اگر با تنظیم شدن سطح آب شترگلو همچنان بوی بد وجود دارد، ممکن است مشکل از تخلیه کثیف باشد. با گذشت زمان، مواد زائد در شترگلو و لوله‌های متصل به آن تجمع می‌کنند و این باعث ایجاد بوی بد می‌شود. به جای آنکه سطح آب شترگلو بوی فاضلاب را به سمت پایین ببرد، جریان آب مواد زائد را مختل می‌کند و باعث می‌شود حتی بوهای شدیدتری آزاد شود. خوشبختانه برای رفع بوی فاضلاب می‌توانید نخست مواد زائد داخل لوله‌ها را با استفاده از محلول حذف بوی فاضلاب، فنر زدن و غیره تخلیه کنید.

2- رفع بوی فاضلاب در سینک ظرفشویی آشپزخانه

رفع بوی بد فاضلاب

بوی بد فاضلاب نیز ممکن است از سینک ظرفشویی آشپزخانه بلند شود! مشابه زهکش کف حمام، بوی بد ناشی از سینک ظرفشویی نیز از کمبود آب در شترگلوی زیر سینک است. اگر شترگلو به ندرت جریان آب را به خود ببیند (در زمان رفتن به مسافرت طولانی‌مدت) به احتمال زیاد این بوها ناشی از تبخیر شدن سطح آب شترگلو خواهد بود. تنها راه حل، استفاده مداوم از سینک و جریان یافتن آب است.

اگر همچنان بوی بد فاضلاب وجود داشته باشد، تجمع مواد زائد مقصر اصلی بوی فاضلاب سینک ظرفشویی هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سمت کابینت زیر سینک بروید و لوله شترگلو را باز کنید. سپس مواد زائد را از درون لوله‌ها تمیز کنید. پس از جمع‌آوری مواد زائد، شترگلویی و لوله‌های جانبی را سر جای خود ببندید و آب جوش را از سینک ظرفشویی به پایین بریزید تا باقی مانده مواد زائد کاملاً پاک شوند.

مطلب پیشنهادی: تعمیرات لوله کشی ساختمان : مراحل و تعمیرکار ماهر و باتجربه آن

نکته: اگر بو از کابینت زیر سینک متصاعد شود، مشکل صد در صد ناشی از «نشت لوله» است. اغلب مرکز نشتی از واشر محل اتصال لوله‌ها به یکدیگر است. برای رفع بوی فاضلاب باید واشر را عوض کنید.

3- رفع بوی بد فاضلاب دستشویی

رفع بوی فاضلاب دستشویی

به طور معمول می‌توان یک توالت بد بو را با یک تمیز کردن سریع، کشیدن سیفون، نصب هواکش و مقداری خوشبو کننده هوا برطرف کرد. اما ممکن است بو همچنان باقی بماند. 2 دلیل بالقوه برای این مشکل وجود دارند که به شرح زیر هستند:

نصب نادرست و ترک خوردن لوله تهویه

اگر منشا بو از دیواره‌های نزدیک توالت باشد، دلیل بوی بد می‌تواند مربوط به لوله تهویه (دریچه هوا) باشد. لوله دریچه تهویه هوا به تنظیم فشار هوا در سیستم لوله کشی خانه کمک می‌کند. لوله‌های هواکش بوی فاضلاب را به بیرون از خانه هدایت می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات پیمانکاران لوله‌های تهویه را به طور نامناسب نصب می‌کنند که باعث می‌شود بو به داخل توالت نشت کند.

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟ یک لوله کش باتجربه می‌تواند به سرعت مشکل را تشخیص داده و یک لوله جدید را نصب کند. گاهی اوقات، لوله تهویه به درستی نصب شده است ولی به دلیل وجود ترک روی بدنه لوله، بوی بد وارد توالت می‌شود. برای یافتن هرگونه ترک، یک لوله کش از دستگاه دود برای پر کردن لوله استفاده می‌کند. هنگامی که دود شروع به بیرون آمدن کرد، آن‌ها منبع نشت را تشخیص می‌دهند و لوله را ترمیم می‌کنند.

رفع بوی فاضلاب : خراب شدن مهر و موم دریچه فاضلاب

اگر توالت هنوز بوی فاضلاب می‌دهد، مشکل ممکن است از مهر و موم شکسته یا خرابی دریچه فاضلاب باشد. مهر و موم که به حلقه مومی نیز معروف است، از جنس پلاستیک ساخته شده است. این قطعه جهت آب‌بندی در حد فاصل لوله توالت فرنگی و دریچه فاضلاب نصب می‌شود. اگر این مهر و موم خراب شده یا ترک بردارد، بو از فاضلاب وارد فضای دستشویی می‌شود. ناگفته نماند، یکی از نشانه‌های خرابی مهر و موم این است که مخزن توالت فرنگی همیشه خالی از آب است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی : مراحل + راه های کاهش هزینه

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟ تنها کار ممکن این است که حلقه مومی را عوض کنید و از نحوه اتصال توالت به دریچه فاضلاب مطمئن شوید. اگر به نظر می‌رسد لوله توالت فرنگی خراب شده است، برای تعمیرات با یک لوله کشی حرفه‌ای تماس بگیرید.

برای توالت ایرانی، مشکل از گرفتگی چاه فاضلاب است. فنر زدن و ریختن مواد بازکننده چاه تنها راه‌های رفع بوی فاضلاب هستند. بعضی افراد از جوش شیرین یا سرکه برای تمیز کردن و باز کردن لوله‌ها استفاده می‌کنند، اما همه این کارها تلاشی بیهوده هستند. همان‌طور که در بالا بیان شد، فنر و مواد بازکننده چاه فاضلاب راه حل اصلی هستند.

4- گرفتگی یا نشت لوله فاضلاب

رفع بوی بد کابینت زیر سینک

گرفتگی لوله فاضلاب و بالا آمدن فاضلاب از زهکش‌های حمام، آشپزخانه و دستشویی، به ایجاد بوی بد منجر می‌شوند. لوله کش‌ها اغلب سه راه‌حل دارند، اولی فشار زیاد آب است. اما اگر این راه مفید واقع نشد،  فنر زدن راه حل بعدی است. روش سوم که اغلب با استفاده زیاد باعث سوارخ شدن لوله‌های فلزی یا چدنی می‌شود، کمتر پیشنهاد می‌شود.

نشت لوله محتمل‌ترین دلیل برای ایجاد بوی نامطبوع در سرتاسر خانه است. اقداماتی که لوله‌کش‌ها برای تعیین وضعیت لوله‌های فاضلاب انجام می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • بازرسی از لوله فاضلاب: ابتدا لوله‌کش‌ها محل نشت را بررسی می‌کنند. اگر بو در یک فضای خانه بیشتر از جاهای دیگر متصاعد شود، احتمالا باید به سراغ لوله فاضلاب نزدیک به آن فضا بود.
  • تعمیر لوله فاضلاب: تعمیر به معنای تعمیر نقطه‌ای است. این مشکل اغلب با وصله درست می‌شود. اما یک لوله فاضلاب پوسیده، ممکن است از جای دیگر دچار نشت یا سوراخ شدگی شود.
  • تعویض لوله فاضلاب: این شیوه راه‌حل اساسی و پرچالش است که به روش‌های مختلفی قابل انجام می‌باشد. کندن دیوار و سقف طبقات برای رسیدن به لوله خراب، اغلب تنها کارهایی هستند که انجام می‌شوند. هزینه تعویض لوله بسیار زیاد خواهد بود.

کلام آخر

در حقیقت، بوی بد فاضلاب می‌تواند برای سلامتی اهالی خانه خطرناک باشد. یکی از گازهای اصلی فاضلاب متان است و اگر در مقدار زیادی در فضا جمع شود، بسیار اشتعال‌پذیر خواهد بود (باعث آتش‌سوزی می‌شود). همچنین ممکن است منجر به سردرد ، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و حتی خفگی شود. بنابراین، بوی غیرمعمول فاضلاب موضوعی نیست که نادیده گرفته شود! پس یافتن منبع مشکل و سپس رفع بوی فاضلاب اموری هستند که باید سریعاً مورد توجه قرار گیرند.

خوشحال میشویم تجربیات خود را در زمان گرفتگی لوله‌های فاضلاب خود برایمان بنویسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا