مقالات کارگشا

رسوب گیری پکیج چگونه انجام می شود؟ بهترین روش رسوب زدایی پکیج چیست؟

برخلاف بخاری‌های قدیمی، پکیج‌ها نیازمند مراقبت‌هایی هستند که یکی از آن‌ها رسوب گیری است. رسوب کردن پکیج و لوله کشی آن با تاثیر مستقیم در کاهش فشار اب گرم و عملکرد پکیج می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در این مطلب قصد داریم نکاتی را در مورد انواع رسوب پکیج، دلایل رسوب کردن پکیج و انواع روش‌های رسوب گیری و رسوب زدایی به شما آموزش دهیم.

رسوب چیست و چرا پکیج رسوب می‌گیرد؟

قبل از پرداختن به رسوب گیری یا همان رسوب زدایی بهتر است به ماهیت و علت این مشکل پرداخته شود. دلیل اصلی رسوب گیری پکیج‌ها سختی آب است. آب سخت به آبی گفته می‌شود که دارای مقادیر زیادی از املاح و عناصر مختلف است.

آب سخت به دلیل داشتن مقادیر بالای آهک، وقتی وارد مخازن پکیج می‌شود و حرارت می‌بیند، املاح آن جدا شده و در لوله‌ها و سایر قسمت‌های شوفاژ و مخازن ته نشین می‌شوند.

درخواست تعمیر پکیج از جمله رسوب گیری را می توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

چرا باید پکیج را رسوب گیری کنیم؟

با ته نشین شدن املاح آب تحت حرارت و در واکنش با جنس لوله‌های آب، لایه داخلی مخازن با آهک پوشانده شده و حرارت به خوبی به آب داخل مخازن نمی‌رسد در نتیجه انرژی بیشتری برای گرم کردن آب مصرف شده یا ممکن است آب به خوبی گرم نشود.

به این ترتیب دستگاه تحت فشار قرار گرفته و کارایی خود را از دست می‌دهد. در صورتی که تمیز کردن و رسوب گیری به موقع انجام نشود صدمات جدی به سیستم گرمایشی وارد می‌شود.

از طرفی نیز این رسوب داخل لوله‌های پکیج و خود شوفاژها ته نشین شده و حرکت آب داخل سیستم را دچار مشکل می‌کند. بدین ترتیب گرما به خوبی منتقل نمی‌شود و در مواردی نیز ممکن است دستگاه خاموش شود.

علاوه بر این، هنگامی که رسوب در پکیج جمع می‌شود، فشار پکیج بالا می‌رود و همچنین پکیج نمی‌تواند آب را به درستی گرم کند. در این مواقع با بررسی پکیج مشاهده می‌کنید که خطاهای 40، 70 و 80 روشن است که نشانه گرفتی پکیج است.

چگونه پکیج را رسوب زدایی کنیم؟

برای رسوب گیری پکیج از روش‌های مختلفی از جمله اسید و محلول استفاده می‌شود که برای رسوب گیری از طریق هر کدام باید مراحل خاصی را دنبال کنید. روش‌های مختلف رسوب زدایی پکیج عبارت‌اند از:

  1. رسوب زدایی پکیج با استفاده از اسید

در این روش برای از بین بردن رسوب شوفاژ و پکیج از اسید استفاده می‌شود. مراحل رسوب زدایی به کمک اسید به این صورت است:

  • شیر گاز و برق پکیج را خاموش کنید و سپس کاور پکیج را باز کرده و آب درون آن را خالی کنید.
  • مبدل را باز کرده و بیرون بیاورید و آن را تا نیمه در یک سطل آب قرار دهید.
  • با کمک قیف، اسید را به آرامی در یک جهت وارد آب کنید و تا زمانی که اسید وارد مبدل شود این کار را ادامه دهید.
  • در مرحله آخر آب را با فشار وارد مبدل کنید تا رسوبات آن تخلیه شوند. پس از اتمام این کار میزان بار پکیج را روی 1/5 تنظیم کنید.
  • در انجام از این روش به دلیل استفاده از اسید باید بسیار مواظب باشید. حتماً از ماسک، لباس کار مناسب، دستکش و عینک استفاده کنید. علاوه بر این در صورت پاشیده شدن اسید روی خود و دیگران، بلافاصله آن را با آب بشویید.
  1. رسوب زدایی پکیج با استفاده از محلول

استفاده از محلول یکی دیگر از روش‌های مناسب رسوب زدایی پکیج است که در صورت عدم تمایل از استفاده از اسید، می‌توانید محلول را جایگزین کنید.

  • در صورت مشاهده خطا با فشار دادن دکمه ریستارت آن را خاموش کنید.
  • پکیج را خاموش کنید. اگر پکیج شما برقی است، برق آن را قطع کنید و اگر گازی است، هم برق و هم گاز را قطع کنید.
  • ورودی آب پکیج را قطع کنید و یکی از شیرهای آب گرم را باز کنید تا آب موجود در پکیج تخلیه شود.
  • اتصالات ورودی و خروجی پکیج را باز کنید.
  • یک طرف شلنگ «آ» را به خروجی پمپ و یک طرف را هم به ورودی پکیج وصل کنید. سپس یک طرف شلنگ «ب» را به خروجی و طرف دیگر را در داخل سطل قرار دهید. در آخر، یک طرف شلنگ «ج» را در داخل سطل و طرف دیگر را نیز به ورودی پمپ وصل کنید. علاوه بر این، به طرف شلنگ «ج» که در داخل سطل قرار دارد یک صافی وصل کنید.
  • حالا سطل را با محلول ضد آهک، به عنوان مثال سرکه پر کرده و پمپ را روشن کنید.
  • در این مرحله محلول باید از داخل سطل از طریق پمپ به داخل پکیج فرستاده شود و از شلنگ «ب» به داخل سطل برگردد.
  • این کار را تا زمانی که آب خروجی صاف می‌شود ادامه دهید. سپس شلنگ‌های «آ» و «ب» را باز کرده و ورودی آب سرد را به پکیج وصل کنید.
  • شیر آب سرد ورودی پکیج را باز کنید تا محلول وارد شده به پکیج را به درون سطل تخلیه کند.
  • شیر آب سرد را ببندید. شلنگ «ب» را جدا کرده و خروجی آب گرم را وصل کنید.
  1. رسوب زدایی پکیج به کمک پمپ

برای رسوب گیری پکیج از طریق پمپ نیازی به باز کردن پکیج نیست و انجام آن خیلی راحت‌تر است. برای این کار پمپ را در ظرف اسید قرار داده و خروجی را به یک طرف مبدل گرمایی وصل کنید. سپس شلنگی را به طرف دیگر مبدل گرمایی وصل کنید و سر دیگر شلنگ را درون یک سطل قرار دهید.

پس از گذشت چند دقیقه پکیج به کلی رسوب زدایی می‌شود و نیازی به انجام کار بیشتر نیست.

رسوب گیری پکیج چگونه انجام می شود؟ بهترین روش رسوب زدایی پکیج چیست؟

پمپ رسوب گیری پکیج چیست؟

اشاره کردیم که به مرور زمان پکیج‌ها دچار رسوب می‌شوند که باعث مختل شدن عملکرد پکیج و همچنین منجر به کند شدن حرکت آب درون آن می‌شود. در این مواقع لازم است که مبدل‌های پکیج را رسوب زدایی کنید و بهترین و ساده‌ترین روش برای این کار استفاده از پمپ‌های رسوب گیری است.

چگونه از رسوب زدایی پکیج جلوگیری کنیم؟

پکیج و شوفاژها به مرور زمان به دلیل آب سخت و وجود آهک در آب، در آن‌ها رسوب جمع می‌شود. برای جلوگیری از رسوب پکیج و برطرف کردن آب سخت چهار روش اصلی وجود دارد از جمله:

  • تبادل یونی‌ها
  • آهن‌رباهای دائمی
  • تصفیه الکترونیک
  • استفاده از فسفات‌ها

مراحل جلوگیری از رسوب پکیج به این صورت است:

  1. تبادل یونی‌ها

در روش تبادل یونی‌ها، یون‌های کلسیم و منیزیم توسط نمک از آب خارج می‌شوند. دستگاه‌های تبادل یونی به مخزنی نیاز دارند که دارای رزین‌های تبادلی است. به کمک این دستگاه یون‌های کلسیم و منیزیم از آب خارج شده و سدیم جایگزین آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه سختی آب کاهش می‌یابد.

  1. آهن‌رباهای دائمی

آهن‌رباهای دائمی یکی از روش‌های بحث برانگیز اما مؤثر برای پیشگیری از رسوب پکیج است. با این حال آهن‌رباهای دائمی به این دلیل که انرژی مغناطیسی ثابتی دارند، برای عملکرد مناسب، باید تحت شرایط خاصی کار کنند.

در کشورهای شوروی سابق و برخی از کشورهای اروپایی، چندین دهه است که از این روش استفاده می‌شود و غالب افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند، از تأثیر و عملکرد آن کاملاً راضی هستند.

  1. تصفیه الکترونیک

دستگاه تصفیه الکترونیکی از میدان‌های مغناطیسی متغیر استفاده می‌کند و مقدار انرژی و فرکانس را تغییر می‌دهد. در اصل در تصفیه الکترونیک، میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس پایین ایجاد می‌شود.

سپس آب پکیج از میدان انرژی‌های متغیر عبور می‌کند که منجر به تغییر ساختار بلوری کلسیم و منیزیم شده و کلسیت به آرگونیت تبدیل می‌شود. آرگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که به سطوح نمی‌چسبد و جلوی تشکیل رسوب را هم می‌گیرد.

علاوه بر این، آرگونیت به دلیل افزایش خاصیت حلالیت آب، باعث می‌شود رسوبات قبلی لوله‌ها و پکیج به مرور حل شده و پاک شوند.

امواج تولید شده توسط دستگاه‌های تصفیه الکترونیک بی صدا و بی ضرر هستند و با تغییر مولکول‌های کلسیم، مانع چسبیدن آن‌ها به لوله‌ها و سطوح می‌شوند.

نصب این دستگاه بسیار آسان است و برای نصب آن نیازی به بریدن لوله‌ها و باز کردن اتصالات نیست. همچنین این دستگاه روی انواع لوله‌ها از جمله مسی، پلیمری و … نصب می‌شود و خرید و استفاده از آن بسیار کم هزینه و کم مصرف است.

  1. استفاده از فسفات‌ها

فسفات‌ها نیز یکی از عوامل مؤثر و پرکاربرد در مهار کردن یون‌های آهن و سختی آب هستند که نه تنها جلوی رسوب لوله‌ها و پکیج را می‌گیرند بلکه با تشکیل یک لایه نازک خنثی روی سطوح فلزی، مانع خوردگی فلزات می‌شوند.

در این روش برای جلوگیری از رسوب پکیج یا لوله‌ها، بلورهای پلی فسفات را در محفظه‌هایی در جریان آب قرار داده و با عبور آب از فیلتر، بلورهای پلی فسفات حل می‌شوند.

پلی فسفات‌ها، یون‌های کلسیم و منیزیم را احاطه می‌کنند و مانع ته نشین شدن آن‌ها و تشکیل رسوب می‌شوند.

با این حال این روش کاملاً بی‌نقص نیست و یکی از معایب بزرگی که دارد این است که فسفات غذای مورد علاقه باکتری‌ها است و در واقع فسفات منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها در لوله‌ها می‌شود.

سخن آخر

بدون شک رسبو کردن پکیج و لوله کشی‌های آن دردسر بزرگی است  اما خب برطرف کردن آن چندان سخت نیست. نیروهای متخصص می‌توانند مشکل شما را در کمترین زمان حل کنند. برای رسوب گیری پکیج درخواست خود را می‌توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا