راهنمای خرید و مشاغل

راهنمای خرید لامپ هالوژن ، کدام نوع را برای کجا بخریم؟

لامپ‌ها به منظور کاربردهایی که در نورپردازی فضاهای مختلف ساختمان‌ها و محوطه‌ها دارند، بسیار مورد توجه هستند. لامپ‌ها انواع مختلفی از نظر فناوری دارند. لامپ هالوژن با توجه به مشخصات و کاربردهایی که می‌تواند در داخل و خارج ساختمان داشته باشد، این‌روز‌ها بسیار پرکاربرد شده است. لامپ‌های هالوژنی نیز خود انواع مختلفی دارند که تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر از خود نشان می‌دهند. در این مقاله از ویکی ساختمون سعی می‌کنیم یک راهنمای خرید لامپ هالوژن را در اختیار شما قرار دهیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

لامپ هالوژن چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای خرید لامپ هالوژن بد نیست تعریف هر چند مختصری از این نوع لامپ‌ها داشته باشیم. لامپ‌های هالوژن را می‌توان جزء دسته حرارتی‌ها در نظر گرفت. ساختار داخلی این لامپ‌ها از رشته‌هایی عمدتاً از جنس تنگستن و یک گاز هالوژن فشرده تشکیل شده است. لامپ‌های هالوژنی شباهت زیادی با لامپ‌های رشته‌ای قدیمی دارند اما به دلیل ساختاری که دارند بهره‌وری بیشتری خواهند داشت. وقتی انرژی برق وارد لامپ هالوژن می‌شود، گاز هالوژن منجر به داغ شدن سیم تنگستن و در نتیجه تولید نور سفید رنگ از آن می‌شود.

داستان عجیب بازار ایران …

اگر مثل من چرخی در اینترنت در خصوص لامپ‌های هالوژنی زده باشید حتماً با انواع آن مانند لامپ هالوژنی ال ای دی (LED) برخورد داشته‌اید. واقعاً برای من سؤال بود که چطور یک لامپ می‌تواند هم هالوژنی باشد و هم ال ای دی (LED)؟ بزارید داستان این موضوع را برای شما باز کنم.

لامپ‌های هالوژنی یعنی یک لامپ رشته‌ای دارای گاز هالوژن و لامپ ال ای دی هم یعنی یک لامپ که از دیودهای نوری استفاده می‌کند. پس این دو ۱۰۰ درصد با هم تفاوت دارند؛ و این دسته بندی که از لامپ‌های هالوژنی در سایت‌های ایران و به ویژه بازار وجود دارد کاملاً اشتباه است.

لامپ هالوژنی چیست؟
نمایی از یک لامپ هالوژنی (سمت چپ) و یک لامپ ال ای دی (سمت راست)

به عبارتی همان‌طور که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، لامپ هالوژن SMD و لامپ هالوژن COB در واقع یک نوع لامپ LED هستند نه هالوژن. مشکل اینجاست که در بازار ایران همه این چراغ‌های ال ای دی را به اسم هالوژن خطاب می‌کنند. در هر صورت با توجه به شرایط بازار و اینکه خرید شما نهایتاً از بازار خواهد بود ما مبنا را همان دسته بندی رایج در بازار قرار می‌دهیم تا راهنمای خرید واقعاً کاربردی برای شما داشته باشد.

انواع لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژنی را بر اساس فناوری ساخت به سه دسته لامپ هالوژنی SMD، لامپ هالوژنی COB و لامپ هالوژنی LED تقسیم‌بندی کرده‌اند که در ادامه راهنمای خرید به ویژگی‌های و کاربردهای هر یک خواهیم پرداخت.

انواع لامپ هالوژن

لامپ هالوژن SMD

ویژگی‌های لامپ‌های هالوژنی کاربردهای گسترده آن‌ها در فضاهای مختلف و نورپردازی را ممکن می‌ساخت. لامپ‌های هالوژنی اولیه از نظر اندازه بزرگ بودند و به همین دلیل هم تحت هر شرایطی امکان استفاده از آن‌ها وجود داشت. پیشرفت فناوری امکان کوچک کردن این لامپ‌ها را ممکن ساخت. این گونه بود که لامپ‌های هالوژن SMD طراحی و ساخته شدند. در این لامپ تمامی قطعات روی یک صفحه و برد الکتریکی نازک پیاده شده است.

لامپ هالوژنی SMD

ویژگی‌های لامپ هالوژنی SMD

  • از مهم‌ترین ویژگی‌های لامپ هالوژنی SMD، یکنواخت بودن نور ساطع شده از آن است و همین موضوع امکان استفاده از آن به صورت دی لایت را فراهم می‌کند.
  • نور و روشنایی که لامپ‌های SMD تولید می‌کنند، فاقد هر گونه خیرگی و پرتوی نوری متمرکز است.
  • زاویه تابش لامپ‌های هالوژنی SMD را می‌توان به راحتی تغییر داد.
  • کاهش تولید گرما و کاهش حجم از دیگر مزیت‌های این نوع لامپ‌های LED با تکنولوژی SMD است.
  • تعداد دفعات روشن یا خاموش شدن این لامپ، کاهش طول عمر و خرابی لامپ را در پی ندارد.
  • تنظیم شدت نور و رنگ روشنایی لامپ SMD امکان پذیر است.
  • سرعت روشن شدن و رسیدن به نقطه اوج روشنایی در لامپ اس ام دی کمتر از ۲۰ میکرو ثانیه است.
  • لامپ‌های هالوژنی اس ام دی فاقد پرتوهای مادون‌قرمز و فرابنفش هستند.
  • آلودگی محیط زیستی و آسیب‌های چشمی ندارد.
  • در انواع لامپ ال ای دی به خصوص لامپ SMD شدت نور، باگذشت زمان افت چندانی نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی: لامپ هالوژن سقفی : انواع و کاربردهای آن در نورپردازی ساختمان

از لامپ هالوژنی SMD در کجاها می‌توان استفاده کرد؟

لامپ‌های هالوژنی نوع اس ام دی (SMD) به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند در اندازه بسیار کوچک طراحی و ساخته شوند. همین موضوع کاربردهای آن‌ها به ویژه در ساختمان سازی و نورپردازی فضاهای مختلف را دو چندان می‌کند.

  • نورپردازی در سقف کشسان یا آسمان مجازی
  • صفحات نورپردازی سقف کاذب متحرک (آسمان مجازی متحرک و سقف کشسان متحرک)
  • نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه و باغ
  • استفاده در نور اتومبیل‌ها
  • ایجاد نوری همانند نور روز در ادارات و سالن‌های همایش

لامپ هالوژن COB

لامپ‌های هالوژنی سی او بی (COB) نوعی دیگر از چراغ‌های معروف به هالوژنی در بازار ایران هستند که از فناوری‌های چیدمان چیپ‌ها روی برد بهره برده‌اند. در این چراغ‌ها تمامی تراشه‌های ال ای دی (LED) که مسئول تولید نور هستند روی یک صفحه با بورد قرار گرفته‌اند.

لامپ هالوژنی COB

در این فناوری ساخت لامپ، اتصالات تراشه‌ها به شدت فشرده و کوچک شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که در یک مساحت مشخص، تعداد بسیار بیشتری تراشه LED را بتوان استفاده کرد. از این‌رو، همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، تراشه‌های LED در لامپ هالوژن COB بسیار فشرده هستند.

ویژگی‌های لامپ هالوژنی COB

  • چراغ‌های هالوژن COB علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی دارای بهره‌وری بهتری نیز هستند. لامپ‌های COB می‌توانند ۳۰ درصد در هزینه امور صرفه جویی کنند.
  • از آنجایی که تعداد تراشه‌های ال ای دی در واحد سطح بیشتر شده است پس خروجی لومن یا همان مقدار نور خروجی از چراغ بیشتر خواهد شد. به عبارتی روشنایی بالاتری یا شدت نور بیشتری خواهند داشت.
  • لامپ‌های COB گرمای کمتری تولید می‌کنند؛ بنابراین نیاز به قطعات خنک کننده کمتر است. در نتیجه وزن و ابعاد لامپ کاهش خواهد یافت. البته مقاومت حرارتی و گرمای تولید شده در این لامپ نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و اطلاعات ضد و نقیضی در این خصوص وجود دارد.
  • تکنولوژی ساخت لامپ‌های هالوژنی COB به گونه‌ای است که در مقایسه با سایر انواع، طول عمر و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.
  • طراحی پیشرفته و استفاده از میکرولنزها، ماژول‌های COB می‌توانند مانع عیوب بخش‌های مختلف، تابش خیره کننده و سایر معایبی که در منابع نوری هستند، بشوند. از طرفی هم در لامپ‌های COB می‌توان تعدادی چیپ قرمز را به درستی اضافه کرد و به این طریق شاخص نمود رنگ را به طور مؤثر، بدون کاهش بهره‌وری لامپ و کاهش طول عمر قابل ملاحظه بهبود می‌بخشد.

ویژگی‌های لامپ هالوژنی COB

لامپ هالوژن LED

لامپ‌های هالوژن ال ای دی (LED) از دیگر لامپ هایی هستند که در این راهنمای خرید قصد پرداختن به آن را داریم. به لحاظ فنی در واقع یک لامپ ال ای دی به تمام معنا هستند و صرفاً در بازار ایران تحت عنوان هالوژن سقفی یا هالوژن LED شناخته می‌شوند. این دیودها در کنار هم قرار گرفته‌اند و وقتی جریان الکتریکی به آن‌ها می‌رسد نور کافی تولید می‌کنند. هر چه تعداد دیودهای ال ای دی بیشتر باشد میزان نور تولیدی نیز بیشتر خواهد بود، در واقع تعداد ال ای دی‌ها بر میزان نوردهی لامپ اثرگذار است. ال ای دی‌ها مصرف برق پایینی دارند اما نوری که تولید می‌کنند می‌تواند فضا را روشن کند.

بهترین لامپ هالوژن کدام است؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های میان دو نوع پیشرفته لامپ‌های هالوژن یا همان SMD و COB به میزان نوردهی و مصرف انرژی آن‌ها بر می‌گردد. لامپ‌های COB موجب شکل گیری نورهای آشکارتر و واضح‌تری می‌شود. نفوذ نور در چراغ‌های COB بیشتر است پس در ارتفاع بالا هم از چراغ‌های SMD که نور را زیاد پراکنده می‌کنند، عملکرد بهتری دارند.

بهترین لامپ هالوژن کدام است؟

از طرفی هم همان‌طور که در این راهنمای خرید عنوان شد، نیز عنوان شد لامپ COB از تراکم بالاتر تراشه‌های ال ای دی (LED) تشکیل شده است و در نتیجه این لامپ‌ها در اندازه‌های کوچک‌تر می‌توانند نور با راندمان بالاتر را ایجاد کنند. در لامپ‌های COB توانایی کنترل و ایجاد رنگ‌های مختلف وجود دارد اما در لامپ‌های SMD این قابلیت وجود ندارد. در هر صورت مزیت عمده‌ای که لامپ‌های SMD دارند این است که انعطاف پذیری بالایی دارند. در حال حاضر انواع قدرتمندی از لامپ‌های SMD وارد بازار شده‌اند که شدت‌های نور بالایی را به دست می‌دهند.

کدام را بخریم؟

این که باید از کدام یک از دو لامپ COB و SMD استفاده کنید تا درجه زیادی به کاری که از آن‌ها خواهید کشید، بستگی خواهد داشت. لامپ‌های COB برای ارتفاع‌های زیاد بسیار مناسب هستند. از طرفی هم شکل و شمایل زیباتری دارند. در صورتی که می‌خواهید نور را روانه فضای بزرگی کنید پس لامپ‌های SMD بهترین گزینه برای شما خواهند بود. در این راهنمای خرید سعی نمودیم که مروری بر انواع لامپ‌های هالوژنی SMD و COB داشته باشیم تا خرید بهتری را تجربه کنید.

منبع
solarlightsmanufacturersompor
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا