مقالات کارگشا

رابیتس کاری نمای ساختمان ؛ مراحل اجرای آن و یافتن رابیتس کار ماهر

نمای ساختمان از اجزا غیر اصلی اما مهم یک ساختمان به حساب می‌آید. نمای یک آپارتمان، زیبایی، به روز بودن و … می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان فروش آن داشته باشد. از این رو پیمانکاران و فعالین حوزه ساخت و ساز، برای داشتن یک نمای زیبا و شیک با هم در رقابت هستند. نمای امروزی به دلیل چند لایه بودن و داشتن بخش‌های مختلف با روش‌های قدیمی قابل اجرا نیست و از مصالح مختلفی برای ساخت آن استفاده می‌شود که یکی از این مصالح رابیتس است، با کارگشا همراه بمانید تا در رابطه با رابیتس کاری نمای ساختمان اطلاعاتی کسب کنید.

رابیتس چیست؟

رابیتس در واقع از نبشی‌های باریک گالوانیزه که با استفاده از مفتول‌های گالوانیزه بافته شده، به هم متصل می‌شوند، ساخته شده است و تشکیل یک شبکه را می‌دهد. رابیتس در ابعاد مشخص 60 در 240 سانتی‌متر تولید می‌شود و در گرم‌های مختلف به فروش می‌رسد. هر چه گرم رابیتس بیشتر شود، ضخامت ورق نبشی (در رابیتس به ورق نبشی پل گفته می‌شود) و تعداد آن بیشتر می‌شود.

«رابیتس کاری پروژه خود را به بهترین‌ها بسپارید»

از رابیتس در چه بخش‌هایی از ساختمان استفاده می‌شود؟

از جمله استفاده‌های رابیتس تهیه یک نمای یکدست از دیوار است و همچنین شبکه رابیتس باعث پیوستگی عمومی دیوار می‌شود و از هرگونه انفصال و ترک و شکاف جلوگیری می‌کند. به طور کلی به دلیل ویژگی هموارسازی سطح، رابیتس یک گزینه مناسب برای اجرای سقف‌ کاذب، گچ کاری و گچ‌بری، ترمیم ترک‌های ساختمان، پوشاندن بتن سیمانی، زیرسازی اجرای نمای رومی با سنگ، سیمان و … و دیگر نماها از جمله نمای چوبی، کامپوزیت و … و مناسب برای اجرای هرگونه تغییرات در دکوراسیون داخلی است.

از رابیتس در چه بخش هایی از ساختمان استفاده می شود؟

انواع رابیتس کاری نمای ساختمان کدام است؟

برای اجرای نما ساختمان به شیوه‌های مختلف، زیرسازی لازم است و معمولاً این زیرسازی توسط رابیتس انجام می‌شود. به طور کلی برای چسبیدن نمای سنگی، سیمانی، چوبی، کامپوزیت و … لازم است که یک زیرسازی به دیوارهای ساختمان انجام شود. این زیرسازی با استفاده از متصل کردن پروفیل قوطی به ستون‌ها و تیرهای اصلی سازه و سپس رابیتس کشی انجام می‌شود که در ادامه به طور مفصل‌تر به آن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: کناف بهتر است یا رابیتس : تزیین سقف و دیوار با کدام پوشش؟

مراحل اجرای رابیتس نمای ساختمان

پس از پایان سفت کاری، یکی از انواع عملیات، اجرای نما است که پس از سفت کاری انجام می‌شود. در این مرحله دیگر عملیات ساختمانی در داخل ساختمان مانند نازک کاری، اجرای تأسیسات و … قابل اجرا است. در ادامه مراحل اجرای رابیتس نمای ساختمان شرح داده شده است.

اتصال پروفیل قوطی یا نبشی به سازه

از ملزومات اولیه رابیتس کشی، ساخت پایه‌ای ترجیحاً فلزی برای اتصال رابیتس‌ها به آن است. در اجرای نمای ساختمان پیش از رابیتس کاری و به منظور اتصال شبکه رابیتس به بدنه سازه از پروفیل‌های قوطی یا نبشی استفاده می‌شود.

برای اتصال پروفیل‌های قوطی و نبشی به بدنه سازه نیاز است صفحات فولادی در بدنه سازه کار گذاشته شود تا در مرحله بعد پروفیل‌ها به آن جوش داده شوند. برای اتصال صفحات فولادی به بدنه سازه از انکر بولت و یا پیچ و مهره استفاده می‌شود. به طور کلی با توجه به نقشه‌های نمای سازه، صفحاتی در ستون‌ها و تیرهای اصلی سازه به روش‌های نام برده کار گذاشته می‌شوند. سپس پروفیل‌ها با استفاده از جوشکاری به صفحات متصل می‌شوند. فواصل اتصال پروفیل به بدنه سازه و طبیعتاً در پی آن صفحه گذاری در نقشه‌ها آمده است و اصولاً با توجه به نوع نما و وزن آن تعیین می‌شود.

اتصال رابیتس به پروفیل‌ها

پس از اتصال پروفیل‌ها به بدنه سازه با روش جوشکاری نوبت به اتصال رابیتس به پروفیل‌ها است. به طور کلی شبکه‌های رابیتس را با استفاده از پیچ یا بولت به پروفیل‌ها متصل می‌کنند. این اتصال معمولاً از پل‌ها به پروفیل‌ها انجام می‌شود و در امتدادهای افقی رابیتس‌ها نیز به همین روش به یکدیگر متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نمای سنگی ساختمان؛ انواع سنگ ها، نحوه اجرا و معرفی چند ایده

اجرای نمای مورد نظر

حالا که زیرسازی لازم برای نمای ساختمان توسط رابیتس انجام شده است. نوبت به اجرای نما می‌رسد. همانطور که گفته شد برای اجرای نمای چوبی، کامپوزیت یا ترکیبی، سیمانی و سنگی از زیرکاری رابیتس استفاده می‌شود.

اجرای نمای ساختمان

اگر نمای سنگی استفاده می‌شود. پس از رابیتس کاری، ملات برای اجرای نمای سنگ آماده شوند و سپس با توجه به نقشه و مدل نما اجرا شود. اگر نما سیمانی است نیز پس رابیتس کاری اقدام به اجرای اندود ملات سیمان و سپس شکل دادن به آن شود. اجرای نمای چوبی هم مانند دیگر نماها پس از اجرای رابیتس کاری با استفاده از پیچ و مهره اقدام به اتصال قطعات نمای چوبی به رابیتس می‌شود. اجرای نماهای کامپوزیت و آلومینیومی نیز مانند اجرای نمای چوبی است ولی اتصال زیرکار آن ممکن است با استفاده از رابیتس و یا زیرسازی آلومینیومی باشد.

نکات اجرایی نمای رابیتس دار

  • اگر از نمای سیمانی بهره برده می‌شود لازم است بلافاصله پس از اجرای شاسی کشی و رابیتس کشی ملاتی خمیری حاوی سیمان و پودر سنگ روی رابیتس‌ها اجرا شود تا چسبندگی ملات نهایی که نمای سیمانی است با رابیتس‌ها بیشتر شود. البته لازم به یادآوری است که اگر از نمای سنگی استفاده می‌شود نباید این کار انجام شود زیرا چسبندگی بین سنگ و ملات را کم کرده و در گذر زمان باعث سقوط سنگ نما می‌شود.
  • اگر از نمای سنگی به ویژه نمای سنگی کلاسیک یا رومی استفاده می‌شود، باید کنترل‌ها روی جوشکاری زیاد باشد؛ زیرا وزن این قبیل نماها زیاد است و ممکن است باعث سقوط نمای و بروز خطرات و آسیب‌های مالی و جانی شود.
  • کنترل شاقول بودن شاسی کشی و رابیتس کشی باید انجام شود تا در مرحله اجرای نما مشکلی به وجود نیاید و دوباره کاری ایجاد نشود.
  • اجرای ضد زنگ روی پروفیل‌ها پس از نصب آن‌ها از جمله ضروریات است زیرا با زنگ زدن پروفیل‌ها در به تبع سست شدن آن‌ها شرایط برای سقوط نما و بروز آسیب‌ها و صدمات جانی و مالی فراهم می‌شود. لذا باید با اجرای ضد زنگ از آن پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: سنگ کاری ساختمان : انواع + هزینه و ترفندهای اجرای آن

مجری رابیتس کاری نمای ساختمان را چگونه پیدا کنیم؟

معمولاً گروه‌های اجرای نمای ساختمان خود دارای تخصص در زمینه نصب رابیتس برای اجرای نما هستند و با توجه به نقشه‌های تهیه شده اقدام به صفحه گذاری به منظور اتصال پروفیل‌ها به بدنه سازه و در ادامه رابیتس کاری می‌کنند. برای یافتن بهترین شرکت‌ها و گروه‌های فعال در زمینه اجرای نمای ساختمان می‌توانید به وب سایت کارگشا مراجعه کنید. با ورود به صفحه ثبت درخواست و جست و جوی عبارت اجرای رابیتس کاری نمامی‌توانید از میان شرکت‌های فعال در این زمینه انتخاب خود را انجام دهید.

سخن آخر

رابیتس کاری نمای ساختمان از جمله عملیات ساختمانی است که توسط گروه‌ها و شرکت‌های پیمانکاری مختلفی ارائه می‌شود. شرکت کارگشا با معرفی بهترین این شرکت‌ها همواره سعی در جلب رضایت مخاطبان و مشتریان خود را دارد. به منظور انجام سفارش و خدمات ساختمانی به صفحه ثبت درخواست کارگشامراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا