دانشنامه ساختماندیوار

دیوار سبز کابلی چیست؟ انواع، نحوه اجرا و گیاهان مناسب

دیوار سبز  کابلی عبارتی است که همراه با روف گاردن در بین عموم رواج پیدا کرده است. همراهی این دو دور از انتظار هم نیست و دیوار سبز کابلی از جمله المان‌های طراحی پرکاربرد در اجرای روف گاردن با بام سبز است. دیوار‌های سبز را‌ می‌توان در مقیاس‌ها و فضاهای مختلفی به کار برد. در این مقاله به معرفی و روش‌های اجرای این سازه زیبا و پرکاربرد‌ می‌پردازیم پس با ویکی‌ساختمون همراه باشید.

دیوار سبز کابلی چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی از محله‌‌ای می‌گذرید با منظره‌‌ای از خانه‌‌ای پوشیده شده با گیاهان مواجه‌ می‌شوید. ایده دیوار سبز کابلی شاید از همین خانه‌های قدیمی پوشیده شده با گیاهان گرفته شده باشد. دیوار سبز کابلی در واقع فضایی است که کابل‌های فولادی به صورت شبکه‌‌ای یا رشته‌‌ای زمینه‌‌ای را برای رشد گیاهان رونده ایجاد کرده اند. دیوار سبز کابلی، لزوما نباید به عنوان دیوار مورد استفاده قرار گیرد.‌ این نوع از دیوار می‌تواند در فضاهای مختلف کاربرد‌های مختلفی داشته باشد که تقسیم کردن فضا یکی از آنها است. دیوار زنده و باغ عمودی هم از دیگر نام‌های دیوار سبز کابلی است.

نحوه اجرای دیوار سبز

در ساخت دیوار سبز کابلی از سیم کابلی فولادی، گیره‌های (کلیپس) فولادی و پیچ‌های فولادی استفاده‌ می‌شود. فولادی و ضد زنگ بودن جنس مواد سازنده این نوع دیوار بسیار مهم است تا به مرور زمان و تماس با رطوبت پوسیده نشوند. در ادامه محلی که قرار است دیوار در آن ساخته شود انتخاب‌ می‌شود و کابل‌ها در محل استقرار پیدا‌ می‌کنند.

اجرای دیوار سبز کابلی

اگر محلی که دیوار در آن ساخته‌ می‌شود خود دارای سطحی باشد که بتوان کابل‌ها و گیره‌ها را به دیوار متصل کنند کار بسیار راحت تر و هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد بود. در مرحله بعد از اجرای دیوار سبز کابلی گیاه را پایین کابل‌ها در گلدان یا در باغچه ایجاد شده‌ می‌کارند تا از کابل‌ها بالا رود و به مرور دیوار سبز کابلی را شکل دهد. اگر محلی که دیوار در آن بنا‌ می‌شود دارای سطحی نباشد که کابل‌ها به آن متصل شوند باید از میله‌های فولادی استفاده کرد و کابل‌ها را به این میله‌ها متصل کرد.

اجرای سیستم آبیاری این دیوار هم به عوامل متعددی همچون مقیاس و بودجه بستگی دارد. در مقیاس‌های بزرگ اجرای یک سیستم آبیاری خودکار تا نیمه خودکار واقعا لازم است. در مقیاس‌های کوچک تر می‌توان به صورت کاملا دستی این نیاز را برطرف کرد. در اجرای سیستم آبیاری باید از زهکشی مناسب آن اطمینان حاصل کرد.

انواع دیوار سبز کابلی

دیوار‌های سبز کابلی از نظر نوع چیدمان کابل به چند نوع تقسیم‌ می‌شوند، دیوار از نظر انواع کابل کشی به عمودی، شبکه ای، فنس مانند و بافته شده طبقه بندی‌ می‌شوند. همه انواع گفته شده از نظر نوع کابل تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها در نحوه چیدمان کابل‌ها است.

دیوار کابلی از نظر قرارگیری در فضا هم طبقه بندی‌ می‌شوند که انواع (outdoor) فضای باز و (indoor) فضای بسته دارد. در ساخت دیوار سبز کابلی فضای باز از گیاهان فضای باز و برای ساخت دیوار در فضای بسته از گیاهان مناسب برای فضای بسته استفاده‌ می‌شود. دیوار‌های سبز کابلی نصب شده در فضای بسته معمولا به صورت پکیج‌هایی همراه با سیستم آبیاری قطره‌‌ای اجرا‌ می‌شوند.  در هر دو نوع دیوار ذکر شده‌ می‌توان از کابل کشی عمودی، شبکه ای، فنس مانند و بافته شده استفاده کرد که هر کدام زیبایی و کاربرد خود را دارد.

برای اجرای دیوار سبز به نوع گیاه توجه بسیار‌ می‌شود. اگر گیاه ساقه چوبی داشته باشد و از نظر رشد قوی و دارای شاخ و برگ زیاد باشد، از کابل‌های محکم تری استفاده‌ می‌شود و گیره‌ها را نیز در فواصل کمتری از هم نصب‌ می‌کنند. علاوه بر این،  برای این نوع گیاهان فضای بیشتری در پشت سطح اتصال قرار‌ می‌دهند.

اگر گیاه به کار برده شده ساخت دیوار سبز ساقه‌‌ای علفی داشته باشد و از نظر رشد نحیف و کم پشت باشد. از کابل‌های با قطر کمتر و گیره‌های با فواصل بیشتر استفاده‌ می‌شود تا بهینه سازی در هزینه‌ها صورت گیرد.

دیوار سبز کابلی در فضای بسته

بهترین  گیاهان برای استفاده در دیوار سبز

انتخاب گیاه به نوع استفاده آن و محیطی که قرار است دیوار سبز کابلی قرار گیرد بستگی دارد. اگر دیوار سبز کابلی در فضاهای سربسته است باید از گل‌های رونده آپارتمانی مانند پتوس، پاپیتال، فیلودندرون برای ساخت دیوار استفاده کرد.

در صورتی که سیستم دیوار سبز در فضای باز اجرا می شود باید از گیاهانی که رشد در فضای باز را‌ می‌پسندند، استفاده شود. از جمله این گیاهان‌ می‌توان به رز رونده، انواع پیچک‌ها مانند کلماتیس، نیلوفر آبی، ناقوس ارغوانی، پیچک شرابی، پیچک تلگرافی، پیچک اناری، پیچک ساعتی، گل کاغذی، سیسوس، مو چسب (مو شاه بلوط)، آبشار طلایی، پیچ گلایسین ژاپنی و پیچ امین الدوله (یاس) اشاره کرد.

یک نکته مهم دیگر که آن هم در موضوع انتخاب گیاه و گل مناسب برای دیوار سبز نظر گرفته‌ می‌شود، میزان رشد گیاه است. اگر‌ می‌خواهید دیواری پر پشت داشته باشید بهتر است از گیاهانی که رشد سریع دارند مانند پیچ امین الدوله استفاده کنید و اگر هم‌ می‌خواهید دیواری کم پشت داشته باشید به طوری از دو طرف دید محدود نشود، بهتر است از گیاهانی که رشد کمی دارند استفاده کنید.

برخی گیاهان مانند مو چسب هم خزان دار هستند و در بهار، تابستان و پاییز جلوه‌‌ای زیبا دارند. از درختان میوه مانند انگور هم‌ می‌توان برای ساخت دیوار سبز استفاده کرد. ناگفته نماند که سلیقه شما نقش اصلی را ایفا می‌کند.

سخن پایانی

دیوار سبز یک سازه برای زیبا سازی محیط زندگی و فضای شهری است که به نام‌های باغ عمودی و دیوار زنده هم خوانده‌ می‌شود. برای ساخت این دیوار از کابل، گیره و پیچ‌های فولادی ضد زنگ استفاده‌ می‌شود تا از پوسیدگی و رطوبت در امان باشد. در پای کابل‌ها هم گل‌های رونده کاشته‌ می‌شوند تا به مرور زمان و رشد گیاه دیوار شکل بگیرد. این دیوا ها را می توان در مقیاس های کوچ و بزرگ و به اشکال متنوع در انواع فضاها با کاربری های گوناگون به کار برد.

اجرای انواع دیوار سبز را می‌توانید از متخصصین محوطه سازی در کارگشا بخواهید.

منبع
Akob-usaS3iLandscapemanagement
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا