دیوار

دیوار سبز هیدروپونیک : بیدار کننده حس طراوت و شادابی در افراد

دیوار سبز هیدروپونیک (دیوار گیاهی، دیوار زنده یا باغ عمودی) تِرند جدیدی از طراحی دکوراسیون سبز می‌باشد که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. ترکیب طبیعت زنده در محیط‌های شهری نه تنها بسیار جذاب به نظر می‌رسد، بلکه مزایا و اهداف دیگری نیز دارد.

دیوار سبز هیدروپونیک چه در داخل خانه باشد و چه در فضای بیرون، چه به صورت آزاد باشد و یا به دیوار متصل باشد، تقریباً برای هر شرایطی مناسب هستند. اما این دیوارهای سبز دقیقاً چگونه ساخته می‌شوند و از نظر عملکرد و زیبایی، چه فوایدی برای فضاهای مختلف دارند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟

دیوار سبز هیدروپونیک چیست؟

دیوارهای سبز هیدروپونیک، سازه‌های عمودی هستند که انواع مختلف گیاهان یا سایر فضای سبز به آن‌ها متصل شده‌اند. از آنجا که این دیوارها، گیاهان طبیعی را در خود جای داده‌اند، معمولاً دارای سیستم‌های آبیاری داخلی هستند. بستر کشت در دیوار سبز هیدروپونیک، تنها آب است. به این معنا که هیچ گونه خاکی در بستر رشد گیاه استفاده نمی‌شود و تمام مواد مغذی به ‌همراه آب از طریق سیستم آبیاری، گیاهان را تغذیه می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: دیوار سبز کابلی چیست؟ انواع، نحوه اجرا و گیاهان مناسب

این دیوارها، غالباً شبیه به دیوارهای سبز معمولی به نظر می‌رسند، اما به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و فناوری، اهداف بیشتری را ارائه می‌دهند. ویژگی‌های یک دیوار سبز هیدروپونیک، می‌تواند به صورت خودکار کنترل شود و جلوه‌های آن را افزایش دهد. علاوه بر مزایای بیوفیلیک (طبیعت‌بارگی) تمام دیوارهای هیدروپونیک، این آثار تزئینی و زنده می‌توانند ویژگی‌هایی نظیر، تصفیه طبیعی هوا، محیط رشد تخصصی و فضایی زیبا و آرامش بخش را ارائه دهند.

فواید دیوار سبز هیدروپونیک

فواید دیوار سبز هیدروپونیک

داشتن دیوارهای سبزهیدروپونیک که فضا را هیجان انگیز نشان دهند، مزایای بسیاری دارند. اول از همه اینکه، مزایای بصری این دیوار زنده را نمی‌توان نادیده گرفت. قطعات چشم نواز می‌توانند بر تزئین یک محیط شهری که از بتن و آجر ساخته شده است، تأثیر زیادی بگذارند و بدین ترتیب گزینه‌های دیگری برای کشاورزی شهری، باغداری و دکوراسیون داخلی ارائه دهند.

دیوارهای سبز می‌توانند ما را شادتر کنند، زیرا آن‌ها موجب جذب نیاز ذاتی ما به طبیعت می‌شوند. آوردن عناصر طبیعی به مکان‌هایی که به طور کلی زیاد دیده نمی‌شوند، روحیه انسان را بالا می‌برند و ما را هوشیارتر و خوشحال‌تر می‌کند. این مفهوم به عنوان بیوفیلی نیز شناخته می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که طبیعت می‌تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه بر این، بین طبیعت و کاهش استرس و خستگی روانی نیز ارتباطی پیدا شده است. این به دلیل واکنش خودکار بدن ما به دیدن عناصر طبیعی است.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مناسب برای روف گاردن : تجربه بهشت در بام سبز

با درک بهتر مسائل آلودگی و کیفیت هوا، تأثیر گیاهان بر کیفیت هوا نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. تصفیه هوا و جذب میکروب‌ها، به وسیله ریشه‌های گیاهان حاصل می‌شوند و آن‌ها می‌توانند از مواد شیمیایی به عنوان ماده مغذی استفاده کنند. علاوه بر گیاهان که تأثیرات مستقیمی‌‌ بر سلامتی دارند، بهبود کیفیت هوا نیز هوشیاری و توانایی‌های شناختی افراد را بهبود می‌بخشد. با این حال، گیاهان به تنهایی نمی‌توانند هوا را به میزان کافی و قابل توجهی تصفیه کنند. دیوارهای هیدروپونیک، با گردش هوای فعال، به این امر کمک خواهند کرد. زیرا دیوار، گیاهان سبز و فناوری، همه برای این منظور طراحی شده‌اند.

دیوارها و نماهای سبز در فضای باز، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. زیرا گیاهان هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، باعث کاهش دمای کلی ساختمان‌ها می‌شوند. علاوه بر این، دیوار سبز هیدروپونیک همچنین میزان فرار گرما در طول زمستان را نیز کاهش می‌دهد.

جدای از این، فرآیند تعرق گیاهان نیز می‌تواند دما را در داخل خانه اندکی کاهش دهد، بنابراین به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه جهت حفظ انرژی نیز در منازل قابل استفاده است. همچنین، وجود مقدار کافی از گیاهان، به کاهش سطح سرو صدا کمک می‌کند.

نحوه ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

نحوه ساخت دیوار سبز هیدروپونیک

همان‌طور که گفته شد، دیوارهای سبز هیدروپونیک انواع مختلفی دارند. طراحی و تولید انواع دیوار‌های سبز به طور مداوم در حال توسعه هستند و گزینه‌های بیشتری را برای اهداف مختلف ارائه می‌دهند. دیوارهای هیدروپونیک در فضای باز و سرپوشیده و در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند. بسته به مناسب‌ترین راه حل، می‌توان از طیف وسیعی از مواد و گیاهان در ساخت آن‌ها استفاده کرد.

دیوارهای سبز در فضای باز در درجه اول عناصر بصری هستند. اگرچه می‌توانند دمای کلی، آب باران یا عایق بندی ساختمان‌ها را کاهش دهند و مقرون به صرفه باشند، اما بیشتر آن‌ها برای ورود فضای سبز به مناظر شهری استفاده می‌شوند. ساخت این دیوارهای زنده از نظر آب و هوا دارای محدودیت‌هایی است، زیرا آن‌ها باید شرایط اطراف خود را نیز تحمل کنند و ممکن است گاهی اوقات این شرایط، بر ساختار و گیاهان دیوار صدمه وارد کند. با این حال، دیوار سبز هیدروپونیک از نظر اندازه محدودیت‌هایی دارند، زیرا باید فضای مورد نظر خود را در آن جای دهند. به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها، نگهداری از آن‌ها معمولاً ساده‌تر است.

این دیوارها از مدولار‌های فلزی یا پلاستیکی مستطیلی در بستر (جایی که گیاهان رشد خواهند کرد) ساخته می‌شود، زیرا ساخت اشکال گِرد سخت‌تر است. سپس، در آن‌ها ویژگی‌های گردش هوا در اولویت قرار می‌گیرد تا بیشتر طرح‌ها به ماژول‌های جامد محدود ‌شوند. بیشتر دیوارهای سبز داخلی، دارای آویزهای دیواری بوده، اگرچه مدل‌های ایستاده و دو طرفه نیز متداول هستند. به هر روی مراحل ساخت دیوار سبز هیدروپونیک به شرح زیر است:

  • انتخاب دیوار: دیواری که قرار است تبدیل به دیوار سبز شود، باید در فضایی باشد که نور کافی و جریان هوا وجود داشته باشد.
  • نصب مدولار فلزی یا پلاستیکی: این قطعه برای بستر کار جایی که گیاهان در حالت عمودی باید قرار گیرند، نصب می‌شود.
  • نصب سیستم آبیاری: آبیاری دیوار هیدروپونیک باید به صورت سیستم قطره‌ای انجام شود تا آب و مواد غذایی به گیاهان برسد. همچنین در پای دیوار نیز باید محلی برای زهکشی احداث شود.
  • کاشت گیاهان مناسب: مرحله آخر، کاشت گیاهان مناسب است. مهم است که گیاهان به درستی در جای خود و در دِل بستر کاشته شوند.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز هیدروپونیک

گیاهان مناسب برای دیوار سبز هیدروپونیک

گیاهان، ستارگان درخشان این دیوارها هستند! تمام زیبایی این دیوارها، به نوع گیاهی که در کاشته می‌شود بستگی دارد. از انواع مختلف پوشش گیاهی می‌توان در این دیوار استفاده کرد، با این وجود بسته به نوع و هدف از ساخت، محدودیت‌هایی نیز وجود دارند. گیاهان همیشه سبز به دلیل طول عمر و ظاهر با طراوتی که دارند، معمولاً برای دیوارهای داخلی و فضای باز ترجیح داده می‌شوند. گیاهان همیشه سبز باید برگ‌های خود را در تمام طول سال حفظ کنند. به طور طبیعی، این امر انتخاب گیاهان موجود را محدود می‌کند.

مناسب‌ترین گزینه برای دیوارهای سبز هیدروپونیک، گیاهان خانگی و گیاهان گرمسیری هستند. گیاهانی که عموماً برای دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لازم نیست تغییرات کلی دما را تحمل کنند. هر چند، برخی از تولید کنندگان به استفاده از خزه یا گیاهان پلاستیکی متوسل می‌شوند.

برای دیوارهای فعال سبز، فرآیند انتخاب گونه‌های مناسب گیاهی، حتی سخت تر از دیوارهای سبز منفعل است. بنابراین، گیاهان باید جهت اطمینان از این که می‌توانند در یک دیوار فعال سبز زنده بمانند، آزمایش شوند.

کلام آخر

دیوار سبز هیدروپونیک را می‌توان در بسیاری از محیط‌های شهر و خانگی استفاده کرد. ما آن‌ها را در مراکز خرید و مکان‌های مهم شهر به وفور دیده‌ایم و با اولین مشاهده، جذبشان می‌شویم. همیشه حضور یک فضای سبز و زنده، جان و دل آدمی را از نو زنده می‌کند و طراوات و شادابی را در او می‌دمد. دیوار هیدروپونیک یکی از انواع دیوارهای سبز است که به خوبی می‌تواند این احساس را در همه افراد بیدار کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا