عملیات اجرای ساختمان

6 مرحله دیوارچینی با بلوک سفالی به همراه نکات اجرایی مهم

دیوارچینی عموما در بخش سفت کاری ساختمان انجام می شود. دیوارچینی با بلوک سفالی ممکن است کاری ساده به نظر برسد، اما این کار به تمرین و رعایت برخی اصول خاص نیاز دارد. از نحوه چیدن بلوک‌ها گرفته تا استفاده صحیح از ملات، همه مراحل دیوارچینی با بلوک سفالی به یک اندازه مهم هستند. اما بدان معنا نیست که برای دیوارچینی نیاز به کسب تخصص چندین ساله است! شما فقط با چند بار چیدن بلوک‌ها و رعایت تک تک موارد اصولی می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. پس اگر فکر می‌کنید دیوارچینی با بلوک سفالی را باید از کجا شروع کنید، با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

دیوار چینی با بلوک سفالی چگونه است؟

دیوار چینی با بلوک سفالی چگونه است؟

در ابتدا بخوانیم که به چه وسایلی نیاز داریم:

  • ماله
  • شمشه بنایی چوبی
  • شمشه فلزی بلند
  • تراز دستی
  • استانبولی
  • نردبان
  • بیل
  • فرغون
  • ریسمان بنایی
  • مصالح ساختمانی اعم از بلوک سفالی، ماسه، سیمان و آب

مرحله 1: نقشه دیوارچینی را آماده کنید.

اول باید ببینید دیوارچینی با بلوک سفالی را برای چه منظور می‌خواهید انجام دهید. شما ممکن است دیوار را برای محوطه ویلای خود بخواهید یا قصدتان بازسازی ساختمان داخل خانه است. در هر صورت، نیاز به تهیه نقشه دارید. نقشه به شما می‌گوید دیوار را از کجا شروع کرده و چگونه به پایان ببرید.

اگر نقشه نداشته باشید نمی‌توانید در مورد محل دیوارچینی مطمئن شوید! پس قبل از هر کاری لازم است نخست نقشه مورد نظر خود را تهیه کنید. اگر در این مورد نمی دانید که باید چه‌ اقدامی انجام دهید؛ بهتر است به متخصصین طراحی داخلی مراجعه کنید.

دیوارچینی با بلوک سفالی

مرحله 2: تعداد بلوک‌های سفالی مورد نیاز را محاسبه کنید.

اولین قدم این است که تعیین کنید چند بلوک سفالی برای پروژه خود نیاز دارید. بلوک‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند، مثلاً بلوک تیغه 10 سانتیمتر ضخامت و طول و عرشی برابر با 20 سانتیمتر دارد. این بلوک سفالی برای دیوارچینی داخلی استفاده می‌شود.

بلوک سفالی برای دیوارهای پیرامونی دارای ضخامتی برابر با 15 سانتیمتر است و ابعادش نیز 20 در 20 سانتیمتر است. برای محاسبه تعداد بلوک از ابعاد دیوار مطمئن شوید. برای مثال، برای دیوار به طول 6 متر و در ارتفاع 3 متر، تعداد 450 بلوک مورد نیاز است.

مرحله 3: ملات را آماده کنید.

ماسه و سیمان را با بیل مخلوط کنید و سپس با ایجاد یک گودال، آب را به داخل مخلوط اضافه کنید. سپس کل ترکیب ملات ماسه سیمان را آنقدر مخلوط کنید تا اثری از سیمان و آب وجود نداشته باشد. ملات به اصطلاح باید از بیل یا ماله شما به راحتی به پایین بلغزد، اگر چه ملات باید به اندازه کافی محکم باشد تا شکل خود را حفظ کند.

فقط آنچه را که نیاز دارید مخلوط کنید و اجازه ندهید که ملات بیش از یک یا دو ساعت در محل باقی بماند. می‌توانید برای تهیه ملات ماسه سیمان از سیمان تیپ دو استفاده کنید. همچنین برای دیوارچینی با بلوک سفالی نیاز به استفاده از نسبت 1 سیمان و 4 قسمت ماسه است.

مطلب پیشنهادی: پوکه ریزی چیست

دیوار چینی با بلوک سفالی

مرحله 4: رَج اول را بچینید.

مسیر طولی دیوار را روی زمین بکشید و در دو طرف از یک بلوک و ریسمان کار استفاده کنید. ریسمان کار برای این منظور استفاده می‌شود که دیوار در طول کاملاً تراز اجرا شود. اگر مسافت طولانی در کارگاه ساختمانی باید طی کنید، استفاده از فرغون مناسب است، وگرنه می‌توان برای انتقال ملات از استانبولی استفاده کرد.

ملات را با ماله برداشته و روی زمین بریزید. سپس اولین بلوک سفالی را روی ملات قرار دهید. ضخامت 10 سانتیمتر ملات در بَندهای افقی و عمودی کافی است. نیاز نیست از ملات بیشتر استفاده شود. تمامی بلوک‌های رَج اول را مماس با ریسمان کار در کنار هم قرار دهید. نیازی نیست، برای چسبیدن بلوک به ملات، بر روی بلوک چکش بزنید! این کار، در کل فرآیند دیوارچینی با بلوک سفالی مورد نیاز نیست.

مرحله 5: برای رَج بعدی یک بلوک را نصف کنید.

برای شروع رَج دوم از یک بلوک نیمه استفاده کنید تا بندها به صورت متقاطع در میان بلوک‌ها قرار گیرند. بلوک نیمه را می‌توان با چکش به دو نیم تبدیل کرد. سپس ریسمان کار را یک رَج بالا بیاورید و بلوک‌ها را مماس با ریسمان در امتداد طولی در کنار هم قرار دهید.

اگر می‌خواهید بندهای افقی خیلی تمیز ایجاد شوند، می‌توانید از شمشه بنایی استفاده کنید. برای این کار اول باید شمشه را روی رَج اول قرار دهید و سپس ملات را روی بلوک‌ها ریخت. این کار را برای رج‌های زوج انجام دهید و رج‌های فرد را با بلوک کامل شروع کنید. همچنین با چیدن هر رَج باید با استفاده از تراز دستی، شرایط تراز بودن عمودی دیوار نیز بررسی شود تا دیوار کج بالا نرود!

اگر ارتفاع رج‌ها بیشتر شود، باید به همراه تراز دستی از شمشه فلزی بلند استفاده کرد. برای این منظور، شمشه فلزی را روی دیوار قرار دهید و تراز دستی را بر روی شمشه فلزی قرار دهید.

دیوار چینی با بلوک سفالی

مرحله 6: کار دیوارچینی با بلوک سیمانی را تمام کنید.

برای رَج‌های بالایی باید از نردبان استفاده شود. در این حالت بهتر است از یک نفر همکار نیز استفاده کنید تا سرعت کارتان بالا برود. با چیدن آخرین رج دیوار، حالا با استفاده از یک برس نرم سعی کنید ملات اضافی را قبل از خشک شدن از روی دیوار پاک کنید.

اگر دیوارتان در بیرون از فضای بسته اجرا شده است، دیوار را با نایلون بپوشانید تا از شرایط آب و هوایی مانند باران یا سرما محافظت شود. بعد از یک یا دو روز حالا دیوار برای اجرای گچ کاری و دیگر کارهای زیبایی آماده است.

نکات مهم در دیوارچینی با بلوک سفالی

نکات مهم در دیوارچینی با بلوک سفالی

  1. نیازی به زنجاب کردن بلوک‌ها نیست. زنجاب به معنای قرار دادن کامل بلوک در داخل آب است.
  2. برای بلوک‌های سفالی نیازی به رعایت بَندهای عمودی نیست اما برای بَندهای افقی لازم است که اندازه 10 تا 12 سانتیمتر رعایت شود.
  3. بلوک‌هایی که برای دیوارهای پیرامونی استفاده می‌شوند دارای فضایی برای استفاده از یونولیت جهت عایق صوتی هستند. بنابراین لازم است قبل از چیدن رَج بعدی، یونولیت را در مکان خود قرار دهید.
  4. گونیا بودن دیوارچینی اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس‌ها بسیار مهم است. در صورت بی‌دقتی در تیغه چینی، کاشی کاری یا تزیینات دیوار دچار مشکل خواهند شد.
  5. دیوار‌ها حتماً از کناره‌ها توسط میلگرد در فواصل ۵۰ سانتیمتر به ستون‌ها مهار شوند.
  6. در قسمت انتهایی زیر سقف باید حتماً دیوار مهار شود‌، که روش اجرای وال پست بهترین حالت در مهار دیوار است.

کلام آخر

دیوارچینی با بلوک سفالی از ابتدایی‌ترین کارهای ساختمانی است. فرآیند اجرای آن کار دشواری نیست و همه افراد می‌توانند با یکبار چیدن بلوک‌ها، روند دیوارچینی را یاد بگیرند. کار با بلوک سفالی به مانند کار با آجر است، هیچ تفاوتی بین دیوارچینی با بلوک سفالی با دیوارچینی با آجر وجود ندارد. در هر دو فرآیند مهم است ریسمان کشی و استفاده از تراز دستی برای بررسی تراز بودن عمودی دیوار انجام شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا