دیوار

دیوارپوش پی وی سی چه کاربردهایی دارد + مزایا و معایب آن

دیوارپوش پی وی سی (PVC) برای تغییر ظاهر دیوارهای منزل، محیط کار و هر فضای دیگری پوششی زیبا، ساده و بادوام است. این دیوارپوش در بسیاری از رنگ‌ها و الگوهای طرح‌دار در بازار موجود است و می‌تواند نمای دیوار را به سطح جدیدی از زیبایی و عملکرد برساند. پی وی سی مانند پانل‌های چوبی پیچ و تاب نمی‌خورند، و تمیز کردنش نیز آسان است و به‌دلیل ویژگی‌هایی متفاوتی که دارد، برای پوشش دیوار متریالی بسیار کاربردی است. برای شناخت بیشتر این دیوارپوش با ویکی ساختمون همراه باشید.

دیوارپوش پی وی سی چیست؟

مواد اولیه ضروری برای تولید PVC از نمک و روغن حاصل می‌شود. الکترولیز کلر را که با اتیلن ترکیب شده و از روغن حاصل می‌شود را تولید می‌کند و مونومر وینیل کلرید (VCM) را تشکیل می‌دهد. مولکول‌های مونومر وینیل کلرید به صورت رزین پی وی سی ساخته می‌شوند، که مواد افزودنی مناسب برای ساخت یک ترکیب پلاستیک سفارشی در آن گنجانیده شده است.

نکته قابل توجه این است که پی وی سی در طیف بسیار وسیعی از فعالیت‌ها کاربرد دارد، برای مواردی که نیاز به مدول خمشی بسیار بالایی است مانند لوله یا نمای ساختمان،  یا انعطاف‌پذیری بالایی مانند کفش یا واشر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نامش پیدا است، از این دیوارپوش برای پوشش دیوارهای فضاهای داخلی اعم از موقعیت‌های مسکونی، اداری، تجاری (مراکز خرید) و عمومی (مدارس، بیمارستان‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطلب پیشنهادی: پی وی سی چیست + شیوه تولید و کاربردهای پی وی سی

فواید و معایب دیوارپوش پی وی سی

دانستن جوانب مثبت و منفی دیوارپوش‌های پی وی سی می‌تواند در شناخت بهتر این نوع متریال کمک شایانی کند، پس موارد گفته شده در زیر را یک به یک به خاطر بسپارید:

مزایای دیوارپوش PVC

مزایای دیوارپوش PVC

تنوع در طراحی و ظاهر: دیوارپوش‌های پلاستیکی در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و الگوها موجود هستند. با استفاده از رنگ‌ها، بافت‌ها و طرح‌های متنوع، می‌توانید به هر نوع سبک دلخواه خود برسید. حتی می‌توانید پوشش پی وی سی را پیدا کنید که دارای طرح چوب باشد. همچنین می‌توانید الگوهای شبیه سنگ را در نظر بگیرید.

مقرون به صرفه‌تر بودن: بدون شک دیوارپوش‌های پی وی سی ارزان‌تر از سایر دیوارپوش‌ها هستند. تولید و ساخت این پنل‌ها به مراتب کم هزینه‌تر از دیوارپوش‌های چوبی است. بنابراین، می‌توانید با خرید دیوارپوش PVC به طور همه جانبه در میزان هزینه‌های پرداختی خود صرفه‌جویی کنید.

کاربردی بودن: برخلاف دیوارپوش چوبی، پی وی سی برای پوشش دیوارهای بسیاری از محیط های مسکونی، اداری و تجاری کاربردی است. از آنجا که پلاستیک به اندازه چوب آسیب‌پذیر نیست، می‎توان انتظار داشت که در برابر هرگونه خسارت و خرابی مقاومت کند. همچنین در صورت آسیب دیدگی کامل، به راحتی قابل جایگزین است.

نصب آسان: دیوارپوش پلاستیکی نسبت به سایر انواع پوشش‌های نهایی دیوار، شرایط نصب آسان‌تری دارد. برش و نصب این دیوارپوش با سرعت بالایی انجام می‌شود، زیرا تقریباً در هر نوع سطحی از دیوار که دارای ناهمواری است نیز قابل استفاده می‌باشد. همچنین برای ایجاد تغییراتی در اندازه و شکل دیوارپوش نیازی به تجهیزات سنگین نیست.

ضدآب بودن: یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از دیوارپوش پی وی سی، ضد آب بودن آن است. از آنجا که پی وی سی از پلاستیک تقویت‌شده با الیاف ساخته می‌شود، در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. از این نظر، دیوارپوش ساخته شده از پلاستیک در فضای باز با شرایط آب و هوایی مرطوب عالی هستند. باید توجه داشت كه در حین نصب، از درزگیرها بر روی زبان و شیار دیوارپوش استفاده شود تا از نفوذ رطوبت به سطح پشتی دیوارپوش جلوگیری شود.

دوام بالا و تمیز کردن آسان: نگهداری از دیوارپوش‌های PVC بسیار آسان است. به طور کلی، تمام آنچه شما برای تمیز کردن یک دیوارپوش پلاستکی نیاز دارید، تنها آب و صابون است. پی وی سی همچنین دارای دوام بالایی است و به دلیل وزن کم می‌تواند باعث کاهش بار مرده ساختمان نیز شود.

معایب دیوارپوش پی وی سی

معایب دیوارپوش پی وی سی

خطر زیست محیطی: مهم‌ترین عیب این نوع دیوارپوش، عدم سازگاری با محیط زیست است. حتی اگر در زمینه تخریب پلاستیک و ایجاد فرآیندهای تولید ایمن آن برای محیط زیست، تحولات زیادی به وجود آمده باشد، مواد پلاستیکی هنوز به عنوان تهدیدی بزرگ شناخته می‌شوند. با توجه به معیارهای توسعه پایدار، در 50 سال آینده می‌توان به تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست امیدوار بود.

آتش‌سوزی و مواد سمی: هر چند اگر پوشش پی وی سی را با مواد عایق حرارت مقاوم‌سازی کرد، به دلیل ماهیت مولکولی پلاستیک، این ماده با قرارگیری مداوم در معرض حرارت، تغییر شکل می‌دهد. بنابراین، برای محیط‌های صنعتی که حرارت بالا تولید می‌کنند و در مناطق گرمی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند، متریال مناسبی نیست.

ویژگی‌های دیوارپوش PVC

ویژگی‌های دیوارپوش PVC

در زیر مشخصات و خصوصیات پوشش دیوار پی وی سی آورده شده است:

  • سرعت نصب آن بالا است.
  • وزن سبکی دارد.
  • پنل‌های پی وی سی قابلیت تغییر چیدمان دارند.
  • عایق صوتی است.
  • قابلیت رنگ‌آمیزی دارد.
  • برای عبور سیم کشی در پشت دیوار دارای فضای مناسبی است.
  • دارای استحکام بالایی هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.
  • در برابر دما و صوت عایق مناسبی است.
  • دارای رنگ‌ها، الگوها و طرح‌های متنوع (براق، مات، طرح چوب، طرح سنگ و موارد بیشتر) است.
  • به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد (اگر در معرض آتش‌سوزی و ضربه قوی قرار نداشته باشد).
  • نصب بسیار آسانی دارد، زیرا از پنل‌های پیش‌ساخته ساخته شده است.
  • کاملاً ضد حشرات و باکتری بوده و به حفظ نظافت و سلامت محیط کمک می‌کند.
  • دیوارپوش پی وی سی می‌تواند به پنهان کردن تجهیزات داخل ساختمان اعم از سیم کشی، لوله کشی و موارد دیگر کمک کند.
  • در برابر زلزله و رانش زمین استحکام بالایی دارد.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان به حرارت پرس ممبران، روی آن نقش‌های زیبا ایجاد کرد.

دیوار پوش PVC

کلام آخر

وظیفه اصلی دیوارپوش‌ها، ایجاد نمایی زیبا برای دیوارهای محیط داخلی است. در این بین، دیوارپوش پی وی سی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، اغلب یکی از محبوب‌ترین انواع دیوارپوش ساختمانی است. تنوع گسترده در طرح‌ها و مدل‌ها، نصب آسان، مقاومت بالا و بسیاری مزایای دیگر، این دیوارپوش پلاستیکی را به محصولی بسیار کاربردی تبدیل کرده است. شما می‌توانید برای دیوارهای خانه یا محل کار خود، از دیوار پوش PVC استفاده کنید و در هر زمان از دیدن آن لذت نهایی را ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا