چیدمانمبلمان و وسایل

دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی و ایده‌های جذاب برای چیدمان آن

دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی از جمله عبارت‌هایی است که بسیاری در اینترنت آن را جست‌وجو می‌کنند؛ اما یک اتاق نشیمن ایرانی چه خصوصیاتی دارد و نحوه چیدمان آن باید چگونه باشد و مبلمان مناسب برای اتاق نشیمن چیست. در این مقاله سعی داریم به پاسخ سؤالاتی از قبیل سؤالات بالا که ذهن خوانندگان را مشغول کرده است، بپردازیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

اتاق نشیمن

در ابتدا لازم است اتاق نشیمن و فضای آن شرح داده شود. اتاق نشیمن در اکثر خانه‌ها در ایران شامل اتاقی است که اعضای خانواده در آن دور هم جمع می‌شوند و لحظاتی را در کنار هم می‌نشینند. این اتاق معمولاً از اتاق پذیرایی که برای مهمانی‌ها و پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد، جدا است. البته اگر متراژ خانه کم باشد، اتاق پذیرایی و نشیمن ادغام شده و از یک فضا برای دو کاربری استفاده می‌شود.

اتاق نشیمن کجای خانه است؟

اصولاً اتاق نشیمن باید بین آشپزخانه و ورودی خانه واقع شود تا در هنگام گذراندن وقت هم به آشپزخانه دسترسی داشت و هم ورودی خانه مستقیم به اتاق پذیرایی منتهی نشود. اتاق نشیمن بهتر است نور طبیعی خوبی داشته باشد ولی اگر این بخش از خانه به دیوار منتهی شود بهتر است در آن پاسیو یا گلخانه ایجاد شود تا نور طبیعی به آن راه داشته باشد. می‌توان اتاق نشیمن را قلب خانه دانست که تقریباً در وسط خانه واقع شده است و از همه اتاق‌ها می‌توان به آن راه پیدا کرد.

چیدمان اتاق نشیمن ایرانی

معمولاً وسایلی که در اتاق نشیمن ایرانی قرار دارد، شامل مبلمان راحتی، کنسول، کمد، کتابخانه، تلویزیون، میز جلو مبلی، میز عسلی، فرش و … است. اگر تصور کنیم که یک سوی اتاق نشیمن به آشپزخانه و سوی دیگر به ورودی خانه منتهی می‌شود و از یک سو نیز نور طبیعی از پنجره ورود می‌کند، پس یک دیوار باقی می‌ماند که معمولاً در دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی به تلویزیون اختصاص داده می‌شود (در اتاق نشیمن اروپایی معمولاً این در این دیوار شومینه اجرا می‌شود). با قرار گرفتن تلویزیون در دیوار بدون پنجره، تکلیف چیدمان اتاق مشخص می‌شود. معمولاً مبل راحتی بزرگ روبروی تلویزیون و یا یک مبل ال به جای آن قرار می‌گیرد که یک فرش در جلوی آن پهن می‌شود. میز جلو مبلی روی فرش قرار می‌گیرد و میزهای عسلی در دو طرف مبل هستند. بوفه، کتابخانه یا کمد در طرف راست یا چپ تلویزیون قرار می‌گیرند و در آخر آباژورهایی در دو طرف پنجره یا پنجره‌ها، متناسب با مبلمان و پرده چیده می‌شوند.

ثبت درخواست چیدمان و دکوراسیون داخلی در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

ناگفته نماند که در آشپزخانه‌هایی که دارای پیشخوان هستند، صندلی بار بین آشپزخانه و پذیرایی گذاشته می‌شوند تا از آن‌ها برای صرف وعده‌های کوچک مانند صبحانه یا عصرانه استفاده شود.

سبک دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی

ایرانی‌ها به سبک کلاسیک اروپایی علاقه زیادی دارند و معمولاً از آن برای همه قسمت‌های خانه از جمله دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی نیز استفاده می‌کنند. البته این سبک کمی لاکچری و گران قیمت است و از آنجایی که اتاق نشیمن پر رفت‌وآمد است. ممکن است هزینه زیادی را بر دوش صاحب خانه برای تزیین اتاق نشیمن بگذارد. در این پیشنهاد می‌شود که برای طراحی اتاق نشیمن از سبک‌هایی مانند مدرن، ساحلی، مینیمال و معاصر استفاده شود تا از افراط در اکسسوری جلوگیری شود و فضا کاربردی باشد.       

پیشنهادهایی برای دکورسیون اتاق نشیمن ایرانی

با مبل قهوه‌ای چه فرشی مناسب است

امکان ندارد با ورود به هر اتاق نشیمن ایرانی با دکوراسیون یک دست مبلمان قهوه‌ای، کرمی، شکلاتی یا گردویی روبرو نشوید. هر ایرانی اصیل حداقل یک بار در طول عمر خود یک ست مبل قهوه‌ای خریده است. حالا اگر مبل قهوه‌ای خریده‌اید و قصد دارید فرش با آن ست کنید، بهتر است به توصیه ما توجه کنید. وقتی مبل قهوه‌ای دارید لازم نیست فرش‌ها را کرمی یا قهوه‌ای انتخاب کنید. در این صورت یک خانه دلمرده و تکراری خواهید داشت.

فرش قرمز یا فرش لاکی که یک فرش ایرانی اصیل است برای ست کردن با مبل قهوه‌ای بسیار مناسب است. از طرفی هم فرش‌های با تم آبی و کرمی روشن یا فرش‌های آبی و قرمز هم در کنار مبل قهوه‌ای بسیار زیبا هستند.

با مبل آبی چه فرشی ست کنیم؟

خوشبختانه با تنوع در پارچه‌های رومبلی، افراد زیادی به خرید مبل‌های غیر کرم و قهوه‌ای روی آورده‌اند. مبل آبی گزینه مناسبی برای دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی است. استفاده از رنگ آبی در لوازم بزرگ مانند مبل روح آرامی به اتاق می‌دهد. اگر طرفدار کمی انرژی بیشتر هستید آبی را فرش‌های قرمز، قهوه‌ای یا آجری ست کنید و اگر آرامش بیشتری می‌خواهید ترکیب مبل آبی و فرش سفید یا فرش کرمی روشن و آبی فوق العاده است.

مبل طوسی با چه فرشی زیباست؟

بیشتر کسانی که به دنبال خرید مبل قهوه‌ای می‌روند، دلیل خود را چرک تاب بودن این رنگ و نیاز به تمیزکاری کمتر آن، بیان می‌کنند. ولی رنگ‌های دیگری مانند طوسی هستند که همین ویژگی را دارند. اگر اقدام به خرید مبل طوسی کردید، بدانید که رنگ طوسی یک رنگ خنثی است و می‌توانید تمام رنگ‌ها مانند زرد، قرمز، آبی، بنفش، سبز، نارنجی و … را با آن ست کنید ولی ترجیحاً از قهوه‌ای استفاده نکنید.

مطلب پیشنهادی: ترکیب رنگ طوسی با ۱۰ رنگ جذاب برای دکوراسیون چشمگیر!

از مبلمان با رنگ‌های شاد استفاده کنید

شجاعت داشته باشید و از مبلمان با رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز، صورتی، بنفش و … استفاده کنید. این امر نه تنها در زیبایی دکوراسیون اتاق نشیمن شما تأثیر دارد، بلکه باعث می‌شود روحیه شما نیز بالاتر برود. اگر خانه‌دار هستید این رنگ‌ها تنوع خوبی به محیط اطراف شما دارد.

اگر عاشق رنگ صورتی هستید آن را با رنگ سبز ست کنید. اگر رنگ بنفش را می‌پسندید آن را با سبز، زرد یا طوسی ست کنید. اگر رنگ قرمز را دوست دارید رنگ‌های سورمه‌ای، آبی، قهوه‌ای، سفید، زرد و طوسی برای کنار آن قرار گرفتن مناسب هستند. ترکیب رنگ صورتی، سبز و سورمه ای می‌تواند برای دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی بسیار مناسب باشد.

از مبلمان با رنگ‌های روشن استفاده کنید

بسیاری از انتخاب رنگ روشن برای مبلمان اجتناب می‌کنند و زود کثیف‌تر شدن و نمایان شدن لکه‌ها را روی آن‌ها بهانه می‌کنند. خوشبختانه روش‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که برای شستشوی مبلمان در خانه حضور پیدا می‌کنند و مبلمان شما را بی دردسر تمیز می‌کنند. پس برای انتخاب مبلمان رنگ روشن یا سفید تردید نکنید.

مبلمان سفید با رنگ آبی به ویژه در فرش‌ها و اکسسوری‌ها تناسب خوبی دارند. همچنین مبلمان سفید با رنگ قهوه‌ای سوخته و طوسی برای کنار هم قرار گرفتن زیبا هستند. اگر قصد خرید مبلمان سفید دارید، سعی کنید آن‌ها را با یک ترکیب رنگی سفارش دهید و برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی استفاده کنید تا زیاد بودن رنگ سفید در خانه بیش از حد نباشد.

پوشاندن عیوب دیوارها با استفاده از تابلو

یکی از معضلات در دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی، پوشاندن عیوبی است که در دیوارها به ویژه در خانه‌های قدیمی وجود دارد. از آنجایی که اتاق نشیمن نزدیک ورودی خانه است، ادواتی مانند لوله اصلی انشعاب گاز، جعبه تقسیم انشعابات برق، آیفون و … ممکن است چهره دیوارهای اتاق نشیمن را زشت کند. برای از بین بردن این نازیبایی می‌توانید از تابلوها استفاده کنید. به طور مثال می‌توان در اطراف شیر گاز یا آیفون را تابلوهایی آویخت و برای نمود کمتر آن‌ها از قاب‌های خالی در اطرافشان استفاده کرد. با گذاشتن یک گل مصنوعی یا وسیله تزیینی در قاب خالی می‌توان حتی این نمود را کمتر کرد.

سخن آخر

دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی را نباید به استفاده از مبلمان سنتی ایرانی مانند پشتی، سماور زغالی، کرسی و … محدود کرد. بهتر است از طرح‌ها و ایده‌های ایرانی برای اجرا در وسایلی مانند مبل، میز جلو مبلی و میز تلویزیون استفاده کرد؛ مثلاً استفاده از کاشی کاری اصیل ایرانی روی میزهای جلو مبلی، استفاده از جاجیم و گلیم ایرانی برای ساخت رومیزی و کوسن، استفاده از هنر معرق و خاتم اصیل ایرانی برای تزیین و ساخت میز تلویزیون و … همگی به دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی تعلق دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا