دانشنامه ساختمانماشین آلات و تجهیزات

دستگاه جوش اینورتر چیست و چه ویژگی دارد و علت محبوبیت آن؟

دستگاه جوش اینورتر نوعی وسیله جوشکاری نسبتاً جدید و نوآورانه است که در مقایسه با دستگاه جوش معمولی که بیشتر ما با آن آشنا هستیم، دارای مزایای زیادی است. اینورتر جوشکاری از فناوری پیشرفته مبتنی بر سیلیکون استفاده می‌کند و ابعادی کوچک و جمع و جور دارد و قابل حمل است (وزن کمی دارد).

اینورترها از ترانسفورماتورهای بسیار کوچک‌تر (دستگاه تبدیل برق ضعیف به برق قوی) استفاده می‌کنند. اینورتر در تضاد چشمگیری با دستگاه جوش معمولی است و می‌تواند در بسیاری از کاربردهای مختلف اعم از صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرد؛ ویکی ساختمون همراه باشید.

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

از زمان ظهور نیمه هادی‌های پرقدرت مانند ترانزیستور دو قطبی با گِیت عایق بندی شده (IGBT)، اکنون یک منبع تغذیه ساخته شده است که قادر به مقابله با بارهای زیاد جوش قوس الکتریکی است. این منبع به عنوان واحدهای جوشکاری اینورتر شناخته می‌شوند. آنها ابتدا برق AC را در DC اصلاح می‌کنند.

جهت انجام کارهای جوشکاری و آهنگری، درخواست خود را ثبت نمایید

سپس قدرت DC توسط ترانسفورماتور کم می‌شود تا ولتاژ یا جریان مورد نظر جوش ایجاد شود. فرکانس سوئیچینگ معمولاً 10 کیلوهرتز یا بالاتر است. اگرچه فرکانس سوئیچینگ بالا به اجزا و مدارهای پیچیده نیاز دارد، اما بخش عمده کم شدن ولتاژ توسط ترانسفروماتور به دلیل جرم اجزای مغناطیسی برای دستیابی به سطح قدرت معین و مورد نیاز است. مدار اینورتر همچنین می‌تواند ویژگی‌هایی از قبیل کنترل قدرت و محافظت از اضافه بار را در اختیار کاربر قرار دهد.

دستگاه جوش اینورتر با فرکانس بالا معمولاً کارآمدتر است و کنترل بهتری از پارامترهای عملکردی متغیر نسبت به دستگاه‌های جوشکاری معمولی را دارند. از آنجا که قدرت خروجی اینورترها به صورت الکترونیکی تنظیم می‌شود، کاربر از دامنه تنظیم قدرت گسترده‌تری برخوردار است و این امکان را به او می‌دهد تا آنها را با نیازهای خاص خود تنظیم کند.

برخی از ویژگی‌های جوش اینورتر به شرح زیر هستند:

  • جوشکاری بدون قطع و وصل شدن
  • ایجاد حوضچه جوش و قوس الکتریکی مناسب
  • عدم وجود آلودگی صوتی
  • دارا بودن قابلیت کنترل جریان در هنگام جوشکاری برحسب نیاز جوشکار
  • امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی، سلولزی و انواع سیم و فیلرهای جوشکاری

نحوه کار دستگاه جوش اینورتر

نحوه کار دستگاه جوش اینورتر

به زبان ساده، اینورتر یک سیستم الکترونیکی برای تنظیم ولتاژ است. جوشکاری اینورتر، منبع تغذیه AC را به ولتاژ خروجی قابل استفاده پایین‌تری تبدیل می‌کند، به عنوان مثال، از 240 ولت AC به خروجی 20 ولت DC می‌رسد.

دستگاه‌های مبتنی بر اینورتر از یک سری اجزای الکترونیکی برای تبدیل قدرت لازم برای جوشکاری استفاده می‌کنند. این مورد، برخلاف دستگاه‌های مبتنی بر ترانسفورماتور است که در درجه اول به تنظیم ولتاژ بزرگ توسط یک ترانسفورماتور بزرگ وابسته هستند.

اینورتر با افزایش فرکانس منبع تغذیه اولیه از 50 تا 100000 هرتز کار می‌کند. این کار با استفاده از کلیدهای الکترونیکی انجام می‌شود که برق را به سرعت خاموش می‌کند (حداکثر تا یک میلیونیم ثانیه). با کنترل منبع تغذیه از این طریق، قبل از ورود به ترانسفورماتور، می‌توان اندازه ترانسفورماتور را بسیار کاهش داد.

مزایا و معایب دستگاه جوش اینورتر

مزایا و معایب دشتگاه جوش اینورتر

فواید جوشکاری اینورتر به شرح زیر هستند:

1- اندازه کوچک و وزن کم

یک اینورتر با وزن کمتر از 5 کیلوگرم، کوچک‌تر از یک چمدان است و می‌تواند به راحتی حمل شود. همچنین اینورتر می‌تواند ظرفیت خروجی قابل مقایسه‎ای با یک دستگاه مبتنی بر ترانسفورماتور 50 کیلوگرمی داشته باشد. از آنجا که فرکانس دستگاه جوش اینورتر بسیار بیشتر از فرکانس عامل است، بنابراین اندازه و وزن ترانسفورماتور بسیار کاهش می‌یابد. به طور مشابه، افزایش قابل توجه در فرکانس عامل، اندازه و وزن دستگاه را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین، اگرچه اجزای کوچک‌تر در یک دستگاه اینورتر به سرعت گرم می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر نیز خنک می‌شوند.

2- کنترل انعطاف‌پذیر

جوش اینورتر، دستگاهی نیمه هادیِ برقی است؛ می‌تواند اندازه دقیق جریان را در محدوده میکرو ثانیه کنترل کند. کنترل برای بهبود دقت در جوشکاری به طور قابل توجهی، نیازهای انواع روش‌های جوشکاری را برآورده می‌کند. اما جریان دستگاه جوشکاری معمولی فقط با ترانسفورماتور تنظیم دستی می‌شود. این امر باعث شده است پایداری قوس ضعیف بوده و قادر به کنترل دقیق فرآیند جوشکاری نباشد. این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین جوش اینورتر و دستگاه جوش معمولی است.

3- صرفه‌جویی در مصرف انرژی

ترانسفورماتورها و راکتورهای دستگاه جوش اینورتر اندازه و وزن را به میزان زیادی کاهش می‌دهند، از دست دادن قدرت مربوطه (به طور عمده از دست دادن هسته مغناطیسی و مصرف انرژی رسانای مصرف کننده) نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ توان تولیدی مؤثر از 82 درصد تا 93 درصد است. دستگاه جوشکاری معمولی، تولید برق مؤثری برابر با 40 درصد تا 60 درصد را ارائه می‌دهد، این به معنای اتلاف جدی منابع انرژی است.

بهترین مارک دستگاه جوش اینورتر

4- ولتاژ خروجی و پایداری جریان

جوشکار اینورتر ضد تداخل است، بدین معنا که کمتر مستعد ابتلا به نوسان ولتاژ و تغییر دما است. اما دستگاه جوشکاری معمولی از توان AC استفاده می‌کند، زیرا جهت تغییر جریان و ولتاژ، به طور مکرر قوس خاموش و دوباره روشن می‌شود. در حدود 100 تا 120 بار در ثانیه، احتراق قوس مداوم و پایدار نیست که باعث می‌شود مدت زمان گرم شدن قطعه کار طولانی‌تر باشد.

5- راندمان بالا

ماشین‌های جوش اینورتر دارای راندمان حدود 80 تا90 درصد هستند، در حالی که جدستگاه جوش معمولی راندمان پایین‌تری در حدود 50 درصد دارند. این در شرایطی است که ترانسفورماتورهای بزرگ‌تر در ماشین‌های معمولی مقاومت بیشتری دارند و بنابراین از طریق اتلاف گرما مقدار قابل توجهی از انرژی را از دست می‌دهند.

6- سرمایه گذاری مؤثر در آینده

وقتی صحبت از قیمت به میان می‌آید، جوشکاری ترانسفورماتور در اولویت است. اما در دراز مدت، یک دستگاه جوش اینورتر می‌تواند کمی از پول شما را پس انداز کند. همه چیز به مرور زمان هزینه بردار خواهد شد. اول از همه، جوشکاری اینورتر از برق کمتری استفاده می‌کند. همچنین به دلیل افزایش پایداری قوس، جوشکاری اینورتر از مواد با مصرف استفاده می‌کند. عجیب نیست که بگوییم یک دستگاه اینورتر با گذشت زمان هزینه خود را پرداخت می‌کند. به این معنا که برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت، اینورتر دستگاه مناسب‌تری است.

جوانب منفی دستگاه جوش اینورتر عمدتأ به قطعات الکترونیکی بیشتر، ساختار پیچیده و تنظیم پارامترها مربوط می‌شوند.

کاربردهای دستگاه جوش اینورتر

کاربردهای دستگاه جوش اینورتر

جوشکاری اینورتر بازه گسترده‌ای از کاربردها به شرح زیر را شامل می‌شود:

  • صنایع هوا فضا
  • طرح‌های صنعتی، ساخت خطوط و لوله‌های نفتی
  • تولید خودرو و ساخت ماشین آلات صنعتی
  • کارخانه‌های صنایع شیمیایی
  • صنایع کشتی‌سازی
  • خطوط ریلی
  • ساخت تجهیزات ریلی
  • پروژه‌های ساختمانی

بهترین مارک دستگاه جوش اینورتر

در ایران برندهایی همانند هیوندای، هلوی، ادون، آلفا، ایران ترانس، آینهل، صبا الکتریک، آنکور، گام الکتریک، توسن، آروا، اسپد و رونیکس موجود هستند که می‌توانند محصولات باکیفیت‌های متفاوتی را به فروش برسانند. اما برندهای خارجی به دلیل کیفیت بالا، اغلب قیمت بیشتری نیز دارند. بنابراین، به دور از قیمت دستگاه جوشکاری اینورتر، بهترین برندها به شرح زیر هستند:

  • هیوندای
  • آروا
  • رونیکس
  • آنکور
  • آینهل
  • ادون
  • و برندهای ایرانی

کلام آخر

دستگاه جوش اینورتر به دلیل مزایای بیشماری‌ که دارد، به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه در حوزه ساختمانی، جوشکاری اینورتر در سازه‌های فلزی به وفور جهت ایجاد اتصال قوی بین قطعات مختلف سازه‌ای و غیره سازه‌ای به کار گرفته می‌شود. دلایل استفاده زیاد از این دستگاه را می‌توان به راندمان بالا، کاهش انرژی، سطح جوشکاری مؤثر، قیمت مناسب و قابلیت حمل آن دانست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا