در و پنجره

در ورودی ساختمان : انواع، ابعاد استاندارد و کاربردها

از آنجا که در ورودی ساختمان بیشترین توجه را از خیابان نشان می‌دهد‌، توجه به آن موضوعی پراهمیت است. هنگامی که در شمالی‌ترین نقطه کشور با هوای مرطوب زندگی می‌کنید و یا در جنوبی‌ترین نقطه با هوای خشک در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، یک درب ورودی مناسب می‌تواند راندمان انرژی را برای کمک به ایجاد شرایط بهینه در تمام طول سال فراهم کند.

درهای بیرونی خانه باید دارای عملکرد مناسبی باشند، زیرا در طول روز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان انتخاب نوع درب ورودی ساختمان را به محل زندگی و نوع کاربری بنا مرتبط دانست. با این حال، ما در این مقاله می‌خواهیم درباره هر آنچه به درهای خارجی ساختمان مربوط می‌شود صحبت کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع جنس در ورودی ساختمان

بیشتر درب‌های ورودی ساختمان عملکرد کلی دارند، اما متریال ساخت آنها که عموماً فایبرگلاس، فولاد، چوب و شیشه هستند، دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود هستند. انواع متریال ساخت درب بیرونی به شرح زیر می‌باشند:

فایبرگلاس (Fiberglass)

در ورودی ساختمان فایبرگلاس (Fiberglass)

یک انتخاب عملی برای اکثر ساختمان‌ها! درهای بیرونی فایبرگلاس از نظر انرژی کارآمد بوده و در بسیاری از اقلیم‌ها قابل استفاده هستند. می‌توان آنها را طوری ساخت که ظاهری به مانند درهای چوبی داشته باشند. آنها را می‌توان به دلخواه به هر رنگی در آورد.

  • جوانب مثبت: درهای فایبرگلاس در برابر سایش و پارگی بهتر از فولاد مقاومت می‌کنند. آنها می‌توانند به راحتی رنگ‌آمیزی شوند، همچنین در کنار قیمت متوسط به نگهداری کمی نیاز دارند. درب‌های فایبرگلاس می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند، در برابر کپک، زنگ‌زدگی و خراب شدن غیرقابل نفوذ هستند.
  • جوانب منفی: تحت تأثیر ضربه شدید ترک می‌خورند.

در ورودی ساختمان فولادی (Steel)

در ورودی ساختمان

این نوع متریال تقریباً نیمی از بازار درهای بیرونی ساختمانی را به خود اختصاص داده است. درهای استیل بسیار قوی، بادوام و ماندگار بوده و معمولاً در برابر جمع شدگی، تورم و پیچ خوردگی مقاوم هستند.

  • جوانب مثبت: آنها نسبتاً ارزان قیمت هستند و می‌توانند مقاومت بسیاری بالایی را در استفاده‌های مکرر از خود نشان دهند. درهای استیل نیاز به نگهداری کمی دارند، مگر اینکه بر روی سطح‌شان رنگ پریدگی دیده شود، که در نتیجه زنگ‌زدگی اجتناب‌ناپذیر است. آنها از نظر انرژی، متریالی کارآمد هستند، اگرچه اضافه کردن پانل‌های شیشه‌ای باعث کاهش ارزش عایق‌بندی آنها می‌شود.
  • جوانب منفی: درهای فولادی در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب مقاومت کمتری دارند و اگر به خوبی رنگ‌کاری نشوند، دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

در ورودی ساختمان از جنس چوب (Wood)

در ورودی ساختمان چوبی

ظاهر و نمای بسیار زیبا و منحصربه فردی را ارائه می‌کند و متریال بسیار محبوبی برای ساخت در ورودی ساختمان است. درهای چوبی قوی و بادوام بوده و در رنگ‌ها، طر‌ح‌ها و قیمت‌های مختلفی در دسترس هستند.

  • جوانب مثبت: درهای چوبی در در برابر سایش و خرابی بهترین مقاومت را دارند و خراش رویی آنها به راحتی قابل تعمیر است. مهمترین ویژگی آنها زیبایی و جذابیتی است که به نمای ساختمان می‌دهند. چوب طبیعی درختان کاج، بلوط، گردو و صنوبر محبوب‌تر هستند، همچنین از لمینت یا حتی MDF نیز در ساخت در ورودی استفاده می‌شود.
  • جوانب منفی: درهای چوبی نسبتاً گران قیمت هستند، و به نظر می‌رسد برای داشتن ظاهری بی‌نهایت زیبا نیاز به صیقلی کردن و جلا زدن سطح رویی‌شان است. در هر صورت درهای چوبی به دلیل رطوبت بالا، تا حد زیادی در معرض پیچ و تاب و پوسیدگی قرار دارند.

شیشه (Glass)

در ورودی ساختمان شیشه ای

درب‌های شیشه‌ای در عین زیبایی، بسیار مدرن نیز هستند. با اینکه اغلب متریالی کم استفاده هستند، ولی انتخاب آنها نشان از حُسن سلیقه افراد دارد، به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارند.

  • جوانب مثبت: زیبایی و نمای منحصر به فرد، مهمترین ویژگی مثبت این متریال است. به دلیل شفافیت، به انتشار نور طبیعی در محیط لابی ساختمان کمک شایانی می‌کند. همچنین برای ایجاد عایقی مناسب می‌توان درب را با پانل‌های شیشه‌ای دوتایی (دو لایه) ساخت.
  • جوانب منفی: هزینه بالا و مقاومت پایین در برابر ضربه و شکنندگی نسبت به دیگر متریال‌ها.

بهترین متریال در ورودی

بهترین جنس در ورودی ساختمان

انتخاب هر کدام از متریال‌های معرفی شده در بالا، بسته به برخی شرایط از جمله: مقدار بودجه، مقاومت، کاربری ساختمان و حتی سلیقه شخصی، می‌توانند از سوی افراد مورد گزینش قرار گیرند. با این حال، ما برای تعیین اینکه کدام جنس درب خارجی ساختمان می‌تواند مناست‌ترین باشد، برخی از ویژگی‌ها را دسته‌بندی کردیم و به هر کدام امتیاز دادیم، که به شرح زیر می‌باشد:

در ورودی چوبی (امتیاز از 5)

  • زیبایی: 5
  • کیفیت: 4.5
  • صرفه‌جویی در هزینه: 2.5

امتیاز نهایی: 12

در ورودی فلزی

  • زیبایی: 3.5
  • کیفیت: 4.5
  • صرفه‌جویی در هزینه: 4

امتیاز: 12

در ورودی فایبرگاس

  • زیبایی: 3.5
  • کیفیت: 4
  • صرفه‌جویی در هزینه: 3

امتیاز: 10.5

در ورودی شیشه‌ای

  • زیبایی: 4.5
  • کیفیت: 3.5
  • صرفه‌جویی در هزینه: 2.5

امتیاز: 10.5

کاربردهای در خارجی

کاربردهای در ورودی ساختمان

شما باید در مورد کاربرد درها آگاهی‌های لازم را کسب کنید. به طور کلی، کاربرد اصلی در ورودی ساختمان: تأمین امنیت و جداسازی فضای بیرونی و داخلی ساختمان است. اما بسته به نوع متریال نیز می‌توان برخی کابردهای این درب‌ها را مورد بررسی قرار داد.

کلیه متریال‌های معرفی شده در بالا، برای ساختمان مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی برخی ممکن است برای کاربری‌های مختلف بیشتر مورد توجه باشند. برای مثال، درب‌های فلزی و فایبرگلاس معمولاً برای ساختمان مسکونی و تجاری، درب‌های چوبی اغلب برای ساختمان‌های مسکونی و درهای شیشه‌ای تزئینی معمولاً برای اهداف زیبایی‌شناسی در فضاهای تجاری و مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند.

نکته: درهای بیرونی اغلب دو لنگه‌ای هستند و از دو طرف توسط کتیبه به چهارچوب‌ها وصل می‌شوند.

ابعاد استاندارد در بیرونی

ابعاد استاندارد در ورودی ساختمان

هنگام خرید در بیرون ساختمان باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. از جنس درب گرفته تا ابعاد، هر یک از مشخصات باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. وقتی اطلاعات را در اختیار داشته باشید، می‌توانید ابعاد درب را به درستی تعیین کنید. ناگفته نماند درب‌های خارجی ساختمان بیشتر از معماری بنا تأثیر می‌گیرند و اغلب تابع استاندارد خاصی نیستند. با این حال ما ابعاد مناسب در ورودی ساختمان را در زیر آورده‌ایم:

  • درب‌های تک لنگه لابی با دو کتیبه شیشه خور در دو طرف: 210 ارتفاع و 180 سانتی‌متر عرض
  • درب‌های دو لنگه لابی با دو کتیبه شیشه خور در دو طرف: 210 ارتفاع و 280 سانتی‌متر عرض

در ورودی ساختمان : ساخت یا خرید؟!

ساخت یا خرید در ورودی ساختمان

انتخاب بین ساخت و خرید درب آماده، بستگی به مواردی گوناگونی همانند مقدار بودجه، سبک معماری بنا و ملاحظات شخصی کارفرما دارد. اما به طور کلی تعیین اینکه کدام یک می‌تواند روشی مناسب‌تر باشد، به داشته‎ها و خواسته‌های افراد مربوط است.

ساخت در بیرونی ساختمان معمولاٌ در زمانی اتفاق می‌افتد که کارفرما به دنبال سبکی منحصربه فرد است، اغلب دارای ترکیب چند متریال مختلف می‌باشد. درب‌های آماده مزیتی که دارند، خرید و نصب سریع آنها است؛ درب‌ها غیرآماده جهت ساخت نیاز به زمان مشخصی دارند.

همچینن در تهیه درب غیرآماده می‌توان نظارت و اطمینان بیشتری نسبت به نوع ساخت و متریال استفاده شده در آن داشت، این مورد درباره درب آماده از اطمینان کمتری برخودار است. همچنین درب آماده اغلب می‌تواند ارزان‌تر از درب غیر آماده یا سفارشی باشد.

اهمیت انتخاب در ورودی ساختمان

کلام آخر

انتخاب در ورودی ساختمان از متریال گرفته تا سبک طراحی، به زیبایی و بهره‌وری بهتر از انرژی کمک شایانی می‌کند. به عنوان مثال چوب در مقایسه با فولاد، ظاهری بسیار زیبا و لوکس دارد، یا فایبرگلاس در برابر شرایط هوایی مرطوب بیشترین مقاومت را از خود نشان می‌دهد.

به همراه ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی، ضروری است نیم‌نگاهی نیز به نحوه نصب صحیح درب داشته باشید. این مورد می‌تواند به دوام و طول عمر بالای استفاده از درب منجر ‌شود. به هر روی، درب خارجی اولین چیزی است که بازدید‌کنندگان هنگام گذر از ساختمان شما مشاهده می‌کنند، بنابراین در کنار داشتن ظاهری زیبا، باید به حفظ امنیت بنا و عایق بودن درب از نظر گرما و صدا نیز توجه لازم را به خرج داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا