باغبانی

درختچه‌‌ها و گیاهان آپارتمانی سایه دوست مناسب اقلیم ایران

با افزایش آپارتمان نشینی و ماشینی شدن زندگی، خانه‌ها و ویلاها کم کم به آپارتمان‌های بلند تبدیل شدند و فضای سبز زندگی کمتر و کمتر شد. تکثیر و پرورش گیاهانی که با نور کم زندگی می‌کنند و می‌توان از آن‌ها در آپارتمان‌ها نگهداری کرد، راهی برای آوردن سرسبزی و نشاط به خانه‌ها است. در این مقاله قصد داریم به معرفی گیاهان و درختچه‌های آپارتمانی سایه دوست بپردازیم که برای رشد در آب و هوای ایران مناسب هستند و در شرایطی مانند آپارتمان‌ها نیز قابلیت رشد و تکثیر دارند. با ویکی ساختمون همراه باشید.

پتوس

پتوس یکی از بهترین گیاهان بالا رونده آپارتمانی به شمار می‌رود. پتوس از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است که تا حدودی نیز می‌تواند نور آفتاب (از پشت شیشه) را تحمل کند. رشد، نگهداری و پرورش این گیاه بسیار آسان است. برای تکثیر این گیاه به روش قلمه زدن، تنها کافی است قسمتی از شاخ گیاه را بِبُرید و در آب قرار دهید تا ریشه بزند سپس آن را در گلدانی پر شده با گیاه خاک بکارید.

پتوس را می‌توان در ظرف آب یا در گلدانی با خاک برگ نگهداری کرد. هرچه رنگ برگ‌ها روشن‌‌تر باشد، گیاه شما سالم‌تر است. این گیاه زیبای آپارتمانی حتی شرایط سخت‌‌تر را هم تحمل می کند. در صورت کمبود آب، نور و مواد مغذی شاخه‌های گیاه به حالت علفی درآمده و فاصله بین برگ‌ها بیشتر می‌شود و هرچه گیاه پرپشت‌تر باشد به معنی شرایط خوب زندگی آن است.

گل آپارتمانی سایه دوست پتوس

آگلونما

آگلونما گیاه آپارتمانی سایه دوست با زادگاه قاره آسیا است. پس با توجه به آسیایی بودن این گیاه، شرایط آب و هوایی ایران برای آن بسیار دلپذیر است. ملکه نقره‌ای نام دیگر این گیاه است که به نوع ابلق سبز و سفید آن گفته می‌شود. آگلونما برگ‌هایی پهن و زیبا با خال‌های سفید دارد و زندگی در شرایط نور مستقیم و هوای زیر ۱۰ درجه برای آن دشوار است. آبیاری گل تنها زمانی باید رخ دهد که خاک گلدان خشک شده باشد. آگلونما از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است که به خاک مناسب و کود برای رشد بهتر نیاز دارد. اسپری کردن آب روی برگ‌هایش آن را با نشاط می‌کند در واقع آگلونما یک گیاه رطوبت دوست است.

در حدود ۴۰ گونه از آگلونما تاکنون کشت شده که هر کدام شکل متفاوتی دارند. برخی از معروف‌‌ترین گونه‌های گیاه شامل آگلونما مو دستوم، آگلونما نیتیدوم، آگلونما ویدوری، «طاووس قرمز»، آگلونما «کاتلاس»، آگلونما «امرالدبی»، آگلونما «ارلکین»، آگلونما «سیلور کویین» (ملکه‌ی نقره‌ای)، آگلونما «سیلور کینگ» (شاه نقره‌ای) و آگلونمای «سوزی» هستند.

گل آپارتمانی سایه دوست آگلونما

سانسوریا

سانسوریا گیاهی مقاوم و بومی آفریقا است. این گیاه دارای برگ‌های شمشیری خط دار با لبه‌های زرد است. برگ‌های برخی از گونه‌های این گیاه تا حدود یک متر و نیم نیز رشد می‌کنند و به همین علت است که این گیاه همیشه سبز را با نام‌هایی مانند گل شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز می‌خوانند. گیاه سانسوریا از گیاهان آپارتمانی سایه دوست بوده و مقاومت بالایی در برابر نور کم دارد. سانسویریای پاکوتاه و مدادی نیز از دیگر انواع این گیاه هستند. توانایی تولید اکسیژن در شب و مقاومت بالا در برابر نور کم از مزایای این گیاه است که نگهداری آن در آپارتمان‌ها میسر می‌کند.

گل آپارتمانی سایه دوست سانسویریا

اسپاتی فیلوم

در میان اسپاتی‌ها، اسپاتی فیلوم تنها گونه‌ای دارای گل‌های شیپوری سفید است و گلدهی زیادی دارد. گل‌های سفید در زمینه برگ‌های سبز تیره می‌تواند زیبایی منحصر به فردی به خانه بخشد. اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است که نیازمند آبیاری زیاد است و خاک از هر نوع و مرطوب آن برایش مطلوب است. گیاه اسپاتی فیلوم به نور کم تا متوسط عادت دارد، لذا برای رشد در آپارتمان و محیط‌های مانند آن بسیار مناسب است.

گل آپارتمانی سایه دوست اسپاتی فیلوم

بامبو

لاکی بامبو یا بامبو شانس یا روبانی از دیگر از گل‌های آپارتمانی سایه دوست و بومی آفریقا است. شرایط مناسب رشد گیاه داراکنا یا لای بامبو دور بودن از نور مستقیم آفتاب است که باعث زرد شدن برگ‌هایش می‌شود. کاشتن در خاک برای رشد بامبوی شانس مناسب نیست، بهترین راه برای پرورش آن کاشت آن در ظرف آب است. در صورت تمایل می‌توان از قلوه سنگ در ته ظرف به منظور زیبایی استفاده کرد. آب پرورش بامبو نیز باید آب بدون کلر باشد و هر ماه باید آن را تعویض کرد تا شاداب و پرنشاط باشد. ناگفته نماند که بامبوی چینی که پانداها از آن تغذیه می‌کنند با لاکی بامبو متفاوت است.

گیاه آپارتمانی سایه دوست بامبو

برگ انجیری

گیاه برگ انجیری نیز از درختچه‌های سایه دوست آپارتمانی به حساب می‌آید که در صورت قرار گرفتن در برابر نور خورشید برگ‌هایش دچار سوختگی می‌شود. در زبان انگلیسی گیاه برگ انجیری به پنیر سوئیسی معروف است و این شهرت به دلیل وجود سوراخ‌های زیاد در برگ‌های آن است. ناگفته نماند که گیاه برگ انجیری سمی است و گاز گرفتن برگ‌های آن توسط بچه‌های کوچک و نوازدها می‌تواند در آن‌ها ایجاد مسمویت کند.

گل آپارتمانی سایه دوست برگ انجیری

گندمی

گل گندمی یا عنکبوتی از گل‌های بومی آفریقا و جز گیاهان سایه دوست به حساب می‌آید. این گیاه به نور کم و همینطور میزان متوسطی آب برای رشد نیاز دارد. هر زمان خاک گلدان خشک باشد آبیاری باید صورت گیرد و در روزهای گرم و خشک تابستان نیز باید با اسپری آبپاشی شود. سرما (بالاتر از 2 درجه سانتی‌گراد) باعث بی‌حالی و سفیدی برگ‌های گیاه گندمی می‌شود. تکثیر و رشد این گیاه بسیار ساده و به سرعت از طریق کاشت جوانه‌های انتهای برگ‌ها در گلدان صورت می‌گیرد.

گل آپارتمانی سایه دوست گندمی

برگ عبایی

گیاه برگ عبایی از خانواده سوسن و بومی کشور چین است و یکی از بی‌دردسرترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست برای نگهداری در فضای بسته است. گل برگ عبایی یک گل آپارتمانی سایه دوست تمام عیار به حساب نمی‌آید و نور ملایم را‌‌ ترجیح می‌دهد و در بسیاری مناطق دیده می‌شود که در فضای سبز پارک‌ها و بیرون خانه‌ها نیز کاشت می‌شود و به خوبی نیز رشد می‌کنند ولی همچنان در شرایط بی نور آپارتمان نیز رشد کافی خواهند داشت.

گیاه برگ عبایی به آبیاری منظم حساس نیست و در فضاهای کم نور آپارتمان به خوبی رشد می‌کند. برگ عبایی در تابستان‌ها گرم و خشک و زمستان‌های سرد دچار آسیب نمی‌شود و آفت چندانی ندارد ولی توصیه می‌شود در تابستان‌های گرم کمی غبارپاشی شود. در بهترین شرایط تا حدود 50 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای گل‌های کوچک بنفش است.

گیاه آپارتمانی سایه دوست برگ عبایی

پافیل

پافیل یا لیندا از جمله درختچه‌ها و گیاهان آپارتمانی سایه دوست است که دارای برگ‌های باریک و بلند است که همگی به یک مرکز که ساقه است می‌رسند. گیاه پافیل در برابر بی آبی مقاوم است زیرا همیشه مقداری آب را در ساقه پا شکل خود ذخیره می‌کند و در زمان‌های بی آبی از آن استفاده می‌کند. گیاه لیندا به نور خورشید حساس است و زود دچار سوختگی می‌شود. آبیاری بیش از اندازه به آن باعث زرد شدن برگ‌هایش می‌شود.

درختچه آپارتمانی سایه دوست پافیل

سخن آخر

درختچه‌ها و گیاهان آپارتمانی سایه دوست را می‌توان در فضاهای مختلف خانه مانند راهروها، گوشه اتاق‌ها، روی میز و … قرار داد و از زیبایی که به فضا می‌دهند، لذت برد. از دیگر درختچه‌های آپارتمانی سایه دوست که می‌توان در فضای بسته از آن‌ها استفاده کرد نیز می‌توان به بنجامین فیکوس اشاره کرد. این گیاه بسیار ظریف است و نیازمند مراقبت‌های فراوانی است و بدون آبیاری منظم و غبارپاشی به سرعت خواهد مرد. لذا توصیه می‌شود از نگهداری این گیاه در خانه‌های شلوغ، پر جمعیت و خانه‌هایی که مسافرت‌هایی طولانی سابقه دارد خودداری شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. باسلام و خسته نباشید خدمت شما
    1 – گیاه دیفن من برگهای پایینش کامل ریخته و برگهای جدیدش هم کوچک با ساقه های نازک وبلند هستند کلدانش هم در راه پله قرار داره خاکش رو هم تازه اضافه کردم هفته ای یک بار هم بهش آب میدم
    2 – گیاه گل سنگ و نخل ماداگاسکار به تازگی خریدم که بعد از تعویض گلدان برگ هاشون به شدت ریخته هر دو داخل اتاق هستند با نور لامپ مهتابی
    هفته ای یک بار آب یاری میشن

  2. سلام من یه گل نخل شامادورا دارم نوک برگ هاش زرد شده امکان داره به خاطر رطوبت باشه؟از گل هایی هم که گذاشتید پتوس رو از همه بیشتر دوست دارم ممنون از مقالتون

    1. با سلام و احترام
      زرد شدن برگ شامادورا به چند علت می‌تواند یاشد: آبیاری بیش از حد و باتلاقی شدن خاک، نور کم، نوسان دما و چنانچه برگ‌های قدیمی زرد می‌شوند ممکن است به علت کمبود مواد مغذی خاک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا