در و پنجره

درب ضد حریق چیست و آیا شما به نصب آن نیاز دارید یا خیر؟

درب‌ها از اجزای مهم ساختمان‌ها هستند که از نقطه نظر امنیت و ایمنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و به همین دلیل نیز باید در انتخاب نوع مناسب آن به یک سری عوامل دقت داشت. انواع مختلفی از درب مانند ضد سرقت و ضد حریق وجود دارد. همه ما با درهای ضد سرقت آشنا هستیم و تقریباً در بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شوند. درهای ضد حریق از انواع دیگری هستند که کاربرد آن‌ها در مراکز اداری، تجاری و واحدهای مسکونی مزایای زیادی در پی خواهد داشت. در ادامه سعی خواهیم کرد به پرسش درب ضد حریق چیست پاسخی مناسب بدهیم و از طرفی هم به معرفی درب ضد حریق، بررسی انواع و مزایای آن‌ بپردازیم.

درب ضد حریق چیست؟

بسیاری از خود می‌‍پرسند که درب ضد حریق واقعا چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این نوع از درب‌ها همان‌طور که از اسمشان پیداست از مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی برخوردار هستند. البته ضد آتش بودن این درب به این معنی نیست که در اثر قرار گرفتن در مجاورت آتش به هیچ وجه آسیب نمی‌بینند بلکه صرفاً به منظور مقاومت برای بازه‌های زمانی مشخصی در برابر مقدار مشخصی از گرما تعبیه شده‌اند و اگر شرایط زمان و درجه حرارت از آستانه مقاومت آن‌ها تجاوز کند، متحمل آسیب خواهند شد.

بیشتر بخوانید: ساخت در چوبی اتاق : انواع چوب در ساخت درب + بهترین برندها

درب چگونه کار می‌کند؟

درب ضد حریق چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی هدف عمده‌ای که از کاربرد درب‌های ضد حریق دنبال می‌شود جلوگیری از انتقال آتش از یک بخش ساختمان به بخش دیگر و یا کند کردن سرعت انتشار آتش در بخش‌های مختلف ساختمان است. امروزه درب ضد حریق از جنس‌های مختلف در کشورهای سرتاسر جهان استفاده می‌شود؛ با این حال نوع فولادی آن در کشور ما ایران استفاده گسترده‌تری دارد. داخل این درهای فولادی ضد آتش‌سوزی با پشم سنگ نسوز پر شده است که در شرایط ایده‌آل توانایی مقاومت در برابر درجه حرارت‌های 800 درجه سانتی‌گراد به مدت 4 ساعت را دارند.

ثبت درخواست: «چنانچه قصد ساخت و نصب در را دارید درخواست خود را در سامانه آنلاین کارگشا درج نمایید.»

انواع درب ضد حریق

دسته‌بندی‌های مختلفی در خصوص درب ضد حریق صورت گرفته است. دسته‌بندی بر اساس مصالح که در ساخت آن‌ها به کار رفته است، دسته بندی بر اساس کاربرد و دسته‌بندی بر اساس مقاومت در برابر آتش‌سوزی از جمله این‌ها به شمار می‌رود.

انواع درب ضد حریق بر اساس مصالح

درهای مقاوم در برابر آتش‌سوزی بر اساس مواد و مصالحی که از آن‌ها ساخته شده‌اند به سه نوع زیر تقسیم بندی شده‌اند که هریک، از مشخصات فنی خاص خود برخوردار هستند. در این خصوص باید عنوان کرد وقتی می‌گوییم درب ضد حریق فولادی یا شیشه‌ای منظور این است که تمامی در از فولاد یا شیشه ساخته شده است. هیچ یک از این مواد و مصالح به تنهایی نخواهند توانست در برابر آتش و انتقال آن مقاومت داشته باشند. به عبارتی در ساخت درب‌های ضد حریق مصالح مختلفی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا بتوان از انتقال دود و آتش جلوگیری به عمل آید.

انواع درب ضد حریق بر اساس مصالح

  • درب‌های ضد حریق فولادی: این نوع از درب‌ ضد حریق به دلیل ساختار خشن و سنگینی که دارند بیشتر در اماکن صنعتی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، اخیراً انواعی از آن‌ها وارد بازار شده‌اند که برای استفاده از آن‌ها به عنوان درب، در واحدهای مسکونی از نظر زیباشناختی، وزن و ابعاد بهینه‌سازی شده‌اند. از طرفی نیز این نوع از درب‌ها را در آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی به عنوان درهای خروجی و ورودی اضطراری نصب می‌کنند.
  • درب‌های ضد حریق شیشه‌ای: شاید باورش برای بسیاری سخت باشد که شیشه را جزء مواد کارآمد در ساخت درب ضد حریق در نظر بگیرند اما به لطف پیشرفت فناوری این امر امروزه بیشتر از هر زمان دیگری امکان پذیر شده است. این نوع از در ضد حریق از شیشه‌های مخصوص با مقاومت بالا در برابر آتش ساخته می‌شوند. این درب‌ها تنها از انتشار دود و آتش جلوگیری می‌کنند و نمی‌توانند مانع از انتقال گرمای ناشی از آتش‌سوزی شوند.
  • درب‌های ضد حریق چوبی: از آنجایی که استفاده از درب‌های ضد حریق فولادی و شیشه‌ای چندان مناسب فضاهای مسکونی نیست، این نوع از درب ضد حریق با پیشرفت فناوری در دسترس افراد قرار گرفته‌ است. درب‌های ضد حریق چوبی بر اساس مدت زمان مقاومت در برابر آتش به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و در سه دسته 30، 60 و 120 قرار می‌گیرند که این اعداد نشان دهنده مدت زمان مقاومت درب (به دقیقه) در برابر آتش است. چهارچوب و فضای داخلی این درب‌های ضد حریق از فولاد ساخته شده است و فضای داخلی نیز با پشم سنگ نسوز پر شده است.

درخواست خدمات ساخت و نصب درب از متخصصین کارگشا

کاربردهای درب ضد حریق

کاربردهای درب ضد حریق

بر اساس نوع درب‌های ضد حریق و درجه بندی که در خصوص مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی صورت گرفته است، کاربردهای مختلفی برای این درها تعریف شده است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان چند مورد زیر را نام برد.

  • مراکز بهداشتی و درمانی
  • مراکز آموزشی و فرهنگی
  • مراکز تجاری و اداری
  • مراکز مسکونی
  • مراکز صنعتی

درهای ضد حریق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

  • درب ضد حریق باید توسط سازمان استاندارد تائید شده باشد.
  • از مقاومت لازم در برابر آتش به مدت زمان مناسبی برخوردار باشد.
  • در هنگام آتش‌سوزی شعله‌ور نشود.
  • از ورود و عبور هر گونه دود جلوگیری کند.
  • از نظر پایداری نیز باید از فاقد مواد خطرناک و دوست‌دار محیط زیست باشد.

مزایا و معایب

مزایا و معایب استفاده از درب ضد حریق

شاید از خود بپرسید مزایای استفاده از درب ضد حریق چیست و اصلا آیا استفاده از آن ارزش دارد. درب‌های ضد حریق به واسطه ویژگی‌های ساختاری و فنی که دارند یک سری مزایا و معایب را با خود به همراه دارند. افزایش سطح ایمنی و امنیتی ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف از طریق جلوگیری از انتشار آتش‌سوزی و مواد سمی از جمله دود از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع درها به شمار می‌رود. از طرفی نیز باید خاطر نشان کرد که استفاده از این درب هزینه‌ها را بالا خواهد برد و همین موضوع به عنوان یک نقطه ضعف بالقوه باعث می‌شود بسیاری از استفاده این درها پرهیز کنند و تنها در صورت اجبار از سوی نهادهای نظارتی به کاربرد این درب‌ها تن می‌دهند.

سخن آخر

درب ضد حریق از دیگر انواع درهای به کار رفته در ساختمان‌ها با کاربری مختلف است. امروزه انواع مختلفی از درب‌های ضد حریق در بازار موجود هستند که طیف گسترده‌ای از کاربری‌هایی از صنعتی گرفته تا مسکونی را پوشش می‌دهند. در انتخاب درب ضد حریق به هدف استفاده و میزان مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی دقت کنید. درب ضد حریق بر اساس زیباشناختی انواع مختلفی دارد که در انتخاب خود به ویژه برای کاربردهای مسکونی باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد.

منبع
firesafeofficeblindsandglazingwikipediaenfielddoorsifsecglobal
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا