مقالات کارگشا

خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟!

خدمات باغبانی منزل از جمله خدمات فضای سبز است که رونق خوبی در ایام نزدیک به نوروز دارد. روزهای پیش از سال نو مصادف با فصل مناسب برای هرس درختان هستند که خدمات باغبانی برای هرس و کود دهی درختان را ضروری می‌کند. از طرفی هم ساکنان آپارتمان‌ها می‌خواهند در سال جدید فضای سبز دلبازی برای پذیرایی از مهمانان خود راه بیندازند. در این مقاله به بررسی خدمات باغبانی منزل، هزینه و چگونگی درخواست این خدمات پرداخته شده است. در ادامه از شما دعوت می‌کنم با ویکی کارگشا همراه باشید.

خدمات باغبانی شامل چه بخش‌هایی است و هر کدام چقدر هزینه دارند؟

با رسیدن به فصل هرس درختان یعنی آخرین ماه سال، بسیاری به دنبال یک باغبان ماهر و کاربلد هستند تا به درختان حیاط جانی دوباره بدهد و یک فضای سبز زیبا و دل‌چسب را به چشم بینندگان هدیه کند. باغبان چه عملیاتی بر روی باغچه و فضای سبز ساختمان‌ها انجام می‌دهد و هزینه این عملیات چگونه محاسبه می‌شود و چه عواملی بر روی آن تأثیر می‌گذارد. در ادامه با پاسخ این پرسش‌ها با همراه باشید.

محاسبه دستمزد باغبانی و هزینه آماده سازی باغچه

به طور کلی دستمزد خدمات باغبانی منزل به صورت ساعتی محاسبه می‌شود. پس در نظر داشته باشید که باغچه‌ای که در تمام زمستان در معرض ناملایمات بوده است و سال‌هاست که پای درختان آن شخم نخورده است و پر از علف هرز و بوته خشک شده گل‌های رز است، هزینه زیادی برای محوطه سازی ساختمان، ترمیم و زیباسازی می‌طلبد.

آماده سازی

آماده کردن خاک باغچه پس از یک دوره هوای سرد و ناجوانمردانه زمستان را می‌توان شامل شخم زدن خاک، شخم زدن پای درختان، سنگ روبی، کندن علف هرز و ریشه گیاهان خشک شده و … است. شخم زدن خاک باغچه و پای درختان با استفاده از بیل به منظور زیر رو شدن خاک، هوا کشیدن ریشه درختان و یکدست شدن مواد مغذی در تمام سطح خاک انجام می‌گیرد. پس از این مرحله با استفاده از شن‌کش، سطح خاک باغچه صاف و هموار می‌شود تا بتوان در مرحله بعد جای کاشت گیاهان جدید را به راحتی انتخاب کرد. در هنگام شخم زدن خاک علف‌های هرز بیرون می‌آیند و به راحتی نیز می‌توان آن‌ها را جدا کرد.

هزینه آماده سازی باغچه چقدر است؟

سم پاشی

سم پاشی نیز از مراحل آماده سازی خاک باغچه است ولی برای همه باغچه‌ها اجرا نمی‌شود. باغچه‌هایی که تخم علف هرز زیادی دارند و با کمی آبیاری علف هرز از لابه‌لای گیاهان باغچه رشد می‌کند. نیاز به سموم علف کش دارند و پس از مرحله شخم زنی، سم پاشی روی آن‌ها اجرا می‌شود و هزینه آن متعاقباً همراه با آماده سازی خاک باغچه محاسبه می‌شود.

گل و گیاهان

تزئینات ساختمان از جمله المان های مهم در زیبایی در ساختمان است. باغچه حیاط آماده شده و شخم خورده برای زیباتر شدن نیاز به گل‌ها و گیاهان زیبا برای جلوه‌گری دارد. اصلاً آماده سازی باغچه بدون کاشت گل و گیاه چه هدفی را دنبال می‌کند. حتماً با خود فکر کرده‌اید که حالا با یک باغچه آماده، کاشت گل و گیاهان چه نیازی به باغبان دارد. ولی این تجربه باغبان است که در هنگام تزیین باغچه به کمک وی می‌آید و این باغبان است که می‌داند چه گلی برای چه محیطی مناسب است و کاشت آن را به شما پیشنهاد می‌کند. به طور کلی کاشت گل و گیاه به دو صورت اجرا می‌شود. یا باغبان خود به خریداری گل و گیاه مناسب باغچه شما می‌کند یا خود شما با مشورت از یک باغبان این کار را انجام می‌دهید و باغبان تنها به کاشت آن‌ها اقدام می‌کند.

هزینه کاشت گل و گیاه چقدر است؟

به طور کلی بیشترین هزینه کاشت گل و گیاه مربوط به خرید آن‌ها است و باغبان هزینه زیادی برای کاشت آن‌ها نمی‌گیرد. بهتر است برای ارزان تمام شدن خرید گل و گیاه باغچه آپارتمان به مراکز فروش گل در حاشیه شهرها و یا گلخانه‌های خارج شهر مراجعه کنید. البته شهرداری نیز در روزهای منتهی به پایان سال، گل و گیاه مخصوص باغچه را در بین شهروندان توزیع می‌کند که برای تزیین باغچه‌های کوچک کافی به نظر می‌آید.

هزینه کاشت گل و گیاه چقدر است؟

کود و خاک

کود یک عضو جدا نشدنی از خاک باغچه است. از آنجایی که خاک باغچه در یک فضای محدود قرار دارد و به دلیل ساخت‌وساز فراوان مواد معدنی از طریق زمین‌های اطراف به آن نمی‌رسد، لذا باید کود دهی و تعویض خاک آن دو بار در سال، یک بار انتهای تابستان یا اوایل پاییز و بار دیگر پیش از بهار انجام شود. دو نوع کود ارگانیک و شیمیایی در بازار وجود دارد. کود ارگانیک خود به دو نوع حیوانی و گیاهی تقسیم می‌شود که به دلیل بوی زیاد و جذب حشرات معمولاً در باغچه آپارتمان‌ها طرفدار ندارد. بسیاری به دلیل راحتی در مصرف و نتیجه آنی کود شیمیایی آن را ترجیح می‌دهند.

هزینه کود و خاک

مانند تهیه گل و گیاه، شما یا خودتان می‌توانید گل و گیاه را تهیه کنید، یا از باغبان بخواهید نسبت به تهیه کود و خاک اقدام کند و هزینه آن را در فاکتور خدمات باغبانی منزل محاسبه کند. کود و خاک مناسب خاک باغچه معمولاً در واحد گونی به فروش می‌رسد که سه یا چهار گونی خاک و کود برای باغچه‌ای دارای دو یا سه درخت جوان است، مناسب به نظر می‌آید.

هرس و کاشت درختان

 از دیگر خدمات باغبانی منزل، هرس و کاشت درخت جدید است. هرس درختان معمولاً در اسفند ماه هر سال به شیوه‌ای خاص و با ابزار باغبانی انجام می‌شود که نیازمند مهارت و تجربه زیادی است. هرس بیش از حد درختان ممکن است میزان رشد سالانه آن‌ها را کاهش دهد و یا آن‌ها را درگیر آفات و مریضی کند. هرس کمتر از حد نیز شاخه زایی و پر برگ شدن درختان را کم می‌کند. لذا باید توسط یک متخصص انجام شود.

هزینه هرس و کاشت درختان

همانند سایر خدمات باغبانی منزل، هرس و کشت درختان نیز به صورت ساعتی محاسبه می‌شود. البته گاهی نیز با توجه به اینکه تنها خدمت مورد نیاز باغبانی، هرس است، هزینه آن به صورت تعداد اصله محاسبه می‌شود.

هزینه هرس و کاشت درختان

چمن زنی

چمن زنی از جمله خدمات باغبانی است که در خانه باغ‌ها، رستوران‌ها، برج‌ها و فضای سبز محوطه درخواست زیادی دارد. چمن ‌زنی در ابعاد زیاد با استفاده از ماشین چمن زن و در مناطق با ابعاد کم و مکان‌هایی که امکان استفاده از ماشین چمن زدن وجود ندارد، از دستگاه چمن زن، انجام می‌شود.

در انتها نیز باید اضافه کنم که هزینه چمن زنی چه با استفاده از ماشین چمن زن و چه با استفاده از دستگاه چمن زن، به صورت ساعتی محاسبه می‌شود.

چمن زنی

نکات مهم خدمات باغبانی منزل

هزینه ایاب و ذهاب باغبان بر عهده کارفرما است. پس اگر قصد خرید کود، خاک، گل و نهال برای باغچه خود دارید بهتر است پیش از استخدام باغبان این کار را انجام دهید تا هزینه ایاب و ذهاب کمتری بپردازید.

هزینه دستمزد باغبان از محله تا محله متفاوت است. از آنجایی که در مناطق بالا شهر اهمیت بیشتری به فضای سبز داده می‌شود و فضای سبز کار بیشتری را از سوی باغبان می‌طلبد لذا میزان دستمزد نیز افزایش پیدا می‌کند.

نکات مهم خدمات باغبانی منزل

سخن آخر

خدمات باغبانی منزل را می توان جزیی از انواع خدمات در بازسازی ساختمان به حساب آورد که شرکت‌های زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. با جست‌وجوی عبارت باغبانی منزل سیل این شرکت‌ها برای شما به نمایش در می‌آیند.سامانه آنلاین کارگشا نیز از جمله شرکت‌های پر سابقه در زمینه ارائه خدمات ساختمانی از جمله خدمات باغبانی منزل است.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا