ماشین آلات و تجهیزات

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی + معرفی انواع رایج ماشین آلات

انواع تجهیزات ساختمانی و کاربردهای آن‌ها اغلب به اندازه و هدف یک پروژه عمرانی بستگی دارد. با این حال، ساخت بزرگراه، تعمیر و نگهداری جاده‌ها، ساخت پل، ساختمان‌سازی، پروژه‌های فاضلاب و خط لوله، کارهای مربوط به راهسازی، حفاری و خاک‌برداری، همه و همه به ماشین آلات ساختمانی و گاهی به جدیدترین ماشین آلات ساختمانی نیاز دارند.

روش‌های حمل و نقل نیز بخش مهمی از ساخت و ساز هستند. مصالح ساختمانی و ابزارهای مورد نیاز باید به طور مرتب به محل پروژه منتقل شوند. حتی در بسیاری از موارد، حمل و انتقال زباله‌های عمرانی از محلی به محل دیگری، لزوم داشتن ماشین آلات مرتبط را نتیجه می‌دهد.

بنابراین، باید گفت: «در نبود ماشین آلات ساختمانی، انجام هر گونه پروزه عمرانی دشوار و در بسیاری از موارد ناممکن است.» برای اینکه به خوبی درباره ماشین آلات ساختمانی و کاربرد هر کدام اطلاعات لازم را کسب کنید، با ما همراه باشید.

انواع ماشین آلات ساختمانی

لودر (Loader)

ماشین ساختمانی لودر

لودر، نوعی تراکتور است که برای جابجایی خاک و هرگونه از روی زمین و بارگذاری آن بر روی کامیون یا در محل خاصی استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک جام در جلوی خود است که در دو طرف دو بازوی متصل شده دارد که برای بارگیری و حمل مواد مختلف به کار گرفته می‌شود. لودرها به دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تقسیم می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: تخریب ساختمان با لودر تحت چه شرایطی و چگونه اجرا‌ می‌شود؟

گریدر (Grader)

ماشین ساختمانی گریدر

گریدر، دارای تیغه‌ای است که در بین محورهای جلو و عقبش نصب شده است. متداول‌ترین کارکرد یک گریدر مسطح کردن سطح زمین است. معمولاً در پروژه‌های راهسازی به منظور اضافه کردن یک لایه جدید و یا مسطح کردن زمین کاربرد دارد. همچنین می‌توان از آنها برای انتقال مقدار نسبتاً کمی خاک از یک مکان به مکان دیگر، از بین بردن لایه‌ای از خاک و حتی باز کردن مسیر از برف نیز استفاده کرد.

بیل مکانیکی (Excavator)

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی

بیل مکانیکی می‌تواند 360 درجه بچرخد و اغلب بزرگ‌تر از لودر است و برای فعالیت‌های متوسط تا سنگین استفاده می‌شوند. بیل مکانیکی نیز به مانند لودر دارای یک جام (معمولاً کوچک‌تر از لودر) و یک بازوی قابل حرکت در جلو است که وظیفه، حفاری، کندن ترانشه خاکی و تخریب سازه استفاده کرد. مینی بیل مکانیکی نیز وجود دارد که می‌تواند برای کارهای سبک تا متوسط استفاده شود.

غلتک (Compactor)

ماشین ساختمانی غلتک

خاک سست می‌تواند مشکلات زیادی را برای پروژه‌های عمرانی ایجاد کند، بنابراین اغلب نیاز به ماشین آلاتی مانند غلتک‌ها جهت متراکم کردن زمین است. غلتک‌ها ماشین‌های تخصصی هستند که برای برای تراکم لایه‌های خاک یا در مواردی در مکان‌های دفن زباله استفاده می‌شوند. غلتک‌ها خود به تنهایی به انواع فولادی، پاچه‌بزی، جرخ لاستیکی و لرزنده تقسیم می‌‍شوند.

بولدوزر (Bulldozer)

ماشین ساختمانی بولدوزر

بولدوزر، دستگاه عمرانی سنگینی است که از تیغه‌ فلزی بزرگی در جلوی خود دارد برای حمل خاک، شن و ماسه، سنگ و مواد دیگر استفاده می‌کند. به دلیل وجود چرخ‌های زنجیری، بولدوزها ثبات بیشتری دارند و می‌توانند حجم زیادی از متریال‌ها را جابجا کنند. بولدوزرها ماشین‌های قدرتمند و همه کاره‌ای هستند که می‌توانند در مناطق خشن و سخت (مناطق شنی و گل آلود) حرکت کنند و مقادیر زیادی از مواد را به سرعت و به شکلی کارآمد حرکت دهند.

اسکریپر (Scraper)

ماشین ساختمانی اسکریپر

همانند بولدوز و گریدر، اسکریپر نیز مزایای بی‌نظیری در مهندسی عمران دارند. این دستگاه‌ مجهز به یک قیف است که بسته به نوع کار با هیدرولیک قابل افزایش و یا کاهش می‌باشد. پس از پر شدن قیف، اسکریپر می‌تواند مواد را به محل مورد نظر منتقل کند. این دستگاه می‌تواند مقادیر زیادی از مواد را بدون استفاده از ماشین آلات دیگر حمل کنند. اسکریپر مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهد و می‌تواند نیاز به استفاده از لودر را کاهش دهد.

خندق کَن (Trencher)

خندق کن

ترنچر یا خندق کن برای ایجاد خندق‌ها یا سنگرها طراحی شده‌اند.. این ماشین ها مانند سایر تجهیزات حفاری به نظر می‌رسند اما برای حفر سنگرها، به طور معمول برای پروژه‌های لوله کشی نیز کاربردی هستند. شما می‌توانید دو نوع اصلی خدق کن‌ها اعم از چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری را در محل پروژه مشاهده کنید. بسته به عملکرد، از این دستگاه‌ها برای تسریع در نصب یا نگهداری پروژه هایی مانند فاضلاب یا لوله های زهکشی استفاده می شود.

کامیون (Off-Highway Truck)

کامیون (Off-Highway Truck)

کامیون کمپرسی به طور خاص برای محیط‌های ناهموار ساخته شده است. این کامیون سنگین دارای چرخ‌های بزرگ با آج‌های عمیق است که به آن اجازه می‌دهد تا خارج از جاده فعالیت کند و از ساخت و ساز و استخراج معادن پشتیبانی کند. در درجه اول برای انتقال مواد مانند سنگ یا خاک از یک سایت به سایت دیگر استفاده می‌شود. بعضی از مدل‌ها از جام‌های کمپرسی چند محوره برای تحمل بارهای سنگین‌تر نیز استفاده می‌کنند.

جرثقیل (Carry Deck Crane)

جرثقیل (Carry Deck Crane)

جرثقیل یکی دیگر از ماشین آلات ساختمانی است که دارای سکوی چرخشی 360 درجه است. این نوع جرثقیل برای پروژه‌هایی که نیاز به بلند کردن وسائل در مکان‌های مجاور دارند ایده آل است. سکوی عملیاتی یا عرشه روی چهار چرخ قرار دارد و دارای یک صفحه کنترل به همراه یک فرمان برای اجرای کار است.

دامپ تراک (Dump Truck)

دامپ تراک (Dump Truck)

دامپ تراک وسایل نقلیه سنگینی هستند که برای جابجایی توده‌ها (محل‌های توده مانند ماسه، شن یا آوارهای ناشی از تخریب) از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. این کامیون دارای یک جام بزرگ در عقب خود است که با قطعات هیدرولیکی که در قسمت جلو آن قرار دارد، جام را حرکت داده تا توده از پشت به محل ریخته شود.

لیفتراک (Forklift)

لیفتراک (Forklift)

لیفتراک دارای سکوی حامل بار است که می‌تواند برای جابجایی وسائل در کارخانه‌ها و سایت‌های ساختمانی استفاده شود. علیرغم اینکه به ندرت در لیست ضروری‌ترین ماشین آلات ساختمانی قرار می‌گیرد، لیفتراک‌ها اخیراً دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند تا کاربرد آنها به عنوان تجهیزات ساختمانی مهم افزایش یابد.

لودر بکهو (Backhoe)

لودر بکهو (Backhoe)

لودر بکهو اغلب با بیل مکانیکی اشتباه گرفته می‌شود زیرا این دو قابلیت حفاری مشابهی دارند. با این حال، این دو دستگاه از نظر اندازه و عملکرد متفاوت هستند. در حالی که بیل مکانیکی تجهیزات بزرگ هستند که 360 درجه کامل می‌چرخند، لودر بکهو معمولاً ماشین‌های کوچکی هستند که به تراکتور شباهت دارند و فقط می‌توانند 200 درجه نسبت به کناره‌ها چرخش داشته باشند. بکهو جلو و عقب می‌تواند کارهایی مانند حفاری و بارگیری را انجام دهد.

کامیون میکسر بتن (Concrete Mixer)

کامیون میکسر بتن (Concrete Mixer)

میکسر بتن کامیونی است که برای مخلوط کردن بتن و حمل آن به یک مکان ساختمانی طراحی شده است. کامیون میکسر قادر هستند با قابلیت چرخشی که دارند، حالت خمیری مخلوط بتن را زمان تحویل آماده نگه می‌دارد. این کامیون در کارخانه از بتن پر می‌شود تا توسط پمپ در محل کارگاه ساختمانی ریخته شود.

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی

دستگاه برش درختان (Feller Buncher)

ماشین ساختمانی جدید برش درختان

اگر به جای خاک با درختان سر و کار دارید، و به دنبال بریدن درختان و حمل آنها هستید، این دستگا مناسب است.

ماشین ساختمانی جدید بکهو لودر (Backhoe loader)

کارکرد اصلی این دستگاه برای حفر مواد سخت و بلند کردن بارهای سنگین و قرار دادن آنها در مکانی است.

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی: آسفالت فرز (Cold Planers)

از این ماشین آلات ساختمانی برای بریدن آسفالت و بتن استفاده می‌شود.

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی: پخش کننده آسفالت (Asphalt Pavers)

برای پخش آسفالت در جاده‌ها و خیابان‌ها نیاز به استفاده از پخش کننده آسفالت است.

کلام آخر

همانطور که می‌بینید چندین نوع ماشین آلات ساختمانی وجود دارند که به شما در انجام بسیاری از فعالیت‌ها کمک می‌کنند. انتخاب ماشین آلات مناسب بسیار مهم است، زیرا بهره‌وری و کارآیی را به حداکثر می‌رساند. بسته به نوع پروژه خود به دنبال دستگاه‌هایی باشید که بتوانید در عین صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های پرداختی، بیشتری بازدهی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: بابکت چیست؟ + بهترین انواع آن در صنعت ساختمان‌سازی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا