جایگاه کرمان در مسیر گردشگری ایران 

شهر کرمان

شهر کرمان واقع در جنوب شرقی ایران و مرکز استان کرمان است. کرمان با 1750 متر از سطح دریا شهری مرتفع محسوب می شود و از این رو آب و هوای معتدل تری نسبت به عرض جغرافیایی خود دارد. شهر کرمان یکی از شهر های تاریخی ایران، هم از لحاظ تعدد آثار باستانی و هم از لحاظ قدمت ثبت شده است و به همین علت توانسته است نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند.

جاذبه های تاریخی کرمان

شهر کرمان مجموعه ی کاملی از آثار تاریخی را برای نمایش به گردشگران در خود جمع کرده است که از مهم ترین آنها می توان به بنای ساسانی گنبد جبلیه، مجموعه ی گنجعلی خان شامل حمام، بازار، مسجد، ضرابخانه و … ، مسجد هزارساله ی ملک، مسجد جامع کرمان، موزه ی هنر معاصر استاد علی اکبر صنعتی، باغ شاهزاده، باغ فتح آباد و ده ها اثر دیگر اشاره نمود که این شهر را از لحاظ چشم انداز فرهنگی غنی کرده اند. 

علاوه بر این در خارج از شهر کرمان و در سطح استان جاذبه هایی همچون ارگ بم، ارگ راین و روستای تاریخی میمند عواملی هستند که پای گردشگران را به کرمان باز می کنند.

جاذبه های طبیعی

گردشگری کویر ها و بیابان ها نقطه ی قوت ایران در گردشگری طبیعی است و این شاخه از گردشگری می تواند آینده ی اقتصاد گردشگری در ایران را متحول نماید. سایت های گردشگری بیابانی اطراف کرمان با تنوع بسیار زیاد و داشتن پدیده های نادر طبیعی بیشتر از هر نقطه ی دیگری در ایران برای بیابان گردی مناسب است.
وجود پدیده ی بسیار نادر کلوت در فاصله کوتاهی از شهر کرمان پتانسیل منحصر به فردی را برای برگزاری تور های آفرود فراهم کرده است. همچنین پدیده های دیگری مانند دره های عمودی کویری، شنزار ها، غار ها و سایر پدیده های طبیعی، بیابان استان کرمان را از نظر جاذبه های طبیعی بیابانی غنی کرده است.

جاذبه های فرهنگی

علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی، ویژگی های منحصر به فرد فرهنگی، کرمان را از سایر شهر های ایران متمایز کرده و توانسته است گردشگران را به خود علاقه مند نماید. این تفاوت ها در صنایع دستی و خوراکی های مردم کرمان نیز بارز است. صنایع دستی کرمان هرچند به طور کلی گران قیمت تر هستند اما توانسته اند رتبه ی اول فروش و صادرات را در میان استان های ایران از آن خود کنند. همچنین شیرینی های خاص کرمان و رونق داشتن بازار ادویه و گیاهان دارویی در کرمان از نکات مثبتی هستند که این شهر را برای گردشگران متمایز می کند.

زیرساخت های گردشگری کرمان

هرچند به علت مهجور ماندن کرمان در صنعت گردشگری ایران، امکانات گردشگری در این شهر از لحاظ کمی توسعه نیافته اند اما از نظر کیفی هتل ها و رستوران های شهر کرمان را می توان برای جذب مسافران خارجی مناسب دانست. علاوه بر این کرمان در زمینه ی فراهم آوری امکانات تور های طبیعت و بوم گردی در ایران پیشتاز است.

زیرساخت های حمل ونقل مناسبی برای دسترسی به این شهر وجود دارد. حمل و نقل ریلی با سابقه ی طولانی و دسترسی های جاده ای متعدد که از 6 ورودی اصلی شهر صورت می گیرند.، می توانند مسیر های دسترسی گردشگران به این شهر را تامین کنند. علاوه بر این فرودگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان با داشتن امکانات کامل فرودگاهی محل نشست و برخاست 116 پرواز داخلی و خارجی در هفته است که آن را به یکی از پر تردد ترین فرود گاه های ایران مبدل کرده است. علاوه بر این فرودگاه کرمان به علت موقعیت خاص جغرافیایی و ظرفیت های مناسب فیزیکی و زیرساختی می تواند محلی برای ارائه ی خدمات به پرواز های عبوری اروپایی و آسیایی باشد. 

مسیر گردشگری ایران

گردشگری خارجی در ایران عمدتا در چهار شهر شیراز، اصفهان، یزد و تهران -که مبدأ ورودی گردشگران است- اتفاق می افتد و سهم سایر شهر های ایران که از توان جذب گردشگر بهره مند هستند از این سفره کمتر است و محدود به تورها یا گردشگران خاص می باشد. 

مهم ترین ایرادی که بر این مسیر وارد است بازگشت گردشگران به مبدا است. بدین معنی که گردشگران پس از گذر از چند شهر باید مسیر طی شده را به سمت مبدا بازگردند و این یعنی طی نمودن مسافتی دوچندان است که در پی آن هزینه و زمان زیادی نیز به هدر می رود.

راهکار پیشنهادی معمول برای این مساله استفاده از یک روت یا مسیر یک طرفه برای گردشگران است. در این حالت گردشگر از یک مبدا ورودی از مرز هوایی وارد می شود و سپس پس از بازدید از چند شهر به صورت زمینی، از شهر دیگری در انتهای مسیر از طریق مرز هوایی خارج می گردد.

جایگاه کرمان در مسیر گردشگری ایران

در حال حاضر کرمان برای گردشگران  خارجی به منزله ی نقطه ی بن بستی است که رفتن به آنجا، آن ها را ساعت ها از بازگشت به تهران دور می کند و مسیر زیادی را برای رسیدن به این شهر به توریست ها تحمیل می کند. اما این مشکل در وضعیتی معنی یافته است که مسیر گردشگری ایران بازگشتی یا حلقه ای باشد یعنی ورود و خروج گردشگر در کشور از یک نقطه صورت پذیرد. 

اما اگر بخواهیم ایده مسیر یک طرفه را در ایران عملی کنیم، کرمان نه تنها از بن بست خارج می گردد بلکه می تواند به نقطه ی بسیار مهمی در این مسیر تبدیل شود؛ شهر کرمان می تواند مبدا ورودی یا مقصد نهایی گردشگران در ایران باشد و در سوی دیگر این مسیر تهران قرار گیرد. بدین ترتیب حرکت گردشگران در مسیر تهران – اصفهان – یزد – شیراز – کرمان صورت خواهد پذیرفت. این اتفاق مشروط به این است که ظرفیت های فرودگاه بین المللی کرمان افزایش یابد و پرواز های خارجی این فرودگاه گسترش یابند.

این تغییر می تواند از لحاظ زمان و هزینه به سود گردشگران نیز باشد، طبق محاسبات ما مسیر معمول گردشگران یعنی راه زمینی تهران – اصفهان – یزد – شیراز – تهران در حدود 2000 کیلومتر مسافت را شامل می شود در حالی که مسیر تهران – اصفهان – یزد – شیراز – کرمان کمتر از 1800 کیلومتر طول دارد.

متولیان گردشگری و مسئولین حمل و نقل هوایی ایران می توانند با یک طرفه کردن روت گردشگری ایران و وارد یا خارج نمودن مسافران از سایر شهر های ایران، مناطقی را که از دسترس گردشگران به دور مانده اند به جریان گردشگری خارجی کشور باز گردانند و رونق اقتصادی را برای این نقاط به ارمغان آورند. علاوه بر این با وارد شدن شهر هایی همچون کرمان، تبریز، مشهد و سایر نقاط دور از دسترس گردشگران به بسته ی گردشگری ایران، می توان سفر ایران را برای توریست ها جذاب تر و غنی تر کرد.

خروج از نسخه موبایل