معماری و زندگی

جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز : فضاهای باز و سرسبز پایتخت

هرچند تهران قدیمی‌ترین یا زیباترین شهر ایران نیست! اما کلانشهر شلوغ تهران بدون جذابیت قانع‌کننده حرفی برای گفتن ندارد. این شهر، خانه بیش از 10 میلیون ایرانی است که در افق سنگی ساختمان‌ها در برابر تپه‌های نفس‌گیر کوه‌های البرز قرار گرفته است. تهران بیش از آنکه مقصدی برای گردشگری باشد، شهری برای مهاجرت جهت کار و تغییر سبک زندگی است. به عبارتی، هیچ کجا به غیر از تهران نمی‌توان نمونه‌ای از زندگی معاصر در ایران را مشاهده کرد. اما در این روزهای قرنطینه و شیوع کرونا، می‌توان با رعایت کامل موارد بهداشتی، یک سَری به جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز زد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز

حتماً در این روزها که کروناویروس در حال جولان دادن است، سعی کنید از دستکش، ماسک و وسایل بهداشتی دیگر استفاده کنید و سعی در این داشته باشید که در مکان‌های دیدنیِ شلوغِ تهران تجمع نکنید. در همین راستا، ما در زیر به جای معرفی مکان‌های سرپوشیده، سراغ فضاهای باز و سرسبز می‌رویم:

پل طبیعت

تهران در ایام عید نوروز

پل طبیعت، یک مسیر پیاده‌رو جدید است که در بالای یکی از زیباترین بزرگراه‌های تهران (بزرگراه مدرس) ساخته شده است. این پل دو پارک را در منطقه متصل می‌کند، ضلع شرقی پارک طالقانی و ضلع غربی پارک آب و آتش. طراحی مدرن، لوله‌های فولادی با کف چوبی که در بعضی قسمت‌هایش دارای سه طبقه است و همچنین فضاهای مختلفی برای غذاخوری و تفریح دارد. یک مورد منحصربه فرد در مورد پل طبیعت، زیبایی آن در شب است. با در دست داشتن دستان معشوق در شب‌های نورانی، گذری عاشقانه از پل طبیعت داشته باشید.

بام تهران

دیدنی های تهران در ایام عید نوروز

هر آخر هفته هزاران نفر به کوه‌های شمالی تهران می‌روند و با طی مسیر مشخصی به بلندی‌های بام تهران و بالاتر از آن توچال می‌رسند. پیاده‌روی و کوهنوردی در این مسیر دلباز مهم‌ترین جنبه حضور در این منطقه است. در طی مسیر می‌توانید در ابتدا با 20 دقیقه پیاده‌روی تعداد زیادی رستوران و کافه را پیدا کنید (در روزهای قرنطینه بسته هستند). اما همه اینها بستگی به این دارد که دقیقاً برای چه هدفی به بام تهران آمده اید، آیا می‌خواهید به عنوان یک کوهنوردی حرفه‌ای به ایستگاه‌های بالاتر آن صعود کنید و یا فقط قصد این را دارید که در میدان اصلی منطقه تجمع کنید!

دربند

جاهای دیدنی تهران

دربند در دامنه کوه توچال و البرز مرکزی واقع شده است که یکی از قدیمی‌ترین محلات است که می‌تواند یکی از جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز باشد.. هوای منطقه دربند به ویژه در بهار بسیار تازه و روح‌بخش است. دربند مسیری دارد که به آبشارهای دوقلوی و پناهگاه شیرپالا ختم می‌شود. خیابان دربند از میدان قدس در ارتفاع 1600 متر از سطح دریا شروع می‌شود و در میدان سربند در ارتفاع 1800 متر خاتمه می‌یابد. درختان بلند و نسیم خنک هوا از ویژگی‌های مهم دربند هستند. ارتفاع این مکان از سطح دریا بیش از 2050 متر است. دربند مکانی مناسب برای دور شدن از شلوغی تهران است.

برج آزادی

تهران در ایام نوروز

برج آزادی با شکل وارونه Y که در سال 1971 به مناسبت بزرگداشت 2500 سالگرد اولین امپراتوری پارس ساخته شده است، همچنان بزرگ‌ترین نماد تهران و شاید تمام کشور است. این برج توسط حسین امانت با تأثیر از معماری مدرن و المان‌های سنتی ایرانی طراحی شده که در 8000 قطعه از سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. خودِ تهرانی‌ها آنقدر مشغول روزمرگی هستند که به ندرت یادی از این برج نمادین می‌کنند، و گهگاه برای تداعی روحیه پرواز و امید به آینده در پای این برج می‌نشینند.

درکه

مکان های دیدنی تهران در ایام نوروز

درکه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تهران است. موقعیت مکانی زیبا و دسترسی آسان، این منطقه را به مکانی مناسب برای گشت و گذار و پیاده‌روی تبدیل کرده است. کوچه‌های جذاب، آب و هوای دل‌پذیر، آب انار تازه، لواشک و انواع مختلف ترشی‌ها (این چیزهای خوشمزه در روزهای قرنطینه ممنوع است)، درکه از شما به گرمی استقبال می‌کند. همچنین در این مسیر می‌توانید به قله توچال برسید. علاوه بر این، از قله پلنگ چال می‌توانید به ایستگاه‌های امامزاده داوود، قله شهنشین (در روستای شهرستانی) و ایستگاه پنج توچال بروید. شما می‌توانید تله کابین به عنوان وسیله‌ای برای بازگشت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: کرونا و تعطیلات عید نوروز : چگونه در خانه دوام بیاوریم؟!

پارک ملت

گردشگری در تهران در ایام عید نوروز

بسیاری از تهرانی‌ها می‌گویند پارک ملت استراحتگاه مورد علاقه آنها در شهر است و اگر در زمان غروب و در روزهای بهاری به این پارک بیایید، تعداد زیادی از مردم را پیدا خواهید کرد که از مناطق سایه‌دار اطراف یک دریاچه کوچک لذت می‌برند. پارک ملت یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز است که می‌تواند با فضای دل‌باز و سرسبزش، روحیه هر رهگذری را شاداب کند. این پارک در جنب اتوبان کردستان و خیابان ولیعصر قرار دارد.

پارک جنگلی چیتگر

شهر تهران در ایام عید نوروز

پارک چیتگر در قسمت غربی تهران واقع شده است و آسان‌ترین راه برای رسیدن به آن رانندگی از طریق بزرگراه تهران-کرج است. گذشته از امکانات زیبای طبیعت و اکوتوریسم چیتگر، امکانات تفریحی مانند اسکیت سواری و پیست دوچرخه سواری در این پارک جنگلی طراحی شده است. پارک چیتگر مکانی امن و ویژه برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی محسوب می‌شود و این تنها پارک چند منظوره در تهران است. هدف از ساخت این پارک افزایش میزان اکسیژن در پایتخت ایران بوده است. در سمت شمالی پارک چیتگر، دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس قرار دارد که 130 هکتار مساحت دارد.

پارک لاله

گردشگری در تهران در ایام عید نوروز

در نزدیکی مرکز تهران، پارک لاله یک فضای سبز با طراحی زیبا است که به خاطر موقعیت مکانی خوبی که دارد، می‌تواند به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز شناخته می‌شود. این پارک، مکانی عالی برای تماشای طبیعت تازه در بهار است. یک گشت و گذار چند ساعته در پارک لاله می‌تواند کمی فضای کسل‌کننده این روزهای قرنطینه را کاهش دهد. با این حال، سعی کنید در فضاهای باز نیز تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنید و از تجمع در جاهای شلوغ دوری کنید.

پارک جمشدیه

مکان های دیدنی تهران

جمشیدیه واقع در شمالی‌ترین مناطق شهر، یک پارک بزرگ در کوهپایه البرز است. هوای تازه و فضای سرسبز به اندازه کافی شایستگی این را دارد که ساعاتی را در عید نوروز در این پارک سپری کرد. اما نمای برجسته شهر در پایین جمشیدیه همان چیزی است که باعث می‌شود به عنوان یک مکان دیدنی و محبوب شناخته شود. هرچه به بالاتر صعود می‌کنید، چشم‌انداز پارک زیباتر می‌شود؛ اما اگر حس پیاده‌روی ندارید، مناطقی خوبی برای پیک نیک و نوشیدن چای نیز وجود دارد.

کلام آخر

برخی از جاهای دیدنی تهران در ایام نوروز را در بالا معرفی کردیم، می‌توانید در کنار خانواده یا دوستان به این مکان‌های گردشگری حضور به هم برسانید. سعی کنید روزهای قرنطینه در عید را با تفریحاتی سپری کنید که سلامت جسمی شما را در اولویت قرار دهد. رفتن به مکان های سربسته و شلوغ مانند بازار تهران، بازار تجریش، موزه‌ها و مکان‌های توریستی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا