معماری و زندگی

جاذبه های گردشگری عراق ؛ از کربلا و نینوا تا سلیمانیه و بصره

در حالی که عراق همچنان به مبارزه با نزاع‌های سیاسی ادامه می‌دهد، کشوری مملوء از زیبایی‌های طبیعی است که می‌تواند مقصد متفاوتی برای مسافران باشد. جاذبه های گردشگری عراق نشان از آن دارد که این کشور گهواره تمدن است؛ شهرهای باستانی در مجاورت بین‌النهرین به دلیل نوآوری‌های خود در علم، ادبیات، پزشکی، فلسفه و قانون مشهور بودند. عراق خانه قدیمی بابِل است، همانجایی که کوروش بزرگ در اوج کشورگشایی آن را فتح کرد. برای شناخت بیشتر عراق باید به تاریخ سفر کرد، لازمه این کار غبار روبی از چهره واقعی این کشور همسایه ایران است.

جاذبه های گردشگری عراق

بی‌شک عراق در دل خود دارای تاریخی عظیم و بسیار قدیمی است، بنابراین گردشگران در بدو ورود انتظاری جزء دیدن این گذشته پُرهیاهو را ندارند. ما در زیر یک به یک به جاهای دیدنی عراق اشاره می‌کنیم:

جاهای دیدنی اربیل عراق

اربیل عراق

ارگ ۷۰۰۰ ساله اربیل را می‌توان یکی از برجسته‌ترین جاذبه های عراق دانست. این قلعه عظیم در مرکز شهر یک میراث جهانی یونسکو است. در این شهر به غیر از ارگ اربیل، مکان‌های دیدنی دیگر را از دست ندهید، می‌توانید به موزه تمدن اربیل و مرکز نساجی کردنشین بروید که راهی عالی برای شناخت همه چیز در مورد تاریخ و فرهنگ این بخشِ شگفت‌انگیز جهان هستند.

اور

زیگورات اور در عراق

اور به دلیل داستان‌های کتاب مقدس در مورد سیل‌های حماسی و ترسناک پادشاهان بابل شناخته می‌شود، همچنین این مکان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ویرانه‌های باستانی عراق برای گردشگران است. اور در بیابان‌های جنوبی عراق که خانه زیگورات می‌باشد واقع شده است، بنایی مرتفع با دیوارهای بلند و راه پله‌های شیب‌دار که در روزگاران قدیم برای پرستش خدایان م اَکِدیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مطمئناً اور یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین مکان‌های عراق است.

بغداد

بغداد عراق

ناگفته نماند که شهر بغداد در این اواخر به دلیل بمباران مداوم و حملات گروه‌های شورشی متحمل بسیاری خرابی‌ها شده است. برای ورود به منطقه سبز شهر باید مجوز ویژه دریافت کنید اما امید است که به زودی مردم و به خصوص مسافران بتوانند بار دیگر از این شهر دیدن کنند. با انجام این کار، گردشگران می‌توانند بازارهای مس، گنج‌های آشوری در موزه ملی، و بناهایی مانند سرباز ناشناس را مشاهده کنند.

مکان های دیدنی بصره

بصره عراق

بسیاری افراد نام بصره را شنیده‌اند، زیرا این مکان یکی از محوری‌ترین مناطق در طول جنگ عراق بود. این شهر با اینکه لطمه‌های شدیدی از جنگ دیده است، ولی هنوز هم یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر در تمام عراق است. بصره در کنار رودخانه شط‌ العرب (اروند رود) واقع شده و پوشیده از جنگل‌های نخل است. مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند دورتادور رودخانه قدم بزنند و از وزش نسیم خنک لذت ببرند. بصره همچنین محلی است که در آن می‌توان برخی از مشهورترین آرامگاه‌های ائمه اول شیعه را زیارت کرد.

جاذبه های گردشگری کربلا

کربلا

این شهر در واقع جایی است که سالانه ۳۰ میلیون زائر را به خود می‌پذیرد. کربلا برای مسلمانان شیعه به دلیل وجود حرم مطهر امام حسین (ع) مکانی مقدس است، زیرا سالار شهیدان و خاندانش در سال ۶۸۰ میلادی در نبرد کربلا در ناعادلانه‌ترین شکل خود، آزادمردانه جان دادند. همچنین گفته می‌شود جبرئیل، کربلا را به عنوان یکی از مقد‌س‌ترین مکان‌های روی زمین معرفی کرده است. به این ترتیب، هر سال این شهر شاهد ورود هزاران مُرید امام سوم شیعیان برای برگزاری روز تاسوعا و عاشورا حسینی است.

دور کوریگالزو

دور کوریگالزو

خرابه‌های متروکه قدیمی باستانی دور کوریگالزو، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است که قدمتی ۳۵۰۰ سال دارند. این بخش از عراق به‌عنوان قلب گهواره تمدن در جنوب بین‌النهرین واقع شده است. در نزدیکی رودخانه‌های مشهور فرات و دجله، این مکان خانه پادشاهان کاسیانی بود که زیگورات را در قرن ۱۴ بنا کردند. این مکان هنوز هم به شکل سنگ‌های مرمر سنگین و دیوارهای آجری قابل مشاهده است. بر حسب نوع معاری، می‌توان این موضوع را دریاف که دور کوریگالزو در گذشته جهت استقاده کاروان‌های شتر در مسیر بغداد کاربرد داشته است.

هترا

هترا در عراق

ستون‌های برجسته و معابد زیبای هترا در صحرای غبارآلود سمت غربی عراق نشان از جایی تاریخی دارد. این مکان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق باستانی در کل کشور شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید به آثار منحصربه فرد عصر اشکانی نظر بیافکنید؛ اگرچه در سال‌های اخیر بخشی از هترا از بین رفته است، ولی هنوز هم می‌توان اثرات باقی‌مانده یک دوره باشکوه تاریخی را مشاهده کرد.

جاذبه های گردشگری سلیمانیه عراق

سلیمانیه عراق

یکی از شهرهای پرطرفدار و آرام عراق، سلیمانیه است. این شهر در کنار کوه‌های ناهموار شمال عراق واقع شده است و در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر این کشور دارای آب و هوایی خنک است. این شهر همچنین دارای چندین بازار بزرگ و پر رونق است و شهرت آن به دلیل داشتن غذاهای خوشمزه محلی می‌باشد. سلیمانیه مرکز فرهنگی کُردهای عراق است و نسبت به دیگر شهرهای این کشور از نظر سطح زندگی و شرایط مناسب برای گردشگران در وضعیت مناسب‌تری است.

بابِل

بابل در عراق

نام بابل تصاویری از امپراطوری‌های باستانی، باغ‌های معلق و نبردهای حماسی بین اسکندر بزرگ و پادشاهان پارسی را به تصویر کشیده است. مرمت و نگهداری از این مکان با اینکه به درستی انجام نگرفته است، اما هنوز هم می‌توان در اینجا برخی از قلعه‌های باشکوه و همچنین بقایای گسترده حمرا را مشاهده کرد. وقتی بابل را کاوش می‌کنید، باید بدانید که شما بر روی پله‌های امپراطوران بزرگ این بخش از جهان قدم می‌گذارید و تندیس‌های نمادین شیرهای بالدار را می‌بینید و چنین تصور می‌کنید که چگونه باغ‌های معلق بابل ساخته شده‌اند!

تیسفون

تیسفون

در اواسط قرن چهارم قبل از میلاد، تیسفون یک شهرک کوچک ایرانی در سواحل رودخانه دشت دجله بود. در قرن اول میلادی این شهر پایتخت اشکانیان شد و شهر سلوکیه را نیز در برگرفت. تیسفون تا قرن ۷ میلادی به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای منطقه تبدیل شد و در این زمان بود که طاق تیسفون ساخته شد. این گنبد ساسانیان که به عنوان «طاق کسرا» نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین قوس‌های جهان و یکی از مهمترین اماکن باستانی در خاورمیانه است.

نینوا

نینوا

این شهر قبلاً مرکز حکومت امپراتوری آشور و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است. یونس پیامبر، نینوا را به نقطه‌ای مهم در تاریخ الهیات تبدیل کرد. متأسفانه بخش اعظم این شهر در طی سالیان متمادی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اما هنوز ویرانه‌های زیبای آن مانند کویونجیک و برخی از دروازه‌های باستانی را می‌توان در این شهر جستجو کرد.

موصل

موصل

متأسفانه نام موصل تا به امروز مترادف با بدترین ویرانی‌ها در عراق است. چندین سال بود که این شهر تحت کنترل شورشیان بود و اکنون یک میدان نبرد برای نیروهای نظامی عراق است. امید است که به زودی موصل آزاد شود و این شهر که بیش از ۲ هزار سال سابقه تاریخی و غنی دارد، بار دیگر مکانی شود که مردم بتوانند از آن بازدید کنند. موصل که در دوران ساسانیان به «بوذاردشیر» معروف بود، دارای جاذبه‌های دیدنی همانند خرابه‌های فروپاشیده مسجد اموی که مربوط به سال ۶۴۰ میلادی، مسجد اعظم نورالدین، مسجد مجاهدی، مسجد حضرت جرجیس، مشهد یحیی عبدالقاسم، کاخ باش‌تپه و قره‌سرای است.

داهوک

داهوک عراق

شهر کردنشین داهوک در دره‌ای زیبا در شمال عراق واقع شده است که برای رسیدن به آن تنها نیاز به طی مسافتی کوتاه با اتوبوس از مرز ترکیه است. این بدان معنی است که این شهر یکی از راحت‌ترین مکان‌ها برای بازدید از عراق است. این شهر دارای کافه‌ها و چای‌خانه‌های محلی، چندین آبشار و همچنین بازارهای رنگارنگ کردی است که انواع صنایع دستی و فرش را به فروش می‌رسند.

کرکوک

کرکوک

کرکوک کردستان به دلیل تأمین منابع نفتی بسیار مشهور است. این بدان معنی است که این بخش از عراق شاهد خشونت و آشفتگی زیادی بوده است، و برخی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به دست نابودی کشیده شده است. اینها شامل آتش گرفتن میادین نفتی وسیع در بابا گورگور و همچنین ارگ‌های باستانی است که اکنون از بی‌توجهی و زخم نبردهای طولانی در حال فروپاشی هستند.

زاخو

زاخو در عراق

زاخو شهری مرزی است که در نزدیکی ترکیه واقع شده است و به همین دلیل دارای مجموعه‌ای از رستوران‌ها و هتل‌های مجهز است. گفته می‌شود زاخو مکان اصلی مبلغین مسیحی است که برای اولین بار در عراق مستقر شده بودند. برخی از جاذبه‌های این شهر شامل پل زیبای دِلال است که بر فراز خابور کوچک و ویرانه‌های فراموش‌نشدنی قلعه زاخو امتداد گرفته است.

کلام آخر

جاذبه های گردشگری عراق را یکی پس از دیگری معرفی کردیم؛ سفر به این کشور بعد از سال‌ها جنگ می‌تواند دوباره مقصدی متفاوت برای گردشگران و مسافران از اقصی‌نقاط جهان باشد. مکان‌های مذهبی عراق از جمله کربلا و نجف در بین ایرانیان شناخته شده‌تر از جاذبه‌های معماری آن است، ولی به دور از عقاید شخصی باید گفت که عراق یکی از مهمترین گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی جهان است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با سلام
    جناب مهندس در خصوص دیدن جاذبه های تاریخی بغداد مانند طاق کسری. موزه ملی .زیگورات اور.هترا و ….. ممنوعیتی برای بازدید ایرانی ها وجود نداره؟ اگر لطف بفرمایید راهنایی کنید ممنون میشم.سپاس

    1. سلام.منم خیلی دوست دارم برم اینجاهارو ببینم.اگه امکان بازدیدش هست لطفا اطلاع رسانی کنید.

      1. سلام و شاد باش
        ممنون از حسن توجه شما، برای بازدید از این مکان های زیبا باید به آژانس های گردشگری مراجعه کنید.

    2. با سلام و شاد باش
      ممنون از حس توجه شما، برای بازدید از آثار باستانی شهرهای عراق ممنوعیتی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا